Gemeente Hilversum

Definitieve Ontwerpen Den Uylplein, Johannes Geradtsweg en Insulindelaan

10 oktober 2007
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week ingestemd met de Definitieve Ontwerpen voor drie projecten uit het Integraal Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o. (IBP).
Het gaat om de herinrichting van (kruisingen op) het traject vanaf de komgrens op de Larenseweg via het Den Uylplein naar het Media Park. Op woensdag 14 november vormen de ontwerpen het enige onderwerp in een aparte vergadering van de raadscommissie Verkeer en Buurt.

De maatregelen staan in het teken van een van de belangrijkste doelstellingen van het IBP: het opvangen van de toename van het autoverkeer in de komende tien jaar. Omdat we met z'n allen steeds meer auto's kopen, rijden er over tien jaar naar verwachting 30 procent meer auto's over dezelfde Hilversumse wegen. Om te voorkomen dat het autoverkeer dan op veel plekken in Hilversum vastloopt, bevat het IBP een groot aantal maatregelen om de doorstroming op de buitenring te verbeteren. Tussen nu en 2011 wordt op alle belangrijke kruisingen op de buitenring de capaciteit sterk verbeterd.

De drie projecten hebben een uitgebreid participatietraject doorlopen. Naar aanleiding van informatieavonden in het voorjaar werd het IBP-schetsontwerp voor de herinrichting van het Den Uylplein en de kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat alsook het ontwerp voor de kruising Insulindelaan/Sumatralaan al op belangrijke punten aangepast.

De belangrijkste wijziging op basis van de inspraak zit nu in het Definitief Ontwerp voor de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Snelliuslaan.

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week ingestemd met de Definitieve Ontwerpen voor drie projecten uit het Integraal Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o. (IBP).
Het gaat om de herinrichting van (kruisingen op) het traject vanaf de komgrens op de Larenseweg via het Den Uylplein naar het Media Park. Op woensdag 14 november vormen de ontwerpen het enige onderwerp in een aparte vergadering van de raadscommissie Verkeer en Buurt.

De maatregelen staan in het teken van een van de belangrijkste doelstellingen van het IBP: het opvangen van de toename van het autoverkeer in de komende tien jaar. Omdat we met z'n allen steeds meer auto's kopen, rijden er over tien jaar naar verwachting 30 procent meer auto's over dezelfde Hilversumse wegen. Om te voorkomen dat het autoverkeer dan op veel plekken in Hilversum vastloopt, bevat het IBP een groot aantal maatregelen om de doorstroming op de buitenring te verbeteren. Tussen nu en 2011 wordt op alle belangrijke kruisingen op de buitenring de capaciteit sterk verbeterd.

De drie projecten hebben een uitgebreid participatietraject doorlopen. Naar aanleiding van informatieavonden in het voorjaar werd het IBP-schetsontwerp voor de herinrichting van het Den Uylplein en de kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat alsook het ontwerp voor de kruising Insulindelaan/Sumatralaan al op belangrijke punten aangepast.

De belangrijkste wijziging op basis van de inspraak zit nu in het Definitief Ontwerp voor de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Snelliuslaan.

Klein voorrangspleintje op kruising Johannes Geradtsweg/Snelliuslaan Zowel tijdens de informatieavond als tijdens de inspraakavond over het voorlopig ontwerp voor de kruising werd forse kritiek geuit op de omrijdbewegingen rond het grote plantsoen bij de Snelliuslaan, dat in het voorstel als een groot voorrangsplein zou gaan fungeren. De gedachte erachter was ook om de bestaande sluiproute richting het Den Uylplein parallel aan de Johannes Geradtsweg te ontmoedigen, maar buurtbewoners vonden de oplossing erger dan de kwaal. In het Definitief Ontwerp is nu een klein voorrangspleintje ingepast op de kruising met de Snelliuslaan. Alle afslaande bewegingen en de oversteekbewegingen bij de Snelliuslaan kunnen ook via dat kleine pleintje afdoende worden afgewikkeld, blijkt uit nader onderzoek. Om het pleintje op de kruising ruimtelijk te kunnen inpassen, wordt het plantsoen aan de kant van de Snelliuslaan met ongeveer zes meter ingekort. De aanvankelijk voorgestelde voorsorteerstroken ten laste van het plantsoen zijn niet meer nodig.

Johannes Geradtsweg/Simon Stevinweg
Op de kruising wordt het oversteken van de Johannes Geradtsweg voor auto's onmogelijk gemaakt met een middengeleider. Auto's op de Simon Stevinweg kunnen alleen rechtsaf de Johannes Geradtsweg opdraaien. Ook de beweging voor autoverkeer op de Johannes Geradtsweg komend vanaf het viaduct linksaf de Simon Stevinweg in kan dan niet meer. Voor de nood- en hulpdiensten wordt een dynamische afsluiting geïnstalleerd, een beweegbare paal die zij met behulp van Korte Afstands Radio kunnen laten zakken. Met het oog op de oversteekbaarheid voor voetgangers wordt aan weerszijden van de kruising een zebrapad aangelegd met waarschuwingslichten, die gaan knipperen als een voetganger boven in de bestrating aangebrachte sensoren staat.

Den Uylplein
In het ontwerp voor het Den Uylplein, de ernaartoe leidende wegen, en het voorrangspleintje bij de kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat/Ludenstraat/Hoge Larenseweg zijn na de verbeteringen in het voortraject nu geen grote wijzigingen meer aangebracht.

Het Den Uylplein wordt een kruising met verkeerslichten. De betere doorstroming van het autoverkeer wordt bereikt door een vermeerdering van het aantal voorsorteerstroken op de wegen naar de kruising toe: drie op de Larenseweg-Noord en de Johannes Geradtsweg en twee op de Kamerlingh Onnesweg.

Voorkomen inhaalmanoeuvres
In het definitief ontwerp wordt op de Larenseweg de rechtsafstrook naar de Johannes Geradtsweg met een betonband van vier centimeter hoog en 30 centimeter breed fysiek gescheiden van de rechtdoorstrook. Dit om inhaalbewegingen over de rechtdoorstrook gevolgd door gevaarlijke invoegmanoeuvres naar rechts vlak voor de verkeerslichten te voorkomen.

Kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat/Hoge Larenseweg Op de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Floris Vosstraat en de Hoge Larenseweg worden de rijbanen van de Johannes Geradtsweg uitgebogen. Ertussenin wordt een zogenaamd voorrangspleintje aangelegd waarover de afslaande bewegingen worden afgewikkeld. Daarbij geldt voor de Hoge Larenseweg een beperking: uitrijden kan in beide richtingen, inrijden alleen vanaf de
kant van het Media Park.

Kruising Insulindelaan/Sumatralaan
De kruising van de Insulindelaan met de Sumatralaan wordt volledig geasfalteerd en ingericht met verkeerslichten. Twee bewegingen worden op de kruising onmogelijk gemaakt: vanuit de Sumatralaan-Zuid linksaf de Insulindelaan op en komend vanaf het viaduct linksaf naar de Sumatralaan-Zuid.

Delilaan
Als auto's vanaf het viaduct straks niet meer linksaf de Sumatralaan in mogen, is het de bedoeling dat ze via een rondje Sumatralaan-Noord/Lage Naarderweg/Celebeslaan de Raadhuiswijk inrijden. Om te voorkomen dat automobilisten op de Insulindelaan een andere mogelijkheid benutten, linksaf de Delilaan in, waarmee ze het achteropkomend autoverkeer ophouden, wordt ter hoogte van de Delilaan een middengeleider aangelegd. Het plantsoentje bij de Celebeslaan/Delilaan wordt uitgebreid. Erdoorheen komt een toegangsweg naar de Delilaan voor autoverkeer vanaf de westkant en een uitgang aan de kant van de Celebeslaan, waar auto's vanuit de wijk rechtsaf naar het viaduct kunnen rijden.

Maatregelen Celebeslaan
Als gevolg van de inspraak zijn in het definitief ontwerp voor de kruising Insulindelaan/Sumatralaan een paar aanvullende maatregelen op de Celebeslaan opgenomen. Op het gedeelte van de laan opzij van de TROS wordt een algeheel parkeerverbod ingevoerd. Daarmee wordt ruimte gewonnen om aan beide zijden van de Celebeslaan en het kleine stukje Sumatralaan vanaf de Celebeslaan naar de kruising een fietssuggestiestrook aan te leggen. En op het andere deel van de Celebeslaan wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd vanaf de Sumatralaan in de richting van de Delilaan. Deze maatregel beoogt te voorkomen dat automobilisten op de Insulindelaan om de verkeerslichten te mijden via de Celebeslaan naar de Lage Naarderweg rijden/sluipen.

Milieu

Geluid
Uit de akoestische onderzoeken blijkt er alleen in het definitief ontwerp Den Uylplein/Floris Vosstraat sprake van een probleem in het kader van de Wet Geluidhinder. Dat doet zich voor op de Johannes Geradtsweg bij het verkeerspleintje Floris Vosstraat/Ludenstraat en op het wegvak tussen dat pleintje en de verkeerslichten bij het Den Uylplein. Daarom wordt de weg daar niet voorzien van het gebruikelijke SteenMastiekAsfalt, maar van Zeer Stil Asfalt.

Lucht
Op de luchtkwaliteit langs de straten in het plangebied hebben de IBP-maatregelen een gering effect. In 2004 vonden overschrijdingen plaats van de luchtkwaliteitsnormen voor NO2 (stikstofdioxide) en PM10 (fijn stof). De berekeningen over 2006 laten echter een verbetering van de luchtkwaliteit in Hilversum zien. Dit komt mede doordat uit metingen van het RIVM (Rijksinstituut voor Milieu) is gebleken dat de achtergrondconcentraties van NO2 en PM10 lager waren dan in eerste instantie werd aangenomen.
Naar verwachting zal er vanaf 2008 geen overschrijding van de grenswaarde voor NO2 meer plaatsvinden. Dat heeft te maken met maatregelen op landelijk niveau. Ook voor fijn stof PM10 worden in de komende jaren geen overschrijdingen meer verwacht.

Door de bewonersvereniging Johannes Geradtsweg is tijdens de inspraakperiode nadrukkelijk aandacht gevraagd voor fijn stof PM2,5. Dit onderdeel van PM10 is een element in het fijn stof, waarmee in het IBP geen rekening is gehouden. Dit was ook niet mogelijk omdat er landelijk noch Europees normen voor PM2,5 bestaan. Omdat er internationaal inmiddels wel regelgeving met betrekking tot PM2,5 wordt voorbereid, is naar aanleiding van de inspraakreacties wel besloten om straks in het regionale luchtmeetnet ook PM2,5 te gaan meten. Volgens het RIVM dat het regionale luchtmeetnet zal onderhouden, kan dat overigens pas als duidelijk is welke normen er voor PM2,5 zullen worden gehanteerd.

Het regionale luchtmeetnet dat in het kader van het IBP wordt gerealiseerd, zal drie luchtmeetstations omvatten: één straatmeetstation langs de Johannes Geradtsweg, één straatmeetstation langs de Ceintuurbaan in Bussum, en een derde station in Laren, dat de achtergrondconcentraties in beeld brengt. De luchtmeetkast langs de Johannes Geradtsweg wordt vermoedelijk in december geplaatst en zal naar verwachting in de loop van januari operationeel zijn.

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft met het bestuur van de bewonersvereniging afgesproken dat een gezamenlijke opdracht aan een onafhankelijk onderzoeksbureau zal worden verstrekt om enkele aspecten van de IBP-plannen (met name m.b.t. milieu) nog eens te laten onderzoeken. Mocht het onderzoek daar aanleiding toe geven, dan zullen maatregelen aangepast of opgeschort kunnen worden. Aanbesteding van de projecten vindt daarom pas plaats nadat de conclusies van dit externe onderzoek in de raadscommissie Verkeer en Buurt zijn besproken.

Hilversum Beter Bereikbaar
De drie Definitieve Ontwerpen zijn vanaf vrijdag 12 oktober in te zien op (en te downloaden vanaf) de nieuwe ' Website Hilversum beter bereikbaar' (Zie de link aan de rechterkant van dit scherm) . Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o.

Verdere procedure/uitvoering
De Definitieve Ontwerpen voor de betrokken kruisingen worden op woensdag 14 november besproken door de raadscommissie Verkeer en Buurt.