Hoogleraar Ed Peelen professionaliseert event marketing
CRM specialist Ed Peelen wordt hoogleraar Event Marketing &
Communicatie aan Nyenrode
Breukelen, 10 oktober 2007 Nyenrode Business Universiteit heeft prof.
dr. Ed Peelen benoemd op de leerstoel Event Marketing & Communicatie.
De nieuwe leerstoel wordt gefaciliteerd door Stichting IDEA Leerstoel
Event Marketing & Communictie, IDEA, de branchevereniging van
event-bureaus, in samenwerking met SharkWise. De leerstoel Event
Marketing & Communicatie wordt ondergebracht bij het Cluster Marketing
& Supply Chain Management van Nyenrode universiteit.
Peelen gaat samen met dr. Karoline Wiegerink, die gepromoveerd is op
dit onderwerp,
toegepast onderzoek verrichten naar de impact van evenementen op het
afnemersgedrag van de consument en hoe evenementen zijn in te zetten
binnen het marketingbeleid van organisaties. Ook de organisatie van
een jaarlijks terugkomend congres, masterclasses en onderwijs op het
gebied van event markting binnen Nyenrode programmas behoren tot de
activiteiten die binnen de nieuwe leerstoel worden ontwikkeld. Met
deze combinatie van academische en bedrijfsmatige toepassingen van de
leerstoel streven Peelen en Wiegerink naar meer professionalisering
van event marketing en communicatie.
Rector Magnificus van Nyenrode, prof.dr. Bert de Groot: Nederland kent
een groot aantal bedrijven dat zich richt op het organiseren van
off-line events met een marketingoogmerk, maar omdat het een relatief
jonge sector betreft, is nog nauwelijks bedrijfskundig onderzoek
gedaan naar de betekenis van evenementen voor de relatie met de klant
en het klantgedrag. De instelling van deze leerstoel betekent voor
Nyenrode een uitbreiding en versterking van reeds bestaande
competenties op het gebied van marketing. Door Peelens jarenlange
ervaring, in zowel toegepast als wetenschappelijk onderzoek op het
gebied van customer relationship management en direct marketing, is
hij in onze ogen de ideale kandidaat voor de ontwikkeling en groei van
deze nieuwe leerstoel.
Professor dr. Ed Peelen is hoogleraar Marketing aan Nyenrode en
gespecialiseerd in customer relationship management, direct marketing,
account management en general management. Daarnaast is hij editorial
board member van het Journal of Direct, Data and Digital Marketing en
partner bij ICSB, marketing and strategy consultants. Hij promoveerde
in 1989 aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam op relationship
marketing en was daarmee een van de eersten die dit thema in Nederland
vanuit een academisch perspectief benaderde. Peelen heeft vele
publicaties op zijn naam staan, waaronder een achttiental boeken en
meerdere academische artikelen in diverse internationale
tijdschriften.
De nieuwe leerstoel wordt ondersteund door de Nationale Postcode
Loterij, ABN AMRO, Delta Lloyd Verzekeringen BV, Amsterdam RAI,
Eventex, Heuvelman Sound & Vision, Joffi Effective Communication,
Obsession Live Communication, The Live House en de branchevereniging
IDEA. Zij stellen zich tot doel met de instelling van de leerstoel de
kennis over eventmarketing en -communicatie te verdiepen en de
kennisuitwisseling tussen wetenschap en bedrijfsleven te stimuleren.
Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit is opgericht door het bedrijfsleven
en behoort tot de oudste en meest vooraanstaande business schools en
business universiteiten van Europa. Nyenrode bereidt mensen met talent
en ambitie voor op leidende functies in een internationale omgeving.
Daarbij wordt grote waarde gehecht aan maatschappelijk bewustzijn en
duurzaam ondernemerschap. De universiteit biedt masteropleidingen op
het gebied van bedrijfskunde, en NIVRA-Nyenrode verzorgt opleidingen
op verschillende niveaus op het gebied van accountancy en controlling.
Centraal in de onderwijsfilosofie van Nyenrode staat de combinatie van
kennisoverdracht, praktijkervaring en ontwikkeling van sociale
vaardigheden. Deze combinatie ziet de universiteit, en met haar het
bedrijfsleven, als cruciaal voor het succesvol zijn in leidinggevende
posities. Het Part-time MBA programma behaalde in juni 2006 een
toppositie in Nederlandse ranglijsten en het International MBA
programma stond in januari 2007 in de Financial Times Global MBA
rankings top 100.
Nyenrode ontwikkelt daarnaast executive programmas voor het ambitieuze
MKB en beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen. De Nyenrode Research
Group coördineert het wetenschappelijk onderzoek van de universiteit,
waarbij de toepasbaarheid van dit onderzoek nauwlettend in het oog
wordt gehouden.
EINDE BERICHT
Universiteit Nyenrode