Gemeente Heerde

Gemeente Heerde

Persbericht

Onderwerp: Persoonsgegevens inwoners

gemeente Heerde tip top in orde

De gemeente Heerde heeft de persoonsgegevens van haar inwoners prima geregistreerd. Dat was maandag 8 oktober de uitkomst van een uitgebreide steekproef bij het team Burgerzaken. In opdracht van de rijksoverheid wordt om de paar jaar een zogenaamde audit uitgevoerd om uit te zoeken of gegevens over verhuizen, geboorte, overlijden, trouwen, adressen en verhuizingen goed in de computer staan.

Er wordt ook uitgezocht of er genoeg rekening wordt gehouden met de privacy, de wettelijke regels, een goed noodsysteem en het terugvinden van de originele papieren documenten. Burgerzaken moest in een week tijd honderd persoonsgegevens aanleveren. Van vijftig mensen moesten uit het archief de zogenaamde brondocumenten worden opgediept. Dus de gegevens over bijvoorbeeld verhuizingen en naamgebruik op papier. De inwoners van de gemeente Heerde kunnen er in elk geval op vertrouwen dat de basisregistratie in hun gemeente in orde is.

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat dit voor het laatst op deze manier is getest. Intussen is er in de regelgeving veel veranderd, maar dat heeft de gemeente Heerde met de nodige personele inzet allemaal actueel kunnen houden. De medewerkers hebben hun werk uitstekend gedaan. Als deze test negatief was uitgepakt, had dat de gemeente handen vol geld gekost. De volgende audit wordt over drie jaar verwacht.


---




Gemeente Heerde