Feel the Chemistry op de Studie Beurs

28/09/2007 14:55



Stichting C3



Den Haag, 28 september 2007 - Van woensdag 10 tot en met zaterdag 13 oktober presenteert chemisch Nederland zich voor het vijfde achtereenvolgende jaar op de Studie Beurs in Utrecht. Bij een bruisende Feel the Chemistry-stand en een wervelend, interactief Feel de Chemistry-plein kunnen middelbare scholieren ontdekken dat werken in de chemie, life sciences of procesindustrie leuk en afwisselend is.

Er bestaat een groot tekort aan goed opgeleide jongeren in de chemie en de vraag naar hen zal de komende jaren in Nederland alleen maar blijven toenemen. Dit ondanks dat het aantal eerstejaars-studenten in de chemie na jaren van daling weer licht toeneemt. In 2003 heeft Stichting Communicatie Centrum Chemie (C3), om het tij te keren, besloten om de handen ineen te slaan met de industrie, overheidsinstellingen en belangenorganisaties. Feel The Chemistry, zoals het samenwerkingsproject is genaamd, brengt de chemie onder de aandacht van jongeren. Het project telt een flinke lijst partners waaronder: Akzo Nobel, Bedrijfstakgroep PMLF, Dow Benelux, DSM, FeNeLab, KNCV, NWO CW/ACTS, Shell Nederland, Stichting PAS, VAPRO-OVP, VNCI en alle scheikunde- en hieraan gerelateerde opleidingen van de Nederlandse universiteiten. Ook de Regiegroep Chemie (opgericht in 2006 vanuit het Innovatieplatform van het Ministerie van Economische Zaken) onderkent het probleem van een groeiend tekort aan goed opgeleide chemici en onderstreept het belang van het vergroten van de aantrekkingskracht van de chemie.

"De deelname aan de Studie Beurs is een van de centrale activiteiten van het Feel the Chemistry-project", vertelt Marieke Alberts, programmaleider bij C3. "Studenten en jonge professionals vertellen daar over hun ervaringen met studeren en werken in de chemische richtingen." Scholieren kunnen ter plaatse ook surfen op de website www.feelthechemistry.nl die vlak voor de zomervakantie een extreme make-over heeft ondergaan. De site is in overleg met middelbare scholieren aangepast volgens de laatste trends op het gebied van jongerensites.

Op www.feelthechemistry.nl zijn korte videopresentaties te bekijken die een indruk geven van de omgeving en sfeer waarin je met een mbo-, hbo- of universitaire opleiding in de chemie, life sciences of procesindustrie kunt gaan werken. Nieuw zijn de studenteninterviews; aan de hand van zes korte vragen geven studenten een eerste indruk over hoe zij hun opleiding ervaren. Daarnaast staat er een studie- en beroepengids op de site en een test, 'do you feel the chemistry?', om te onderzoeken of je eigenschappen in huis hebt die goed van pas komen bij een opleiding in de chemie. Ook is er een aantal weetjes te vinden over alledaagse chemie. Dit alles maakt www.feelthechemistry.nl dé site over opleidingen en carrières in de chemie, life sciences en procesindustrie.

Naast informatie over studies en beroepen, kunnen de bezoekers van het Feel the Chemistry-plein en de Feel the Chemistry-stand op een ludieke manier kennismaken met de chemie. Mad Science zal namelijk een spetterend optreden verzorgen, waarbij de scholieren onder andere bubbelende drankjes en magische bellen te zien krijgen en kennismaken met de fascinerende eigenschappen van bevroren CO2.

Behalve de presentatie op de Studie Beurs en de website zorgen C3 en haar partners er ook voor dat alle schooldecanen in Nederland en andere belangstellenden informatiefolders over beroepen en opleidingen in de chemie, life sciences en procesindustrie ontvangen die specifiek op de doelgroep zijn afgestemd. Om het Feel the Chemistry-project nog meer naamsbekendheid te geven onder de doelgroep plaatst C3 advertenties in jongerenmagazines, op veel bezochte internetsites en in studiekeuzegidsen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stichting C3, Marieke Alberts, 070 337 87 82, info@c3.nl En bezoek ook eens de website www.feelthechemistry.nl





http://www.feelthechemistry.nl