Definitieve Ontwerpen Den Uylplein, Johannes Geradtsweg en
Insulindelaan
10 oktober 2007
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week ingestemd
met de Definitieve Ontwerpen voor drie projecten uit het Integraal
Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o. (IBP).
Het gaat om de herinrichting van (kruisingen op) het traject vanaf de
komgrens op de Larenseweg via het Den Uylplein naar het Media Park. Op
woensdag 14 november vormen de ontwerpen het enige onderwerp in een
aparte vergadering van de raadscommissie Verkeer en Buurt.
De maatregelen staan in het teken van een van de belangrijkste
doelstellingen van het IBP: het opvangen van de toename van het
autoverkeer in de komende tien jaar. Omdat we met z'n allen steeds
meer auto's kopen, rijden er over tien jaar naar verwachting 30
procent meer auto's over dezelfde Hilversumse wegen. Om te voorkomen
dat het autoverkeer dan op veel plekken in Hilversum vastloopt, bevat
het IBP een groot aantal maatregelen om de doorstroming op de
buitenring te verbeteren. Tussen nu en 2011 wordt op alle belangrijke
kruisingen op de buitenring de capaciteit sterk verbeterd.
De drie projecten hebben een uitgebreid participatietraject doorlopen.
Naar aanleiding van informatieavonden in het voorjaar werd het
IBP-schetsontwerp voor de herinrichting van het Den Uylplein en de
kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat alsook het ontwerp voor
de kruising Insulindelaan/Sumatralaan al op belangrijke punten
aangepast.
De belangrijkste wijziging op basis van de inspraak zit nu in het
Definitief Ontwerp voor de kruising van de Johannes Geradtsweg met de
Snelliuslaan.
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week ingestemd
met de Definitieve Ontwerpen voor drie projecten uit het Integraal
Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o. (IBP).
Het gaat om de herinrichting van (kruisingen op) het traject vanaf de
komgrens op de Larenseweg via het Den Uylplein naar het Media Park. Op
woensdag 14 november vormen de ontwerpen het enige onderwerp in een
aparte vergadering van de raadscommissie Verkeer en Buurt.
De maatregelen staan in het teken van een van de belangrijkste
doelstellingen van het IBP: het opvangen van de toename van het
autoverkeer in de komende tien jaar. Omdat we met z'n allen steeds
meer auto's kopen, rijden er over tien jaar naar verwachting 30
procent meer auto's over dezelfde Hilversumse wegen. Om te voorkomen
dat het autoverkeer dan op veel plekken in Hilversum vastloopt, bevat
het IBP een groot aantal maatregelen om de doorstroming op de
buitenring te verbeteren. Tussen nu en 2011 wordt op alle belangrijke
kruisingen op de buitenring de capaciteit sterk verbeterd.
De drie projecten hebben een uitgebreid participatietraject doorlopen.
Naar aanleiding van informatieavonden in het voorjaar werd het
IBP-schetsontwerp voor de herinrichting van het Den Uylplein en de
kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat alsook het ontwerp voor
de kruising Insulindelaan/Sumatralaan al op belangrijke punten
aangepast.
De belangrijkste wijziging op basis van de inspraak zit nu in het
Definitief Ontwerp voor de kruising van de Johannes Geradtsweg met de
Snelliuslaan.
Klein voorrangspleintje op kruising Johannes Geradtsweg/Snelliuslaan
Zowel tijdens de informatieavond als tijdens de inspraakavond over het
voorlopig ontwerp voor de kruising werd forse kritiek geuit op de
omrijdbewegingen rond het grote plantsoen bij de Snelliuslaan, dat in
het voorstel als een groot voorrangsplein zou gaan fungeren. De
gedachte erachter was ook om de bestaande sluiproute richting het Den
Uylplein parallel aan de Johannes Geradtsweg te ontmoedigen, maar
buurtbewoners vonden de oplossing erger dan de kwaal. In het
Definitief Ontwerp is nu een klein voorrangspleintje ingepast op de
kruising met de Snelliuslaan. Alle afslaande bewegingen en de
oversteekbewegingen bij de Snelliuslaan kunnen ook via dat kleine
pleintje afdoende worden afgewikkeld, blijkt uit nader onderzoek. Om
het pleintje op de kruising ruimtelijk te kunnen inpassen, wordt het
plantsoen aan de kant van de Snelliuslaan met ongeveer zes meter
ingekort. De aanvankelijk voorgestelde voorsorteerstroken ten laste
van het plantsoen zijn niet meer nodig.
Johannes Geradtsweg/Simon Stevinweg
Op de kruising wordt het oversteken van de Johannes Geradtsweg voor
auto's onmogelijk gemaakt met een middengeleider. Auto's op de Simon
Stevinweg kunnen alleen rechtsaf de Johannes Geradtsweg opdraaien. Ook
de beweging voor autoverkeer op de Johannes Geradtsweg komend vanaf
het viaduct linksaf de Simon Stevinweg in kan dan niet meer. Voor de
nood- en hulpdiensten wordt een dynamische afsluiting geïnstalleerd,
een beweegbare paal die zij met behulp van Korte Afstands Radio kunnen
laten zakken. Met het oog op de oversteekbaarheid voor voetgangers
wordt aan weerszijden van de kruising een zebrapad aangelegd met
waarschuwingslichten, die gaan knipperen als een voetganger boven in
de bestrating aangebrachte sensoren staat.
Den Uylplein
In het ontwerp voor het Den Uylplein, de ernaartoe leidende wegen, en
het voorrangspleintje bij de kruising Johannes Geradtsweg/Floris
Vosstraat/Ludenstraat/Hoge Larenseweg zijn na de verbeteringen in het
voortraject nu geen grote wijzigingen meer aangebracht.
Het Den Uylplein wordt een kruising met verkeerslichten. De betere
doorstroming van het autoverkeer wordt bereikt door een vermeerdering
van het aantal voorsorteerstroken op de wegen naar de kruising toe:
drie op de Larenseweg-Noord en de Johannes Geradtsweg en twee op de
Kamerlingh Onnesweg.
Voorkomen inhaalmanoeuvres
In het definitief ontwerp wordt op de Larenseweg de rechtsafstrook
naar de Johannes Geradtsweg met een betonband van vier centimeter hoog
en 30 centimeter breed fysiek gescheiden van de rechtdoorstrook. Dit
om inhaalbewegingen over de rechtdoorstrook gevolgd door gevaarlijke
invoegmanoeuvres naar rechts vlak voor de verkeerslichten te
voorkomen.
Kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat/Hoge Larenseweg
Op de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Floris Vosstraat en
de Hoge Larenseweg worden de rijbanen van de Johannes Geradtsweg
uitgebogen. Ertussenin wordt een zogenaamd voorrangspleintje aangelegd
waarover de afslaande bewegingen worden afgewikkeld. Daarbij geldt
voor de Hoge Larenseweg een beperking: uitrijden kan in beide
richtingen, inrijden alleen vanaf de
kant van het Media Park.
Kruising Insulindelaan/Sumatralaan
De kruising van de Insulindelaan met de Sumatralaan wordt volledig
geasfalteerd en ingericht met verkeerslichten. Twee bewegingen worden
op de kruising onmogelijk gemaakt: vanuit de Sumatralaan-Zuid linksaf
de Insulindelaan op en komend vanaf het viaduct linksaf naar
de Sumatralaan-Zuid.
Delilaan
Als auto's vanaf het viaduct straks niet meer linksaf de Sumatralaan
in mogen, is het de bedoeling dat ze via een rondje
Sumatralaan-Noord/Lage Naarderweg/Celebeslaan de Raadhuiswijk
inrijden. Om te voorkomen dat automobilisten op de Insulindelaan een
andere mogelijkheid benutten, linksaf de Delilaan in, waarmee ze het
achteropkomend autoverkeer ophouden, wordt ter hoogte van de Delilaan
een middengeleider aangelegd. Het plantsoentje bij de
Celebeslaan/Delilaan wordt uitgebreid. Erdoorheen komt een toegangsweg
naar de Delilaan voor autoverkeer vanaf de westkant en een uitgang aan
de kant van de Celebeslaan, waar auto's vanuit de wijk rechtsaf naar
het viaduct kunnen rijden.
Maatregelen Celebeslaan
Als gevolg van de inspraak zijn in het definitief ontwerp voor de
kruising Insulindelaan/Sumatralaan een paar aanvullende maatregelen op
de Celebeslaan opgenomen. Op het gedeelte van de laan opzij van de
TROS wordt een algeheel parkeerverbod ingevoerd. Daarmee wordt ruimte
gewonnen om aan beide zijden van de Celebeslaan en het kleine stukje
Sumatralaan vanaf de Celebeslaan naar de kruising een
fietssuggestiestrook aan te leggen. En op het andere deel van de
Celebeslaan wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd vanaf de Sumatralaan
in de richting van de Delilaan. Deze maatregel beoogt te voorkomen dat
automobilisten op de Insulindelaan om de verkeerslichten te mijden via
de Celebeslaan naar de Lage Naarderweg rijden/sluipen.
Milieu
Geluid
Uit de akoestische onderzoeken blijkt er alleen in het definitief
ontwerp Den Uylplein/Floris Vosstraat sprake van een probleem in het
kader van de Wet Geluidhinder. Dat doet zich voor op de Johannes
Geradtsweg bij het verkeerspleintje Floris Vosstraat/Ludenstraat en op
het wegvak tussen dat pleintje en de verkeerslichten bij het Den
Uylplein. Daarom wordt de weg daar niet voorzien van het gebruikelijke
SteenMastiekAsfalt, maar van Zeer Stil Asfalt.
Lucht
Op de luchtkwaliteit langs de straten in het plangebied hebben de
IBP-maatregelen een gering effect. In 2004 vonden overschrijdingen
plaats van de luchtkwaliteitsnormen voor NO2 (stikstofdioxide)
en PM10 (fijn stof). De berekeningen over 2006 laten echter een
verbetering van de luchtkwaliteit in Hilversum zien. Dit komt mede
doordat uit metingen van het RIVM (Rijksinstituut voor Milieu) is
gebleken dat de achtergrondconcentraties van NO2 en PM10 lager waren
dan in eerste instantie werd aangenomen.
Naar verwachting zal er vanaf 2008 geen overschrijding van de
grenswaarde voor NO2 meer plaatsvinden. Dat heeft te maken met
maatregelen op landelijk niveau. Ook voor fijn stof PM10 worden in de
komende jaren geen overschrijdingen meer verwacht.
Door de bewonersvereniging Johannes Geradtsweg is tijdens de
inspraakperiode nadrukkelijk aandacht gevraagd voor fijn stof PM2,5.
Dit onderdeel van PM10 is een element in het fijn stof, waarmee in het
IBP geen rekening is gehouden. Dit was ook niet mogelijk omdat er
landelijk noch Europees normen voor PM2,5 bestaan.
Omdat er internationaal inmiddels wel regelgeving met betrekking tot
PM2,5 wordt voorbereid, is naar aanleiding van de inspraakreacties wel
besloten om straks in het regionale luchtmeetnet ook PM2,5 te gaan
meten. Volgens het RIVM dat het regionale luchtmeetnet zal
onderhouden, kan dat overigens pas als duidelijk is welke normen er
voor PM2,5 zullen worden gehanteerd.
Het regionale luchtmeetnet dat in het kader van het IBP wordt
gerealiseerd, zal drie luchtmeetstations omvatten: één
straatmeetstation langs de Johannes Geradtsweg, één straatmeetstation
langs de Ceintuurbaan in Bussum, en een derde station in Laren, dat de
achtergrondconcentraties in beeld brengt. De luchtmeetkast langs de
Johannes Geradtsweg wordt vermoedelijk in december geplaatst en zal
naar verwachting in de loop van januari operationeel zijn.
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft met het bestuur van
de bewonersvereniging afgesproken dat een gezamenlijke opdracht aan
een onafhankelijk onderzoeksbureau zal worden verstrekt om enkele
aspecten van de IBP-plannen (met name m.b.t. milieu) nog eens te laten
onderzoeken. Mocht het onderzoek daar aanleiding toe geven, dan zullen
maatregelen aangepast of opgeschort kunnen worden. Aanbesteding van de
projecten vindt daarom pas plaats nadat de conclusies van dit externe
onderzoek in de raadscommissie Verkeer en Buurt zijn besproken.
Hilversum Beter Bereikbaar
De drie Definitieve Ontwerpen zijn vanaf vrijdag 12 oktober in te zien
op (en te downloaden vanaf) de nieuwe ' Website Hilversum beter
bereikbaar' (Zie de link aan de rechterkant van dit scherm) . Op deze
website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal
Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o.
Verdere procedure/uitvoering
De Definitieve Ontwerpen voor de betrokken kruisingen worden op
woensdag 14 november besproken door de raadscommissie Verkeer en
Buurt.
Gemeente Hilversum