Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

SAS vergroot marktaandeel in business analytics

Wereldwijde verkoop van business analytics steeg met 14% in 2006

Huizen, 3 oktober 2007 - Een rapport van IDC bevestigt nog eens de reputatie van SAS op het gebied van enterprise intelligence-oplossingen.

Volgens IDC's rapport 'Worldwide Business Analytics Software 2006 Vendor Shares and 2007-2011 Forecast'*, is de verkoop van SAS' business analytics-software in 2006 gestegen tot 1,59 miljard dollar: binnen de categorie een stijging van 14 procent in vergeleking met het voorgaande jaar. De groei bij SAS is zelfs het grootst van de top vier genoemde bedrijven op het gebied van business analytics in dit rapport. SAS heeft nu een marktaandeel van 8,2 procent.

Volgens IDC is SAS qua omzet de nummer een op het gebied van geavanceerde 'analytische tools' en tweede op het gebied van 'business intelligence tools', 'performance management tools' en 'applications'.

"SAS richt zich vrijwel geheel op business analytics", aldus Dan Vesset, program vice president, Business Analytics Solutions voor IDC. "SAS' focus en hun diversiteit in het bieden van oplossingen, draagt bij aan hun momentum in de business analytics-markt in 2006."

Volgens IDC was de business analytics-softwaremarkt in 2006 19,3 miljard dollar waard, wat een groei van 11,2 procent betekende. De verwachting voor de komende vijf jaar is dat de wereldwijde groei jaarlijks 10,3 procent toeneemt.

IDC doet in haar rapport de volgende voorspellingen over de toekomst van business analytics:


* Business analytics-oplossingen zullen steeds meer functionaliteiten bieden en toegang geven tot analyses van gestructureerde en ongestructureerde data en informatie; functionaliteiten die business process management en samenwerking mogelijk maken; en functionaliteiten om werkstromen te beheren.
* Een groeiende groep organisaties ziet business analytics niet alleen als een rapportagehulpmiddel, maar vooral als een manier om concurrentievoordeel mee te boeken door betere beslissingen te kunnen nemen en door procesoptimalisatie.
* Terwijl overnames en consolidatie aan de orde van de dag zijn bij de business analytics-leveranciers, komt er een nieuwe generatie softwareleveranciers die zich op specifieke markten richt met innovatieve oplossingen.

SAS heeft een uitstekende positie om haar voordeel te doen met deze trends, aangedreven door het feit dat het jaarlijks een kwart van haar omzet investeert in onderzoek en ontwikkeling.

SAS biedt gerichte zakelijke oplossingen die veel verder gaan dan wat eenvoudige query- en rapportage-tools op het gebied van enterprise intelligence, customer intelligence, financial intelligence en supply chain intelligence. Ook levert SAS kant-en-klare brancheoplossingen, voor bijvoorbeeld de financiële dienstverlening, farmacie, detailhandel, gezondheidszorg en productie-industrie.

SAS blijft nieuwe wegen bieden om tot business analytics te komen, bijvoorbeeld via SAS® Solutions OnDemand. Deze oplossingen bevatten web analytics, business intelligence, marketingautomatisering, supplier relationship management en anti-witwasoplossingen. Deze oplossingen zijn eenvoudig te implementeren.

"Bij SAS vinden we niet dat business intelligence, dataintegratie of geavanceerde analyse op zichzelf staan", zegt Jim Davis, Senior Vice President bij SAS. "Dit rapport laat duidelijk zien dat toekomstgerichte bedrijven een strategische visie op hun informatiemanagement moeten hebben. Dit om de waarde van hun huidige IT-investeringen te vergroten, om een efficiëntieslag te maken, om zichzelf te onderscheiden van de concurrentie en om te voldoen aan wet- en regelgeving."

Meer informatie over het SAS Enterprise Intelligence Platform is te vinden op www.sas.nl.


* Bron: IDC 'Worldwide Business Analytics Software 2006 Vendor Shares and 2007-2011 Forecast: Business Intelligence, Data Warehousing and Analytics Applications Software Points to Continued Strength', door Dan Vesset, Kathleen Wilhide, Robert McCullough, Brian McDonough, Mary Wardley en David Sonnen.

Over SAS
SAS is marktleider op het gebied van business intelligence- en geavanceerde analytische software en dienstverlening. Meer dan 43.000 organisaties gebruiken SAS´ software om hun prestaties te verbeteren door grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken om zo sneller accurate zakelijke beslissingen te nemen; winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten; wet- en regelgeving na te leven; baanbrekend onderzoek te verrichten en betere producten te ontwikkelen. SAS biedt naast branchespecifieke ook generieke oplossingen en is toonaangevend in data-integratie, data-opslag en geavanceerde business intelligence toepassingen vanuit een enterprise intelligence platform.

SAS levert haar klanten al sinds 1976 The Power to Know. De onderneming groeit continu en is vanaf de oprichting winstgevend. Jaarlijks investeert SAS 26 procent van de omzet in Research & Development; meer dan het dubbele van wat concurrenten investeren. Wereldwijd werken ruim 10.000 medewerkers bij SAS, van wie 3.400 in Europa. SAS is sinds 1986 actief in Nederland. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Huizen op landgoed 'Oud-Bussem', waar ruim 100 medewerkers werken. Meer informatie is te vinden op www.sas.com/nl.

Meer informatie voor de pers:
SAS Nederland
Sanjay Korteweg
t: (035) 699 68 92
e: sanjay.korteweg@snl.sas.com

PublieksWerk B.V.
Marije Verdouw
t: (020) 486 21 39
e: sas@publiekswerk.nl