abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
10 oktober 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/1577/55623 2070800290
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid De Krom over
ongevallen op de A15.
1. Bent u bekend met de berichtgeving inzake recente ongevallen op de A151?
1. Ja.
2. Hoe beoordeelt u de veiligheidssituatie van de A15 tussen Tiel en Nijmegen? Bent u
van oordeel dat alles in het werk wordt gesteld om in het geval van
wegwerkzaamheden de veiligheid te waarborgen? Kunt u dat toelichten?
2. Allereerst merk ik op dat geen van de in de berichtgeving genoemde ongevallen plaats
hebben gevonden tijdens werk in uitvoering. Rijkswaterstaat verplicht de aannemers
bij werk in uitvoering de daarvoor opgestelde richtlijnen onverkort toe te passen.
Daarnaast vinden er bij wegwerkzaamheden regelmatig controles plaats door de
weginspecteurs van Rijkswaterstaat.
Ik heb geen aanleiding te veronderstellen dat de veiligheidssituatie op de A15 tussen
Tiel en Nijmegen anders is dan die op vergelijkbare trajecten in Nederland.
3. Deelt u de mening dat er onevenredig veel ongevallen plaatshebben op dit deel van
de A15? Kunt u dat toelichten?
1 www.rtvgelderland.nl
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/NW2007/1577/55623
3. Uit de informatie van Rijkswaterstaat blijkt niet dat op dit gedeelte van de A15
onevenredig veel ongelukken gebeuren. Niettemin heeft Rijkswaterstaat de recente
gebeurtenissen nader geanalyseerd.
4. Kunt u uiteenzetten welke oorzaken de recente ongevallen hadden?
4. Uit de analyse van Rijkswaterstaat is gebleken dat er bij geen van de recente
ongevallen sprake was van een samenloop met werkzaamheden aan het betreffende
wegvak. De ongevallen betroffen onder meer het van achterop inrijden op files, die
door drukte (of een eerder ongeval) waren ontstaan; in een aantal gevallen waren
daarbij vrachtauto's betrokken.
5. Bent u voornemens maatregelen te nemen om de veiligheidssituatie op de A15 te
verbeteren? Zo ja, welke? Zo neen, waarom niet?
5. Ja, op het meest filegevoelige traject op de A15 vanaf Andelst - knooppunt Valburg -
Ressen wordt komend najaar signalering aangebracht. Voor het traject Andelst - Tiel
wordt op dit moment nog geen signalering overwogen. De verkeersintensiteiten zijn
momenteel niet zo hoog dat op grond hiervan signalering noodzakelijk is. Gezien de
verwachte groei van het totale verkeer op de A15 en het relatief grote aandeel van het
vrachtverkeer daarin, is verkeerssignalering tussen Tiel en Andelst en ten westen van
Tiel, waarschijnlijk binnen enkele jaren noodzakelijk. Verkeerssignalering verkleint de
kans op aanrijdingen, maar voorkomt deze niet.
6. Overweegt u de installatie van een wegsignaleringssysteem om de veiligheid te
verhogen? Kunt u uw besluit toelichten?
6. Zie mijn antwoord op vraag 5.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat