Wortels nieuw wapen in bewustzijnscampagne oogtesten

04/10/2007 00:01



Optitrade Retailgroep



Het wil maar niet vlotten met de oogtesten bij vooral 40-plussers en kinderen op lagere scholen in Nederland. De overheid zou zich intensiever moeten opwerpen als hoeder van dit sluimerende gevaar voor de veiligheid op de weg, onnodig ziekteverzuim en onherstelbare oogschade bij kinderen waarbij op jonge leeftijd oogwijkingen niet of verkeerd worden vastgesteld. Dat zegt topman Alhard Hungerink van retailorganisatie Optitrade en Oogmerk-opticiens vandaag bij de aftrap van de Nationale Oogmeetweken.

Met het thema 'Wie houd je echt scherp?' zetten de ca. 70 bij Oogmerk aangesloten zelfstandige opticiens dit jaar door het hele land - door het uitdelen van bossen wortelen - een meer ludiek wapen in bij de strijd om consumenten en overheid te wijzen op het belang van goede en zorgvuldige oogtesten.

Geen grap
Oogmerk-opticiens pleitte twee jaar geleden al voor een wettelijke verplichtstelling van oogkeuringen voor alle weggebruikers van 18 jaar en ouder. Ook maakte zij bezwaar tegen de frequentie en methodiek van de huidige oogtesten op lagere scholen. Indien bij kinderen oogproblemen niet tijdig worden onderkend, kan dit direct leiden tot verminderde leerprestaties en tot onherstelbare gezondheidsschade op latere leeftijd.

Wortels, ook voor onze ministers
Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat en zijn chauffeur krijgen vanmiddag officieel een bos wortelen aangereikt inclusief een Oog Periodieke Keuring op locatie. Minister Klink van Volksgezondheid wordt getrakteerd op dezelfde service. Beiden wordt tevens gevraagd een financiële bijdrage te leveren aan verdergaand onderzoek naar de effecten van oogafwijkingen bij kinderen op de leerprestaties en de correlatie met hun CITO scores, en naar onderzoek onder volwassenen naar de invloed van oogafwijkingen op het ziekteverzuim.

Cijfers zeggen genoeg
De boodschap is duidelijk. Controle op de juiste correctie en het niet dragen van brillen in auto's of op het werk bijvoorbeeld achter de computer leidt tot veel onzichtbare schade. "Verzekeraars worden langzaam wakker", zegt Hungerink. "De cijfers liegen er niet om. Langzaam wordt duidelijk hoeveel geld en leed met de gevolgen is gemoeid".

Een opsomming van enkele feiten en cijfers;

- Van hen die een oogcorrectie nodig hebben draagt 25% geen bril in de auto terwijl hij wel een correctie nodig heeft. Bij incidenten op de weg is geen standaard protocol bij de politie die verifieert of de veroorzakers wel een bril of lenzen hadden moeten dragen
- Beeldschermwerk: te veel hoofdpijnklachten en RSI-achtige aandoeningen kunnen wellicht vermeden worden.
- Een toenemend aantal mensen die een bril zouden moeten dragen in werkomgevingen die precisie vereisen doen dat niet, met alle gevaar voor zichzelf maar bovenal omstanders (transportsector, luchthavens, laboratoria, bouwsector, etc.)

Kinderen: oogkeuring op lagere school baart zorgen
Al eerder werd vastgesteld dat de kwaliteit (soort, frequentie) van oogtesten op lagere scholen te wensen over laat. Oogmerk introduceerde daarom twee jaar geleden een breed opgezet voorlichtingsprogramma (het KinderKijkPakket) voor leerkrachten in het lager onderwijs om een voortrekkersrol te nemen in het signaleren van oogafwijkingen bij kinderen.

Hungerink wil steun van de overheid voor het onderzoek aan de Universiteit van Maastricht: "We vinden echt dat oogtesten onderdeel moeten zijn van het maatschappelijk debat. Het gaat om gezondheid, veiligheid en verantwoordelijkheid. De overheid moet zich actiever opstellen, extra voorlichting geven en daarmee fondsen faciliteren om het bewustzijn bij consumenten te vergroten".

Van APK naar OPK
De Oog Periodieke Keuring (OPK), een knipoog naar de APK, is inmiddels ook door concurrerende optiekketens (in allerlei varianten) overgenomen. "Dat is goed", zo zegt Hungerink. "Als we maar breed aandacht blijven vragen voor het belang van oogkeuringen".

Een OPK-keuring duurt relatief kort. De ogen worden door een daartoe bevoegde opticien of optometrist zorgvuldig gecontroleerd.

De campagne Nationale Oogmeetweken loopt tot en met 10 november 2007. In deze periode zijn alle oogtesten en afgifte van een OPK-checklist gratis bij alle Oogmerk-opticiens.

Fotobijschrift:
Ca. 70 zelfstandige Oogmerk opticiens vragen met bossen wortelen voor hun winkel landelijk aandacht voor het belang van goede en regelmatige oogkeuringen. De oranje loper ligt letterlijk uit voor een gratis Oog Periodieke Keuring gedurende de Nationale Oogmeetweken die duren tot 10 november a.s.





http://www.oogmerk.nl