Ingezonden persbericht


A1 Team



A1 Team Nederland extra gemotiveerd door slechte generale

Zandvoort, 29 September 2007

Na de kwalificatie voor de A1GP Zandvoort is A1 Team Nederland nog eens een keer extra gemotiveerd om morgen tijdens de thuisrace op Zandvoort een goed resultaat neer te zetten. Het team kende tijdens de primeur van het nieuwe kwalificatiesysteem van A1GP een slechte generale repetitie met een vijfde plaats voor de Sprint race en een elfde plaats voor de Hoofdrace.

Het was vanochtend vroeg beginnen voor de A1GP teams, met twee vrije trainingen en de kwalificatie op één dag. Om 09.00 uur begon de eerste vrije training onder natte omstandigheden. In het begin van de sessie bleek de lokale kennis van Bleekemolen en was A1 Team Nederland het snelst, maar tegen het einde van de sessie zakte het team een paar plaatsen, om uiteindelijk als zesde te eindigen. Ook in de tweede, wederom natte sessie was het een zesde plaats voor A1 Team Nederland. Om 15.45 begon de A1GP kwalificatie, voor het eerst volgens een nieuw systeem. Nu was de snelste tijd uit de eerste twee kwalificatie sessies van 15 minuten bepalend voor de startopstelling van de Sprintrace, de tweede helft van de kwalificatie bepaalde de startopstelling voor de Hoofdrace.

In de eerste run zette Jeroen Bleekemolen een vijfde tijd neer achter Zwitserland. Daarbij had A1 Team Nederland net als een paar andere teams te maken met een rode vlag bij het ingaan van hun vliegende ronde, na een spin van USA. In de tweede sessie wist Bleekemolen in zijn vliegende ronde zijn tijd verder te verbeteren, maar bleek net niet in staat om nog een plaats te klimmen. Dit betekent dat A1 Team Nederland morgen de Sprintrace van 19 minuten plus 1 ronde vanaf die plek zal beginnen.

Tijdens de tweede helft van de kwalificatie, voor de startopstelling voor de Hoofdrace, kon A1 Team Nederland geen snellere tijd neerzetten en moest het gebeuren in de laatste kwalificatierun. Bleekemolen verbeterde zijn tijd wel, maar het team had helaas een verkeerde inschatting gemaakt van de steeds veranderende weersomstandigheden en was te vroeg het circuit op gegaan. Dat bleek uiteindelijk niet de juiste keuze, het bleef droog en de baan werd sneller waar andere teams van profiteerde. Uiteindelijk zal A1 Team Nederland vanaf een elfde plaats de Hoofdrace van 69 minuten plus 1 ronde, met twee verplichte pitstops, moeten starten.

Zuid Afrika pakte op indrukwekkende wijze de dubbele pole, Adrian Zaug was sneller dan Loic Duval van Frankrijk en Christian Vietoris van Duitsland.

A1 Team Nederland teambaas Jan Lammers beseft dat er nog werk aan de winkel is voor de beide races van morgen; "Dit was een slechte generale repetitie, het heeft ons ook nog eens extra gemotiveerd om morgen op ons thuiscircuit een goed resultaat neer te zetten. De kwalificatie is onze werklijst, als je vijfde staat weet je dat er nog vier zijn die je moet inhalen en 11e dat spreekt ook voor zich. We hebben een hoop te doen, maar laten we niet vergeten dat we vorig jaar achtste stonden en we de race hadden kunnen winnen. We hebben niet goed kunnen inspelen op de constant veranderende omstandigheden. Als het morgen helemaal droog is, hoop ik dat we voordeel kunnen hebben van onze kennis, niemand heeft hier dit jaar nog op droog gereden. Dat alles op één dag was, vrije trainingen én kwalificatie, heeft ons niet geholpen. Als je het hier meteen voor elkaar hebt met de auto is het voor anderen moeilijk om dat in te halen, wij waren helaas die anderen.

A1 Team Nederland coureur Jeroen Bleekemolen kon niet tevreden zijn met dit resultaat, maar ziet absoluut perspectief voor de beide races; "In het begin van de eerste vrije training waren we het snelst, maar dat is baankennis. Daarna begonnen de andere teams de auto beter voor elkaar te krijgen en de coureurs leerden de baan beter kennen. We hebben ook met A1GP nooit in de regen aan de set up van de auto gewerkt, die regen kwam met A1GP altijd onverwacht. Daarom zie je nu ook relatief grote verschillen, normaal zit de top 18 vrij dicht bij elkaar, nu hadden sommigen het wel voor elkaar, anderen niet. De weersomstandigheden waren een drama, iedere keer dat ik naar buiten ging was de baan anders. Voor de Sprint race staan we dicht bij het podium, wellicht kunnen we met een goede start dat podium pakken. In de hoofdrace kan van alles gebeuren, ook met de twee verplichte pitstops. We hoeven over vandaag ook niet al te negatief te doen, we moeten in de race heel veel goed kunnen maken."

Ondanks het ontbreken van een Rookie sessie tijdens de A1GP Zandvoort, kon A1 Team Nederland Rookie Arie Luyendyk jr. toch met de A1 Team Nederland auto de baan op, voor zijn eerste demonstratie van dit weekend: "Het was te gek en voor mij de eerste keer op Zandvoort sinds 2001. Ik had natuurlijk veel zin om de demo te doen. Het was ook goed om even te kunnen rijden met de A1GP auto in de regen, dat zal ik vast nog wel meer meemaken dit seizoen. Hopelijk is het morgen droog en krijg ik ook wat meer tijd. Dan kan ik de teugels van de A1GP auto wat meer laten vieren. Het was niet helemaal makkelijk vandaag, maar ik heb er echt plezier in gehad om dit voor de aanwezige fans en sponsors te doen. Morgen ga ik er ook weer van genieten."

Morgenochtend begint het programma voor A1 Team Nederland om 09.00 uur 's ochtends met de demonstratie van Arie Luyendyk jr. in de A1 Team Nederland reserveauto. Daarna start de Sprintrace om 11.00 uur en de Hoofdrace om 15.00 uur.

Stuur voor meer informatie een e-mail naar info@A1teamned.com

Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl