Gemeente Alkmaar


|Datum 27 september 2007 | |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|Gemeente Den Haag rond proefperiode af en voert digitaal       |          |
|dossier definitief in                                          |          |
PROEF MET DIGITAAL KLANTDOSSIER SUCCESVOL

Woensdag 3 oktober viert de gemeente Den Haag de afsluiting van een succesvolle proef met het Digitaal Klantdossier (DKD). Dat is een online dossier waarin de gegevens van klanten van het CWI, het UWV en de sociale diensten van de gemeente worden samengebracht. Zeven nieuwe gemeenten nemen het stokje van Den Haag over en voeren het DKD nu ook in.

De gegevens zijn voor de klant én de aangesloten instanties op één plek in te zien. Op die manier hoeft de klant bij de aangesloten organisaties slechts één keer zijn gegevens aan te leveren. Daarmee voorziet het DKD in een wens van de minister van SZW en de Tweede Kamer, die afgelopen week de Wet op de Eenmalige Gegevensuitruil aannam. Het DKD-project wordt in opdracht van het ministerie van SZW uitgevoerd door het programmabureau DKD.

Op 3 oktober aanstaande worden de resultaten van de proef in Den Haag gepresenteerd. Tegelijkertijd gaan een aantal nieuwe gemeenten het DKD implementeren. U bent van harte welkom tijdens de bijeenkomst. Het programma vindt u hieronder.

PROGRAMMA SLOTBIJEENKOMST PROEF DKD GEMEENTE DEN HAAG

|15.30   |Welkom door Jos van Wesemael, alg. dir. dienst SZW, gemeente |
|uur     |Den Haag                                                     |
|15.35   |Resultaten proef DKD in Den Haag door Jaap Klapwijk,         |
|uur     |programmabureau DKD                                          |
|15.50   |Kort intermezzo                                              |
|uur     |                                                             |
|16.00   |Overdracht stokjes van Den Haag naar nieuwe gemeenten        |
|uur     |                                                             |
|        |Videoboodschap Henk Kool, wethouder Sociale Zaken,           |
|        |Werkgelegenheid en Economie, gemeente Den Haag               |
|        |Dankwoord Ton van den Burg, projectleider DKD, gemeente Den  |
|        |Haag                                                         |
|        |Overdracht DKD-stokjes aan nieuwe gemeenten Rens de Groot,   |
|        |voorzitter Raad van Bestuur CWI                              |
Tijdens de bijeenkomst wordt een persbericht vrijgegeven en is gelegenheid tot het stellen van vragen aan vertegenwoordigers van het programmabureau DKD en de gemeente Den Haag. De bijeenkomst vindt plaats in Madurodam, George Maduroplein 1, Den Haag.

---- --
Alkmaar, 2 oktober 2007

Alkmaar neemt 'estafettestokje' digitaal klantendossier Den Haag over Gemeente Den Haag viert woensdag 3 oktober de afronding van het succesvolle proefproject Digitaal Klantendossier (DKD) in Madurodam. Het digitaal Klantendossier (een online dossier waarin de gegevens van klanten van het CWI, het UWV en de sociale diensten van de gemeente worden samengebracht) is geïnitieerd door het ministerie SoZaWe. Gemeente Den Haag heeft als eerste dit dossier toegepast en zal nu aan zeven gemeenten het estafettestokje overgedragen. Gemeente Alkmaar is daar één van. Rian van Dam, wethouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid neemt symbolisch dit stokje in ontvangst. Dat betekent dat de invoering van een digitaal klantendossier ook in gemeente Alkmaar van start zal gaan.

Klantvriendelijk
In het Digitaal Klantendossier worden de gegevens van klanten van het CWI, het UWV en de sociale diensten van de gemeente samengebracht. Het voordeel voor de klant is dat hij/zij maar éénmalig alle gegevens hoeft in te vullen. Zowel de persoonsgegevens als standaard vragen die bij de verschillende instantie aan de orde komen, kunnen met één druk op de knop in beeld komen.

Efficiënt
Voor de verschillende instanties is deze manier van gegevens verwerken van de klanten een efficiënte werkwijze. Het bespaart tijd om niet dezelfde vragen te stellen die andere instanties ook al gevraagd hebben. Ook is er gelijk een duidelijk overzicht welk traject zo'n klant al en hoelang doorlopen heeft.

Digitaal klantendossier Alkmaar
In de gemeente Alkmaar wordt er voor gekozen dit klantendossier in regionaal verband te doen. De gemeente Alkmaar werkt zeer nauw samen in het REKO-overleg met de omringende gemeenten in Noord-Kennemerland. In dat REKO-overleg participeren ook het CWI en UWV. In de laatste bijeenkomst van dit overleg is afgesproken dat een regionale werkgroep gaat zorgen voor het regelen van de afstemming en de samenwerking op het gebied van Digitaal Klantendossier. Die werkgroep bestaat, naast vertegenwoordigers vanuit CWI en UWV, uit de Digitaal Klantendossier-projectleiders van Heerhugowaard en Alkmaar. De samenwerking in de regio Alkmaar met CWI en UWV is uitermate goed en biedt in die zin een uitstekend vertrekpunt voor een succesvolle implementatie van Digitaal Klantendossier in de regio Alkmaar. De datum voor deze implementatie is nog niet bekend.

Wethouder Rian van Dam wil graag met dit systeem aan de slag. "Het mes snijdt aan twee kanten bij deze digitale methode, het is klantvriendelijk en voor de organisaties een efficiënte werkwijze. Het is nog een proef en daar gaan we mee aan de slag, zo snel als blijkt dat het werkt dan gaat de gemeente het ook echt in de praktijk brengen", aldus wethouder Rian van Dam.

Noot voor de pers: Zie ander bijgevoegd document. Daarin wordt u door gemeente Den Haag uitgenodigd voor de feestelijkheden op woensdag 3 oktober in Madurodam.

Verder zal het Ministerie SOZaWe woensdag 3 oktober een persbericht verspreiden met meer nieuws over dit onderwerp.

Voor meer gemeentelijke informatie over dit onderwerp kunt u terecht op afdeling communicatie, Eva de Vries, telefoon 072 548 89 35. Werkt op maandag, dinsdag en donderdag.


-----------------------

---- --