Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Colleges van Burgemeester en Wethouders Postbus 90801 I.a.a. 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Directeuren Sociale Dienst Telefoon (070) 333 44 44 Hoofden Sociale Zaken Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a Griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor IWI
Wsw-bedrijven

Contactpersoon Gemeenteloket Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953 Doorkiesnummer (070) 333 41 30 Datum 3 oktober 2007 E-mail gemeenteloket@minszw.nl

Onderwerp Verzamelbrief september 2007

Door middel van de Verzamelbrief informeer ik u over relevante ontwikkelingen op het terrein van werk en inkomen. Deze maand bevat de brief informatie over de volgende onderwerpen:


1. Goed voorbeeld: Parkpolis voor groep daklozen in Amsterdam
2. Regiobijeenkomsten Iedereen Doet Mee

3. Middelen voor armoede, schulden en handhaving naar gemeentefonds
4. Nadere informatie over verplichte toepassing DVS per 1 januari 2008
5. Generaal pardon en bijstandsuitkering

6. Database adviezen Toetsingscommissie WWB

7. Evaluatie cliëntenparticipatie WWB

8. Gemeentelijke samenwerking op het terrein van de WWB
9. Nieuwe cijfers uit de Divosa-monitor 2007


1. Goed voorbeeld: Parkpolis voor groep daklozen in Amsterdam (zie bijlage)

Op verzoek van mijn collega Minister Klink van VWS wil ik u graag attent maken op een initiatief van de gemeente Amsterdam inzake de zorgverzekeringen. De gemeente Amsterdam start een pilot van een jaar waarbij zij zorgverzekeringen aanbiedt aan 100 onverzekerde dak- en thuislozen. Het gaat hierbij om een kleine groep zware zorgmijders, die zich volledig onttrekt aan hulpverlening terwijl zij dit wel nodig hebben. Met deze maatregel, de Parkpolis, wil de gemeente deze mensen in beeld krijgen zodat de juiste zorg geboden kan worden.

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Een vervolgstap is dat deze mensen na een half jaar zelf of met behulp van inkomensbeheer in staat zijn ook hun financiën te regelen. De Parkpolis wordt dan omgezet in een reguliere collectieve polis die de gemeente aanbiedt aan alle Amsterdammers met een minimuminkomen. Meer informatie over deze pilot vindt u in bijlage 1.


2. Regiobijeenkomsten Iedereen Doet Mee

Actieprogramma
Op Prinsjesdag heeft het kabinet het Actieprogramma Iedereen Doet Mee aan de Tweede Kamer aangeboden. Het actieprogramma geeft uitwerking aan de landelijke afspraken tussen kabinet, VNG, werkgevers en werknemers om in deze kabinetsperiode 200.000 mensen extra aan de slag te helpen. De landelijke afspraken over arbeidsparticipatie, maatschappelijke participatie en ondernemerschap moeten hun weerslag krijgen op lokaal en regionaal niveau. Mensen willen doorgaans immers het liefst in hun eigen gemeente of regio aan het werk en doen in hun eigen omgeving aan mantelzorg en vrijwilligerswerk. Om zoveel mogelijk mensen te activeren is regionale samenwerking onontbeerlijk.
U kunt het Actieprogramma vinden op de website van het ministerie: www.szw.nl

Regiobijeenkomsten
Om de samenwerking tussen de betrokken partijen in de regio te stimuleren worden de komende maanden zes regiobijeenkomsten georganiseerd. De eerste bijeenkomst vindt plaats op 15 oktober in de regio Sittard/Heerlen/Maastricht. In de periode t/m december volgen er bijeenkomsten in de regio's Zeeland, Groningen, Zwolle, Utrecht en Enschede. Voor de bijeenkomsten worden de door de regio zelf aangegeven sleutelfiguren op de regionale arbeidsmarkt uitgenodigd, waarbij gedacht kan worden aan werkgevers, scholingsinstituten, gemeenten, UWV en CWI.
Bij de eerste bijeenkomst zijn beide bewindslieden aanwezig, bij de daaropvolgende steeds in elk geval één van beide. De bewindslieden starten met een uiteenzetting over de landelijk gemaakte afspraken. Vervolgens gaan de aanwezigen met elkaar in gesprek over de knelpunten op de eigen regionale arbeidsmarkt en hoe zij dit samen in de regio kunnen oplossen. De gemaakte afspraken over samenwerking zullen indien mogelijk hun beslag krijgen in een intentieverklaring.
Als u meer wilt weten over deze regiobijeenkomsten kunt u een mail sturen aan Nienke Kuiper mailto:nkuiper@minszw.nl


---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953


3. Middelen voor armoede, schulden en handhaving naar gemeentefonds (zie bijlage)

In het Bestuursakkoord waarover op 4 juni 2007 overeenstemming tussen het Rijk en de VNG werd bereikt - en waar het deelakkoord participatie SZW-VNG deel van uit maakt - is de ambitie uitgesproken om in de periode 2008-2011 een extra impuls te geven aan het bestrijden van armoede en het terugdringen van het aantal huishoudens met problematische schulden. Om de afspraken financieel te ondersteunen stelt het kabinet een bedrag oplopend tot 80 mln structureel beschikbaar. Er is geen onderverdeling in het budget aangebracht. In het Bestuurlijk Akkoord is afgesproken deze middelen onderdeel te laten zijn van de algemene uitkering van het gemeentefonds.

Naast deze middelen zijn de extra middelen voor schuldhulpverlening (amendementen Noorman-den Uyl en Verburg) toegevoegd aan de algemene uitkering van het gemeentefonds. Tot slot is afgesproken om de in het kader van het SZW-Handhavingsprogramma 2007-2010 gereserveerde middelen voor het verankeren van het zogenoemde Programmatisch Handhaven in de gemeentelijke beleids- en uitvoeringspraktijk toe te voegen aan het gemeentefonds.

De toevoeging van de middelen vloeit voort uit de afspraken in het deelakkoord participatie. In bijlage 3 vindt u meer informatie over de afspraken die de VNG en ik hebben gemaakt en over de hoogte van de toevoegingen.

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen is een motie aangenomen waarin het kabinet wordt gevraagd om in 2008 en 2009 elk 40 miljoen euro extra beschikbaar te stellen om kinderen in armoede te ondersteunen. Over de uitwerking van deze motie zal ik u op een later moment informeren.


4. Nadere informatie over verplichte toepassing DVS per 1 januari 2008

In de verzamelbrief van 12 juli jl. heb ik u op hoofdlijnen geïnformeerd over de verplichte toepassing van het Digitaal Verantwoordingsysteem (DVS) door gemeenten vanaf 1 januari 2008. Hierin heb ik aangegeven dat ik de exacte invoeringsmaatregelen voor DVS voor 1 september 2007 aan u bekend zou maken. Met uitzondering van gemeenten die reeds op DVS zijn aangesloten, zijn de colleges van B&W van alle gemeenten bij brief van 29 augustus 2007 geïnformeerd over de stappen die zij voor de verkrijging van de certificaten moeten zetten (W&B/SFI/07/27876). Deze informatie kunt u desgewenst terug lezen op www.gemeenteloket.szw.nl, uiteraard zonder de per gemeente verschillende codes voor de toegang tot www.dvsuitrol.nl, het centrale punt om de voor DVS benodigde certificaten aan te vragen.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Aan het gebruik van DVS zijn zowel voor gemeenten als voor het ministerie doelmatigheidsvoordelen verbonden. Het implementatietraject wordt door SZW gefinancierd en maximaal ondersteund. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het aanvragen van de certificaten, het (laten) installeren van twee softwarepakketjes, het intern organiseren van het gebruik van DVS en het gebruik en beheer van de certificaten. U moet als gemeente vóór 1 januari 2008 over de certificaten beschikken. Ik doe een dringend beroep op u om uw aanvraag voor de certificaten zo snel mogelijk in te dienen en liefst niet te wachten tot de uiterste datum, zodat er bij eventuele obstakels nog tijd is om deze weg te nemen.


5. Generaal pardon en bijstandsuitkering

Op grond van de regeling afwikkeling nalatenschap oude vreemdelingenwet (het generaal pardon) hebben enkele duizenden personen inmiddels een verblijfsvergunning ontvangen. Een deel van deze groep meldt zich bij gemeenten met een aanvraag voor een bijstandsuitkering. Uitgangspunt is dat bijstand verstrekt wordt als men een verblijfsvergunning heeft, geen aanspraak kan maken op een andere voorziening en aan de overige voorwaarden voor een uitkering voldoet.

Personen die in afwachting van woonruimte in een gemeente nog in de centrale opvang verblijven, kunnen gebruik blijven maken van de Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen 2005 (Rva 2005). Dit is een voorliggende voorziening. In andere gevallen kan de verlening van een bijstandsuitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) aan de orde zijn. De gemeente kan de uitkering verlagen als de woonlasten lager zijn dan waar de bijstandsnorm in voorziet of als de kosten van bestaan met een ander gedeeld worden.

De datum die vermeld wordt op de verblijfsvergunning is 15 juni 2007. Het recht op uitkering ontstaat op de datum van de aanvraag om bijstand. Hoofdregel is dat in beginsel geen uitkeringen met terugwerkende kracht worden verstrekt. Het is aan gemeenten om te beoordelen of er redenen zijn om van deze hoofdregel af te wijken. Nader onderzoek van de jurisprudentie bevestigt deze stelregel. Dit betekent dat de aanvraagdatum in het algemeen als begindatum van de uitkering zal worden gehanteerd, mits de aanvrager op dat moment feitelijk over een verblijfsvergunning beschikt. Volgens het proces van de IND (zie bijlage 3 van brief van Justitie en VNG van 26 juni 2007) beschikt de nieuwkomer over een verblijfsvergunning vanaf het moment dat hij of zij het pasje krijgt uitgereikt.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Het verkrijgen van een verblijfsvergunning met terugwerkende kracht vormt geen bijzondere omstandigheid die het vervroegen van de ingangsdatum van de bijstandsuitkering kan rechtvaardigen. Daarvoor moet sprake zijn van een andere, wel bijzondere omstandigheid, zoals het aantoonbaar zijn ontstaan van schulden.


6. Database adviezen Toetsingscommissie WWB

In bijlage 11 van de verzamelbrief van april 2007 heb ik toegezegd dat SZW vóór 1 augustus de voor u interessante adviezen van de Toetsingscommissie (TC) openbaar zou maken. Met ingang van 30 juli 2007 zijn een achttal adviezen op het SZW-gemeenteloket gepubliceerd en door middel van een eenvoudige zoekstructuur ontsloten. Deze eerste selectie van inhoudelijk interessante adviezen heeft betrekking op het begrotingsjaar 2005. Naar verwachting zal de database jaarlijks groeien. Het betreft een aanvulling op de informatie die al op het SZW- gemeenteloket wordt aangeboden over de regeling. Ik hoop hierdoor gemeenten een beter inzicht te geven in de criteria die worden gehanteerd en de afwegingen die worden gemaakt door de Toetsingscommissie bij de totstandkoming van het advies over een aanvraag voor een aanvullende uitkering.


7. Evaluatie Cliëntenparticipatie WWB

Bijna alle gemeenten betrekken uitkeringsgerechtigden bij uitvoering bijstand De inbreng van cliënten helpt gemeenten bij de uitvoering van de WWB, vooral als het gaat om een betere dienstverlening aan de klant. Dat blijkt uit het onderzoek `Evaluatie Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand, een landelijk beeld van de lokale vormgeving', dat ik op 5 juli 2007 naar de Tweede Kamer heb gestuurd. Het onderzoek is onderdeel van de evaluatie van de WWB.

Het onderzoek laat zien dat praktisch alle gemeenten aan cliëntenparticipatie doen. Wel vindt bijna de helft van de cliëntenraden dat cliënten nog onvoldoende worden betrokken bij de uitvoering van de WWB. Verder blijkt dat het vaak moeilijk is een goede, representatieve cliëntenraad op te zetten voor deze doelgroep.

Het rapport bevat een aantal handreikingen voor gemeenten en cliëntenraden over hoe zij cliëntenparticipatie vorm kunnen geven. U vindt het rapport op het Gemeenteloket onder de button Evaluatie WWB (http://gemeenteloket.minszw.nl).


---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953


8. Gemeentelijke samenwerking op het terrein van de WWB

De Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverband Abw en later WWB bood gemeenten die wilden gaan samenwerken op het gebied van de WWB een tegemoetkoming in de kosten. De regeling, die van kracht was vanaf 1 mei 2003 en verviel per 1 juli jl., is met succes afgerond. 46 samenwerkingsverbanden met daarbij 144 betrokken gemeenten zijn met gebruik van de regeling tot stand gebracht. De infokaart Intergemeentelijke samenwerking sociale zaken, waarvan elke gemeente er twee als bijlage bij de Verzamelbrief ontvangt, toont de cijfers, ontwikkelingen en trends van de gemeentelijke samenwerking op het terrein van de WWB. Voor meer informatie verwijs ik graag naar de website www.samenwerkeninuitvoering.nl van Stimulansz.


9. Nieuwe cijfers uit de Divosa-monitor 2007 (zie bijlage)

Nieuwe cijfers over besteding W-deel, ontheffingen en kansen op de arbeidsmarkt Op 11 juli 2007 is de Divosa-monitor 2007 verschenen, met de titel 'Verschil maken, drie jaar Wet werk en bijstand'. In deze monitor zijn op basis van 103 respondenten, veelal managers van sociale diensten, die gezamenlijk 165 gemeenten representeren, diverse gegevens en meningen samengebracht over de WWB en de uitvoering ervan. Inmiddels zijn door Divosa nieuwe cijfers naar buiten gebracht, die gebaseerd zijn op een nadere analyse door het Centrum voor Arbeid en Beleid te Groningen. In de nadere analyse is rekening gehouden met de bijstandsvolumes en -budgetten in de onderzochte gemeenten. Op dergelijke wijze zijn de gegevens beter vergelijkbaar met andere gegevensbronnen.

In twee brieven aan de Tweede Kamer heb ik gebruik gemaakt van de ongewogen cijfers over besteding W-deel en ontheffingen, omdat de gewogen cijfers toen nog niet bekend waren. De bijgestelde cijfers hebben gevolgen voor de conclusies, waarvan ik u bij deze op de hoogte wil stellen.

De voornaamste conclusies uit de bijgestelde cijfers zijn: Besteding van het W-deel: bijna de helft van het werkbudget gaat naar de oude regelingen (WIW en ID);
Ontheffingen: het percentage mensen in de bijstand dat ontheffing heeft van sollicitatieplicht is lager dan gedacht (nl. 27,6 %) en wijkt nauwelijks af van het CBS- percentage (25 %) (bij nader inzien dus geen noemenswaardig verschil tussen beide cijfers);
Kansen op de arbeidsmarkt: de inschatting door managers sociale diensten van de kansen van bijstandsgerechtigden op volledige uitstroom is iets gunstiger dan op basis van de eerdere analyse werd gedacht.

---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

In bijlage 9 worden deze punten nader toegelicht en is vermeld om welke brieven aan de TK het gaat. Meer informatie over de monitor treft u aan op de Divosa-website.

~~~~~~~~~~~~~~~~

Wilt u de Verzamelbrief in het vervolg digitaal ontvangen, stuur dan een e-mail met uw naam, gemeente, functie en e-mail adres naar Verzamelbrief@minszw.nl. Voor vragen met betrekking tot de Verzamelbrief kunt u een e-mail sturen naar gemeenteloket@minszw.nl.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(A. Aboutaleb)


---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Bijlagen bij Verzamelbrief september 2007

8

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Bijlage bij 1 Goed voorbeeld: Parkpolis voor groep daklozen in Amsterdam

Sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet op 1 januari 2006 moeten verzekeringsplichtigen een zorgverzekering afsluiten en daarvoor premie betalen. Verzekeringsplichtig zijn de personen die in Nederland wonen of, als ze hier niet wonen, in Nederland werken. Wie geen zorgverzekering afsluit, kan een boete krijgen en dient de kosten van medische zorg zelf te betalen. Elke maand dat iemand niet verzekerd is, loopt de boete op. Dit leidt bij onverzekerde dak- en thuislozen vaak tot extra financiële problemen. Daarnaast zijn onverzekerde daklozen een kostenpost voor zorginstellingen. Zij zijn namelijk verplicht medisch noodzakelijke zorg te verlenen, maar moeten de kosten daarvan op de onverzekerden zien te verhalen.
Amsterdam telt ongeveer 2600 dak- en thuislozen. De meesten van hen maken gebruik van de collectieve polis bij Agis Zorgverzekeringen die DWI aanbiedt aan alle Amsterdammers met een minimuminkomen. Er is ook een groep daklozen die geen gebruik maakt van nachtopvang, geen daklozenuitkering aanvraagt en slaapt in zelfgemaakte onderkomens of op banken in het park. Deze onverzekerde daklozen krijgen nu een Parkpolis aangeboden.

Uitgangspunt pilot
Uitgangspunt van de pilot is dat GGZ-cliënten een zorgverzekering nodig hebben. Niet alleen omdat iedere Nederlander verplicht is om verzekerd te zijn, maar ook omdat deze groep mensen hulp nodig heeft. Het feit dat zij de zorg mijden, betekent niet dat zij geen zorg nodig hebben. In tegendeel, vaak is er juist sprake van ernstige zorgproblematiek, vooral psychiatrische problematiek en/of verslavingsproblematiek. Het niet in zorg krijgen van deze groep cliënten leidt tot verergering van aandoeningen. Ten slotte leidt gebrekkige zorg bij deze groep cliënten tot extra maatschappelijke kosten in de vorm van overlast en een beroep op zware voorzieningen bij crisis.

Bijzondere van de pilot
De pilot is bijzonder omdat:
de gemeente de kosten van de polis voor een half jaar betaalt, en de polis niet alleen bedoeld is om de zorgverzekering te regelen, maar ook bedoeld is als opstap naar hulpverlening op maat.
De gemeente Amsterdam zal per verzekerde een premie van 108,85 per maand betalen voor een collectieve basisverzekering bij Agis met een uitgebreide aanvullende verzekering. Deelnemers aan de Parkpolis zullen worden aangemeld door onder meer instellingen voor maatschappelijke opvang, geestelijke gezondheidszorg en de GGD.

De Parkpolis is onderdeel van het Plan van Aanpak Maatschappelijke Opvang van het Rijk en de vier grote steden om alle dak- en thuislozen zorg en onderdak te bieden. Mensen die dakloos zijn of dat dreigen te worden, krijgen een individueel traject op de gebieden wonen,
---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

zorg, inkomen en dagbesteding. Onderdeel van het plan van aanpak is de verplichting voor steden om een collectieve verzekering af te sluiten.

Aanpak van de pilot
Cliënten worden opgespoord door bemoeizorgteams. Dit zijn teams van veldwerkers en sociaal-psychiatrische verpleegkundigen die op straat daklozen aanspreken die verslaafd zijn of een psychische beperking hebben. Medewerkers van deze teams hebben de opdracht om mensen toe te leiden naar zorg. Ze doen dit door informatie en advies te geven over het bestaande hulpverleningsaanbod en door mensen te verleiden tot zorg (bijvoorbeeld door zaken te regelen die actueel zijn voor de cliënt). De bemoeizorgteams zijn eigenlijk altijd op straat en hebben veel contact met een groot aantal daklozen. Ze "kennen" de groep dus heel goed.

Te behalen resultaten

1. Zorgverzekering geregeld: allereerst gaat het erom om cliënten te selecteren voor de Parkpolis en aan te melden voor hun verzekering.

2. Trajectplan opgesteld: bij de aanmelding van de cliënt voor de Parkpolis wordt de cliënt besproken in een casusoverleg met vertegenwoordigers van de Dienst Werk & Inkomen, de GGD, de GGZ/VZ en de Maatschappelijke opvang. In het casusoverleg wordt besproken welke hulpverlening verder nodig is. Denk hierbij aan het aanvragen van een uitkering, het opstarten van inkomensbeheer, het aanbieden van onderdak, medische zorg.
3. Reguliere verzekering: het streven is om cliënten met een Parkpolis binnen 6 maanden toe te leiden naar een reguliere zorgverzekering. Hiervoor is noodzakelijk dat een uitkering wordt gestart, eventueel in combinatie met inkomensbeheer.

Vervolg na de pilot
De pilot wordt na 12 maanden geëvalueerd. Vragen die voorliggen zijn: hoeveel cliënten zijn via de Parkpolis verzekerd?
hoeveel mensen zijn aangemeld voor een Parkpolis, maar toch niet verzekerd en waarom dan niet? (welke lacunes resteren?)
hoeveel cliënten zijn binnen 6 maanden doorgeleid naar een reguliere polis? en hoeveel cliënten zijn niet doorgeleid naar een reguliere polis en wat zijn hiervoor de gronden? (lacunes)
is er een positief effect op de hulpverlening (is er vooruitgang op de leefgebieden wonen, inkomen, zorg, dagbesteding?)

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Veronie Willemars van de gemeente Amsterdam, tel. 020 - 2518829, V.Willemars@DZS.AMSTERDAM.NL .
10

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Bijlage bij 3 Middelen voor armoede, schulden en handhaving naar gemeentefonds

De toevoeging van de middelen vloeit voort uit de afspraken over participatie in het Bestuurlijk Akkoord. De VNG en ik hebben hier onder andere in afgesproken dat: SZW aanstuurt op gerichte bijstand in natura voor gezinnen met kinderen, waarbij het beleid gericht dient te zijn op de kosten voor schoolgaande kinderen (te denken valt hierbij aan computers, vervoer, sport en cultuur);
De VNG gemeenten stimuleert om armoedebeleid zoveel als mogelijk is in te vullen in de vorm van materiële voorzieningen gericht op participatie; SZW de langdurigheidstoeslag dereguleert. Gemeenten maken een verordening; Het streven is niet-gebruik voor alle gemeentelijke regelingen tegen te gaan. Verdere afspraken betreffen het vergroten van de bekendheid en bestandskoppeling; VNG en SZW voortbouwen op de recente intentieverklaring door de samenwerking tussen partners op lokaal en regionaal niveau te bevorderen en goede praktijkvoorbeelden actief onder de gemeenten te verspreiden;
VNG gemeenten stimuleert grote terughoudendheid te betrachten bij het verlenen van leenbijstand;
VNG en SZW in kaart brengen op welke wijze de effectiviteit en de kwaliteit van de minnelijke schuldhulpverlening versterkt kan worden.

Het gemeentelijk handhavingsbeleid is mede ondersteunend aan het streven van het kabinet te komen tot een zo groot mogelijke participatie van iedereen. Primair gaat het er hierbij om te stimuleren dat personen die bijstand ontvangen zo spoedig mogelijk weer in hun eigen onderhoud voorzien, bij voorkeur door het aanvaarden van werk. Voorkomen moet worden dat mensen ten onrechte aanspraak (blijven) maken op inkomensondersteuning. Een adequate gemeentelijke handhaving draagt hieraan uitdrukkelijk bij. Het gaat om het tot stand brengen van een activerende sociale zekerheid, waarbij gedacht kan worden aan:
· het bevorderen van het nakomen van de WWB-verplichtingen,
· het bevorderen van het meewerken aan re-integratie,
· het voorkomen van onnodige instroom in de uitkering en
· het bevorderen van uitstroom.
Het borgen en verankeren van de methode Hoogwaardig Handhaven in de gemeentelijke beleids- en uitvoeringspraktijk kan hier ondersteuning bieden. Voor de implementatie van handhaving moet er een op gemeentelijk niveau vormgegeven handhavings- of fraudeplan komen met concrete, meetbare doelen.
Binnen het verband van het bestuursakkoord dat BZK met gemeenten heeft gesloten
- en waarvan het Bestuurlijk Akkoord SZW ­ VNG deel uit maakt ­ heb ik met de VNG afgesproken om de in het kader van het SZW-Handhavingsprogramma 2007-2010 gereserveerde middelen voor het verankeren van het zogenoemde Programmatisch Handhaven in de gemeentelijke beleids- en uitvoeringspraktijk toe te voegen aan het Gemeentefonds.
---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Hierbij is gekozen voor een verdeelsystematiek met een vast bedrag voor iedere gemeente en een verdeling van de resterende middelen op basis van het inwonertal. Op die wijze wordt gewaarborgd dat ook kleinere gemeenten over een voldoende substantieel bedrag beschikken om de activerende sociale zekerheid tot stand te kunnen brengen.

Op Prinsjesdag publiceerde het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de septembercirculaire van het gemeentefonds, met nadere informatie. Gemeenten kunnen in de informatierubriek gemeentefonds op de BZK-site http://www.minbzk.nl/gemeentefonds zien wat de toevoeging aan het gemeentefonds per taak is en hierop ook zelf ramingen invoeren. Ook op de web-site van SZW treft u verdere informatie aan. Hieronder treft u de totale bedragen aan.

Tabel: toevoegingen gemeentefonds in mln. euro (afgerond) jaar bestrijden armoede en schuldhulpverlening handhaving terugdringen schulden
2007 0 31,7 10,1 2008 5 18,1 8,6 2009 10 15,1 8,6 2010 60 8,6 2011 80
(structureel)


12

Ons kenmerk INTERCOM/2007/29953

Bijlage bij 9 Nieuwe cijfers uit de Divosa-monitor 2007

Bestedingen W-budget
Uit de nieuwe cijfers blijkt de volgende verdeling wat betreft besteding W-deel:

BESTEDING W-BUDGET NA WEGING MET HET UITGEGEVEN BUDGET (na nadere analyse)
Respondenten, Extrapolatie naar Nederland (op (n= 76) basis van totale uitgaven W- budget 2006 ( 1.571.122.918) Oude regelingen WIW-ID 47,3% 742.545.885 Loonkostensubsisidies 6,6% 104.262.419 Scholingssubsidies 3,6% 56.891.974 Combinatie Loonkosten- en scholingssubsidies 3,7% 57.355.277 WorkFirst 5,5% 86.042.260 Schuldhulpverlening 0,9% 14.069.343 Begeleidingstrajecten (zonder loonkosten) 15,4% 241.683.834 Persoonsgebonden reïntegratietraject 1,2% 19.296.877 Inburgering 1,8% 27.684.559 Zorgtrajecten 4,0% 63.306.944 Verkleining wachtlijst Wsw 1,2% 18.151.580 Anders 8,9% 139.831.966

Ontheffing van de arbeidsplicht
In de Divosamonitor betreft het (ongewogen) percentage ontheffingen beneden de 65 jaar in