Ingezonden persbericht


Persbericht

8 oktober 2007

UPC schaft SPSS-software aan om doelgroepen te identificeren)

~ Kabelexploitant zet binnen heel Europa SPSS predictive analytics in ~

UPC, internationaal aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten, heeft gekozen voor de predictive analytics-software van SPSS om klanten op het juiste moment de beste aanbieding te doen.

De kabelexploitant maakt gebruik van verschillende databronnen die een grote hoeveelheid gegevens bevatten, zoals klanthistorie, afgenomen diensten, betaalgedrag enzovoort. Met behulp van SPSS oplossing kan UPC al deze informatie automatisch analyseren en zo klantgedrag voorspellen. Hierdoor kunnen direct marketingcampagnes naar UPC s klanten worden geoptimaliseerd. Er wordt met name gekeken naar huidig productgebruik in combinatie met de persoonskenmerken van de klant. Zo zijn verschillende groepen te identificeren die apart benaderd kunnen worden met specifieke, doelgerichte boodschappen. Dit levert een aanzienlijke tijdswinst en sterk verbeterde campagneresultaten op.

UPC werkt al enkele jaren met SPSS en is in december 2006 van start gegaan met de implementatie van SPSS predictive analytics-oplossing. Hiermee kan het bedrijf de mogelijkheden voor cross- en upselling en risico s van klantverloop voorspellen. Zo zet UPC SPSS in om te bepalen welke klanten op welk moment benaderd kunnen worden met een gerichte aanbieding. Een kostbare telemarketingcampagne wordt bijvoorbeeld alleen ingezet voor klanten die hier interesse in hebben.

Met SPSS-software wordt de productiviteit van marketing- en risico-analyse verbeterd en kunnen tevens analyses worden uitgevoerd voor fraudedetectie. Het wordt eenvoudiger om bedrijfsbreed gebruik te maken van de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van analyse en datamanagement.

Dankzij SPSS enterprise platform kunnen ontwikkelde voorspellende modellen eenvoudig worden uitgewisseld tussen internationale kantoren, terwijl de modellen centraal worden beheerd om optimale kwaliteit te garanderen.

De stap naar de predictive analytics-toepassing van SPSS was snel gemaakt, aangezien de gebruiksvriendelijke producten al bekend bij ons zijn. SPSS stelt ons in staat voor iedere klant te bepalen wat op welk moment de beste aanbieding is. Dit leidt tot verbeterde verkoopratio s en betere identificatie van churn risico s. Met data mining zijn per segmentatiegroep voorspellende modellen gebouwd, waardoor de respons vier keer hoger is dan bij voorgaande campagnes , zegt Jim Jenkins, Director Database Marketing bij UPC.

Door het vroegtijdig kunnen signaleren van mogelijk klantverloop en hier gerichte acties op te ondernemen, dringt UPC haar klantverloop aanzienlijk terug. Dit levert jaarlijks 1 miljoen euro extra op.

UPC is een goed voorbeeld van een predictive enterprise . Het bedrijf begrijpt het gedrag en de behoeften van individuele klanten en anticipeert hierop via de verschillende kanalen , zegt Frank Passtoors, Country Manager bij SPSS Benelux bv. Met SPSS oplossing kan UPC meerdere bedrijfsprocessen optimaliseren en de bedrijfsresultaten aanzienlijk verbeteren.

(423 woorden)

Over UPC Nederland
UPC Nederland, een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland, heeft 2,2 miljoen televisieklanten (waarvan 423.000 klanten met een abonnement op UPC Digital TV), 544.000 breedband internetklanten en 363.000 telefonieklanten (per 30 september 2006). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).

Over SPSS Inc.
SPSS (NASDAQ : SPSS) is wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De predictive analytics-technologie van SPSS optimaliseert bedrijfsprocessen doordat klanten hiermee beter in staat zijn zich op de kernactiviteiten te richten en te presteren. Met de opname van predictive analytics in de bedrijfsprocessen worden organisaties voorspellende ondernemingen . Zij zijn hiermee in staat om dagelijks weloverwogen beslissingen te nemen, waarmee bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd worden en meetbare concurrentievoordelen bereikt worden. Meer dan 250.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen vertrouwen op de technologie van SPSS. SPSS is opgericht in 1968 en het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Illinois. Meer informatie: http://www.spss.nl.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Ingrid van den Nieuwenhof van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: ingridv@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette Hulswit - van Beest van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bhulswit@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com & www.lewismediacentre.com
Agency blog: www.lewis360.com