Aaanhoudend positieve omzetgroei voor bedrijven in 2008

10/10/2007 10:56



Rabobank Nederland



Rabobank Cijfers & Trends visie op MKB-sectoren

Ondanks onrust op de financiële markten, gaat het goed met het Nederlandse bedrijfsleven. Gesteund door de conjunctuur ziet nagenoeg elke sector zijn omzetwaarde wederom gestaag groeien met gemiddeld 6,1 procent in 2007. Ook de vooruitzichten voor 2008 zijn gunstig: Rabobank rekent op een licht afvlakkende, maar aanhoudend positieve omzetgroei van gemiddeld 5,7 procent. Dit blijkt uit de vandaag gelanceerde kwartaalupdate van Rabobank Cijfers & Trends.

Industrie weet zich internationaal goed te weren
De Nederlandse industrie presteert prima. Voor doemdenken is geen reden. Veel bedrijven weten zich internationaal uitstekend te weren. Positief is ook dat industrie en innovatie weer op de (politieke) agenda staan. De aanhoudende groei van export, de investeringsbereidheid van bedrijven en relatief hoge consumentenbestedingen aan non-food geven 2007 en 2008 een extra stimulans.

Bouw: tekort aan personeel en stijgende kosten zetten rem op groei Groei tekent zich af in alle bouwbranches. Ook de fundamenten voor verdere groei zijn aanwezig: een grote vraag naar woningen en investeringsbereidheid bij bedrijven. De beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel vormt echter een knelpunt. De stemming wordt ook getemperd door beperkende regelgeving, stijgende prijzen van grond en bouwmaterialen en oplopende loonkosten.

Groothandel profiteert bovengemiddeld, maar dient keuzes te maken De groothandel boekt flinke omzetstijgingen en dankzij toenemende internationale handel en groei op de binnenlandse markt (door hogere consumentenbestedingen en bedrijfsinvesteringen) blijft het 'zomeren' in deze sector. Maar de groothandel moet zijn positie wel steeds meer bevechten vanwege internationale concurrentie en integratie van andere partijen in de keten. Om passend te reageren dienen groothandels richting te kiezen: óf intensiever samenwerken met andere partijen, óf zelf meer verdiepen in ketenintegratie, óf in de huidige strategie meer nadruk leggen op de handelsfunctie.

Supermarkten houden het voor het zeggen in de detailhandel food Na jaren 'onder druk', lieten 2006 en de eerste helft 2007 een krachtig herstel zien. De behoefte naar luxe en gemak neemt weer toe en de consument let iets minder op prijs. Toch wordt voor komende jaren geen grote groei van consumptieve uitgaven aan food verwacht. Wel zullen supermarkten de speciaalzaken nog verder in het nauw drijven. Verder spelen stijgingen van inkoop- en margeprijzen.

Detailhandel non-food blijft doorgroeien
De detailhandel non-food ziet de omzet nog steeds flink toenemen. Omzetmutaties van 10%, zoals in 2006 in de juweliersbranche, wit- en bruingoedzaken en parfumerieën, zijn niet meer aan de orde. Detaillisten kampen met een grillige consument, toenemende schaalvergroting, locatieproblematiek en het online shoppen. MKB-bedrijven dienen deze kwesties in hun strategie te betrekken.

Horeca en recreatie overtreffen verwachtingen
De sector horeca en recreatie zit in de lift. De prestaties in de eerste helft 2007 overtroffen de verwachtingen. Ook voor 2008 zijn de vooruitzichten gunstig. Grootste stijgers in omzet zijn de hotels, restaurants en kleine eetwarenverstrekkers. De sector horeca en recreatie kampt echter wel met een tekort aan goedopgeleide en gemotiveerde vakmensen.

Transport: optimistisch gestemd ondanks moeilijkheden
Het gaat een stuk beter met de transportsector. De sterke economie en groeiende internationale handel zorgen voor toenemende vraag naar transport. Dit komt in 2007 en 2008 tot uiting in stijgende omzetten. Het beroepsgoederenvervoer over de weg profiteert het meest; de binnenvaart iets minder. Personeelstekort is een groot probleem voor wegvervoer en binnenvaart.

Zakelijke dienstverlening op stoom, persoonlijke dienstverlening blijft achter De vooruitzichten voor 2007 en 2008 zijn gunstig. Binnen de dienstverlening zit echter een groot verschil: de zakelijke dienstverlening profiteert van de grote bedrijvigheid in andere sectoren en doordat ondernemingen reorganisaties hebben doorgevoerd. De persoonlijke dienstverlening blijft achter, ondanks de economische hausse. Aandachtspunt is het gemis aan gekwalificeerd personeel.

Gezondheidszorg: innovatie én goed personeelsbeleid van levensbelang voor kwaliteit Bij ongewijzigd beleid zou in 2025 één op de vijf Nederlanders werkzaam moeten zijn in de zorg. Goed personeels- en wervingsbeleid is dan ook van groot belang. De vraag naar zorg neemt nog steeds toe en de uitgaven stijgen flink. Dit jaar gaat er ruim 50 miljard euro in om, een stijging van 9% ten opzichte van 2006. Innovatie is noodzakelijk om de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorg de komende decennia te kunnen garanderen.