Socialistische Partij

Een "Uitvaartverzekering" voor schepen

27-09-2007 * SP Tweede Kamerlid Remi Poppe pleitte vandaag tijdens overleg met de minister van VROM voor een "uitvaartverzekering" voor oude schepen. Elk schip betaalt per gevaren zeemijl een bepaald bedrag in een verzekeringsfonds. De rederij krijgt de verzekering alleen uitbetaald als het schip duurzaam is gesloopt. Doel van de verzekering is te voorkomen dat schepen in handen vallen van zeevaartmaffia die schepen opkopen om ze met zoveel mogelijk winst te slopen. Jaarlijks eindigen zo honderden schepen op een sloopstrand in Bangladesh, China of India. Daar worden ze onder zeer slechte milieu en arbeidsomstandigheden gestript en gesloopt. 'Strand en zee vervuilen met smerige stoffen en de medewerkers lopen ernstige klachten en verminkingen op', zegt Poppe. 'De maffiapraktijken van die wegbrengrederijen moeten we uit bannen'.

De minister zal het idee van de uitvaartverzekering meenemen in de besprekingen met haar Europese collega's. In Europees verband wordt gewerkt aan een richtlijn voor duurzame sloop van schepen. Komende jaren zal er een piek aan sloopschepen zijn. Dan moeten alle enkelwandige tankers uit de vaart genomen worden. 'Dat betekend dat er nog meer schepen gesloopt worden', zegt Poppe', dat moet op milieubewuste en menswaardige wijze gebeuren'.

Europa is goed voor een derde van de 50.000 zeeschepen. 2000 schepen worden jaarlijks gesloopt. Een derde daarvan betekent dat er een kleine 700 Europese schepen per jaar hun laatste reis maken. De bouw van een duurzame sloopwerf kost in Azië 20 miljoen euro. De terugverdientijd van deze investering is zeer kort. Met de sloop van 30 schepen zijn na Eén à twee jaar de investeringskosten eruit. Poppe, 'Het opbouwen van duurzame werven vergt dus een marginale bijdrage van de Europese begroting. Het zou goed zijn als Nederland en de EU deze hulp ter verbetering van sloopstranden op zich te nemen'.