Time : 10:33:43
Date : 08 October 2007
Sender Name: EthiCom
Supermarkten belangrijkste verkoopkanaal voor fairtradeproducten
Vlamingen kopen fairtrade in Wereldwinkel, Franstaligen in
supermarkt.
Brussel, 8 oktober 2007. Fairtradeproducten worden vandaag eerder
gekocht in de supermarkt dan in de Wereldwinkel of andere
gespecialiseerde kleinhandelszaken. Zo blijkt uit onderzoek dat het
Fair Trade Centre vandaag bekend maakte in het kader van de Week van
de Fair Trade. Een en ander is een belangrijke kentering t.o.v. twee
jaar geleden. Toen kocht nog 55% van de consumenten zijn
fairtradeproducten in gespecialiseerde winkels. Vandaag is dat nog
slechts 36%. Die tendens wordt ook bevestigd door een paralel
marktonderzoek dat aangeeft dat de supermarkten de stuwende kracht
zijn geworden achter de groei van de fairtrade detailhandel.
www.befair.be
Het Fair Trade Centre, een onderdeel van de Belgische
Ontwikkelingssamenwerking, liet in de aanloop naar de Week van de
Fair Trade (3 - 13 oktober) twee onderzoeken uitvoeren. Enerzijds een
opinieonderzoek dat peilde naar het 'fairtrade aankoopgedrag' van de
Belgische 'Verantwoordelijken voor Aankoop' (VVA) en anderzijds een
onderzoek naar de markt van fairtradeproducten in België.
"De belangrijkste vaststelling is de opmerkelijke verschuiving van
de wereldwinkels naar de supermarkten als motor voor de groei van
fairtrade", zegt Samuel Poos, coördinator van het Fair Trade Centre.
"54% van de VVA's die zeggen fairtradeproducten te kopen, doen dat
vandaag in de supermarkt. In 2005 ging het om slechts 36%." Uit het
marktonderzoek blijkt dat het aandeel in de detailhandelsomzet van
fairtradeproducten dat verkocht wordt in de supermarkten, in 2006
toenam tot 48,1%, t.o.v. 44,2% in 2005. Opmerkelijk daarbij is dat
Vlamingen meer in de Wereldwinkels kopen, en dat het vooral de Walen
en Brusselaars zijn die naar de supermarkt trekken voor hun
fairtrade-aankopen.
Een andere belangrijke vaststelling is dat de kennis over fairtrade
nog aanzienlijk is toegenomen. "Vandaag weten 85% van de VVA's
waarvoor fairtrade staat. In 2005 bedroeg dat percentage nog maar
66%", aldus Samuel Poos. Ook dat vertaalt zich in marktgegevens: de
detailhandelsomzet is in België met naar schatting 15% toegenomen
t.o.v. 2005 en wordt geraamd op 33,9 miljoen Euro voor 2006.
Fairtrade niet duurder dan bio
Het aandeel van de VVA's dat daadwerkelijk overgaat tot het kopen van
fairtradeproducten, groeit evenwel minder snel dan het aantal dat het
concept kent. Dat is tegelijk een van de redenen waarom de Week van
de Fair Trade georganiseerd wordt: consumenten die fairtrade kennen,
aanzetten tot het kopen van de producten. Want uit het onderzoek
blijkt ook dat de fairtradekopers ontrouwe kopers zijn. Vooral de
hogere prijzen voor fairtradeproducten en de beperkte beschikbaarheid
van de producten in de winkels waar men normaal zijn aankopen doet,
zijn voor heel wat 'kenners' de redenen om geen fairtrade te kopen.
Nochtans, zo blijkt uit het marktonderzoek, is de 'duurte' van
fairtradeproducten een relatief gegeven. Uit een prijsvergelijking in
een aantal supermarkten blijkt dat eerlijke handelskoffie nauwelijks
duurder is dan merkproducten. Fairtrade bananen, vruchtensappen, thee
en rozen zijn zelfs goedkoper. Toch bestaat er nog een prijsverschil
: gemiddeld zijn fairtrade voedingsproducten zo'n 37% duurder dan
equivalente merkproducten. Maar in vergelijking met bioproducten ligt
de balans dan weer meer in evenwicht. Bio en fairtrade zijn ongeveer
even duur, of goedkoop, hoe men het bekijkt.
Tegenover de ontrouw van vele kopers, tenslotte, staat dan weer dat
de consumenten uitermate tevreden is over de fairtradeproducten die
men koopt. Fairtrade geniet dan ook van een zeer positief imago. Maar
liefst 86% van de 'kenners' heeft een positief tot zeer positief
beeld van de fairtradehandel.
Einde persbericht