Universiteit Utrecht

Persbericht van de Universiteit Utrecht

Faculteit Bètawetenschappen


2 oktober 2007

Productsoftwarebedrijven laten groeikansen onbenut

Productsoftwarebedrijven wisselen onvoldoende kennis uit over hun product. Zolang zij de kennisuitwisseling met klanten niet goed organiseren, blijven mislukte installaties, updates en hoge kosten aan de orde van de dag. Deze factoren beperken de groeikansen van softwarefabrikanten. Dit concludeert Slinger Jansen in zijn proefschrift. Jansen promoveert op 8 oktober aan de Universiteit Utrecht.

Omdat een softwareproduct nooit af is en de wensen van klanten altijd blijven veranderen, verbeteren productsoftwarebedrijven hun product continu. Dat betekent voor klanten dat zij voortdurend nieuwe functionaliteiten krijgen toegestuurd in de vorm van updates. Productsoftwarebedrijven kiezen er meestal voor hun updates voor alle klanten beschikbaar te stellen. Het promotieonderzoek van Slinger Jansen richt zich op het verbeteren van dit klant-configuratie-updateproces.

Een rijdende auto repareren

Het updaten van een softwareproduct is complex, omdat de producten op allerlei verschillende platformen en systemen geïnstalleerd kunnen worden. Daarnaast willen klanten dat het softwaresysteem blijft draaien tijdens de update. Het updaten is te vergelijken met het vervangen van onderdelen in een rijdende auto. Slechts 34% van de Nederlandse productsoftwarefabrikanten is in staat een dergelijke update uit te voeren voor hun eigen product.

Glazen plafond

Zolang productsoftwarebedrijven het klant-configuratie-updateproces niet automatiseren, kunnen ze altijd maar een beperkt aantal klanten tevreden houden. Automatiseren zij de communicatie met de klant wel, dan hebben ze meer tijd om producten te verbeteren omdat minder ondersteuning nodig is bij updaten. Het is juist met een krappe arbeidsmarkt zoals in Nederland essentieel om zo efficiënt mogelijk te werken.

Tools en enquête

Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met een groot aantal productsoftwarebedrijven. Daarbij zijn onder andere tools gebouwd en is een enquête gebruikt om kennis over de productsoftwarebedrijven en hun klant-configuratie-updateprocessen te vergaren.

Promotie

Slinger Jansen (Informatica) promoveert op 8 oktober 2007 in het Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht. Proefschrift: Customer Configuration Updating in a Software Supply Network.

Meer informatie

Celia Nijenhuis, voorlichter Informatica, (030) 253 3336, celia@cs.uu.nl.

Peter van der Wilt, persvoorlichter Universiteit Utrecht, (030) 253 3705, p.m.vanderwilt@uu.nl.