Universiteit Nyenrode

Hoogleraar Ed Peelen professionaliseert event marketing

CRM specialist Ed Peelen wordt hoogleraar Event Marketing & Communicatie aan Nyenrode

Breukelen, 10 oktober 2007 Nyenrode Business Universiteit heeft prof. dr. Ed Peelen benoemd op de leerstoel Event Marketing & Communicatie. De nieuwe leerstoel wordt gefaciliteerd door Stichting IDEA Leerstoel Event Marketing & Communictie, IDEA, de branchevereniging van event-bureaus, in samenwerking met SharkWise. De leerstoel Event Marketing & Communicatie wordt ondergebracht bij het Cluster Marketing & Supply Chain Management van Nyenrode universiteit.

Peelen gaat samen met dr. Karoline Wiegerink, die gepromoveerd is op dit onderwerp,
toegepast onderzoek verrichten naar de impact van evenementen op het afnemersgedrag van de consument en hoe evenementen zijn in te zetten binnen het marketingbeleid van organisaties. Ook de organisatie van een jaarlijks terugkomend congres, masterclasses en onderwijs op het gebied van event markting binnen Nyenrode programmas behoren tot de activiteiten die binnen de nieuwe leerstoel worden ontwikkeld. Met deze combinatie van academische en bedrijfsmatige toepassingen van de leerstoel streven Peelen en Wiegerink naar meer professionalisering van event marketing en communicatie.

Rector Magnificus van Nyenrode, prof.dr. Bert de Groot: Nederland kent een groot aantal bedrijven dat zich richt op het organiseren van off-line events met een marketingoogmerk, maar omdat het een relatief jonge sector betreft, is nog nauwelijks bedrijfskundig onderzoek gedaan naar de betekenis van evenementen voor de relatie met de klant en het klantgedrag. De instelling van deze leerstoel betekent voor Nyenrode een uitbreiding en versterking van reeds bestaande competenties op het gebied van marketing. Door Peelens jarenlange ervaring, in zowel toegepast als wetenschappelijk onderzoek op het gebied van customer relationship management en direct marketing, is hij in onze ogen de ideale kandidaat voor de ontwikkeling en groei van deze nieuwe leerstoel.

Professor dr. Ed Peelen is hoogleraar Marketing aan Nyenrode en gespecialiseerd in customer relationship management, direct marketing, account management en general management. Daarnaast is hij editorial board member van het Journal of Direct, Data and Digital Marketing en partner bij ICSB, marketing and strategy consultants. Hij promoveerde in 1989 aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam op relationship marketing en was daarmee een van de eersten die dit thema in Nederland vanuit een academisch perspectief benaderde. Peelen heeft vele publicaties op zijn naam staan, waaronder een achttiental boeken en meerdere academische artikelen in diverse internationale tijdschriften.

De nieuwe leerstoel wordt ondersteund door de Nationale Postcode Loterij, ABN AMRO, Delta Lloyd Verzekeringen BV, Amsterdam RAI, Eventex, Heuvelman Sound & Vision, Joffi Effective Communication, Obsession Live Communication, The Live House en de branchevereniging IDEA. Zij stellen zich tot doel met de instelling van de leerstoel de kennis over eventmarketing en -communicatie te verdiepen en de kennisuitwisseling tussen wetenschap en bedrijfsleven te stimuleren.

Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit is opgericht door het bedrijfsleven en behoort tot de oudste en meest vooraanstaande business schools en business universiteiten van Europa. Nyenrode bereidt mensen met talent en ambitie voor op leidende functies in een internationale omgeving. Daarbij wordt grote waarde gehecht aan maatschappelijk bewustzijn en duurzaam ondernemerschap. De universiteit biedt masteropleidingen op het gebied van bedrijfskunde, en NIVRA-Nyenrode verzorgt opleidingen op verschillende niveaus op het gebied van accountancy en controlling. Centraal in de onderwijsfilosofie van Nyenrode staat de combinatie van kennisoverdracht, praktijkervaring en ontwikkeling van sociale vaardigheden. Deze combinatie ziet de universiteit, en met haar het bedrijfsleven, als cruciaal voor het succesvol zijn in leidinggevende posities. Het Part-time MBA programma behaalde in juni 2006 een toppositie in Nederlandse ranglijsten en het International MBA programma stond in januari 2007 in de Financial Times Global MBA rankings top 100.

Nyenrode ontwikkelt daarnaast executive programmas voor het ambitieuze MKB en beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen. De Nyenrode Research Group coördineert het wetenschappelijk onderzoek van de universiteit, waarbij de toepasbaarheid van dit onderzoek nauwlettend in het oog wordt gehouden.

EINDE BERICHT