Weg naar werk en uitkering wordt vereenvoudigd: digitaal klantdossier landelijk ingevoerd

Mensen kunnen zich straks makkelijker inschrijven als werkzoekende om een uitkering aan te vragen. De landelijke invoering van het zogeheten Digitaal Klantdossier (DKD) maakt dit mogelijk. Het DKD brengt gegevens van klanten van CWI (bemiddeling bij werk), de uitkeringsinstantie UWV en de sociale diensten van gemeenten bij elkaar. Alle partijen - ook de klant zelf - mogen deze gegevens inzien en gebruiken. Daardoor hoeven klanten van deze instanties hun gegevens in het vervolg nog maar één keer te verstrekken.

Dit is het resultaat van een proef die de gemeente Den Haag met regionale vestigingen van CWI en UWV de afgelopen drie maanden heeft gedaan met het digitale klantdossier. De resultaten van deze proef zijn bemoedigend voor de landelijke invoering van het DKD. Een aantal gemeenten neemt vandaag het initiatief van Den Haag symbolisch over. De proef toont aan dat het mogelijk is om in de hele keten van werk en inkomen gegevens te delen en die ook zichtbaar te maken voor de klant.

Klanten van deze organisaties kunnen met het DKD in de toekomst via internet hun eigen digitale dossier bekijken. Een unieke code (DigiD) geeft hen toegang tot hun persoonlijke gegevens. Zijn die onjuist, dan kan de klant ze laten aanpassen. Naast het inzien van gegevens kan de klant ook digitaal aanvragen indienen voor een werkloosheids- of bijstandsuitkering. De bekende gegevens worden automatisch ingevuld, zodat de klant dat niet meer hoeft te doen.

De huidige versie van het DKD is nog een begin. In de toekomst moeten ook gegevens van andere instanties worden opgenomen in het dossier, zoals van de Informatie Beheer Groep, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank. Steeds meer organisaties kunnen zo hun klanten beter helpen zonder naar allerlei gegevens te hoeven vragen die de klant al eerder heeft opgegeven.

Het DKD speelt in op eisen uit de Wet op de eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU). De Tweede Kamer heeft deze wet onlangs aangenomen. De nieuwe wet verbiedt organisaties die regelingen zoals de WW en bijstand uitvoeren bij hun klanten gegevens op te vragen die al bij hen of bij andere uitvoeringsorganisaties bekend zijn.

Het programma DKD, een samenwerkingsverband van CWI, UWV, VNG en de organisatie van sociale diensten Divosa, heeft het digitaal klantdossier ontwikkeld. Dit gebeurt in opdracht van staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Van 2005 tot en met 2007 heeft SZW 49,5 miljoen euro uitgetrokken voor de invoering van het DKD.

De gemeenten die het DKD-stokje vandaag overnemen zijn: Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Apeldoorn, Capelle aan den IJssel, Ede, Tilburg en verder een samenwerkingsverband van de sociale diensten van Baarn, Bunschoten en Soest en het samenwerkingsverband ISD Optimisd waarvan deel uitmaken Schijndel, Sint Michielsgestel en Veghel. Per 1 januari 2008 sluit ook de gemeente Bernheze zich aan bij ISD Optimisd.

Categorieën: Bestuur, Cultuur en recreatie, Economie, Financiën, Huisvesting, Internationaal, Landbouw, Migratie en integratie, Natuur en milieu, Onderwijs en wetenschap, Openbare orde en veiligheid, Overig, Recht, Ruimte en infrastructuur, Sociale zekerheid, Verkeer , Werk, Zorg en gezondheid

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid