Ingezonden persbericht


Sterke vijfde plaats voor Hans Weijs junior in de WK Rally van Catalunya

Leiden, 8 oktober. Ook in de Rally van Catalunya heeft het KNAF Talent First WRC-team van zich doen spreken. In deze Spaanse ronde van het WK Rally reed Hans Weijs junior ondanks wat problemen naar een fraaie vijfde plaats in de standaard Groep N-klasse. Jasper van den Heuvel, die in de Deutschland Rallye de klasse nog had gewonnen, eindigde na een afgebroken wiel in de achterste regionen.

Net als de Deutschland Rallye, werd ook de Spaanse WK-ronde op asfaltwegen gereden. Maar het was er niet minder glad door want op de eerste dag vielen er regelmatig een paar buien. Zowel Jasper van den Heuvel als Hans Weijs Junior liep op die eerste dag vertraging op. De eerste gleed van de weg en had de hulp van het publiek nodig om de rally met een vertraging van 10 minuten te kunnen voortzetten. En dat terwijl hij na de eerste drie klassementsproeven een sterke tweede plaats in de standaard Groep N-klasse innam. Overigens was Van den Heuvel niet erg gelukkig met zijn hoge startnummer, want waar een deel van de concurrentie een KP nog op een droge weg had kunnen rijden, werd hij verrast met een regenbui, die zijn tijd natuurlijk negatief beïnvloedde. Hans Weijs had het ook zwaar op de natte, kronkelige weggetjes en blokkeerde op een gegeven moment zijn achterwielen onder het remmen, waardoor zijn Mitsubishi Evo 9 te vroeg de bocht instuurde en hij een rotspunt raakte. "Dat leverde me twee kapotte wielen en een verbogen draagarm, stuurstang en subframe op. We zijn toen de proef afgesukkeld, waarna ik met de krik de zaak zoveel mogelijk heb rechtgebogen. Bij de service hebben ze toen alles kunnen vernieuwen, op het subframe na, want daarvoor was de servicetijd niet toereikend", vertelde de KNAF Talent First-rijder, die daardoor de eerste dag als negende in de Groep N afsloot, heel wat ervaringen rijker: "Op een van de proeven was de weg nat, zodat ik op regenbanden startte. Maar toen we een bergrug over kwamen bleek de weg verder kurkdroog te zijn. We hebben daar twintig kilometer op ongeschikte regenbanden gereden, wat heel veel tijd heeft gekost". Op de tweede dag opende Jasper van den Heuvel sterk. Nadat hij de dag eerder al van de negende naar de zevende plaats was teruggeklommen, reed hij tweemaal de snelste tijd, wat hem op plaats vijf deed belanden. "De snelheid zat er weer goed in. We wisten wat we konden want ook tijdens de shake-down waren we al het snelst geweest", vertelde de kopman van het team. Die dag wist hij zich steeds verder op te werken, tot zelfs de vierde plaats in de klasse. Alleen leek een podiumplaats er dit keer niet in te zitten, want de achterstand op de Noor Eyvind Brynildsen was te groot. Hans Wijs reed intussen een gedegen tempo. Op de laatste KP van de dag zette hij de derde tijd neer, nog een fractie sneller dan Van den Heuvel. "En dat met een auto die vanwege dat subframe net niet meer optimaal stuurt", gaf Weijs Junior te kennen, die de derde dag 'op zeker' wilde afsluiten. Waarin hij prima slaagde. "We zijn als vijfde gefinisht, tussen de beste Groep N-rijders van de wereld. Dat is toch niet verkeerd, dacht ik zo. Bovendien heb ik weer een schat aan ervaring opgedaan, wat ons zeker van pas gaat komen in de Rally van Ierland". Voor Jasper van den Heuvel eindigde de Rally van Catalunya in mineur. Terwijl hij op een zekere vierde plaats afstevende, brak op de twee-na-laatste KP een wiel van zijn Mitsubishi, dat prompt in een ravijn rolde. Met het reservewiel erop kwam hij de proef af, waarna hij reglementair werd bestraft. "Je moet minimaal één extra wiel in je auto hebben. Tja, aan die eis konden we dus onmogelijk voldoen. Helaas bestaan er voor dit soort situaties geen uitzonderingen".

Uitslag: 1. Loeb/Elena (Fra, Citroën C4 WRC) 353 km in 2 uur 22 min. 50; 2. Sordo/Mart (Spa, Citroën C4 WRC) op 13.8 sec.; 3. Grönholm/Rautianen (Fin, Ford Focus WRC) op 39.8 sec.; 32. Hans Weijs Jr (Mitsubishi Evo 9) op 33 min. 42.6; 64. Jasper van den Heuvel (Mitsubishi Evo 9) op 1 uur 14 min. 46.1

---- --