Time : 10:33:43
Date : 08 October 2007
Sender Name: EthiCom

Supermarkten belangrijkste verkoopkanaal voor fairtradeproducten

Vlamingen kopen fairtrade in Wereldwinkel, Franstaligen in supermarkt.

Brussel, 8 oktober 2007. Fairtradeproducten worden vandaag eerder gekocht in de supermarkt dan in de Wereldwinkel of andere gespecialiseerde kleinhandelszaken. Zo blijkt uit onderzoek dat het Fair Trade Centre vandaag bekend maakte in het kader van de Week van de Fair Trade. Een en ander is een belangrijke kentering t.o.v. twee jaar geleden. Toen kocht nog 55% van de consumenten zijn fairtradeproducten in gespecialiseerde winkels. Vandaag is dat nog slechts 36%. Die tendens wordt ook bevestigd door een paralel marktonderzoek dat aangeeft dat de supermarkten de stuwende kracht zijn geworden achter de groei van de fairtrade detailhandel. www.befair.be

Het Fair Trade Centre, een onderdeel van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking, liet in de aanloop naar de Week van de Fair Trade (3 - 13 oktober) twee onderzoeken uitvoeren. Enerzijds een opinieonderzoek dat peilde naar het 'fairtrade aankoopgedrag' van de Belgische 'Verantwoordelijken voor Aankoop' (VVA) en anderzijds een onderzoek naar de markt van fairtradeproducten in België.

"De belangrijkste vaststelling is de opmerkelijke verschuiving van de wereldwinkels naar de supermarkten als motor voor de groei van fairtrade", zegt Samuel Poos, coördinator van het Fair Trade Centre. "54% van de VVA's die zeggen fairtradeproducten te kopen, doen dat vandaag in de supermarkt. In 2005 ging het om slechts 36%." Uit het marktonderzoek blijkt dat het aandeel in de detailhandelsomzet van fairtradeproducten dat verkocht wordt in de supermarkten, in 2006 toenam tot 48,1%, t.o.v. 44,2% in 2005. Opmerkelijk daarbij is dat Vlamingen meer in de Wereldwinkels kopen, en dat het vooral de Walen en Brusselaars zijn die naar de supermarkt trekken voor hun fairtrade-aankopen.

Een andere belangrijke vaststelling is dat de kennis over fairtrade nog aanzienlijk is toegenomen. "Vandaag weten 85% van de VVA's waarvoor fairtrade staat. In 2005 bedroeg dat percentage nog maar 66%", aldus Samuel Poos. Ook dat vertaalt zich in marktgegevens: de detailhandelsomzet is in België met naar schatting 15% toegenomen t.o.v. 2005 en wordt geraamd op 33,9 miljoen Euro voor 2006.

Fairtrade niet duurder dan bio

Het aandeel van de VVA's dat daadwerkelijk overgaat tot het kopen van fairtradeproducten, groeit evenwel minder snel dan het aantal dat het concept kent. Dat is tegelijk een van de redenen waarom de Week van de Fair Trade georganiseerd wordt: consumenten die fairtrade kennen, aanzetten tot het kopen van de producten. Want uit het onderzoek blijkt ook dat de fairtradekopers ontrouwe kopers zijn. Vooral de hogere prijzen voor fairtradeproducten en de beperkte beschikbaarheid van de producten in de winkels waar men normaal zijn aankopen doet, zijn voor heel wat 'kenners' de redenen om geen fairtrade te kopen.

Nochtans, zo blijkt uit het marktonderzoek, is de 'duurte' van fairtradeproducten een relatief gegeven. Uit een prijsvergelijking in een aantal supermarkten blijkt dat eerlijke handelskoffie nauwelijks duurder is dan merkproducten. Fairtrade bananen, vruchtensappen, thee en rozen zijn zelfs goedkoper. Toch bestaat er nog een prijsverschil : gemiddeld zijn fairtrade voedingsproducten zo'n 37% duurder dan equivalente merkproducten. Maar in vergelijking met bioproducten ligt de balans dan weer meer in evenwicht. Bio en fairtrade zijn ongeveer even duur, of goedkoop, hoe men het bekijkt.

Tegenover de ontrouw van vele kopers, tenslotte, staat dan weer dat de consumenten uitermate tevreden is over de fairtradeproducten die men koopt. Fairtrade geniet dan ook van een zeer positief imago. Maar liefst 86% van de 'kenners' heeft een positief tot zeer positief beeld van de fairtradehandel.

Einde persbericht