Ingezonden persbericht


BIOLOGISCH NIET MEER WEG TE DENKEN UIT DE SUPERMARKT

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepelorganisatie van supermarkten, is blij dat steeds meer consumenten biologische producten weten te vinden en te waarderen in de supermarkt. De omzetten in biologisch zijn in de eerste helft van 2007 gestegen met maar liefst 15%. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Biomonitor van de Task Force Marktontwikkeling Biologisch.

Supermarkten hebben de markt voor biologisch de afgelopen jaren opengetrokken en biologisch bereikbaar gemaakt voor alle consumenten. Voor supermarkten past biologisch goed in de strategie om de productie van voedsel verder te verduurzamen. Bij de productie van biologisch voedsel wordt bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen en hebben de dieren meer ruimte. De supermarktbranche wil breed uitdragen dat er oog is voor de wijze waarop producten tot stand komen. Het CBL is daarom gestart met het programma Passie voor Food waarin wordt getoond wat de branche doet voor mens, dier, milieu en samenleving. Uiteindelijk moet toch de markt zijn werk doen en is er niets duurzamer dan een groeiende vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel. Het is de consument die beslist om duurzaam geproduceerd voedsel te kopen. Om de consument nog verder te stimuleren het winkelwagentje met duurzame producten te vullen, pleit het CBL ervoor om de BTW op biologische producten tijdelijk op 0% te stellen. Het CBL roept de politiek op om dit zo spoedig mogelijk te realiseren.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Marc Jansen, telefoon 070 - 337 62 00.