BedrijfsautoRAI

Fiat Professional presenteert de nieuwe Fiorino op Transpotec Logitec 2007

(10/4/2007)
De elfde editie van Transpotec Logitec, International Exhibition of Road Transport Technologies, Intermodal Services and Logistics, vindt plaats van 4 t/m 7 oktober 2007. Dit jaar nemen ruim 800 exposanten, waaronder bedrijfswagenspecialisten, -fabrikanten en carrosserie-bouwers, deel aan de show, die wordt gehouden in het beursgebouw van Milaan en die op dit gebied als belangrijkste in Europa wordt beschouwd.
Eén van de grootste bedrijfswagenfabrikanten in Europa, en één van de belangrijkste exposanten, is Fiat Professional, met een compleet vernieuwde productreeks. Fiat presenteert als onderdeel van haar brede Fiat Professional modelreeks de Ducato, Scudo, Dobló Cargo, Fiat Strada pick-up en Panda Van.

Maar zonder enige twijfel is het belangrijkste nieuws van Fiat Professional de nieuwe Fiorino, een unieke auto in zijn soort die tegemoet komt aan de vraag naar een compacte, economische Van die gemakkelijk te manoeuvreren en parkeren is. Kort gezegd is de Fiorino voorbestemd om een compleet nieuwe invulling te geven aan de normen in het 1B segment en om een belangrijke rol te gaan spelen op de markt voor bestelwagens.

Een recordjaar in Italië en Europa

De nieuwe Fiorino is de meest recente aanwinst in het vernieuwde Fiat Professional modelprogramma waarmee het merk de komende jaren nieuwe doelstellingen wil realiseren. Het is dan ook geen toeval dat Fiat Professional gedurende de eerste acht maanden van 2007 zowel in Italië als in Europa een historisch verkooprecord heeft geboekt. Volgens de eerste schattingen bedroeg de totale verkoop 184.000 autoâs, wat een toename van 24.000 eenheden betekent ten opzichte van dezelfde periode in 2006.

In Duitsland bereikte Fiat Professional met 25.500 verkochte modellen een marktaandeel van 12,4% (een toename van 1,1 procentpunten ten opzichte van 2006); in Frankrijk realiseerde de onderneming een marktaandeel van 7,7% en 24.500 orders (+1,6 procentpunten) en in Spanje bereikte Fiat Professional met ruim 17.000 verkochte modellen een marktaandeel van 9,2% (+1,6 procentpunten). Specifiek in Italië werden er in de periode juli-augustus zoân 13.000 autoâs van Fiat Professional afgeleverd (8.683 in juli, 4.240 in augustus), wat bijdroeg aan een groei van 12% ten opzichte van vorig jaar, resulterend in een aandeel van 42,6% in juli en 41,1% in augustus. Alle belangrijke modellen droegen bij aan dit resultaat: de Dobló Cargo (3.487 orders, + 18% in 2006), Ducato (4.055 + 19%) en bovenal de nieuwe Scudo (1.760 en + 65%), die vooral populair is als Panorama-uitvoering voor het vervoer van personen.

Met het oog op de periode januari-augustus leverde Fiat Professional in Italië ruim 66.000 autoâs af, vergelijkbaar met 2006. Dit is een uitstekende prestatie, ook omdat de verkopen vorig jaar in dezelfde periode een enorme impuls kregen door een belangrijk contract voor de levering van een groot aantal autoâs. Tijdens de eerste acht maanden was de Fiat Ducato zoals gebruikelijk de meest verkochte bedrijfswagen in Italië, met 24.000 orders, wat een stijging van ruim 5.000 autoâs ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar betekende. Ook de Scudo deed het uitstekend, waarvoor Fiat Professional tot augustus zoân 27.000 bestellingen ontving, vergeleken met 15.500 stuks voor het vorige model (+74%). De resultaten van de grootste markten zijn met name belangrijk: Italië (7.500 orders), Frankrijk (4.000), Spanje (3.400) en Duitsland (3.300). In deze landen zorgde de Fiat Scudo voor een positieve groei van het marktaandeel, van 5,1% naar 7,5% in zijn segment. Tot slot werd er vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van de verkoop van uitvoeringen voor personenvervoer, die momenteel in totaal 35% van de verkoopmix uitmaken (tegenover 23% in 2006).

Naast de uitstekende resultaten van de eerder genoemde markten is Fiat Professional bezig met het verstevigen van haar positie in andere landen op een meer gestructureerde manier. In Roemenië bijvoorbeeld bedraagt het marktaandeel 25%, in Israël 3%, terwijl het merk in Algerije tijdens de eerste acht maanden haar verkoop ten opzichte van 2006 heeft vervijfvoudigd. Bovendien passeerde de verkoop van de Ducato in Turkije de grens van 5.000 voor de allereerste maal, terwijl het marktaandeel in Australië op ongeveer 10% ligt.

Verder oriënteert Fiat Professional zich op een verdere uitbreiding in zowel nabijgelegen landen (waaronder het Mediterrane gebied) als verder weg, in Mexico, Chili en Hong Kong.

Uitgaande van deze prima verkoopresultaten neemt Fiat met een groot aantal autoâs deel aan de âTranspotec Logitec 2007â, zowel standaarduitvoeringen als afgeleide versies, die alle zijn voorzien van een nieuwe bekledingsmogelijkheid die werd ontwikkeld in samenwerking met SALT, een onderneming die is gespecialiseerd in het uitrusten van showautoâs en speciale uitvoeringen. Dit is de beste gelegenheid voor Fiat Professional om aan te tonen welke mogelijkheden de onderneming biedt om de echte behoeften van klanten te vertalen naar concrete toepassingen, om aan hun wensen te kunnen voldoen.

Wereldprimeur: de nieuwe Fiat Fiorino

Op de show in Milaan beleeft de nieuwe Fiorino in de Cargo-uitvoering zijn debuut; een ideaal alternatief voor het vervoer van goederen dat eind 2007 op de markt wordt gelanceerd (de uitvoeringen voor personenvervoer arriveren in 2008) en worden geproduceerd in de Tofas fabriek in Bursa in Turkije.

Aan de basis van het project staat een innovatief idee: ontwikkel een auto met compactere buitenafmetingen dan die van bedrijfsautoâs in het
1B segment (de zogenaamde âkleine bestelautoâsâ) maar met dezelfde inhoud en dezelfde veelzijdigheid, lagere onderhoudskosten en een aantrekkelijke prijs. De nieuwe Fiorino is een wendbare auto die gemakkelijk te parkeren is dankzij een draaicirkel (tussen stoepranden) van slechts 9,95 meter. Dit is de reden waarom de nieuwe Fiorino ideaal is voor bestuurders die veel tijd achter het stuur doorbrengen, voor het bezorgen van bestellingen, als zakenauto, voor koeriers en onderhoudsmonteurs, service-bedrijven of verkopers.

Originele stijl, compacte buitenmaten en grote laadvloer

De nieuwe Fiorino heeft een modern design, met een herkenbare persoonlijkheid, dynamiek en robuustheid. De voorzijde heeft een onderscheidend voorkomen, dat wordt onderstreept door de âbumperbeschermersâ en door de origineel gestylde (grote) koplampen die harmonieus in het design van de Van passen. De motorkap, waarin de ronde vormen van de bumper zijn voortgezet, vloeit op logische wijze over in de voorruit.

De nieuwe Fiorino oogt als een robuuste auto. De achterzijde wordt gekenmerkt door rechte lijnen die de indruk van een behoorlijk grote laadruimte wekken. De sportieve lijnen verlenen de Fiorino een dynamische uitstraling; de flankbescherming en grepen van de schuifdeur (afhankelijk van uitvoering verticaal geplaatst) komen robuust en solide over.

De dichte uitvoeringen hebben compleet vlakke zijkanten, een kenmerk dat er voor zorgt dat de auto beter en gemakkelijker te bestickeren is.

Ondanks zijn compacte afmetingen (slechts 3,86 lang, 1,72 meter hoog en 1,71 meter breed) beschikt de nieuwe Fiorino over een ruime laadruimte met een logische en rechthoekige indeling en een volume van
2,5 kubieke meter (die uit te breiden is tot 2,8 m3 door de voorste passagierstoel dubbel te vouwen), een laadvermogen van 610 kg (inclusief bestuurder) en een interieurlengte van ruim anderhalve meter, die groeit tot bijna tweeënhalve meter wanneer de passagierstoel naar voren wordt geklapt (een record, gezien het feit dat de auto een totale lengte van slechts 386 cm heeft). Daarnaast is de laadvloer uitgerust met zes stevige en praktische ringen om goederen mee vast te zetten, terwijl de lage laaddrempel (slechts 527 mm) het in- en uitladen vergemakkelijkt.

Comfort, veelzijdigheid en aandacht voor details

Alle bedrijfswagens van Fiat Professional bieden een optimaal comfort, ongeacht de staat van het wegdek of hun taak. De nieuwe Fiorino vormt daarop geen uitzondering. In lijn met de meest verregaande ergonomische maatstaven is het interieur bijvoorbeeld als praktische werkruimte ontworpen, waardoor het bijna een uitbreiding van een kantoorwerkplek wordt. De grote glasoppervlakken bieden een uitstekend zicht op de weg laten een grote hoeveelheid daglicht door in het interieur, terwijl de bestuurderstoel zich kenmerkt door functionaliteit en comfort, een gevoel van veiligheid en een comfortabele zitpositie voor alle bestuurders, licht of zwaar, mede dankzij de verstelbaarheid van de stoel en het stuurwiel. Verder biedt het T-vormige dashboard de bestuurder alle functies binnen handbereik, inclusief de versnellingspook (die in het midden van het dashboard is geplaatst) en tal van andere instrumenten.

Speciale aandacht van de ontwerpers ging uit naar de details en beschikbare ruimte voor de gebruikers, wat wordt onderstreept door meer dan twaalf opbergvakken â afhankelijk van het uitrustingsniveau â voor het opbergen van persoonlijke bezittingen en zakelijke documenten. Zo kan de bestuurder bijvoorbeeld vertrouwen op een ruime la in het dashboard en een handige tafel voor documenten, terwijl de passagierstoel kan worden dubbelgevouwen, waarmee de lengte van de laadruimte met bijna een meter kan worden uitgebreid.

Bij het rijcomfort hoort tevens een efficiënt klimaatcontrolesysteem, dat de temperatuur en luchtvochtigheid in de auto op een voor de inzittenden optimaal peil houdt. Daarom, en gezien de veelzijdige inzetbaarheid, is de nieuwe bedrijfsauto van Fiat Professional optimaal ontworpen: vier verstelbare uitstroomopeningen (twee in het midden en twee aan de zijkanten) voor de toevoer van koude of warme lucht en ventilatieroosters bij de voeten. Voor een snelle en efficiënte ontwaseming wordt de luchtdoorstroming geregeld via acht openingen (luchtcapaciteit = 400 m3/u).

Eveneens met het oog op het comfort levert Fiat Professional een uitstekend audio-telematicasysteem voor de nieuwe Fiorino, met onder andere een radio met CD- of MP3-speler, die toegerust is met Bluetooth-functies en beschikt over vier luidsprekers. De nieuwe Fiorino biedt de beste oplossingen op het gebied van geluid- en vibratiecomfort, omdat rust in het interieur niet alleen comfortabel is, maar ook een belangrijk kenmerk is van preventieve veiligheid. Daardoor houdt de bestuurder zijn aandacht op de weg en raakt hij ook tijdens lange trips niet vermoeid. Vanwege deze achterliggende gedachte werd de geluidoptimalisatie van het inzittenden-compartiment tijdens de ontwikkeling van het nieuwe model tot in detail bestudeerd, om zo het motorgeluid zo veel mogelijk te onderdrukken en vibraties, geruis en aerodynamisch suizen te beperken.

Moderne krachtbronnen en robuuste, betrouwbare ophanging voor optimaal rijcomfort

Rijcomfort is altijd al een sterk punt geweest van de bedrijfswagens van Fiat Professional dankzij het ontwerp van de wielophangingen en de pittige, moderne krachtbronnen die tevens milieuvriendelijk en brandstofefficiënt zijn.

De nieuwe Fiorino wordt geleverd met een keuze uit twee moderne Euro 4 motoren â een 1.4 benzineversie met 73 pk of een 1.3 Multijet turbodiesel met 75 pk. Beide bieden plezierige rijeigenschappen, zijn betrouwbaar en hebben oog voor het milieu, naast uitstekende prestaties en verminderde ârunning costsâ (brandstofverbruik en onderhoud).
Daarnaast is de service-interval vastgesteld op 30.000 kilometer en de indeling van onderdelen onder de motorkap zorgt voor een aanzienlijk beperktere onderhouds- of reparatietijd.

In combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een gerobotiseerde zesbak zorgt de 1.3 Multijet echt voor een technologisch voordeel. In de praktijk resulteert dat in een lager brandstofverbruik (4,5 l/100 km gecombineerd, wat een actieradius van duizend kilometer op één tank brandstof betekent), lagere emissies (de CO -waarde bedraagt 119 g/km en de introductie van een dieselpartikelfilter begin 2008), een verbeterd geluidsniveau (dankzij multipoint injectie), minder vibraties en uitstekende prestaties (topsnelheid 157 km/u). Ook de 73 pkâs van de 1.4 benzineversie (met handgeschakelde vijfversnellingsbak) zorgen voor prima prestaties en een vlot karakter in het verkeer.

Maar optimaal rijcomfort betekent tevens vertrouwen op een afstelling van de wielophanging die grondig getest en betrouwbaar is, met een McPherson ophanging vóór en een torsieas achter. Deze combinatie zorgt samen met de 15 inch wielen voor uitstekende, dynamische eigenschappen, dynamische stabiliteit, een prima wegligging en reactiesnelheid en een precieze besturing onder alle laadcondities (hydraulische stuurbekrachtiging is standaard).

Volledige bescherming voor inzittenden en lading

De nieuwe Fiorino verzekert een optimale bescherming van de inzittenden en lading en zorgt voor aanzienlijk lagere bedrijfskosten. Zo is de voertuigstructuur bijvoorbeeld zeer stijf, vooral met betrekking tot het bestuurderscompartiment (voor de bescherming van inzitten tegen binnendringende voorwerpen), met speciale, energieabsorberende delen. Bovendien bieden de grote bumpers, zonder scherpe hoeken, optimale bescherming, vooral tijdens ongevallen bij lage snelheden, en zijn ze gemakkelijk te vervangen om reparatiekosten te beperken.

Naast een krachtig remsysteem biedt de nieuwe Fiorino standaard ABS met EBD, driepuntsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers, hydraulische stuurbekrachtiging en een airbag voor de bestuurder (een passagiersairbag, zijairbags en parkeersensoren achter zijn optioneel leverbaar). De afsluiting van de voor- en achterportieren geschiedt afzonderlijk en daarom is het mogelijk de laadruimte te gebruiken terwijl de voorportieren afgesloten zijn.

Tot slot is de nieuwe Fiorino tevens voorzien van een alarmsysteem en âdead-lockâ, het centrale portier-vergrendelingsysteem dat bescherming biedt tegen inbraak door de deurgreep aan de binnenzijde en alle aan het slot gerelateerde mechanische zaken uit te schakelen.

Een uitgebreide en weloverwogen productreeks

De nieuwe Fiorino Cargo wordt eind dit jaar geïntroduceerd in twee uitvoeringen, tien kleurschemaâs en maar liefst negen carrosserievarianten zonder, met één of met twee schuif- of glazen deuren. De Adventure-versies worden in 2008 leverbaar en zijn voorzien van een verhoogde wielophanging, 15 inch banden, een voorbumper met een bodemplaat onder de motor, dakdragers en extra flankbescherming. In het interieur beschikt de nieuwe Fiorino Adventure over speciale, comfortabele en slijtvaste bekleding.

Alle Fiat Professional autoâs belicht

Op de stand van Fiat Professional worden vier uitvoeringen van de nieuwe Fiorino getoond, die alle â naast airconditioning, mistlampen en een radio/CD-/MP3-speler â zijn uitgerust met de indrukwekkende, 75 pk sterke 1.3 Multijet krachtbron en die blijk geven van de veelzijdige mogelijkheden van de laadruimte. Twee van deze uitvoeringen worden geleverd zonder schuifdeuren, met parkeersensoren en een functionele, uitneembare lamp bovenin de laadruimte. De derde auto heeft een schuifdeur en een inklapbare stoel (aan de passagierskant). De vierde nieuwe Fiorino tot slot is een uitvoering met twee schuifdeuren opzij, een inklapbare passagierstoel, een beschermrek achter de bestuurder, een passagiersairbag en een Bluetooth handsfree telefoonsysteem.

No zoân noviteit is een Fiorino met elektrische aandrijving, om aan te geven dat de bescherming van het milieu zeer belangrijk is voor Fiat Professional â en alle andere merken binnen Fiat Group Automobiles â bij de ontwikkeling van haar modellen.

Deze nieuwe Fiorino met elektrische aandrijving, die optimaal geschikt is voor distributie en transport in de stad â werd ontwikkeld door Micro-Vett en herbergt een driefase asynchrone krachbron met een vermogen van 15 / 30 kW en een acceleratie van 0-50 km/u in 7 seconden. Deze versie is goed voor een topsnelheid van meer dan 80 km/u.

De indrukwekkende prestaties (hellingshoeken van 20% zijn haalbaar bij volle belading) tonen aan dat elektrische aandrijving een realistisch alternatief is voor in de stad, vooral wanneer die gecombineerd wordt met een gerobotiseerde versnellingsbak, voor relaxte rijeigenschappen, ook in het drukke stadsverkeer.

De lithium-ion accuâs zorgen voor een actieradius van ruim 100 kilometer volgens de ECE 101 stadscyclus en laden in 6-8 uur weer op via een 3 kW elektriciteitsnetwerk (slechts 3 uur in het geval van een 9 kW netwerk). Dankzij de grote cabine (2,5 m3 inhoud, uit te breiden naar 2,8 m3 wanneer de passagierstoel is neergeklapt) en het maximum laadvermogen van 280 kg is de nieuwe Fiorino met elektronische krachtbron vooral geschikt voor het bezorgen van kleine tot middelgrote pakketten in stedelijke centra, op markten, ziekenhuizen, etcâ¦

De nieuwe Fiorino is samen met de overige modellen van Fiat Professional op de stand te bewonderen. De nieuwe Fiat Ducato staat in Milaan in drie uitvoeringen, alle met de krachtige 2.4 16V Multijet motor met 120 pk en een koppel van 320 Nm. De Furgone is een dichte Van met een wielbasis van een middelzware bedrijfswagen, een rechthoekige laadruimte, automatische airconditioning, een Blue&Me systeem en een dieselpartikelfilter (DPF). De Cabinato heeft een wielbasis van 3.800 mm en een vaste laadruimte. De Panorama tot slot kent een korte wielbasis en is uitgerust met een wielophanging met niveauregelsysteem en privacy glas.

De Scudo is eveneens present tijdens de 2007 Transpotec, in vier uitvoeringen. De Furgone (Van) heeft een korte wielbasis, een inhoud van 5 m3 en beschikt over een tweepersoons bank in de cabine en een radionavigatiesysteem (beide modellen worden geleverd met een 120 pk sterke 2.0 Multijet motor met een koppel van 300 Nm). De andere twee Scudo-versies op de stand maken deel uit van de Panorama-reeks â autoâs die voor personenvervoer bedoeld zijn â en hebben beide acht zitplaatsen en de krachtige 136 pk sterke Multijet turbodiesel met 320 Nm (een partikelfilter is eveneens standaard). Een Family-uitvoering, met een korte wielbasis, navigatie, een radio, lichtmetalen velgen en zijairbags, terwijl het andere Scudo-model (in Executive-uitrusting) herkenbaar is aan de lange wielbasis, de radio, het navigatiesysteem, een wielophanging met luchtvering, Pack Look, lichtmetalen velgen en zijairbags.

Ook de Dobló is op de stand te bewonderen in het Cargo uitrustingsniveau, met een 1.6 Natural Power motor (benzine en aardgas), een 120 pk 1.9 krachtbron en een 1.3 motor met 85 pk, beide voorzien van een DPF-filter. Een Fiat Strada Adventure pick-up en een Panda Van, beide rijdend op benzine en aardgas, completeren de modelreeks in Milaan.

Speciale conversies in het Fiat Professional Village

Ter omlijsting van de stand van Fiat Professional op de 2007 Transpotec heeft het merk een speciale Village gebouwd waar enkele uitvoeringen van toonaangevende carrosseriebouwers tentoon worden gesteld. Onder deze speciale autoâs vallen vooral de uitvoeringen op basis van de Ducato op. Dat onderstreept nogmaals de veelzijdigheid van een model dat dankzij het modulaire chassisconcept altijd al de perfecte oplossing bood voor elke transportbehoefte in en buiten de stad. De productreeks is zeer divers en gezien het aantal carrosserie-motor-aandrijving combinaties biedt hij zoân 2.000 verschillende uitvoeringen, ruim 300 carrosserievarianten, 150 mogelijke opties en 120 kleurmogelijkheden. En niet te vergeten de talloze oplossingen die worden aangeboden door carrosseriebouwers die zijn gespecialiseerd in vrijetijdsvoertuigen (campers, caravans en motor homes) of speciaal personenvervoer (minibussen, schoolbussen, ambulances, gehandicaptenvervoer) en goederenvervoer (grote, geïsoleerde, gepantserde carrosserieën voor waardetransport, mobiele shops).

In Milaan kunnen bezoekers van de Village zelf kennismaken met de onderscheidende kwaliteiten van de Ducato in zijn vele gedaanten:


* Twee uitvoeringen als mobiele workshop, bebouwd door Order System, Baggio en De Sordi;


* Een 22 m3 aluminium Van, gebouwd door Aluvan Italia op basis van een Cabinato-uitvoering, met een lange wielbasis en extra overhang;


* Een sleepwagen, gebouwd door Algema Company. Dit model beschikt over een hydraulisch bediend platform en een wielophanging met luchtvering achter. De totale lengte van de auto bedraagt ruim 7,2 meter, met een laadplatform van 4,9 meter (nuttig laadvermogen 1.600 kg);


* Een versie met een laag frame, afkomstig van Alko, met een wielbasis van 4,3 meter en een framelengte van 5,3 meter, gecombineerd met een âtractor cabâ;


* Hydraulische sideboards en achterklep voor automatisch laden, afkomstig van Dhollandia;


* Twee Ducato trucks van Scattolini; één met een vaste, 4,0 meter laadbak en één met een drievoudig kiepbare laadbak met een lengte van 3,15 meter;


* Tot de mogelijkheden van Onnicar behoren: een auto op basis van de Maxi Cabinato-uitvoering, met een lange wielbasis met een 18 meter lange arm een 200 kg hijsbak. De tweede is een truck met een drievoudig kiepbare laadbak (lengte 3,15 meter) en een netto laadvermogen van 1.450 kg. De derde Ducato is eveneens een truck, maar voorzien van een dubbele cabine met plaats voor zeven inzittenden (inclusief bestuurder) en een vaste laadbak met een lengte van 2,5 meter en een laadvermogen van 1.000 kg. Tevens is deze uitvoering voorzien van een hydraulische kraan met een liftvermogen van 700 kg en een 4,5 meter lange arm;


* Een door Dangel omgebouwde Panorama 4x4 zal ook veel interesse wekken. Deze 120 pk sterke Multijet versie beschikt over 4x4 aandrijving en is daarmee geschikt voor alle soorten ondergrond en situaties met weinig grip. De 4x4 aandrijving is permanent en voorzien van een exclusieve magnetische verbinding â gepatenteerd door de carrosseriebouwer â die het koppel automatisch aflevert aan de assen. Vergeleken met een standaard viscosekoppeling beperkt deze oplossing het totale gewicht en de omvang en verbetert het systeem het rijcomfort bij lage snelheid evenals de koppelafgiftetijd. De wielophangingen voor en achter zijn met respectievelijk 20 en 50 mm verhoogd ten opzichte van de basis 4x2 versie;


* Twee Ducato-modellen voor personenvervoer zijn eveneens present in het Fiat Professional Village. De eerste is een 13-persoons (+ bestuurder) Minibus die is voorzien van de 160 Multijet Power. De tweede is een Scuolabus Medie met een 120 Multijet motor, die plaats biedt aan maximaal 21 studenten, naast de leraar en de bestuurder.

Naast deze Ducato-uitvoeringen zullen er ook vijf ombouwversies van de nieuwe Fiorino te zien zijn, die aantonen dat het model een antwoord bidet op zelfs de meest lastige vraagstukken. De eerste auto, afkomstig van Storevan (Fami Group), is bedoeld voor het ophalen en afleveren van post en wordt geleverd met een geprofileerde, aluminium laadvloer, die geschikt is voor het installeren van rolcontainers en plastic kratten. De bescherming van de laadvloer wordt gegarandeerd door de kunststof geleidingsstrook, terwijl de zekering van de lading wordt verzorgd door een padlocksysteem op de achter- en zijportieren.

De tweede auto, afkomstig van Car Fibreglass, heeft een afwasbare en waterproof indeling die bestand is tegen desinfecterende middelen. Daarom is deze versie bij uitstek geschikt voor het transport van voedsel en medicamenten. De indeling bestaat uit een kit van voorgevormde zijwanden die eenvoudig te installeren zijn (de montage vergt slechts 4-6 uur) en die het laadvolume en âvermogen niet beïnvloeden.

Wurth presenteert een nieuwe Fiorino die is omgebouwd tot mobiele workshop met praktische en multifunctionele accessoires, waaronder uitschuifbare lades, schappen met houders en uitsparingen, kasten en buizenhouders. De vierde auto, die is omgebouwd door het nieuwe bedrijf Carrozzeria Torinese, biedt speciale oplossingen voor telefoon- en elektriciteitsmaatschappijen en is te vergelijken met uitvoeringen die al voor de Panda Van, Dobló Cargo en Ducato-modellen geïntroduceerd werden. De ombouw bestaat uit een houten vloer met aluminiumafwerking, kasten met lades en opbergmogelijkheden bovenin de wand, een brandblusser van 6 kg en in het passagierscompartiment een EHBO-kit en nog een 2 kg brandblusser.

De laatste Fiorino die in Milaan schittert is een model dat door Novaplast is aangepast voor koeltransport in de stad. Effectieve, isolerende panelen passen perfect bij en in het interieur van de laadruimte en een dubbele afdichting voor de deur zorgt voor efficiënte koeling. De vloer van de koelcel heeft de vorm van een bad, om kieren tussen de panelen en de carrosserie te voorkomen, terwijl een koelunit met een capaciteit tot 0^o C voor de koeling zorgt.

Een geïsoleerde Dobló Cargo Van, voorzien van een koelunit met een capaciteit van 0 â 4^o C, en drie andere conversie-uitvoeringen op basis van de Scudo completeren het aanbod in de Fiat Professional Village.