Ingezonden persbericht



1 OP DE 7 HUISHOUDENS RISKEERT GEVAAR VAN IDENTITEITSFRAUDE

Onderzoek: Persoonlijke gegevens openlijk beschikbaar voor criminelen

Amsterdam, 10 oktober - Nederlanders gaan onzorgvuldig om met rekeningafschriften, acceptgiro's, handtekeningen en andere persoonsgerelateerde informatie. In opdracht van Fellowes werd door Eureco BV onderzocht welke fraudegevaarlijke informatie bij het huisvuil belandt. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een huisvuilanalyse onder 500 huishoudens en laat alarmerende resultaten zien.

Rijke bron van informatie

Voor wie fraude wil plegen met gebruik van andermans identiteit is het afval van huishoudens een rijke bron aan informatie. In mei 2007 werd van 500 huishoudens het restafval onderzocht op fraudegevaarlijke en fraudegevoelige* informatie.

In totaal zijn 1.074 zakken huisvuil onderzocht. In ruim 29% van de vuilniszakken zit voldoende informatie voor een fraudeur om identiteitsfraude mee te plegen. In 15% van de gevallen werd zelfs fraudegevaarlijke informatie aangetroffen. Dat betekent dus dat 1 op de 7 huishoudens het risico loopt slachtoffer te worden van identiteitsfraude. In totaal is 704 keer een rekeningnummer aangetroffen afkomstig uit 85 verschillende zakken. Ook zijn er bij elkaar 212 handtekeningen gevonden. Net als pasnummers, identiteitsnummers en medische informatie zijn handtekeningen geclassificeerd als gevaarlijke gegevens, zeker als ze in combinatie met NAW-gegevens worden gevonden. Naast informatie, zijn ook fraudegevaarlijke documenten aangetroffen, zoals rekeningoverzichten, salarisstroken, belastingformulieren, correspondentie van banken. Het meest opmerkelijke dat uit het afval naar boven kwam was een geldige creditcard, 1 maal doorgeknipt, maar met pasnummer, vervaldatum en veiligheidscode nog goed zichtbaar.

Groeiend probleem

Identiteitsfraude - het stelen en misbruiken van gegevens omtrent andermans identiteit - is een serieuze dreiging. Terwijl we steeds meer aandacht besteden aan het beveiligen van onze computers, staat de deur naar persoonlijke en vertrouwelijke informatie via het afval wagenwijd open. Deze informatie ligt letterlijk op straat voor het oprapen. Dumpster diving - het doorzoeken van afval van bedrijven of consumenten op fraudegevoelige gegevens - is een van de manieren waarop criminelen aan informatie over identiteiten komen.

Ook vanuit de overheid krijgt het thema identiteitsfraude steeds meer aandacht. Binnen het Actieplan Veilig Ondernemen werkt een projectgroep aan een plan van aanpak. Ook in de Justitiebegroting van 2008 is grote aandacht voor het voorkomen van criminaliteit: Veiligheid begint bij voorkomen, waarbij financieel-economische criminaliteit speciale aandacht krijgt. Ook op Europees niveau speelt het vraagstuk. Eerder dit jaar kwam in de media dat de Europese Commissie onderzoekt of wetgeving nodig is om het stelen van gegevens rondom identiteiten strafbaar te stellen.

Risico´s

Vaak genoeg verdwijnen bankafschriften ongecontroleerd in de administratiemap. Kleine bedragen die door identiteitsfraude worden afgeschreven blijven zo onopgemerkt. Daarom is het belangrijk om altijd na te gaan of alle transacties op uw afschriften kloppen. Wees ook opmerkzaam als u post ontvangt van bedrijven of instellingen waarmee u niets te maken hebt. Controleer de afzender en de inhoud van deze brieven. Criminelen kunnen identiteitsgegevens gebruiken voor een groot aantal activiteiten. Zo kunnen zij ondermeer (online) misbruik maken van credit cards, nieuwe bankrekeningen openen, een malafide bedrijf starten, een telefoonabonnement afsluiten. Het doen van internetaankopen is kinderlijk eenvoudig indien men beschikt over de juiste informatie. Op basis van de gevonden informatie kan iemand makkelijk, bijvoorbeeld door middel van automatische incasso, geld van bankrekeningen overboeken.

Thuiswerken

Veel mensen werken (deels) thuis of houden kantoor aan huis. Dat betekent dat bedrijfsdocumenten en -gegevens op allerlei plekken terechtkomen. Het onderzoek laat zien dat veel van deze informatie in het huisafval terechtkomt (9%). Notulen, klantenlijsten, sollicitaties en beoordelingen werden uit het afval gehaald.

Medewerkers zijn lang niet altijd voldoende getraind in de omgang met bedrijfsinformatie. Ook bij bedrijven wordt vaak onzorgvuldig omgegaan met persoonlijke en vertrouwelijke documenten. Zo deed Fellowes ook onlangs onderzoek dat zich richtte op bedrijven, in samenwerking met Van Gansewinkel en SBV Forensics. Dit onderzoek laat zien dat gegevens over het bedrijf, de medewerkers en klanten belanden bij het reguliere papierafval en voor iedereen toegankelijk is. In het papierafval van bedrijven is 1 op de 3 documenten fraudegevaarlijk. Deze documenten zijn te onderscheiden in financiële, strategische en persoonlijke informatie.

Campagne

Fellowes houdt zich al jaren bezig met het creëren van bewustzijn rondom de gevaren van identiteitsfraude. Al enige jaren voert Fellowes onderzoek uit in binnen- en buitenland naar het gedrag van consumenten en bedrijven rond dit vraagstuk.

Op de website www.stop-identiteitsfraude.com staat uitgebreide informatie over het voorkomen en melden van fraudegevallen. Gezien de aandacht die uitgaat naar het onderwerp identiteitsfraude heeft Fellowes dit jaar een ronde tafel bijeenkomst georganiseerd. Experts die zich bezighouden met dit vraagstuk gingen in discussie over de risico´s en gevolgen van identiteitsfraude.

Over Fellowes

Fellowes Benelux is gevestigd in Breda en is een dochteronderneming van Fellowes Inc. met hoofdkantoor in het Amerikaanse Itasca (Illinois). Fellowes levert een uitgebreid pakket producten voor de werkplek, waaronder papiervernietigers, bind- en lamineermachines, bureauaccessoires en opberghulpmiddelen. Met vestigingen in Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Korea, Polen, Singapore, Spanje en Groot-Brittannië heeft Fellowes wereldwijd meer dan 2700 mensen in dienst. Fellowes verwacht dit jaar een omzet van ruim 700 miljoen dollar te behalen. Ga voor meer informatie naar www.Fellowes.nl.

*In het onderzoek is een onderscheid gemaakt tussen fraudegevoelige en fraudegevaarlijke gegevens. Voorbeelden van fraudegevoelige gegevens zijn geboortedatum, emailadres, rekeningnummer in combinatie met volledige NAW (Naam-Adres-Woonplaats) gegevens. Voorbeelden van fraudegevaarlijke gegevens zijn handtekening, sofinummer, medische feiten in combinatie met volledige NAW gegevens. Fraudegevaarlijke gegevens van bedrijven zijn onder meer ook strategische plannen, productontwikkelingen en klantenlijsten.

###

Noot voor de redactie,