Vereniging Milieudefensie
Totaalinitiatief luchtvaartsector is ongegeneerde Greenwashing
De luchtvaartsector pretendeert in een maandag 8 oktober gepresenteerd
'totaalplan' alle milieu- geluids- en bereikbaarheidsproblemen rond
Schiphol op te lossen. Wie het plan goed bekijkt, treft een
wonderlijke verzameling oude plannetjes en onderzoeksprojecten aan,
waarvoor de luchtvaartsector nu nog eens extra overheidssteun vraagt.
De grote problemen van de luchtvaart, de groeiende CO2 uitstoot door
vliegtuigen en het lawaai in de wijde omgeving, worden echter niet
aangepakt. Sterker nog, doel van het plan is 20% meer vliegen.
Schiphol heeft de ruimte gekregen van de politiek tot 480.000 vluchten
te groeien. Kennelijk is dat niet genoeg, en willen ze daarbovenop
nog 20% vluchten erbij.
Deze plannen moeten dat mogelijk maken:
Plan 1: 20% CO2-reductie door grondvoertuigen
Reductie van de uitstoot van de auto's en vrachtwagens die op Schiphol
rondrijden is leuk, maar het gaat dan om nog geen promille van de
uitstoot die vliegtuigen veroorzaken. De luchtvaart op Schiphol is
verantwoordelijk voor 10% van de totale Nederlandse uitstoot van
broeikasgassen.
Plan 2: 10% emissiereductie per passagierskilometer in 2015
Tien procent reductie per passagierskilometer. Dat lijkt al meer zoden
aan de dijk te zetten. Jammer is wel dat er tot 2015 als het aan
Schiphol ligt 30 tot 40% meer passagiers komen, die ook nog eens meer
vliegkilometers maken. Weg milieuwinst. Sterker nog: er komt per saldo
25% CO2-uitstoot bij.
Plan 3: vermindering van geluidshinder met 20%
20% minder hinder lijkt ambitieus, maar het gaat enkel om plannen om
het grondgeluid vlakbij de luchthaven te beperken. De meeste
gehinderden hebben echter last van overvliegende vliegtuigen,
"luchtgeluid". De geluidsplannen op een rij:
Er komen piramidevormige geluidswallen met gekantelde vlakken, die het
grondgeluid zouden dempen. Zou kunnen, maar helpt dus slechts een
beperkte groep mensen.
Met anti-geluid wordt geluidshinder in de nabije omgeving te lijf
gegaan. Het klinkt als science fiction en dat is het ook. Anti-geluid
werkt vooralsnog alleen in laboratoria, dus grootschalige toepassing
is nog ver weg en sowieso peperduur. We slagen er al vijf jaar niet in
om geluid überhaupt te meten, laat staan weg te werken met
anti-geluid.
Door meer glijvluchten vermindert de geluidsoverlast verder weg van de
luchthaven. Op zich prima, maar in de praktijk houden Schiphol en de
LVNL dit nog tegen, omdat het de capaciteit van de luchthaven zou
beperken.
Plan 4 Het 'supergroene vliegtuig'
Bestaande vliegtuigen kunnen niet verschrikkelijk veel groener meer
worden, die slag is allng gemaakt. De mogelijkheden voor technische
verbeteringen lopen tegen de grenzen aan. De gemiddelde technische
vooruitgang is maximaal een procent per jaar. Daar veranderen de
nieuwe "groene" Boeing Dreamliner of de enorme Airbus A380, die
langzamerhand in gebruik worden genomen, niets aan. De kans is klein
dat Schipholbaas Cerfontaine of verkeersminister Eurlings het nog
meemaken dat de groene UFO die de TU Delft onwikkelt echt gaat
vliegen.
steun Milieudefensie Vrijwilliger Milieudefensie