AutoRai

De nieuwe Mazda6: compleet nieuw model van tweede generatie

(10/8/2007)
De geheel vernieuwde Mazda6 is het tweede model in Mazdaâs Zoom-Zoom modellengamma (na de Mazda2) dat werd doorontwikkeld op basis van drie belangrijke uitgangspunten. De auto is âpakkend en sportiefâ vormgegeven en biedt een hoge mate van rijplezier.

De âervaring van exclusiviteitâ wordt opgeroepen door de hoogwaardige afwerking en superieure rijeigenschappen, en de âdoordachte oplossingenâ vindt men terug in de ruimte en het comfort die beide ruim voorhanden zijn zonder de dynamische stilering geweld aan te doen. De combinatie van deze drie uitgangspunten moet leiden tot een sterke emotionele binding, een hechte vriendschap tussen de auto en diens eigenaar. In Japan gebruikt men daar de term Kizuna voor.

Vormgeving â Japanse esthetiek
De nieuwe Mazda6 erft de atletische look van zijn succesvolle voorganger, maar brengt die wat radicaler voor het voetlicht. De nieuwe â6â is langer, breder en hoger en heeft een grotere wielbasis. Het exterieur straalt een zeer hoog afwerkingsniveau uit, en de op Japanse esthetiek gebaseerde vormtaal is onmiskenbaar Mazda. De nieuwe Mazda6 Sedan is langer (4.735 mm + 65 mm), breder (1.795 mm + 15 mm), hoger (1.440 mm + 5 mm) en heeft een grotere wielbasis (2.725 mm + 50 mm) dan zijn voorganger. De nieuwe body heeft een vloeiende daklijn die bij de C-stijl wat steiler afloopt en kent een gemodelleerde, sportief-elegante achterkant. De nieuwe Hatchback is heel anders. De afmetingen zijn gelijk aan die van de Sedan maar de slanke daklijn bij de C-stijl geeft de body een coupéachtig karakter. De SportBreak is het langst (4.765 mm + 75 mm), en is breder (1.795 mm + 15 mm) en slechts iets hoger (1.490 mm + 10 mm) dan het vorige model en heeft een oplopende heuplijn en smalle ruiten. Van binnen is de nieuwe Mazda6 nog ruimer en aantrekkelijker dan voorheen. De interieurafwerking is van hoog niveau en de toegepaste vormen zien er aantrekkelijk uit en nodigen uit tot gebruik. De cockpit geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto en het schijnbaar zwevende instrumentenpaneel zorgt voor een bijzonder ruimtelijk effect.

Kwaliteit, comfort en uitrusting â grote klasse De aantrekkelijke vormgeving van de Mazda6 gaat niet ten koste van de interieurruimte en praktische bruikbaarheid die in dit segment (C/D) van groot belang zijn. Van beide is er zelfs meer. Dankzij de grotere buitenmaten biedt de nieuwe Mazda6 achterin meer beenruimte (+20 mm) en schouderruimte (+ 9 mm). De bestuurder heeft beter zicht op de weg en het zicht naar voren en omhoog behoort tot het beste in zijn klasse. De nieuw ontworpen buitenspiegels en hoofdsteunen achterin bieden een beter zicht naar achteren. Ook het gebruiksgemak werd verder vergroot dankzij onder meer de breedste opening van de achterklep/vijfde deur in het segment (1.066 mm), neerklapbare achterzittingen volgens het Karakuri opvouwsysteem met een verdeling van 60/40 en ook een nieuwe afdekking voor de bagageruimte, die automatisch omhoog gaat als de achterklep wordt geopend (alleen bij de SportBreak). Het comfort werd verbeterd dankzij nieuwe stoelframes, die betere zijdelingse steun en ondersteuning tijdens lange ritten geven en dankzij een nieuw systeem voor verwarming, ventilatie en klimaatregeling met afzonderlijke temperatuurregeling voor bestuurder en passagier. De cockpit won aan sportiviteit en geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto. De tellers zijn voorzien van regelbare verlichting (afhankelijk van versie), rood-oranje omcirkeld en voorzien van indirecte blauwe verlichting. Het stuurwiel en de schakelpook werden dichter bij de bestuurdersstoel geplaatst voor een sportievere zit en meer bedieningsgemak.

Dit allemaal om de bestuurder en passagiers een âervaring van exclusiviteitâ te laten beleven. In het stillere interieur (-2,5 dB bij 60 km/u van 70 dB naar 67.5 dB), zijn eersteklas leer en bekledingstof gebruikt. De vloerconsole is voorzien van een chique uitziend bewerkt oppervlak. Afhankelijk van de modelversie beschikt de bestuurder over een uitschuifbare, met leer beklede armsteun, afgewerkt met een speciaal stiksel. Het nieuwe interactieve Action Illumination system (actieve verlichting) licht op en dooft uit in samenhang met de bediening van de CD-speler en radio. De nieuwe Mazda6 wordt leverbaar in vier uitrustingsvarianten, elk met een lange lijst voorzieningen, waarvan er enkele voor het eerst in een Mazda te vinden zijn.

Zo kan bijvoorbeeld met behulp van het cross-functional network (CF-Net) een groter aantal functies dan voorheen op een veilige manier vanaf het stuurwiel worden bediend (audio-, navigatie- en airconditioningsystemen, boordcomputer en een Bluetooth(TM) systeem). Tot de nieuwe uitrusting behoren onder meer Bi-xenon koplampen, trajectvolgende verlichting (AFS), een systeem voor het bewaken van de bandenspanning, een zeventalig Bluetooth(TM) systeem voor mobiele telefonie, een parkeerhulp met sensoren, een premium Bose^(TM) audiosysteem en een navigatiesysteem met aanraakscherm, spraakbesturing en een 7-inch gedeelde display.

Aandrijflijnen â nieuwe 2.5-liter benzinemotor
De âervaring van exclusiviteitâ wordt onderstreept door de introductie van een nieuwe 2.5-liter benzinemotor, de krachtigste motor in het motorengamma. Deze motor vervangt de 2.3-liter van het vorige model. De motor heeft niet alleen meer vermogen (125 kW/170 pk (+ 4 pk) bij 6.000 t/min) en meer trekkracht (226 Nm bij 4.000 t/min (+ 19 Nm) dan de 2.3-liter, hij verbruikt ook nog eens 6,9 % minder brandstof per 100 km (Sedan). De motor is soepel en gecultiveerd en produceert relatief weinig geluid dankzij het stijve blok, de sterkere krukas en een tweedelige massademper en een vliegwiel met variabele massatraagheid. De motor is voorzien van sequentiële klepbediening (S-VT) en een variabel inlaatsysteem (VIS). De verlaagde uitlaatweerstand zorgt voor een hoger motorrendement.

De tweede generatie van de Mazda6 erft drie pittige en zuinige motoren van zijn voorganger, alledrie gemoderniseerd voor een lager verbruik. De populairste motorvariant is de 2.0-liter CiTD common-rail turbodiesel met partikelfilter (DPF). Deze motor produceert 103 kW/140 pk bij 3.500 t/min en 330 Nm koppel bij slechts 2.000 t/min, en verbruikt 6,7 % minder brandstof dan de vorige 2.0-liter turbodiesel (Sedan). Ook de 1.8-liter en 2.0-liter benzinemotoren zijn oude bekenden uit de oorspronkelijke Mazda6. De 2.0-liter levert 108 kW/147 pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min. Het brandstofverbruik ligt 10,3 % lager dan voorheen (Sedan). De
1.8-liter basismotor levert 88 kW/120 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4.300 t/min. Het brandstofverbruik ligt 11,7 % lager dan dat van zijn voorganger (Sedan). De Mazda6 van de tweede generatie biedt keus uit drie transmissies (afhankelijk van modelversie.) Alle modellen zijn leverbaar met handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. In aanvulling hierop is de 2.0-liter benzineversie verkrijgbaar met vijftraps automaat met modus voor handschakeling, die qua schakelbeleving niet onder doet voor een echte handgeschakelde bak.

Chassis en veiligheid â sportief, voorspelbaar en veilig Om het uitgangspunt âpakkend en sportiefâ gestalte te geven, verbeterde Mazda de geroemde wegligging en stuurkwaliteiten van de Mazda6 nog verder. Door zijn grotere formaat en uitgebreide uitrusting geen gemakkelijke opgave. Om gewichtstoename en de daarmee gepaard gaande negatieve invloed op weggedrag en verbruik te voorkomen, hielden de ingenieurs tijdens de ontwikkeling het gewicht goed in de gaten, net zoals dat gebeurde bij de derde generatie van de MX-5 en de nieuwe Mazda2. Zo bevat de kale carrosserie 7 % meer staal met een hoge en ultrahoge treksterkte, waarmee een toename in doorbuigweerstand en torsiestijfheid werd bereikt, waarvan het percentage in dubbele cijfers moet worden uitgedrukt, zonder enige gewichtstoename. Deze inspanningen hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe Mazda6 tot 2,4 % of 35 kg lichter is dan het vorige model, wat bijdraagt aan beter weggedrag, betere botsbestendigheid en een lager verbruik.

De double-wishbone voorwielophanging kreeg twee extra bevestigingspunten aan het subframe (nu zes in plaats van vier), de bovenste draagarmen kregen nieuwe dynamische dempers en de schokdempers werden anders geconfigureerd voor meer rijcomfort. De onderste draagarmen van de voorwielophanging hebben nu een enkel in plaats van een dubbel buitenscharnier. Op de achteras vinden we Mazdaâs E-type multi-link ophanging die op diverse punten werd aangepast: de bussen in de langsdraagarmen hebben een grotere diameter (+ 10 mm) en werden 25 mm hoger geplaatst voor betere onderdrukking van lift en betere sporing tijdens de uitgaande slag van de schokdempers. De achterste schokdempers werden meer rechtop geplaatst voor meer lineaire beweging en stabiliteit.

De tandheugel gemonteerde elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) is ook nieuw en biedt een beter stuurgevoel en een lager verbruik (-2 %). De slanke body van de nieuwe Mazda6 zorgt voor een flinke verbetering van de aërodynamische prestaties. Alle externe componenten werden in de windtunnel getest wat een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van slechts 0,27 voor de Sedan en Hatchback opleverde en slechts 0,28 voor de SportBreak.

Actieve en passieve veiligheidssystemen ronden de uitgewogen eigenschappen van de Mazda6 af. De geventileerde remschijven op de voorwielen werden vergroot (nu 299 mm + 16 mm) en zorgen samen met de 280 mm achterremschijven voor uitstekende remvertraging. Remvertraging die zich ondersteund weet door ABS, electronische remkrachtverdeler EBD, remassistent, dynamische stabiliteitscontrole DSC en tractiecontrole TCS, standaard op alle modellen. Een adaptief verlichtingssysteem behoort tot de optionele uitrusting. De nieuwe body kreeg aan de voorzijde een nieuw verlengd subframe en langere verbindingsstukken tussen de voorste zijprofielen van dat subframe voor een verbetering van 10 % in het absorberen van botsingenergie in vergelijking met het vorige model. In het interieur vinden we nieuwe actieve hoofdsteunen om de nek tegen de gevolgen van een aanrijding van achteren te beschermen, zes airbags, gordelspanners met spankrachtbegrenzers op beide voorstoelen en indrukbare rem- en koppelingspedalen, om de kans op letsel bij een frontale aanrijding te helpen verkleinen. De buitenste zitplaatsen op de achterbank zijn voorzien van Isofix bevestigingen voor het plaatsen van een kinderzitje, de achterpassagiers krijgen een visuele waarschuwing als ze hun gordel niet vastmaken, de deurstijlen zijn voorzien van energieabsorberende ribben en de voetgangerbescherming werd verder vergroot.

Prijzen
Prijzen en gespecificeerde uitrustingsniveaus voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend.