Ingezonden persbericht


Persbericht

Breda, 28 september 2007

Werknemerstevredenheid sterk afhankelijk van bedrijfscultuur en stabiliteit Grootschalig onderzoek SD WORX onder werknemers

Jaarlijks ondervraagt SD WORX 3000 werknemers over hun werktevredenheid. Verschillende aspecten die impact hebben op de algemene tevredenheid worden onder de loep genomen, evenals hun onderlinge relatie. Zo blijken de bedrijfscultuur en -stabiliteit de grootste invloed te hebben op onze algemene werktevredenheid, collega's hebben de minste invloed. Aanhoudende stress, met zeer veel lichamelijke en geestelijke klachten als gevolg, is funest voor de werktevredenheid. Van de medewerkers die zeer ontevreden zijn op het werk, kijkt maar liefst 71% uit naar een andere job.

Van alle tevredenheidsaspecten zijn de bedrijfscultuur en de stabiliteit in de organisatie het sterkst verbonden met de algemene tevredenheid. Het gaat hier om de mentaliteit in het algemeen, openheid, eerlijkheid en volledigheid van de communicatie, reputatie en imago van het bedrijf, werkzekerheid en vertrouwen in de organisatie naar de toekomst. Medewerkers die ontevreden zijn over de cultuur en de stabiliteit van het bedrijf zijn in het algemeen ook zeer ontevreden op het werk.

Zoals blijkt uit onderstaande grafiek heeft de groep van werknemers die zeer tevreden is met de cultuur en stabiliteit een algemene tevredenheidscore van 8,31 op een schaal van 10, de werknemers die zeer ontevreden zijn over deze aspecten scoren slechts 4,45.

()

Onderstaande tabel geeft van alle tevredenheidsaspecten de relatieve impact weer op de algemene tevredenheid; op nummer 1 dus cultuur en stabiliteit. Collega's staan op de laatste plaats. Er is wel degelijk een positief verband tussen collega's en tevredenheid, maar minder sterk dan de andere factoren.

()

Wennen aan stress?
SD WORX onderzocht ook het verband tussen stress en de algemene tevredenheid. Hoe meer stress, hoe minder tevreden men is (zie onderstaande grafiek). Medewerkers die in de job geregeld tot aanhoudend stress ondervinden, hebben een tevredenheidsscore die onder het gemiddelde ligt (6,82 op 10). Aanhoudende stress (met zeer veel lichamelijke en geestelijke klachten) is zeer schadelijk voor de tevredenheid op het werk en zorgt ervoor dat het tevredenheidspeil daalt tot onder de scheidingslijn tussen tevreden en ontevreden medewerkers.

()

Ontevreden werknemers zijn morgen ex-werknemers
Er zijn ook 'barometers' die meer vertellen over het algemene tevredenheidsklimaat in een organisatie. Medewerkers die verzuimen zijn over het algemeen minder tevreden. Ontevreden medewerkers zullen dan weer sneller uitkijken naar een job bij een andere werkgever. Medewerkers die zeer tevreden zijn, zijn bijna vier keer minder ziek dan ontevreden medewerkers (zie onderstaande grafiek).

()

Van de medewerkers die zeer ontevreden zijn op het werk kijkt maar liefst 71%, hetzij actief, hetzij passief, uit naar een job bij een andere werkgever. Bij zeer tevreden medewerkers blijft dit beperkt tot 6%. Het belang van tevreden medewerkers voor een bedrijf is dus niet te onderschatten.

()

SD WORX volgt al jaren de algemene tevredenheid van Belgische werknemers. De informatie m.b.t. de tevredenheidsstudies vindt u terug op de website van SD WORX: www.sdworx.be

VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met LEWIS: René van den Nieuwenhof, SD WORX, tel. 040 235 46 00, renev@lewispr.com

Over SD WORX
SD WORX is marktleider in België en de derde grootste aanbieder van payroll en HR-diensten in Europa. SD WORX bedient zijn klanten vanuit een geïntegreerd concept waarbinnen payroll, HR-diensten en juridisch advies vanuit één organisatie worden aangeboden. Het in 1945 opgerichte bedrijf telt 23 kantoren en ruim 1.400 medewerkers in de Benelux. Sinds 2006 bedient SD WORX de Nederlandse markt vanuit een kantoor in Breda. In september 2006 ging SD WORX een joint venture aan met Asecom Nederland B.V.. SD WORX is de afgelopen jaren sterk aan het internationaliseren. Zo nam het bedrijf onlangs de Franse payroll-softwarespecialist LOGI-RH over.

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com

PRWEEK - International Consultancy of the Year finalist, 2006, 2007 PRWEEK - Top ten all-sector agency, 2005 & number one in UK technology PR league, 2003, 2004, 2005 CNET Networks, UK Technology PR Campaign of the Year winner, 2006 Chartered Institute of Public Relations (CIPR) Excellence finalists, 2006 Best Companies - Michelin-rated one star accreditation, 2006, 2007 Investor in People accreditation, 2006-2009
The Holmes Report - Top Ten international consultancies, 2005 & European SABRE awards finalists, 2006

-------------------------------

LEWIS Communications BV - KvK 14066694 - Hoevenweg 29 - 5652 AW - Eindhoven