Betere en goedkopere zorg door mobiele telefonie


NIJMEGEN, 20070925 -- Mobiele telefonie kan de gezondheidszorg goedkoper, beter en toegankelijker maken. Op korte termijn kunnen tientallen miljoenen bespaard worden door slimme toepassing van mobiele spraak- en datadiensten, waarmee patiënten bovendien sneller en beter kunnen worden geholpen. Dat concludeert het European Institute for Health Care Information (EIHCI) in het vandaag verschenen boek `mZorg- Mobiele diensten in de zorgpraktijk'. Hierin presenteert het EIHCI een studie naar de `best practices' op het gebied van mobiele diensten in de Nederlandse gezondheidszorg.

Het boek `mZorg- Mobiele diensten in de zorgpraktijk' is vandaag aangeboden aan Iris van Bennekom, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). De NPCF wil de toepassing van telemedicine, eHealth en mZorg in het belang van de zorgconsument stimuleren. Van Bennekom: "Telemedicine biedt veel voordelen voor de kwaliteit van leven en de kwaliteit van zorg. Het verspreiden van goede voorbeelden op dit gebied is nodig om de toepassing ervan te stimuleren en de aandacht van de verschillende belanghebbende partijen vooral te vestigen op het gebruikersperspectief."

De publicatie is samengesteld door Theo van der Ven, voorzitter van het EIHCI en Pim Ketelaar, directeur van Telecom4care. Het boek is een uitwerking van een initiatief dat ontstaan is tijdens het Vodafone Health Event in september 2006. Tijdens die bijeenkomst werden de bevindingen van een onafhankelijk onderzoek door het Imperial College in Londen naar de rol van mobiele telefonie bij het toegankelijker en efficiënter maken van de gezondheidszorg gepresenteerd.

Het EIHCI concludeert dat mZorg in belangrijke mate kan bijdragen aan het bestrijden van de alarmerende scheefgroei tussen zorgvraag en zorgaanbod. Door slim gebruik te maken van het mobiele kanaal kan de kwaliteit, doelmatigheid en toegankelijkheid van de zorg worden verbeterd. Theo van der Ven: "Best practices tonen aan dat met mZorg tientallen miljoenen bespaard kunnen worden met oplossingen die door zorgconsumenten en zorgverleners zeer worden gewaardeerd."

Het boek `mZorg- Mobiele diensten in de zorgpraktijk' maakt duidelijk dat zorgverleners, patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars en de overheid steeds meer de kracht van het `mobiele kanaal' ontdekken om dichterbij de patiënt of cliënt te komen, kosten te besparen of om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Veel initiatieven moeten echter verder opgeschaald worden, zodat het volledige potentieel van `mZorg' kan worden benut. Een gezamenlijke uitdaging van zorgverzekeraars, zorginstellingen en overheid. Pim Ketelaar: "Het is de hoogste tijd voor een inhaalslag. mZorg moet strategischer, daadkrachtiger en met meer eendracht worden ingezet door alle betrokken partijen. Voor meer kwaliteit en doelmatigheid. En voor meer empowerment van patiënten en cliënten."

Het boek `mZorg- Mobiele diensten in de zorgpraktijk' wordt deze maand verspreid onder abonnees van nano magazine. Het boek is te bestellen via het EIHCI (www.eihci.org of Telecom4care (www.telecom4care.nl).


Over EIHCI

Het EIHCI zet zich in voor de verspreiding en implementatie van de best practices van Informatie en Communicatie Technologie in de zorg. Doel is om bij te dragen aan de bevordering van de zorgkwaliteit, vanuit het patiëntenperspectief, en daarbij tevens de doelmatigheid van de gezondheidszorg te verbeteren.
De leden van het EIHCI dragen bij met hun specifieke kennis en kunde, door het verzamelen, beoordelen en implementeren van best practices in diverse expertisegebieden.
Zie ook: www.eihci.org