Gemeente Gilze en Rijen

Wethouder Lau Lavooij: 'Diftar voldoet aan de verwachtingen'

Deze zomer vonden er twee peilingen onder het burgerpanel plaats. De eerste peiling ging over het onderwerp 'veiligheid en leefbaarheid'. De tweede peiling had als onderwerp 'Diftar'. Bij elke peiling geeft een collegelid een reactie op de resultaten. Vorige week las u in deze inforubriek meer over de resultaten van de zevende peiling. Deze week besteden we aandacht aan de resultaten van de achtste peiling met als onderwerp Diftar.

In augustus stuurden we het burgerpanel een vragenlijst over Diftar toe. Dit keer ging het over Diftar in zijn algemeenheid. De panelleden hadden op dat moment ruim een half jaar ervaring met het nieuwe systeem en ze hadden de tussenstand van het aantal ledigingen ontvangen (aan alle inwoners in juni 2007 toegestuurd). Ze kregen een vragenlijst met 25 vragen voorgelegd.

respons
Van de 115 burgerpanelleden reageerden er 63; dat betekent een respons van 55%.

Tussenstand aantal ledigingen
47% van de respondenten kwam bij de tussenstand begin juni onder het gemiddeld aantal ledigingen uit (zestienmaal grijs en tienmaal groen op jaarbasis), 39% boven dat gemiddelde en 15% op het gemiddelde. 44% van de respondenten denkt te moeten bijbetalen aan het eind van het jaar, 44% verwacht een bedrag terug te krijgen en 13% denkt op het gemiddelde uit te komen.

Tarieven
50% zegt zich te kunnen vinden in de tarieven die de gemeente nu voor afvalinzameling hanteert, 39% kan dat niet, 11% heeft geen mening.

Een ruime meerderheid (89%) vindt dat de gemeente een goede manier van afrekenen hanteert.

Afval scheiden
37% zegt sinds de invoer van Diftar bewuster met het scheiden van afval om te gaan (61% niet).

16% gebruikt de groene container consequenter voor het gft en 24% de grijze container voor het huishoudelijk restafval; 32% van de respondenten is actiever geworden in het scheiden van papier (69% gebruikt de speciale papiercontainer); 8% is meer gebruik gaan maken van de glascontainers, 8% maakt gebruik van de luiercontainers (voor 47% van de respondenten is deze vraag niet van toepassing).

Naar de milieustraat
Wat brengen respondenten gratis naar de milieustraat? klein chemisch afval - 25%; tuinafval en snoeihout - 22%; bruin- en witgoed - 20%; klein metaal - 12%; papier - 9%; vlak glas - 7%; textiel - 3%; personenautobanden - 2%.

Knipkaart
89% van de respondenten maakt gebruik van de knipkaart en daarvan gebruikt (per jaar): 7% één knip; 36% twee knippen; 18% drie knippen; 25% vier knippen; 13%meer dan vier knippen. 60% vindt het aantal gratis knippen* dat de gemeente verstrekt voldoende; 16% vindt dit teveel; 21% te weinig; 3% heeft geen mening.


* hierbij in aanmerking nemend dat de kosten die aan de knippen verbonden zijn, worden verwerkt in het vaste tarief dat voor iedereen geldt. Anders gezegd, we betalen het gebruik ervan met zijn allen.

Verzamelplek containers
40% van de deelnemers staat positief tegenover het mogelijk invoeren van verzamelplekken voor containers (50% niet).

Gedumpt afval
66% is van mening dat er sinds de invoering van Diftar (onder andere) in het buitengebied meer afval gedumpt wordt.

Wethouder Lavooij over de resultaten

'Dankbaar gebruik gemaakt van de reacties van het burgerpanel'

2007 is het eerste jaar dat onze gemeente werkt met het Diftarsysteem. We hebben afgesproken om halverwege het jaar intern de eerste ervaringen met dit systeem te evalueren. Daarbij hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de resultaten van deze peiling.

In de evaluatie hebben we ons gericht op de volgende aandachtspunten: de inzamelresultaten, de communicatie, de manier van heffen en de tarieven voor 2008. Over deze aandachtspunten hebben we ook vragen opgenomen in de peiling.

De conclusie van de evaluatie is dat Diftar voldoet aan de verwachtingen. De inwoners hebben het uitstekend gedaan. Het aanbiedgedrag loopt in de pas met de aanname van de gemeente dat een huishouden per jaar gemiddeld zestienmaal de grijze container en tienmaal de groene laat legen.

Uit de evaluatie zijn ook een aantal verbeterpunten en knelpunten naar voren gekomen. Het college gaat deze aanpakken. Zo zal de personele capaciteit iets worden uitgebreid om de afrekeningen en aanslagen administratief te verwerken.

Wij blijven werken aan het terugdringen van de inzamelkosten. Met Diftar hebben we een kostenbesparing van enkele tientallen euro's per jaar bereikt. Dit willen we graag zo houden.

De panelleden maakten in de peiling grif gebruik van de mogelijkheid om aanvullend iets op te merken over hun eerste ervaringen met het nieuwe afvalinzamelingsysteem Aan de orde kwam bijvoorbeeld de stankoverlast van de containers. Niet iedereen is het verder eens met het verloren gaan van de geldigheid van de knippen na een jaar 'terwijl je er via het vaste tarief wel voor betaalt'.

Ook kregen we allerlei suggesties, zoals: 'vaker legen van de groene containers', 'wegen van het afval is beter', 'vastrecht lager en ledigingen duurder (vervuiler betaalt)', 'plaatsen van blikbollen en containers voor kunststof' en 'meer handhaven / hard optreden tegen dumpen'. Ook werd gevraagd om de mogelijkheid om tegen betaling de containers een paar keer per jaar te laten reinigen door een speciale auto die achter de vuilniswagen aanrijdt.

Alle opmerkingen en suggesties hebben we vastgelegd en nemen we mee in onze overwegingen en besluiten Diftar in de komende jaren zo aantrekkelijk en betaalbaar mogelijk gestalte te geven.

Meedoen met het burgerpanel?

Het burgerpanel bestaat uit 115 inwoners van de gemeente die enkele keren per jaar een enquête invullen. Het panel heeft geen advies- of inspraakfunctie, maar werkt als een graadmeter om meer inzage te krijgen in de wensen en behoeften van inwoners. Het college of de leden van het burgerpanel zelf dragen onderwerpen aan voor een peiling onder het burgerpanel.

Wilt u ook meedoen met het burgerpanel? U krijgt dan enkele keren per jaar per post of via de mail een enquête toegestuurd. Onder de deelnemers worden na elke peiling een VVV bon van 25 euro verloot. Uzelf aanmelden is heel eenvoudig. U mailt uw adresgegevens naar burgerpanel@gilzerijen.nl of u geeft telefonisch uw naam en adres door bij de groep Communicatie, tel. 0161-290117.