NMBS

Nieuw informatief en interactief trefpunt in Brussel-Zuid

03/10/2007

Reizigers en andere bezoekers kunnen in het station Brussel-Zuid kennismaken met een interactief trefpunt. Dat zal niet alleen zijn diensten bewijzen als afspreekpunt, maar de klanten kunnen er hun tijd ook nuttig en aangenaam doorbrengen. Het initiatief is een aanvulling op de dienstverlening en de activiteiten in het station.

De spoorwegen kenden de laatste decennia een heropleving onder impuls van het hst-verkeer. De stations en hun omgeving ondergaan eveneens een gedaanteverwisseling tot moderne communicatiecentra, met een meerwaarde voor de binnenlandse en internationale klant maar ook binnen het stadsweefsel. De NMBS-Holding ontwikkelde hiervoor een ambitieuze moderniseringspolitiek.

Brussel-Zuid is een goede illustratie van deze nieuwe visie. Het station is geëvolueerd naar een levendige, gezellige plek met heel wat meer activiteiten dan het loutere zich verplaatsen. Er is volop mogelijkheid tot winkelen, werken, ontspanning, een hapje eten naast de uitgebreide stationsfuncties natuurlijk. Hieraan wordt met de realisatie van het nieuwe trefpunt een extra dienstverlening toegevoegd. In partnership met Clear Channel en Publifer werd een concept ontwikkeld dat interactief, innoverend en klantgericht is.

Het trefpunt bevindt zich in de centrale hoofdgang van het station, ter hoogte van de Eurostar-terminal en het Thalys-infopunt. Ook voor de internationale reizigers zorgt het voor een opvallend herkenningspunt in het station waar ze kunnen afspraak geven. Eventuele wachttijd kan er aangenaam en nuttig worden doorgebracht, bijvoorbeeld tijdens het bekijken van internationale nieuwsberichten. Verder kunnen klanten er interactief informatie opzoeken over aansluitingen met het andere openbaar vervoer, stedelijke en gewestelijke informatie, nieuws, weerberichten...

De internetsite van de NMBS-Groep is eveneens ter plaatse te consulteren met gedetailleerde informatie over de beschikbare vacatures. Dat hoeft niet te verwonderen, want de NMBS-Groep rekruteert intensief. Ook de partners Clear Channel en ING bieden informatie aan. De NMBS-Holding is ervan overtuigd dat de extra dienstverlening door de klanten zal worden gesmaakt.

Ook de partners in dit project zijn enthousiast over het project:

Clear Channel: "De stations bieden een uitzonderlijke communicatiecontext aan. Als hyperselectief proximiteitsmedium bevordert deze omgeving de contacten met de reizigers/actieve verbruikers, jongeren. Daarenboven behoren zij vaak tot de zakenwereld.
Om de publicitaire ruimtes zo goed mogelijk te beheren en de onthaalstructuur te dynamiseren, hebben de NMBS-Holding en Clear Channel Outdoor Belgium (CCB), koploper van buitenreclame in België, een joint venture opgericht, Publifer.

Via Publifer zien de 2 ondernemingen er op toe dat de identiteit van de NMBS-Groep gerespecteerd wordt. Daarenboven garanderen zij een perfecte integratie van de reclame binnen de stations en hun architectuur en het gebruik van innovatieve communicatiemiddelen."

"ING België steunt dit trefpunt omdat het perfect past in haar huidige communicatiestrategie waarbij vernieuwing, eenvoud van uitvoering en merkherkenning centraal staan. Dit initiatief is een verbetering van het onthaal van het publiek en opent verschillende mogelijkheden op vlak van commerciële initiatieven op het terrein."

Philippe Cayla, President van EuroNews: "Deelnemen van bij de start van het nieuwe trefpunt in Brussel-Zuid was voor ons van groot belang. Het gaat ook samen met onze strategie om daar te zijn waar onze kijkers zijn. Wij stellen vast dat ze vaak reizen voor zaken of vrije tijd en dat velen onder hen decisionmakers en opinieleiders zijn. Met het trefpunt in Brussel-Zuid, is EuroNews daar waar de Europese elite voorbijkomt. Het all-image formaat met onmiddellijke en snelle toegang tot het nieuws is perfect aangepast aan de NMBS-klant die van een service zoals het trefpunt zal kunnen genieten."