AutoRai

De nieuwe BMW M3 Sedan onthuld

(10/8/2007)
Dertien jaar na de introductie van de eerste BMW M3 Sedan introduceert BMW M GmbH de tweede generatie. Hiermee krijgt de succesvolle BMW M3 Coupé nu weer gezelschap van een vierdeurs variant.

De nieuwe BMW M3 Coupé heeft sinds zijn introductie de harten van vele autoliefhebbers over de hele wereld veroverd. De nieuwe BMW M3 Sedan voorziet in hetzelfde sensationele rijgedrag, maar zal daarnaast in de smaak vallen bij die autoliefhebbers die hun passie voor sportief autorijden graag combineren met praktische bruikbaarheid. Dat deze specifieke kwaliteiten uitstekend in één voertuig kunnen worden verenigd, heeft BMW eerder overtuigend bewezen met de BMW M5 Sedan en Touring.

De BMW M3 Sedan blinkt uit in rijeigenschappen die niets te wensen overlaten, en koppelt dit aan uitstekend comfort voor maximaal vijf inzittenden. De functionaliteit van vier portieren en een royale bagageruimte (tot 450 liter) wordt gecombineerd met de dynamiek van de uit de M3 Coupé bekende 4,0 liter V8 en een M sperdifferentieel dat het indrukwekkende vermogen op de achterwielen overbrengt.

Vanzelfsprekend is de nieuwe BMW M3 Sedan uitgerust met dezelfde geavanceerde technieken als de BMW M3 Coupé. Tegelijkertijd is de BMW M3 Sedan als model ook volledig nieuw ontwikkeld, met diverse details die kenmerkend zijn voor een BMW met het fameuze M-label. Als high performance sportauto vestigt de nieuwe BMW M3 Sedan zowel ten aanzien van design als van functionaliteit een nieuwe norm. Daarbij is ook deze sedan in de beste traditie van BMW M GmbH ontwikkeld om zelfs de meest geavanceerde technieken uit de wereld van de autosport beschikbaar te maken voor de openbare weg.

Hiermee accelereert de nieuwe M3 van 0 tot 100 km/u in niet meer dan 4,9 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch wordt begrensd op 250 km/u.

Autosport als uitgangspunt
Binnen het modellengamma van BMW M GmbH staat de BMW M3 traditioneel het dichtst bij de autosport. Dat gold al in 1986 voor de allereerste generatie van de BMW M3, en is net zo duidelijk zichtbaar in de vierde generatie die dit jaar zijn opwachting maakt.

En waar de vorige generatie van de BMW M3 Sedan werd ontwikkeld op basis van de BMW 3 Serie Sedan, daar verschilt het nieuwe model zowel uiterlijk als onderhuids fundamenteel van de âreguliereâ sedan. Behalve een uniek design en geavanceerde componenten voor de aandrijflijn en het onderstel hadden de technici van BMW M vooral het verbeteren van de vermogen/gewicht verhouding als belangrijke prioriteit. Mede door het consequente gebruik van lichtgewicht componenten bedraagt de gewicht/vermogen verhouding van de nieuwe BMW M3 Sedan slechts 3,8 kilo per pk; een verbetering van maar liefst 20% ten opzichte van zijn toonaangevende voorganger.

Afgezien van de dragende constructie werden alleen de portieren, het dak, de kofferdeksel, ramen en de achterlichtunits overgenomen van de BMW 3 Serie Sedan. Het aantal componenten dat voor de BMW M3 Sedan nieuw werd ontwikkeld is dan ook bijna even groot als bij de M3 Coupé.

Het interieur staat geheel in dienst van maximaal rijplezier, in een omgeving die volledig is toegesneden op de wensen van de vijf passagiers. Daarbij is in de eerste plaats gedacht aan de bestuurder, die kan beschikken over een instrumentarium dat een actieve rijstijl stimuleert, en dat alle gelegenheid biedt het enorme potentieel van de nieuwe BMW M3 Sedan te verkennen.

Nieuwe V8 combineert kracht met efficiency
Na ruim vijftien jaar heeft de veelgeprezen zes-in-lijn motor van de vorige generaties van de BMW M3 plaatsgemaakt voor een zo mogelijk nog indrukwekkender krachtbron. Beide modelvarianten van de nieuwe BMW M3 beschikken voor het eerst over een krachtige V8, met tal van componenten die genen van de achtcilinder BMW Sauber F1 in zich dragen.

De specificaties van deze high performance krachtbron vormen een overtuigend bewijs van de kennis en kunde van de motorspecialisten van BMW M GmbH. Het vermogen van de 3.999 cc metende V8 bedraagt 309 kW/420 pk, met een maximum koppel van 400 Nm dat al beschikbaar is bij 3.900 toeren per minuut.

Minstens zo indrukwekkend is het maximale toerental van 8.300 toeren per minuut, en het feit dat 85 procent van het koppel beschikbaar is binnen het uitzonderlijk brede toerengebied van 6.500 tpm.

Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak met een compleet nieuwe eindoverbrenging naar de achterwielen geleid. Hiermee slaagt de BMW M3 Sedan erin een levendige acceleratie te combineren met het uithoudingsvermogen en de dynamiek van een volbloed sportwagen. Ondanks het specifiek vermogen van 105 pk per liter bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik slechts 12,4 l/100 km. Deze voor dit segment bijzondere brandstofefficiency is mede te danken aan innovatieve systemen als Brake Energy Regeneration, dubbele VANOS verstelbare nokkenassen en individuele gaskleppen.

Aluminium onderstel voor superieur rijplezier
Voor de nieuwe BMW M3 werden het onderstel en de wielophanging compleet nieuw ontwikkeld. Daarbij verschilt de BMW M3 Sedan slechts in detail van de Coupé, met het oog op een optimale gewichtsverdeling voor de vierdeurs variant.

Bij de ontwikkeling van het onderstel van de BMW M3 Sedan stonden niet alleen de overbrenging van het vermogen en de wegligging centraal, maar is ook gestreefd naar een zo laag mogelijk gewicht. Mede daarom bestaat de nieuw ontwikkelde voorwielophanging vrijwel volledig uit aluminium. Daarmee werd een aanzienlijke gewichtsbesparing gecombineerd met een hogere mate van torsiestijfheid, een belangrijke voorwaarde voor dynamiek op de weg.

Het krachtige remsysteem met de uit een speciale compound vervaardigde remschijven weegt minder dan bij de vorige generatie van de BMW M3 Sedan. Het remsysteem gaat schuil achter lichtmetalen M-design velgen, in het formaat 8,5 x 18 inch voor en 9,5 x 18 inch achter. Laagprofiel banden in het formaat 245/40 (vóór) en 265/40 (achter) garanderen de juiste grip op elk wegoppervlak.

Complete standaarduitrusting
De nieuwste BMW M3 Sedan is standaard bijzonder compleet uitgerust. De auto is standaard onder meer voorzien van lederen bekleding, elektrisch bediende sportzetels, iDrive navigatiesysteem, alarmsysteem, PDC parkeersensoren en metallic lak.

Met een uitgebreide optielijst kan elke autoliefhebber de nieuwe BMW M3 Sedan verder afstemmen op zijn persoonlijke smaak. Met Electronic Damper Control (EDC) en MDrive kan de chauffeur afhankelijk van voorkeur en omstandigheden de set-up van de auto volledig instellen. Eveneens optioneel zijn de 19 inch velgen, terwijl het 825 Watt sterke BMW Individual High End Audio System met 16 hoogwaardige luidsprekers een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het toch al unieke rijplezier.