Ministerie van Verkeer en Waterstaat

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

12E VOORTGANGSRAPPORTAGE
ZANDMAAS EN GRENSMAAS


1 JANUARI ­ 30 JUNI 2007

Werken aan de Maas van morgen DMW/2007/4086 1

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Inhoudsopgave

Samenvatting.........................................................................................................................................3
1. Inleiding..............................................................................................................................................5
1.1 Inleiding................................................................................................................................. 5
1.2 Leeswijzer............................................................................................................................. 5
2. Het project in zijn omgeving.............................................................................................................6
3. Essentialia Zandmaas en Grensmaas.............................................................................................9 3.1 Doelstellingen....................................................................................................................... 9 3.2 Maatregelenpakket............................................................................................................... 9 3.3 Convenantpartners............................................................................................................... 9 3.4 Historisch financieel overzicht.............................................................................................. 9
4. Voortgang.........................................................................................................................................10 4.1 Zandmaas........................................................................................................................... 10 4.2 Grensmaas ......................................................................................................................... 11 4.3 Raakvlak Grondstromen..................................................................................................... 12 4.4 Proefprojecten .................................................................................................................... 12
5. Projectbeheersing...........................................................................................................................13 5.1 Algemeen............................................................................................................................ 13 5.2 Kwaliteit............................................................................................................................... 13 5.3 Scopewijzigingen................................................................................................................ 13 5.4 Planning.............................................................................................................................. 13 5.5 Financiën............................................................................................................................ 16 5.6 Risico's en prognose eindstand.......................................................................................... 20

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 2

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Samenvatting

Voortgang Zandmaas
Binnen het deelproject Zandmaas wordt een onderscheid gemaakt tussen aanleg van kaden en rivierverruiming. De belangrijkste risico's binnen het project liggen op dit moment bij de aanleg van kaden. De tijdige uitvoering van de kadetrajecten staat onder druk door problemen op het gebied van grondverwerving, beperkte beschikbaarheid van ontwerpcapaciteit, lokale maatwerkinpassingen en discrepanties tussen de aangeleverde basisgegevens en de ter plekke aangetroffen situaties. De inschatting op dit moment is dat hierdoor de toegezegde hoogwaterbescherming van 1/250ste per 1 januari 2008 niet voor het gehele gebied zal kunnen worden gerealiseerd. De overige maatregelen binnen het Zandmaasproject hebben betrekking op rivierverruiming. De beroepsprocedure tegen het Tracébesluit voor de peilopzet Grave loopt nog. Er is onverminderd ingezet op het verkrijgen van overeenstemming met partijen die schade lijden. Dit heeft geresulteerd in enkele overeenstemmingen. Van de oorspronkelijk achttien ingediende beroepen zijn hierdoor acht beroepen ingetrokken. De hoorzitting over de resterende tien beroepen vindt plaats op 31 augustus 2007. De uitspraak van de Raad van State volgt naar verwachting najaar 2007. De uitvoering van het zuidelijk deel van het retentiegebied Lateraalkanaal West heeft nog niet plaatsgevonden in verband met nog lopende onteigeningsprocedures. Deze procedures lopen tot het voorjaar van 2008.
De verdieping van het stuwpand Lith is nagenoeg afgerond. De werkzaamheden voor de aanpassing van de stuw Grave lopen volgens planning. Het werk aan de stuw Sambeek is eind januari gegund en loopt eveneens op schema.
De zandwinning in Lomm ten behoeve van de aanleg van de hoogwatergeul is gestart en loopt op schema. Rondom de hoogwatergeul Well Aijen zijn inmiddels afspraken gemaakt tussen de zelfrealisator en de gemeente Bergen over een gezamenlijke aanpak van het integrale plan Maaspark Well, waarin de hoogwatergeul is opgenomen. In de in 2006 gesloten overeenkomst tussen RWS en de zelfrealisator is vastgelegd dat het project uiterlijk op 31 december 2008 dient te zijn begonnen en op 31 december 2015 moet zijn gerealiseerd. Vooralsnog lijkt dit haalbaar.

Voortgang Grensmaas
Nu het POL Grensmaas onherroepelijk is geworden door de positieve uitspraak van de Raad van State, is de weg vrij voor uitvoering van het Grensmaasplan door de zelfrealisator Consortium Grensmaas. Aandachtspunt is de voortgang bij het Consortium Grensmaas. Tegen de hoofdvergunningen lopen nog beroepen bij de Raad van State, waarvoor de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) nog onderzoek doet. Op twee van de drie startlocaties is vertraging ontstaan door problemen met grondverwerving. Naar verwachting zal het Consortium Grensmaas een voorstel indienen voor een vervroegde uitvoering van de locatie Itteren. Met de overige maatregelen binnen de scope Grensmaas is goede voortgang geboekt. Dit betreft met name het proefproject Meers, de locatie Roosteren, een aantal mitigerende maatregelen en rivierkundige maatregelen. Dat geldt eveneens voor de uitvoering van de Vlaamse Boertienlocaties door Vlaanderen.

Scope
In de eerste helft van 2007 is de scope van de projecten Grensmaas en Zandmaas niet gewijzigd.

Tijd
De hoogwaterbeschermingsmaatregelen voor de Zandmaas dienen in 2015 en voor de Grensmaas in 2017 te zijn gerealiseerd. De afgelopen periode geeft geen aanleiding deze einddoelen bij te stellen.

De oplevering van de zomerbedverdieping Grave zal naar verwachting circa acht maanden later plaatsvinden. Circa 2½ van de 8 maanden is toe te schrijven aan een vertraagde start van de realisatie. De resterende 5½ maand betreft een langere uitvoeringsduur in verband met de optimalisatie van de grondstromen.

Financiën en risico's
Ten opzichte van de vorige periode (VGR 11) is het projectbudget voor Zandmaas gestegen met
2,1 miljoen tot 522,0 miljoen. Het projectbudget Grensmaas is gestegen met 2,0 miljoen tot 137,9 miljoen. Beide verhogingen zijn het gevolg van technische mutaties en de jaarlijkse bijstelling voor loon- en prijscompensatie.
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 3

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Voor zowel Zandmaas als Grensmaas valt de prognose eindstand naar huidig inzicht binnen het beschikbare budget. De prognose eindstand is in de verslagperiode naar beneden bijgesteld en bedraagt voor Zandmaas 497,5 miljoen en voor Grensmaas 134,1 miljoen. In deze prognose is zowel de actualisatie van ramingen als het risicoprofiel verwerkt.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 4

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007


1. Inleiding

1.1 Inleiding
De halfjaarlijkse rapportage wordt uitgebracht in het kader van de `Regeling grote projecten' van de Tweede Kamer en betreft de periode van 1 januari 2007 tot en met 30 juni 2007. In deze rapportage wordt een beschrijving van de voortgang van de projecten Zandmaas en Grensmaas gegeven en is een financiële verantwoording opgenomen. Hierbij wordt met name aandacht besteed aan afwijkingen ten opzichte van de vorige periode. Ten slotte worden de risico's van de projecten in beeld gebracht.

Naast genoemde projecten maakt ­ vanwege de raakvlakken en de verwevenheid van de grondstromen ­ ook het deelproject Maasroute deel uit van de Maaswerken. Het deelproject Maasroute is door de Tweede Kamer niet aangewezen als Groot Project en is daarom niet meegenomen in deze rapportage, uitgezonderd de raakvlakken met de Zandmaas en de Grensmaas.


1.2 Leeswijzer
Nieuw in de rapportage is het hoofdstuk 2 `Project in haar omgeving'. Hierin wordt een korte beschrijving gegeven van de relevante ontwikkelingen in de omgeving van het project. Na een korte beschrijving van de essentialia van het project in hoofdstuk 3 wordt in hoofdstuk 4 ingegaan op de voortgang van het project en de diverse raakvlakken die bij het project een rol spelen. Aansluitend staat hoofdstuk 5 in het teken van de projectbeheersing. Het accent ligt op de scopewijzigingen en mutaties in de planning, de financiën en de belangrijkste risico's ten opzichte van de eerdere rapportages.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 5


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007


2. Het project in zijn omgeving
Een groot (nat) project als de Maaswerken met haar lange uitvoeringsduur staat constant onder invloed van (beleids)ontwikkelingen. Enerzijds zijn dat ruimtelijke ontwikkelingen in en nabij het Maasdal die zich voordoen buiten de scopes Maaswerken, anderzijds zijn dat invloeden als gevolg van mogelijke veranderingen in beleid en wet- en regelgeving. En uiteraard heeft de toenemende (mondiale) aandacht voor klimaatverandering zijn invloed op de uitvoering van de scopes Maaswerken.
In voorgaande Voortgangsrapportages Zandmaas en Grensmaas zijn risicoprofielen gedefinieerd en voorzien van beschikbare budgetten. Daarin wordt tevens ingespeeld op veranderingen in beleid en wet- en regelgeving. Met ingang van deze Voortgangsrapportage worden deze en andere exogene ontwikkelingen die het project raken in dit hoofdstuk apart inzichtelijk gemaakt.

EU-hoogwaterrichtlijn
Op 25 april 2007 heeft het Europees Parlement ingestemd met de Hoogwaterrichtlijn. De richtlijn legt spelregels voor grensoverschrijdende samenwerking vast en zorgt ervoor dat overstromingsrisico's op Europees niveau in kaart worden gebracht en dat landen beter kunnen samenwerken om overstromingen te beheersen. Gedurende de onderhandelingsfase van de Tweede Lezing is een aantal amendementen door het Europees Parlement op het Politiek Akkoord van de Lidstaten ingediend. Officiële inwerkingtreding is voorzien voor eind van dit jaar (2007). De richtlijn moet uiterlijk
2009 in nationale wetgeving worden omgezet, waarna de implementatie van de richtlijn per stroomgebied zal worden uitgewerkt. De eerste inventarisaties van het gevaar voor overstromingen in uiterwaarden en kustgebieden moeten in 2011 klaar zijn en gebieden waar verhoogde risico's bestaan voor overstromingen moeten in 2013 in kaart gebracht zijn. In 2015 moeten dan de stroomgebiedbeheersplannen voor deze gebieden ontwikkeld zijn en in werking kunnen treden. Afstemming op de Kaderrichtlijn Water is hierbij een voorwaarde.

De EU-Hoogwaterrichtlijn heeft naar verwachting geen directe gevolgen voor RWS Maaswerken. Het gaat om een procesrichtlijn. De richtlijn schrijft geen normen voor, maar geeft kader en principes en laat de uitvoering aan lidstaten. De lidstaten bepalen zelf welke doelen ze willen stellen en welke maatregelen daartoe nodig zijn.

Natura 2000
De Europese Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn zijn inmiddels geïmplementeerd in nationale wetgeving: de Natuurbeschermingswet 1998 voor de bescherming van de Natura 2000-gebieden en de Flora- en Faunawet voor soortbescherming.
In het kader van de planvorming binnen Maaswerken is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van het project op Natura 2000-gebieden en beschermde soorten. Zonodig zijn de projecten naar aanleiding daarvan aangepast of worden mitigerende en compenserende maatregelen getroffen. Momenteel is de ingevolge de Natuurbeschermingswet 1998 vereiste nationale aanwijzing van Natura
2000-gebieden in volle gang. Deze aanwijzing kan gevolgen hebben voor de uitvoering van de werkzaamheden van Maaswerken. Bijvoorbeeld doordat de begrenzing van de betrokken Natura
2000-gebieden wordt aangepast, of doordat nieuwe soorten of habitats worden toegevoegd. Besloten is om de Grensmaas (zomerbed) geen deel te laten uitmaken van de eerste tranche Natura 2000 aanwijzing.

Kaderrichtlijn Water
Sinds eind 2000 is de Kaderrichtlijn Water (KRW) van kracht. Deze richtlijn verplicht de lidstaten om het beheer van het grond- en oppervlaktewater zodanig aan te pakken dat in 2015 alle wateren een goede ecologische en chemische kwaliteit hebben. Bovendien moet het gebruik van water tegen die tijd duurzaam zijn. Op 7 april 2005 is de KRW in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn water. Door deze wet zijn de Wet op de waterhuishouding en de Wet milieubeheer op een aantal punten gewijzigd. Eind 2009 leveren de lidstaten een stroomgebiedbeheersplan aan, waarin de te behalen doelen en maatregelen om die doelen te bereiken zijn vastgelegd. Dit plan geldt voor de periode 2010 t/m 2015. De lidstaten hebben een resultaatverplichting, dat wil zeggen ze zullen de maatregelen moeten uitvoeren, die ze aan Brussel hebben gerapporteerd.

Door Rijkswaterstaat Limburg is in april 2005 een eerste inventarisatie van de mogelijke gevolgen van de Kaderrichtlijn Water, onder andere voor de Maaswerken, uitgevoerd. Conclusie was op dat moment Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 6


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

dat er nauwelijks negatieve effecten door uitvoering van de Maaswerken maatregelen werden veroorzaakt.

Gevolgen Wet op de waterkering kaden en Hydraulische randvoorwaarden 2006 voor Sluitstukkaden Zandmaas ­ Grensmaas
Het onder het regime brengen van de Wet op de waterkering (Wwk) van de Maaskaden heeft tot gevolg gehad dat scopewijzigingen doorgevoerd moeten worden in de projectopdracht. Voor de kaden die gerealiseerd worden in de stedelijke gebieden in de Zandmaas is dit in het verleden reeds gebeurd. Onderzocht wordt momenteel of een scopewijziging ook voor de na 2011 aan te leggen sluitstukkaden in de Zandmaas en Grensmaas opportuun is. De vaststelling ­ op grond van de Wwk ­ van de hydraulische randvoorwaarden 2006 (debiet, golfvorm en toetsnormen ten aanzien van de keringen) is voorzien voor september 2007.

Luchtkwaliteit
Sinds de inwerkingtreding van de Europese en nationale regelgeving inzake luchtkwaliteit moet worden getoetst of de voorgenomen maatregelen voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen. Tot dusver staan deze normen de uitvoering van de Maaswerken maatregelen niet in de weg.

Ontwikkelingen in wet- en regelgeving op het terrein van grondverzet Bij de projecten die in en langs de Maas door de Maaswerken worden uitgevoerd komt een grote hoeveelheid grond vrij. Circa 25 miljoen m3 daarvan wordt beschouwd als niet vermarktbare grond. Deze, deels door de historische verontreiniging van de Maas diffuus verontreinigde, grond wordt geborgen in een aantal dekgrondbergingen in het rivierbed. Voor het grondverzet geldt een complex juridisch kader waarbinnen een grote verscheidenheid aan (nationale en Europese) wet- en regelgeving van toepassing is. Om een eenduidig kader te creëren voor het omgaan met de verschillende wet- en regelgeving is het beleid Actief Bodembeheer Maas (ABM) opgesteld. Naar verwachting zal eind 2007/begin 2008 het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) in werking treden waarbinnen een aantal uitgangspunten van ABM is verwerkt. Met de inwerkingtreding van het Bbk zal een aantal belangrijke wijzigingen optreden waarvan het vereenvoudigen en verminderen van procedures en het wijzigen van een deel van het normenstelsel de belangrijkste zijn.

Deze wijzigingen kunnen een gunstige uitwerking hebben op de kostenraming, planning en het risicoregister van de Maaswerken. Meer in zijn algemeenheid geldt vooralsnog echter dat de complexiteit van de Europese en nationale wet- en regelgeving op het gebied van grondverzet en de mate waarin deze aan verandering onderhevig is, een potentieel risico vormen en daarmee in de toekomst een aandachtspunt zijn en blijven.
Onderzoek Algemene Rekenkamer
De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar projecten waarvan de Tweede Kamer heeft bepaald dat ze vallen onder de `Regeling grote projecten'. De Algemene Rekenkamer heeft zes grote projecten geselecteerd: twee projecten in voorbereiding ('Ruimte voor de rivier' en 'Mainportontwikkeling Rotterdam'), twee in uitvoering ('Maaswerken' en 'Vervanging pantservoertuigen') en twee afgeronde projecten ('ICT in het onderwijs' en 'Groepsgrootte en kwaliteit basisonderwijs'). De Algemene Rekenkamer is voor elk van deze projecten nagegaan of de Kamer voldoende gegevens van de betrokken minister ontvangt over nut en noodzaak, voortgang en resultaten. Over dit onderzoek is de Tweede Kamer op 16 mei 2007 geïnformeerd. De Algemene Rekenkamer oordeelde over het algemeen positief over de projectbeheersing bij de Maaswerken. Aandachtspunt uit het onderzoek is de continue invloed van beleidsontwikkelingen op de uitvoering van projecten. Dit hoofdstuk in de Voortgangsrapportage geeft hier invulling aan.

Provinciale ontwikkelingen
Binnen de provincie Limburg hebben ontwikkelingen plaatsgevonden die van invloed kunnen zijn op het werk van Maaswerken. Van belang is de provinciale doorontwikkeling van Zandmaas pakket II. Daartoe is het Meerjarenplan Zandmaas II opgesteld door de Dienst Landelijk Gebied in opdracht van de provincie Limburg. Het meerjarenplan is op 27 maart 2007 door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Het hoofdaccent in dit pakket ligt bij natuur- en gebiedsontwikkeling. Voor het bereiken van de toegezegde hoogwaterbescherming is uitvoering van dit pakket niet noodzakelijk. De provincie richt zich op de navolgende projecten: de nevengeulen Baarlo, Afferden en Stadsweide Roermond, de hoogwatergeulen Raayweide Venlo en Venlo-Velden en de gebiedsontwikkeling (reactivering van de Oude Maasarm) Ooijen-Wanssum. Realisering van deze projecten door derden is voorzien in de Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 7


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

periode 2007 tot 2015. Per project is of wordt een stuurgroep samengesteld. Participatie van RWS hierin is optioneel.

Provinciale Staten van Limburg hebben op 29 juni 2007 de verordening op de waterkering -die op grond van de herziening van de Wet op de waterkering vereist is- vastgesteld. Deze is inmiddels aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat toegezonden.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 8


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007


3. Essentialia Zandmaas en Grensmaas

3.1 Doelstellingen
Na de twee hoogwaters in de Rijn en de Maas in december 1993 en januari 1995, presenteerde het kabinet in februari 1995 het Deltaplan Grote Rivieren. De Zandmaas en Grensmaas maken deel uit van dit plan. Belangrijkste doelstelling van deze projecten is het verbeteren van de bescherming van inwoners van Limburg en Noord-Brabant tegen hoogwater in de Maas. In bijlage 2 en 3 worden de doelstellingen meer uitvoerig geschetst.

De hoogwaterbeschermingsmaatregelen voor de Zandmaas dienen in 2015 en voor de Grensmaas in
2017 te zijn gerealiseerd. Voor de bevolkingscentra langs de Zandmaas diende bescherming vóór
2006 te zijn bereikt. Daarom worden kademaatregelen in de gemeenten Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar met voorrang uitgevoerd. Mede als gevolg van een meningsverschil met de waterschappen over de status van de Maaskaden en het onder de Wet op de waterkering brengen hiervan, is hierbij twee jaar vertraging ontstaan. De planning voor deze kadeaanpassingen is gericht op 1 januari 2008 voor de effectieve hoogwaterbescherming, met een afronding van de werkzaamheden in 2008.
In de uitvoeringsovereenkomst met het Consortium Grensmaas is de mogelijkheid opgenomen - indien de planning onhaalbaar blijkt - tussentijds de uitvoeringsduur met maximaal twee jaar te verlengen. Naast de hoogwaterbescherming kennen de projecten doelstellingen voor natuurontwikkeling en grindwinning.

3.2 Maatregelenpakket
Het maatregelenpakket van de Zandmaas bestaat onder meer uit het aanleggen en verhogen van kaden, het verruimen van de rivier de Maas, de aanleg van een retentiegebied en hoogwatergeulen en het bevorderen van natuurontwikkeling. Daarnaast vinden mitigerende maatregelen plaats, met name door de uitvoering van peilopzet. Het maatregelenpakket van de Grensmaas bestaat uit het verruimen van de rivier, de aanleg van dekgrondbergingen en nevengeulen en het bevorderen van natuurontwikkeling. Dit wordt gecombineerd met de winning van grind. Daarnaast vinden mitigerende maatregelen plaats ter voorkoming van grondwaterstanddaling.
3.3 Convenantpartners
Bij het project zijn drie convenantpartners betrokken: het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), de provincie Limburg en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De verschillende maatregelen worden voorbereid en uitgevoerd door de projectdirectie Rijkswaterstaat Maaswerken, die financieel en organisatorisch onder de verantwoordelijkheid van V&W valt.
3.4 Historisch financieel overzicht
De totale bijdrage van V&W aan de projecten Zandmaas en Grensmaas op het moment van het Ontwerp Tracébesluit Zandmaas/Maasroute (OTB 1998) was 358,5 miljoen. Het totale projectbudget van De Maaswerken sloot op dat moment op 381 miljoen, prijspeil 1998 (pp '98). De uitsplitsing van dit projectbudget voor Zandmaas en Grensmaas is in tabel 1 zichtbaar gemaakt. Dit budget wordt in de voortgangsrapportages als basis genomen.

Tabel 1 Het referentiebudget voor de Maaswerken ten tijde van OTB 1998 Onderdeel en bijdrage Miljoen Miljoen Gulden Euro prijspeil 1998 prijspeil 1998 Zandmaas Bijdrage V&W 680 308,6 Bijdrage LNV en Provincie Limburg 27 12,3 Totaal 707 321 Grensmaas Bijdrage V&W 110 49,9 Bijdrage nog te verdelen over convenantpartners 23 10,4 Totaal 133 60 Totaal Zandmaas en Grensmaas 840 3811


1 Het bedrag van 381 miljoen zoals hier in de historische tabel opgenomen is nog inclusief de bijdrage van LNV van 10 miljoen. Deze bijdrage loopt niet via de begroting van V&W maar via die van LNV. Dit is in de tabellen projectbudget (tabel 3) en mutatieoverzichten (tabel 4 en 5) gecorrigeerd.
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 9


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007


4. Voortgang

4.1 Zandmaas

Planvorming
De beroepsprocedure tegen het Tracébesluit voor de peilopzet Grave loopt nog. De StAB heeft in februari advies uitgebracht aan de Raad van State ten aanzien van de ingestelde beroepen. Ter beheersing van het risico van vernietiging van het Tracébesluit door de Raad van State is hangende de Raad van State procedure onverminderd ingezet op het verkrijgen van overeenstemming met partijen die schade lijden. Dit heeft geresulteerd in enkele overeenstemmingen. Van de oorspronkelijk achttien ingediende beroepen zijn hierdoor acht beroepen ingetrokken. De hoorzitting over de resterende tien beroepen vindt plaats op 31 augustus 2007. De uitspraak van de Raad van State volgt naar verwachting najaar 2007.

Uitvoering kadeverhogingen
De belangrijkste risico's binnen het project liggen bij de aanleg van de kaden Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar. De realisatie van deze kaden is nodig om de toezegging van hoogwaterbescherming van 70% van de bewoners langs de Zandmaas gestand te doen. Het betreft een kadelengte van 40 km, waarvan de aanleg steeds op het kritieke tijdspad heeft gelegen door:

- Benodigde tijd voor grondverwerving: in de oorspronkelijke planning was rekening gehouden met minnelijke verwerving van alle gronden; dit is geheel gelukt, waardoor onteigeningsprocedures (duur minimaal 18 maanden) zijn voorkomen. Het gehele proces heeft uiteraard wel veel tijd in beslag genomen.

- Maatwerkoplossingen: de werkzaamheden moeten voor een groot deel uitgevoerd worden in stedelijke gebieden (in tuinen van particulieren, in drukke winkelstraten en dergelijke). Ondanks het feit dat de tracés ruimtelijk zijn vastgelegd vergt uitvoering toch intensief overleg met eigenaren, gemeenten, omwonenden, ondernemers enz, waarbij emoties van bewoners en economische belangen vaak een belangrijke rol spelen.
- Bijkomend probleem is dat op verschillende locaties afwijkingen zijn geconstateerd tussen door derden (gemeenten, waterschappen e.d.) aangeleverde basisgegevens en de aangetroffen situatie ter plaatse. Binnen het werkgebied van Maaswerken is de situatie ter plaatse hersteld. Een en ander heeft veel tijd gekost.

De verwachting is dat van de 40 km op hoogte te brengen kaden 36 km kaden voor 1 januari 2008 gereed zal zijn.

Voor de overige circa 4 km is het onzeker of deze voor 1 januari 2008 gereed zullen zijn. Er zijn afspraken gemaakt met de betrokken waterschappen om voor die trajecten waar de effectieve hoogwaterbescherming op 1 januari 2008 niet kan worden bereikt, tijdelijke maatregelen te treffen. De uitvoering van deze tijdelijke voorzieningen blijkt echter complex. Op basis hiervan kan op dit moment niet anders dan geconcludeerd worden dat niet voor het volledige traject een beschermingsniveau van
1:250ste, zelfs met inzet van tijdelijke voorzieningen, voor 1 januari 2008 gehaald zal kunnen worden.

Keringen in de Roer
De werkzaamheden betreffende de keringen in de Roer zijn gegund. Het waterschap Roer en Overmaas heeft aangegeven dat de werkzaamheden in 2007 kunnen worden gerealiseerd.

Overdracht gerealiseerde kaden
In bestuurlijk overleg is afgesproken dat de waterschappen en RWS Maaswerken gezamenlijk koersen op de overdracht van de kaden per 1 april 2008. De waterschappen zorgen in de tussentijd voor onderhoud en beheer van reeds opgeleverde kaden.

Uitvoering retentiegebied Lateraalkanaal West
De uitvoering van het zuidelijke deel van het retentiegebied heeft nog niet plaatsgevonden in verband met nog lopende onteigeningsprocedures. Deze procedures lopen tot het voorjaar van 2008. De vertraging heeft geen consequenties voor het halen van de projectdoelstellingen.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 10


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Uitvoering rivierverruiming
De verdieping van het stuwpand Lith is nagenoeg afgerond. De werkzaamheden voor de aanpassing van de stuw Grave lopen volgens planning. Het werk aan de stuw Sambeek is eind januari gegund en loopt eveneens op schema. De verhoging bruggen Maas-Waalkanaal loopt eveneens op schema.

Uitvoering hoogwatergeulen
De zandwinning in hoogwatergeul Lomm is gestart en loopt op schema.

Rondom de hoogwatergeul Well Aijen zijn inmiddels afspraken gemaakt tussen de zelfrealisator en de gemeente Bergen over een gezamenlijke aanpak van het integrale plan Maaspark Well, waarin de hoogwatergeul is opgenomen. Volgens de huidige planning worden in september de conceptvergunningsaanvragen en de concept-MER ingediend bij de bevoegde gezagen en zullen de definitieve vergunningen in de zomer van 2008 kunnen worden verleend. Volgens de in 2006 gesloten overeenkomst tussen RWS en de zelfrealisator dient het project uiterlijk op 31 december 2008 te zijn begonnen en op 31 december 2015 te zijn gerealiseerd. Vooralsnog lijkt dit haalbaar.

Sluitstukkaden
De realisatie van de sluitstukkaden, de kaden waar na afronding van de rivierverruimende maatregelen nog verhoging noodzakelijk is, is voorzien in de periode na 2011. Ter voorbereiding op het toekomstig ontwerp wordt nu onderzocht welke eisen aan deze sluitstukkaden moeten worden gesteld, vanuit de beleidsontwikkelingen (o.a. hydraulische randvoorwaarden en het onder de Wet op de waterkering vallen van deze kaden) en de inpassing van de kaden in de omgeving (zie ook hoofdstuk 2). In de scope van de projecten Zandmaas en Grensmaas is de realisatie van een groot deel van de sluitstukkaden in het plangebied reeds voorzien. Wanneer de functionele eisen zijn vastgesteld, zal blijken of een scopewijziging aan de orde is en wat de budgettaire gevolgen daarvan zijn.


4.2 Grensmaas

Planvorming
Op 7 februari 2007 heeft de Raad van State de beroepen tegen het POL Grensmaas ongegrond verklaard. Hiermee zijn de onderdelen van het POL Grensmaas die de status van concrete beleidsbeslissing hebben onherroepelijk geworden. Het betreft met name de aanwijzing van winplaatsen.

Tegen de in vier gemeenten vastgestelde bestemmingsplannen Grensmaas zijn enkele beroepen ingesteld bij de Raad van State. Deze beroepen zijn buiten zitting afgedaan, omdat door de appellanten niet eerder in de procedure zienswijzen en bedenkingen waren ingediend. De bestemmingsplannen zijn daarmee onherroepelijk geworden. Voor deze Grensmaasgemeenten heeft tevens een herziening ex art. 30 WRO van het bestemmingsplan Grensmaas plaatsgevonden. Vaststelling van deze herzieningen in de gemeenteraden vindt in het najaar van 2007 plaats. De gemeente Sittard-Geleen heeft conform afspraak de procedure voor de totstandkoming van het bestemmingsplan Grensmaas voortgezet. Ook in deze gemeente vindt vaststelling door de gemeenteraad naar verwachting in het najaar van 2007 plaats.

Uitvoering
Nu het POL Grensmaas onherroepelijk is geworden door de positieve uitspraak van de Raad van State, is de weg vrij voor uitvoering van het Grensmaasplan. Tegen de hoofdvergunningen lopen nog beroepen bij de Raad van State, waarover het StAB nog onderzoek doet. De uitspraak van de Raad van State wordt in het voorjaar 2008 verwacht. De beroepsprocedure bij de Raad van State kent in dit geval geen schorsende werking, dus lopende de beroepsprocedure zijn de vergunningen van kracht. Het daadwerkelijk in uitvoering krijgen (`de schop in de grond') van de startlocaties loopt moeizaam. De oorspronkelijke planning was om in 2007 op drie locaties met de uitvoering aan te vangen. Op de locatie Meers heeft het Consortium Grensmaas inmiddels een voorzichtige start gemaakt. Op de startlocaties Bosscherveld en Aan de Maas is vertraging ontstaan doordat de grondverwerving door het Consortium Grensmaas meer tijd in beslag neemt dan gepland was en doordat de praktische invulling van de vergunningen (werkplannen e.d.) complex is.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 11


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Het Consortium Grensmaas is er niet in geslaagd door minnelijke verwerving de nog benodigde percelen grond op tijd in bezit te krijgen en heeft daarom Rijkswaterstaat verzocht het onteigeningsinstrument in te zetten. Complicerende factor is het gebrek aan geschikte grond buiten het gebied van het Grensmaasplan om eigenaren in de locatie Aan de Maas door middel van grondruil te kunnen compenseren (bedrijfsverplaatsing) en het feit dat circa 50% van de locatie Bosscherveld eigendom was van één eigenaar, met wie in den minne geen overeenstemming kon worden bereikt. Deze eigenaar heeft zijn grond intussen verkocht aan een derde (een grindproducent). Het al ingezette onteigeningstraject wordt tegen deze nieuwe eigenaar voortgezet. Het Consortium Grensmaas heeft verzocht de uitvoeringsvolgorde en de uitvoeringswijze van de locatie Itteren zodanig te wijzigen, dat er in Itteren vervroegd kan worden gestart.

Roosteren
De uitvoering van Roosteren is gestart. De werkzaamheden verlopen volgens planning.

Vlaamse locaties
Nederland en Vlaanderen hebben overeenstemming bereikt over een betalingsregeling voor de financiering van de Vlaamse Boertien locaties door Nederland. De principes voor de betalingsregeling zijn in de vergadering van de Vlaams Nederlandse Bilaterale Maascommissie (VNBM) van 27 april
2007 geaccordeerd en worden verder uitgewerkt. Er is een belangrijke stap gezet nu er voor alle drie de Vlaamse Boertien locaties een door Vlaanderen en Nederland geaccordeerd ontwerp ligt waarvoor een milieueffectrapport wordt gemaakt.


4.3 Raakvlak Grondstromen
Met betrekking tot het raakvlak Grondstromen zijn er in de afgelopen rapportageperiode geen wijzigingen opgetreden. In het contract voor de verdieping van het stuwpand Grave, waarvan de uitvoering in 2009 is gepland, is maximale ruimte gecreëerd voor de uitvoerder om voor de vrijkomende grond een bestemming te zoeken. De contractuele afspraken met de zelfrealisator van Lomm zijn verder uitgewerkt met specifieke uitvoeringsgerelateerde zaken. Doel van deze verdere uitwerking is om er voor te zorgen dat de levering en overdracht in Lomm van de overtollige grond afkomstig van Maaswerkenprojecten soepel verloopt. Naar verwachting zal begin 2008 de eerste grond naar Lomm worden afgevoerd.
Om de afstemming tussen de bergingscapaciteit enerzijds en het aanbod van te bergen oever- en bodemmateriaal anderzijds te waarborgen, zijn verschillende toekomstscenario's van grondstromen uitgewerkt. Hierbinnen zijn de mogelijkheden onderzocht om, rekening houdend met de afgesproken grondleveranties aan de bergingslocaties, wijzigingen op te vangen. In de komende perioden zal onderzocht worden of de inwerkingtreding van het Besluit Bodemkwaliteit kansen biedt voor het het Grondstromenplan Maaswerken (zie ook hoofdstuk 2).
4.4 Proefprojecten
Het proefproject Meers is het laatste proefproject binnen de Maaswerken. Het project wordt waarschijnlijk eind 2007 ­ eerder dan verwacht ­ afgesloten.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 12


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007


5. Projectbeheersing

5.1 Algemeen
Met name door de positieve uitspraak van 7 februari van de Raad van State over het POL Grensmaas zijn de zekerheden over de uitvoering verder vergroot. Dit betekent dat de organisatie van de Maaswerken ook verder is geënt op de uitvoeringsfase.
5.2 Kwaliteit
In de eerste helft van 2007 zijn enkele audits uitgevoerd. Zo heeft de Departementale Auditdienst (DAD) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een audit uitgevoerd naar de vergunningverwerving door de Maaswerken. Het doel van de audit was om de ervaringen met betrekking tot de uitvoering van het vergunningenproces in beeld te krijgen en tevens de optie van mogelijke uitbesteding van vergunningverwerving naar de markt te bekijken. De algehele conclusie is dat er sprake is van een toereikende opzet en werking van de procedures. De verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen Maaswerken is helder. Vergunningen zijn in het algemeen tijdig verworven en blijken juridisch houdbaar en uitvoerbaar.

Daarnaast heeft de DAD een audit uitgevoerd op de contractbeheersing met het Consortium Grensmaas. De DAD heeft geconcludeerd dat er een toereikend beheerskader is ontworpen voor de beheersing van de uitvoeringsovereenkomst. Door de aard van het project (budgettair neutrale zelfrealisatie) en de daarbij behorende overeenkomst is sturing langs harde lijnen niet eenvoudig. Het in beeld houden van het gezamenlijk belang van de convenantpartners en het CG vormt een kritische succesfactor in de realisatiefase van het project. Daarnaast is het grondverwervingproces en de schadeloosstelling Kabels en Leidingen door het Consortium van groot belang voor de tijdige realisatie van het project. Er wordt aanbevolen de risico's van de huidige strategie met betrekking tot grondverwerving en Kabels en Leidingen in kaart te brengen. Deze aanbeveling is overgenomen.

De audit/evaluatie door de DAD met als onderwerp afronding Proefproject 2/Rijkelse Bemden is in uitvoering. De rapportage wordt in het derde kwartaal van 2007 verwacht. De Algemene Rekenkamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de informatievoorziening van Grote Projecten V&W (waaronder Maaswerken). Dit onderzoek is afgerond en ter kennis gebracht aan de Tweede Kamer (zie hoofdstuk 2).

5.3 Scopewijzigingen
In de eerste helft van 2007 is de scope van de projecten Zandmaas en Grensmaas niet gewijzigd.
5.4 Planning
In deze paragraaf wordt voor de deelprojecten Zandmaas en Grensmaas de realisatie van de doelstellingen met betrekking tot de hoogwaterbescherming besproken. In tabel 2 is een overzicht van de masterplanning opgenomen.

Zandmaas rivierverruiming
De behandeling bij de Raad van State van de beroepen tegen de aanvulling Tracébesluit Zandmaas peilopzet Grave is gepland op 31 augustus. Een uitspraak wordt dit najaar verwacht. Vertraging van deze uitspraak ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting (juli 2007) heeft geen gevolgen voor de tijdige realisatie van de peilopzet.
Om de inschrijvende partijen voor de zomerbedverdieping Grave voldoende tijd te geven voor het opstellen van de aanbieding en aangezien het einde van de contracteringsfase tegen het begin van de vakantieperiode aan gepland was, is uit praktische overwegingen besloten om de contracteringsfase op te rekken en over de vakantie heen te tillen. De start van de realisatie is daardoor met circa 2½ maand vertraagd. Op basis van de resultaten uit het aanvullend bodemonderzoek wordt de hoeveelheid niet-vermarktbare grond hoger ingeschat. Gezien de overeenkomst met de zelfrealisator hoogwatergeul Lomm en het afgesproken vulschema betekent dit dat de uitvoeringsperiode van de zomerbedverdieping in Grave verlengd moet worden tot 1 september 2011. De oplevering realisatie zal hiermee met circa acht maanden vertragen, maar dit leidt niet tot vertraging in de realisatie van de doelstellingen.
De werkzaamheden in het stuwpand Lith zijn nagenoeg afgerond. De oplevering was aanvankelijk voorzien medio 2008, maar zal al in het najaar van 2007 plaatsvinden. De overige maatregelen binnen Zandmaas laten geen afwijkingen in tijd zien.
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 13


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Zandmaas kaden
De vertraging in de realisatie van de kaden in Roermond, Venlo Gennep en Mook en Middelaar leidt ertoe dat waar mogelijk gedurende het hoogwaterseizoen 2007-2008 tijdelijke maatregelen zullen worden getroffen om de bewoners de toegezegde hoogwaterbescherming te kunnen bieden. Aanleg / afbouw van de permanente voorzieningen zal plaatsvinden in 2008.

Grensmaas
Er is het afgelopen half jaar goede voortgang geboekt met de maatregelen binnen de scope Grensmaas. Dat geldt met name voor de maatregelen waarvan de uitvoering op het bordje van Maaswerken ligt (proefproject Meers, Roosteren, mitigerende maatregelen en rivierkundige maatregelen). De werkzaamheden in Roosteren verlopen volgens planning. De afronding van proefproject Meers zal naar verwachting in 2007 plaatsvinden. Het ligt in de verwachting dat ook nog dit jaar fase 2 van de mitigerende maatregelen wordt uitgevoerd.

Aandachtspunt blijft de voortgang bij het Consortium Grensmaas. Op twee van de drie startlocaties is zoals in hoofdstuk 4 is aangegeven vertraging ontstaan door problemen met grondverwerving. Het Consortium geeft aan dat een spoedige start van de feitelijke uitvoering ook niet wordt bevorderd door het complexe geheel van uitwerking van vergunningen in werkplannen. Het Consortium is hierover in overleg met de betrokken bevoegde gezagen.
Het Consortium Grensmaas ziet mogelijkheden om de opgelopen vertraging deels op te vangen door de uitvoeringswijze op locatie Itteren aan te passen en aldaar vervroegd te starten. Op deze locatie zijn wel de voor de start benodigde strategische grondposities in bezit. Dit betekent dan een wijziging in het uitvoeringsplan die zorgvuldige behandeling vereist. Maaswerken heeft aangegeven aan de versnelling te willen meewerken en het Consortium is met de detailengineering gestart en zal in september 2007 wijzigingsvergunningen aanvragen. Gelijktijdig vindt overleg plaats met de convenantpartners, gemeenten en omgeving. Naar verwachting kan medio 2008 met de uitvoering Itteren worden gestart.
De komende maanden wordt door het Consortium onderzocht of naast het versnellen van de uitvoering in Itteren ook andere maatregelen mogelijk zijn om vertraging te voorkomen. Daarbij zal ook worden bekeken in welke mate er consequenties zijn voor het halen van de doelstelling hoogwaterbescherming in 2017.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 14


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Tabel 2 Overzicht masterplanning

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 15


12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007


5.5 Financiën

Projectbudget
In deze rapportage wordt voor de financiële verantwoording uitgegaan van de onderverdeling Zandmaas en Grensmaas. Onderstaande tabel geeft, uitgaande van het referentie projectbudget ten tijde van het OTB, het totaal aan mutaties weer. De mutaties zijn hierna aangegeven.

Tabel 3 Projectbudget (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) OTB/POL Wijzigingen Project budget Nog bij te dragen pp'98 Incl. prijsindexering V&W begroting LNV en Provincie Vorige Deze pp `07 perioden periode Zandmaas 311 208,9 2,1 522,0 8,42 Grensmaas 60 75,9 2,0 137,9 8,73 Totaal 371 284,8 4,1 659,9 17,1

Toelichting op de wijzigingen in deze periode:
o Het projectbudget Zandmaas is verhoogd met 2,1 mln als gevolg van de toegekende loon- en prijscompensatie voor 2007 ( 2,0 mln) en als gevolg van een technische mutatie ( 0,1 mln.) o Het projectbudget Grensmaas is verhoogd met 2,0 mln. als gevolg van de toegekende loon- en prijscompensatie voor 2007 ( 1,6 mln) en als gevolg van een technische mutatie ( 0,4 mln.)

Het budget voor de Zandmaas bedraagt na de mutaties in deze periode 522,0 miljoen voor rekening van het ministerie van V&W. Inclusief de bijdragen van de provincie Limburg en het ministerie van LNV is in totaal 530,4 miljoen beschikbaar.

Voor de Grensmaas wordt na de mutaties in deze periode 137,9 miljoen voorzien voor rekening van het ministerie van V&W. Inclusief de bijdragen van het ministerie van LNV en provincie Limburg is
146,6 miljoen beschikbaar.

Mutatieoverzichten
In tabel 4 en 5 staat voor de Zandmaas en de Grensmaas een specificatie van alle mutaties, uitgesplitst in scopewijzigingen, mee- en tegenvallers en technische mutaties. Deze mutaties zijn bij de toelichting op de tabel nader geconcretiseerd. De bedragen van de mutaties zijn met behulp van de BOI-index4 teruggerekend naar de bedragen op prijspeil 1998.


2 Tevens neemt het ministerie van LNV binnen Zandmaas pakket I de aankoop van 214 ha natuurgronden voor haar rekening. De kosten hiervan worden direct verantwoord op de begroting van LNV.
3 Tevens draagt het ministerie van LNV via de reguliere subsidiering van natuurbeheerders circa 30 miljoen bij aan natuurontwikkeling (750 ha). Deze bijdrage loopt via de begroting van het ministerie van LNV.
4 BOI index is de index voor de Bruto Overheidsinvesteringen. Deze is als volgt: '98-'99 was 1,4%, '99-'00 was 2,5% , '00-'01 was 4,5%, '01-'02 was 3% , '02-'03 was 2,75%, '03-'04 was 1,23%, '04-'05 was 0,39%, '05-'06 was 0,66% en '06-'07 was 0,44%.
Werken aan de Maas van morgen DMW/2007/4086 16

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Tabel 4 Mutatieoverzicht Zandmaas (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) V&W Budget Zandmaas Bedrag Bedrag Prijspeil Bron prijspeil bericht Bedrag Nummer 1998 aan TK bericht VGR (DGR5) aan TK ZM en GM TB en POL Zandmaas 311,0 311,0 1998 12e DGR Scopewijzigingen
Kaden bevolkingscentra 34,1 35,4 2000 12e DGR Hoogwatergeul Ooijen -/-13,6 -/-14,1 2000 13e DGR/1e VGR Nevengeul Belfeld 0 0,0 Bereiken 100% hoogwaterbescherming 11,4 13,6 2003 4e VGR Herstel Rijkelse Bemden 11,1 13,0 2005 8e VGR Verhoging Risico algemeen 33,0 38,5 2005 8e VGR Vermindering aankoop natuurgronden (14 ha) -/-0,1 -/-0,1 2006 10e VGR Saldo scopewijzigingen 75,9 86,3 Technische Mutaties
Toevoeging Budget Risicoreserve 44,5 46,3 2000 13e DGR/1e VGR Desaldering inkomsten proefproject 1 7,7 7,7 1998 6e DGR Desaldering overige inkomsten t/m 2001 8,2 9,0 2001 13e DGR/1eVGR Desaldering overige inkomsten 2002 0,3 0,3 2003 15e DGR/3e VGR Desaldering overige inkomsten 2003 1,2 1,4 2003 5e VGR Desaldering overige inkomsten 2004 1,2 1,5 2004 7e VGR Desaldering overige inkomsten 2005 0,1 0,1 2005 9e VGR Desaldering overige inkomsten 2006 1,6 1,9 2006 10e VGR Grondaankopen LNV -/-2,4 -/-2,5 2000 13e DGR/1e VGR Peilopzet 5,2 5,5 2000 13e DGR/1e VGR Taakstelling aanbestedingsmeevaller -/-8,2 -/-9,6 2004 6e VGR Taakstelling aanbestedingsmeevaller -/-10,1 -/-12,0 2005 8e VGR Technische mutatie (leenfaciliteit) 0,1 0,1 2007 12e VGR Saldo technische mutaties 49,4 49,7 Mee- en tegenvallers
Herijking raming op basis van TB 20,9 21,8 2000 13e DGR/1e VGR Afrondingsverschillen 0,5 0,5 2005 9e VGR Administratieve correctie -/- 0,1 -/- 0,1 2006 11e VGR Saldo mee- en tegenvallers
21,3 22,2 Totaal beschikbare budget prijspeil 1998 457,6 Loon- en prijsbijstelling
Loon- en prijsbijstelling 1998 t/m 2001 22,5 2001 12e DGR Loon- en prijsbijstelling 2002 11,0 2002 14e DGR/2e VGR Loon- en prijsbijstelling 2003 9,6 2003 5e VGR Loon- en prijsbijstelling 2004 4,1 2004 7e VGR Loon- en prijsbijstelling 2005 1,5 2005 9e VGR Loon- en prijsbijstelling 2006 2,1 2006 10e VGR Loon- en prijsbijstelling 2007 2,0 2007 12e VGR Saldo loon- en prijsbijstelling 52,8 Totaal beschikbare budget 2007 522,0


5 Deltaplan Grote Rivieren
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 17

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Tabel 5 Mutatieoverzicht Grensmaas (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) V&W Budget Grensmaas Bedrag Bedrag Prijspeil Bron prijspeil bericht Bedrag Nummer 1998 aan TK bericht VGR of DGR aan TK ZM en GM Ontwerp Streekplan Grensmaas 60,0 60,0 1998 12e DGR Scopewijzigingen
Roosteren 0 0 2002 14e DGR/2e VGR Mutaties door onderhandelingsresultaat 6,8 8,0 2005 8e /9e VGR Mutaties door afspraken met Vlaanderen 16,1 19,0 2005 8e /9e VGR Overige scope aanpassingen 12,7 15,0 2005 8e /9e VGR Toevoeging risicoreserve Grensmaas 10,6 12,6 2005 8e /9e VGR Saldo scopewijzigingen 46,2 54,6 Technische Mutaties
Desaldering overige inkomsten 2003 1,1 1,3 2003 5e VGR Desaldering overige inkomsten 2004 0,3 0,3 2004 7e VGR Desaldering overige inkomsten 2005 2,1 2,5 2005 9e VGR Desaldering overige inkomsten 2006 0,1 0,1 2006 11e VGR Technische mutatie (leenfaciliteit) 0,3 0,4 2007 12e VGR Saldo technische mutaties 3,9 4,6 Mee- en tegenvallers
Herijking n.a.v. het Eindplan Grensmaas 5,4 6,0 2002 15e DGR/3e VGR Herijking ramingen n.a.v. POL Grensmaas 1,4 1,4 2005 8e /9e VGR Saldo mee- en tegenvallers 6,8 7,4 Totaal beschikbare budget prijspeil 1998 116,9 Loon- en prijsbijstelling
Loon- en prijsbijstelling 1998 t/m 2001 3,6 2001 12e DGR Loon- en prijsbijstelling 2002 0,8 2002 14e DGR/2e VGR Loon- en prijsbijstelling 2003 0,5 2003 5e VGR Loon- en prijsbijstelling 2004/2005 2,5 2005 9e VGR Loon- en prijsbijstelling 2006 2,3 2006 10e VGR Loon- en prijsbijstelling 2007 1,6 2007 12e VGR Totaal loon- en prijsbijstelling 11,3 Totaal beschikbare budget 2006 137,9

Uitgaven, inkomsten, verplichtingen en geplande kasstromen In onderstaande tabellen wordt een overzicht gegeven van uitgaven, inkomsten, aangegane verplichtingen in deze rapportageperiode en van toekomstige kasstromen.

Tabel 6 Uitgaven (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) Totaal vorige Deze periode Totaal perioden Zandmaas 174,9 11,0 185,9 Grensmaas 54,8 1,4 56,2 Totaal 229,7 12,4 242,1

De uitgaven voor de Zandmaas in de eerst helft van 2007 hebben betrekking op: o de uitvoering van het tweede en derde deel van de kadeversterkingen in Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar;
o de begeleiding van de uitvoeringsovereenkomsten voor de hoogwatergeulen Lomm en Well-Aijen; o de voorbereiding van overige maatregelen van Zandmaas, waaronder de rivierverruiming van de stuwpanden Sambeek en Grave en de reparatie van het Tracébesluit inzake peilopzet Grave.

De uitgaven voor de Grensmaas hebben betrekking op: Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 18

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

o begeleiding van de uitvoeringsovereenkomst met het Consortium Grensmaas; o de uitvoering en afronding van project Meers en de eerste fase van de mitigatiemaatregel; o de voorbereiding voor het project Roosteren en de Vlaamse Boertien locaties.

Tabel 7 Inkomsten (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) Totaal vorige Deze periode Totaal perioden Zandmaas 21,1 0 21,1 Grensmaas 5,1 0 5,1 Totaal 26,2 0 26,2

Tabel 8 Aangegane verplichtingen (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) Totaal vorige Deze periode Totaal perioden Zandmaas 212,3 17,3 229,6 Grensmaas 57,2 1,6 58,8 Totaal 269,5 18,9 288,4

Voor Zandmaas hebben de aangegane verplichtingen betrekking op de uitvoering van cluster 2 en 3 van de kaden Roermond, Venlo en Gennep en Mook en Middelaar, de afkoop van de verplichting tot het bouwen van een "magazijn" voor de demontabele kaden van Waterschap Peel- en Maasvallei, grondaankopen en het verleggen van kabels en leidingen.

Voor Grensmaas hebben de aangegane verplichtingen vooral betrekking op een bijdrage aan de Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) voor maatregelen ter voorkoming van negatieve effecten op de grondwaterkwaliteit als gevolg van de uitvoering van het project Roosteren.

Tabel 9 Kasritme (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) t/m 2007 2008 2009 2010 2011 Totaal 2006 ev Zandmaas
V&W 175 44 52 47 12 192,0 522,0 LNV/Provincie nog bij te dragen 8,46 Grensmaas
V&W (IF 03.04/02.01) 55 6 9 6 4 57,9 137,9 LNV/Provincie nog bij te dragen 8,77 Totaal 677,0

Tabel 9 bevat een inschatting van het kasritme voor beide deelprojecten voor de periode 2007-2010. Deze reeks wordt regelmatig geactualiseerd op basis van de voortgang van het project en kan daarom afwijken van de reeks die in de Rijksbegroting staat opgenomen.


6 Tevens neemt het ministerie van LNV de aankoop van 214 ha natuurgronden binnen pakket I voor haar rekening. De kosten hiervan worden direct verantwoord op de begroting van LNV.
7 Tevens draagt het ministerie van LNV via de reguliere subsidiering van natuurbeheerders circa 30 miljoen bij aan natuurontwikkeling (750 ha). Deze bijdrage loopt via de begroting van het ministerie van LNV. Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 19

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Uitputting post onvoorzien
In het projectbudget is een budget voor onvoorzien opgenomen ten behoeve van de uitvoering van het project. Dit budget is opgebouwd uit een onderdeel "Onvoorzien" en een onderdeel "Risico algemeen" dat tot en met VGR 9 "Risicoreserve" werd genoemd. Een overzicht van de mutaties is gegeven in bijlage 6.

Het beschikbare budget "Onvoorzien" van de Zandmaas bedroeg initieel 76,1 miljoen. In voorgaande verslagperiodes hebben enkele mutaties plaatsgevonden. In deze verslagperiode hebben zich geen mutaties voorgedaan. Per 30 juni 2007 bedraagt het beschikbare budget `Onvoorzien' 75,5 miljoen. Het beschikbare budget "Onvoorzien" van de Grensmaas bedraagt per 30 juni 2007 ongewijzigd 5 miljoen.

Het budget "Risico algemeen" bedroeg voor de Zandmaas initieel 88,1 miljoen (standlijn 1-1-2005). Inmiddels is in totaal 21,4 miljoen van deze post overgeheveld naar het maatregelbudget en resteert 66,7 miljoen. In deze rapportageperiode is de overheveling van 1,5 miljoen voor "monitoring van de grondwatereffecten als gevolg van de peilopzet bij Grave en Sambeek" van "Risico algemeen" naar het maatregelbudget goedgekeurd.
Het budget "Risico algemeen" voor de Grensmaas bedroeg initieel 12,6 miljoen. Er is nog geen geld overgeheveld naar de uitvoeringsmaatregelen.

5.6 Risico's en prognose eindstand

Risico algemeen
In tabel 10 zijn de actuele risicoprofielen en de beschikbare budgetten voor "Risico algemeen" van Zandmaas en Grensmaas weergegeven.

Tabel 10 Risicoprofiel
Risicoprofiel Zandmaas en Grensmaas ZM GM VGR 11 VGR 12 VGR 11 VGR 12 Juridisch kader ABM grondverzet 2,1 ­ 7 2,1 ­ 7 Beschikbaarheid verwerkingslocaties 8,9 8,9 Tegenvallende delfstoffenopbrengsten 0 ­ 1,5 0 ­ 1,5 Wwk kaden steden en nadeelcompensatie 2 ­ 14,5 2 ­ 14,5 Contracteringwijze hoogwatergeulen 12 12 Sluitstukkaden 22,5 22,5 Monitoringsverplichtingen 1,5 0 0,5 - 2 0,5 ­ 2 Rivierkundige werken 3 - 6,8 3 ­ 6,8 Onvoorziene bodemverontreinigingen 0,9 ­ 2,7 0,9 ­ 2,7 Aanbestedingsrisico's 1 ­ 4 1 ­ 4 Diversen 1,7 ­ 4,7 0,7 ­ 3,7 Risicoprofiel 49,0 ­ 67,9 47,5 ­ 66,4 7,1 - 20,2 6,1 ­ 19,2 Verwachtingswaarde risico's 58,6 57,1 12,6 11,6 Beschikbaar budget Risico algemeen 68,2 66,7 12,6 12,6 Bedragen in miljoen EURO

Toelichting risicoprofiel

Juridisch kader ABM grondverzet 2,1 ­ 7,0 miljoen Ter beheersing van de risico's grondverzet hebben de ministeries van V&W en VROM de daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving doorgelicht. In overleg tussen V&W en VROM zijn voor de hieruit gesignaleerde knelpunten oplossingen gevonden.

De operationele toepassing van deze oplossingen heeft plaatsgevonden bij het opstellen van de vergunningen voor de hoogwatergeul Lomm evenals bij het verweerschrift POL Grensmaas. Toetsing Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 20

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

door de Raad van State is voor de hoogwatergeul Lomm gebeurd en uitgesproken op 13 december 2006. Voor Grensmaas heeft uitspraak door de Raad van State op 7 februari 2007 plaatsgevonden. De Raad van State heeft de beroepen ongegrond verklaard. Hiermee is de kans op het optreden van dit risico in dit kader weliswaar verminderd, maar het kan evenwel nog optreden bij beroepen tegen de afgegeven vergunningen.
Het hier aangegeven risicobedrag is gerelateerd aan mogelijke extra kosten van nazorg en monitoring voor de berging van vrijkomende gronden uit de diverse rivierverruimende maatregelen van de Zandmaas. De initiatiefnemer heeft het nazorg- en monitoringsplan voor de hoogwatergeul Lomm in concept ter beoordeling ingediend bij de provincie Limburg als Bevoegd Gezag. Provincie Limburg en DCM hebben met betrekking tot de hoogwatergeul Lomm gezamenlijk besloten om met het opstellen van een definitief nazorg- en monitoringplan te wachten tot er meer duidelijkheid is over de consequenties van de invoering van het Besluit Bodemkwaliteit.

Beschikbaarheid verwerkingslocaties grondstroom 8,9 miljoen Wanneer de beoogde verwerkingslocaties niet of niet tijdig beschikbaar zijn voor vrijkomende specie, moeten extra kosten worden gemaakt voor transport, verwerking, inrichting en sanering. Teneinde het risico verder te beheersen wordt de beschikbaarheid van potentiële verwerkingslocaties in beeld gebracht en ruimte gegeven aan de markt om oplossingen te realiseren. Uiteindelijke duidelijkheid over het optreden van dit risico wordt verkregen na aanbesteding van de baggerprojecten in de stuwpanden Grave en Sambeek in de periode 2007-2009, waarbij een bepalende factor is waar een aanbieder de gronden verwerkt.

Tegenvallende delfstoffenopbrengsten 0 ­ 1,5 miljoen Fluctuaties in de hoeveelheden, kwaliteit en de marktprijs van de delfstoffen beïnvloeden de uiteindelijke opbrengst van de delfstoffen. Indien de opbrengst van de delfstoffen minder is dan verwacht, kunnen de projecten waarbij rekening is gehouden met delfstoffenopbrengst per saldo duurder uitvallen. Dit speelt een rol bij de nog door RWS Maaswerken aan te besteden baggerbestekken, maar niet bij de projecten die voor eigen rekening en risico door private partijen worden uitgevoerd.

Wwk kaden bevolkingscentra en nadeelcompensatie 2,0 ­ 14,5 miljoen De vaststelling "Voorschriften Toetsen Maaskaden" zal naar verwachting in het tweede halfjaar 2007 plaatsvinden. Dan kan de noodzaak van aanpassingen aan kabels en leidingen definitief vastgesteld worden.

Contracteringswijze hoogwatergeulen 12,0 miljoen Bij de hoogwatergeul Lomm heeft het risico betrekking op mogelijke problemen van grondlevering van RWS Maaswerken in tijd en kwaliteit. Voorzien is o.a. grondlevering uit de verdieping van het stuwpand Grave. Een voorspoedige procedure met betrekking tot het reparatiebesluit peilopzet Grave is voor het tijdpad start verdieping stuwpand Grave van belang. Met betrekking tot Well-Aijen is een overeenkomst gesloten met een private partij waarbij deze streeft naar een zelfrealisatie op basis van een incorporatie van het Tracébesluit in een groter gebiedsgericht plan. Hieruit zal blijken of op basis van zelfrealisatie en voor rekening en risico van de private partij uitvoering van Well-Aijen mogelijk is. Uitsluitsel hierover is voorzien uiterlijk eind 2008. Het risico dat zelfrealisatie niet mogelijk blijkt en een andere wijze van uitvoering gezocht moet worden voor Well-Aijen is voorlopig ongewijzigd.

Sluitstukkaden 22,5 miljoen De sluitstukkaden, de kaden waar na afronding van de rivierverruimende maatregelen verhoging noodzakelijk is, worden in een later stadium definitief ontworpen en planologisch ingepast. Hiermee zijn mogelijk extra kosten gemoeid. De realisatie is voorzien in de periode na 2010.

Zandmaas 0 miljoen Monitoringsverplichtingen Grensmaas 0,5 ­ 2,0 miljoen Door toezeggingen die gedaan zijn bij de Zandmaas in het kader van de procedure bij de Raad van State en de MER-verplichtingen, alsmede vanuit beheersing van de risico's in het kader van schadeafhandeling, dient in relatie tot de uitvoering van verdiepingswerken monitoring van met name het grondwater plaats te vinden. Het ontwerp van een monitoringsplan voor de Zandmaas is uitgewerkt en aan het Bevoegd Gezag voorgelegd. De financiële consequentie is bepaald op 1,5 miljoen. Dit bedrag is overgeheveld naar het maatregelbudget. Bij de Grensmaas betreft het met name de monitoring van het grondwater die, gegeven de overeenstemming met Vlaanderen over de Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 21

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

verdroging van Habitat- en Vogelrichtlijngebieden, wellicht extra aandacht vergt. Hieromtrent vindt overleg met Vlaanderen plaats.

Rivierkundige werken 3,0 ­ 6,8 miljoen Mogelijk zijn additionele rivierkundige werken, met name steenbestortingen, nodig als gevolg van onvoorspelbare morfologische effecten als erosie. Tijdens de realisatie van het project zal meer zicht ontstaan op de noodzaak van deze werken. Over de vormgeving van de benodigde aanvullende rivierkundige werken binnen de Grensmaas vindt overleg plaats met de Nederlandse en Vlaamse rivierbeheerder en het Consortium Grensmaas.

Onvoorziene bodemverontreinigingen 0,9 ­ 2,7 miljoen Het betreft hier het risico dat bodemverontreinigingen worden gevonden op gronden die in het bezit zijn van de Rijksoverheid.

Aanbestedingsrisico's 1,0 ­ 4,0 miljoen Er bestaat een risico dat alsnog door derden of door de Nma een procedure wordt aangespannen. De inschatting betreft hier de proceskosten. In geval de rechter de klagers in het gelijk zou stellen, kunnen de kosten mogelijk fors oplopen. Deze kans wordt echter laag ingeschat. Het risico lijkt beheerst door de goede afstemming met de Europese Commissie.

Diversen 0,7 ­ 3,7 miljoen Het risico betreft mogelijke kosten in het kader van de Raad van State procedures én planaanpassingen. Daarnaast bestaat de kans op meerkosten in verband met eventuele planschade die door de overheid uitgekeerd moet worden en niet door de overheid op het Consortium Grensmaas verhaald kan worden. Hierbij gaat het voornamelijk om planschade op basis van de Wet ruimtelijke ordening. Verder bestaat er nog de mogelijkheid dat extra kosten moeten worden gemaakt voor verder onderzoek en bijdragen in de verwijdering van explosieven. Door de uitspraak van de Raad van State m.b.t. het POL Grensmaas is het risico van de mogelijke verlengde planvorming weggevallen, waardoor de verwachtingswaarde met 1 miljoen is bijgesteld.

Prognose eindstand
In de prognose eindstand is de actualisatie van ramingen en risicoprofiel verwerkt. De prognose eindstand valt binnen het beschikbare budget voor zowel Zandmaas als voor Grensmaas.

Tabel 11 Prognose eindstand deze rapportageperiode Raming Risico Verwachting Prognose Onzekerheid Beschikbaar inclusief profiel waarde eindstand bandbreedte budget realisatie risico's risico 10% - 90% Zandmaas 440,4 47,5 ­ 66,4 57,1 497,5 +/- 8,2 522 Grensmaas 122,5 6,1 ­ 19,2 11,6 134,1 +/-5,2 137,9 Bedragen in miljoen EURO

Voor de Zandmaas is ten opzichte van de VGR 11 de verwachtingswaarde voor de algemene risico's met 1,5 mln verlaagd. De verwachtingswaarde van de raming is dienovereenkomstig verhoogd. Daarnaast is de raming verlaagd met 1,2 mln o.b.v actualisatie ramingen maatregelen Grave en Sambeek. Per saldo leidt dit tot een verlaging van de prognose eindstand van 498,7 naar 497,5 miljoen prijspeil 2007.

Voor de Grensmaas is de verwachtingswaarde voor de risico's (post Diversen) ten opzichte van VGR 11 verlaagd met 1 miljoen door het wegvallen van het risico met betrekking tot de Raad van State procedure inzake het POL Grensmaas. Op basis van actualisatie van de ramingen is de prognose met 0,7 mln verlaagd. Dit leidt in totaal tot een afname van de prognose eindstand met 1,7 mln.van 135,8 miljoen naar 134,1 miljoen, prijspeil 2007.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 22

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas

is een document van Rijkswaterstaat Maaswerken

Postadres: Postbus 1593 6201 BN Maastricht

Bezoekadres: Avenue Ceramique 125 Maastricht

Telefoonnummer: 043 - 387 0303

Faxnummer: 043 - 387 0359

Internet: http://www.maaswerken.nl

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 23

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Bijlage 1 Afkortingenlijst

ABM Actief Bodembeheer Maas Bbk Besluit bodemkwaliteit BOI Bruto Overheidsinvesteringen CG Consortium Grensmaas
DAD Departementale Auditdienst DG Directeur Generaal Rijkswaterstaat DGR Deltaplan Grote Rivieren EU Europese Unie
GM Grensmaas
GS Gedeputeerde Staten
KRW Kaderrichtlijn Water
LNV Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit MER Milieueffectrapport
MW Maaswerken
OTB Ontwerp-Tracébesluit
POL Provinciaal Omgevingsplan Limburg pp' prijspeil
PS Provinciale Staten
RACM Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten RWS Rijkswaterstaat
StAB Stichting Advisering Bestuursrechtspraak TB Tracébesluit
VGR Voortgangsrapportage
V&W Ministerie van Verkeer & Waterstaat Wm Wet milieubeheer
Wwk Wet op de waterkering TK Tweede Kamer der Staten-Generaal ZM Zandmaas

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 24

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Bijlage 2 Karakterisering Zandmaas maatregelen

De karakterisering van het Zandmaasproject volgens Tracébesluit (18 december 2001), POL- aanvulling Zandmaas (1 februari 2002) en scope Zandmaas 2001 (december 2001) en wijziging 2006, is weergegeven in de onderstaande tabel.

Doelstelling Zandmaas

Hoogwaterbescherming, op zodanige wijze dat de bevolking achter de kaden van de Zandmaas, die aangelegd zijn in het kader van het Deltaplan Grote Rivieren, een beschermingsniveau van 1/250 per jaar, maatgevende afvoer 3275 m3/s in 2015 wordt geboden.
Het in de periode tot 2015 realiseren van beperkte natuurontwikkeling in de Zandmaas die in het Tracébesluit en POL Zandmaas geconcretiseerd is in 556 hectares, aangevuld met 60 ha natuurcompensatie.

Plangebied Zandmaas

Het zomer- en winterbed van de Maas van Maaskilometer 70 (benedenstrooms van Linne) tot en met Maaskilometer 226,5 (Hedel), aangevuld met:

retentiegebied Lateraalkanaal West;
bergings- en bewerkingslocaties die buiten het winterbed kunnen liggen; compenserende en mitigerende maatregelen die buiten het winterbed kunnen liggen.

Maatregelen Zandmaas Pakket I

Kadeaanpassingen Roermond, Venlo, Proefproject eroderende oevers Gennep en Mook en Middelaar Compensatie benedenstroomse effecten Sluitstukkaden, de aanpassingen aan de Den Bosch overige DGR-kaden in het plangebied Aankoop natuurgebied Heukelomse Retentiegebied Lateraal Kanaal West Beek, natuurlijke oevers en 25 m Hoogwatergeulen Lomm en Well-Aijen oeverstroken Rivierverruiming Belfeld, km 87-92 Grondverwerving nevengeul Belfeld Rivierverruiming Sambeek, km 109-120 West, nevengeul Sambeek Oost Rivierverruiming Grave, km 155-175
Rivierverruiming Lith km 176-181
Mitigerende maatregelen peilopzet,
aanpassing bruggen en stuwen
Compensatieplan Natuur

Resultaat Zandmaas Pakket I

Hoogwaterbescherming 1/250 per jaar, maatgevende afvoer 3275 m3/s, 70 % in 2008 en 100 % in 2015
556 ha natuur plus 60 ha compensatie van natuurwaarden die verloren zijn gegaan

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 25

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Bijlage 3 Karakterisering Grensmaas maatregelen

De karakterisering van het Grensmaasproject volgens het Eindplan Grensmaas, vastgesteld door Gedeputeerde en Provinciale Staten op 21 december 2001 en het POL Grensmaas vastgesteld door Provinciale Staten op 1 juli 2005 en de ministeriële afspraken in de Vlaams-Nederlandse Verklaring met betrekking tot het uitvoeren van werken aan de Gemeenschappelijke Maas op 3 mei 2005, is weergegeven in onderstaande tabel.

Doelstelling Grensmaasproject

Het door rivierverruiming verlagen van de hoogwaterstanden in de Maas met als maatstaf dat uiterlijk in 2017 de gebieden, die door de op basis van de Deltawet Grote Rivieren aangelegde kaden zijn beschermd, een kans op overstroming hebben van 1/250 per jaar maatgevende afvoer 3275 m3/s.
Het in de periode tot 2018 tot ontwikkeling brengen van tenminste 1000 ha natuur binnen het Grensmaasgebied. Deze natuurontwikkeling is gekoppeld aan het ecologisch herstel van de rivier zoals vastgelegd in de intentieverklaring voor de inrichting van het Maasdal in Limburg van 26 november 1992.
Het winnen van ten minste 35 miljoen ton grind voor de nationale behoefte (provinciale taakstelling).

Plangebied Grensmaas

Het Maasdal van Maastricht tot en met Roosteren van Maaskilometer 15 tot en met Maaskilometer 55.

Maatregelenpakket Grensmaas

Uitvoeringsovereenkomst Grensmaas Proefproject Meers : sv, wv,db, ap, no omvat de maatregelen: dekgrond-
verwijdering (dv), stroomgeulverbreding Vlaamse locaties (België): (sv), weerdverlaging (wv), aanleg Hochter Bampd sv, ap, no nevengeulen (ng), aanvulling plas (ap), Herbricht sv, no sanering (sa), dekgrondberging (db), Kotem sv, wv, no natuurontwikkeling (no) en kadeophoging
(ka) op de volgende locaties: Roosteren: compensatie voor de kadeaanleg in 1996 en realiseren Bosscherveld dv, db, no beschermingsniveau. Borgharen sv, wv, db, no
Itteren sv, wv, db, no Mitigatiemaatregelen: maatregelen ter Aan de Maas sv, db, no voorkoming van significante Meers sv, wv, db, no waterstandsverhogende effecten dan wel Maasband sv, wv, ng, no verdroging aan Vlaamse zijde Urmond sv, wv, sa, no
Nattenhoven wv, db, ka, no Rivierkundige werken (oever- en Grevenbicht ng, no bodemverdedigingen) Koeweide sv, wv, db (2 delen), no
Visserweert sv, wv, ng, no
Resultaat Grensmaasproject

Hoogwaterbescherming (1/250 per jaar; maatgevende afvoer 3275 m3/s): 100 % in 2017 Natuur aan Nederlandse zijde: circa 1100 ha (nieuwe) natuur in 2018 Delfstoffen: circa 52 miljoen ton grind
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 26

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Bijlage 4 Kaart Tracébesluit en POL Zandmaas/Maasroute

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 27

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Bijlage 5 Kaart Grensmaas conform Eindplan Grensmaas

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 28

12e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 januari ­30 juni 2007

Bijlage 6 Toelichting mutaties VGR 12

In deze bijlage zijn voor Zandmaas en Grensmaas de mutaties toegelicht in het scopebudget en in de ontwikkeling van de post "Risico algemeen".

Zandmaas
Tabel 1 Mutatie scopebudget Zandmaas
Detaillering mutatie scopebudget Zandmaas in VGR 12 miljoen
1 Aanpassing projectbudget door loon- en prijscompensatie en leenfaciliteit 2,1 Totale mutatie VGR 12 2,1

Tabel 2 Ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Zandmaas Detaillering ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Zandmaas in VGR 12 miljoen Standlijn per 1 januari 2005 88,1
1 Vergunningverlening en monitoring proefproject 2 -/- 1,0 Standlijn per 1 januari 2006 87,1
2 Nadeelcompensatie DGR Kaden -/- 4,3
3 Schaderegeling peilopzet Grave -/- 7,1
4 Keringen in de Roer i.v.m. invulling Wet op de waterkering -/- 7,5 Standlijn per 1 januari 2007 68,2
5 Monitoring grondwatereffecten peilopzet Grave en Sambeek (aanwending van risico ten gunste van budget) -/- 1,5 Standlijn per 30 juni 2007 66,7

Grensmaas
Tabel 3 Mutatie scopebudget Grensmaas
Detaillering mutatie scopebudget Grensmaas in VGR 11 miljoen


1 Aanpassing projectbudget door loon- en prijscompensatie en leenfaciliteit 2,0 Totale mutatie VGR 12 2,0

Tabel 4 Ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Grensmaas Detaillering ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Grensmaas in VGR 10 miljoen Standlijn per 1 januari 2006 12,6 Geen mutaties
Standlijn per 1 januari 2007 12,6 Geen mutaties
Standlijn per 30 juni 2007 12,6

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2007/4086 29