Vereniging Milieudefensie


Totaalinitiatief luchtvaartsector is ongegeneerde Greenwashing

De luchtvaartsector pretendeert in een maandag 8 oktober gepresenteerd 'totaalplan' alle milieu- geluids- en bereikbaarheidsproblemen rond Schiphol op te lossen. Wie het plan goed bekijkt, treft een wonderlijke verzameling oude plannetjes en onderzoeksprojecten aan, waarvoor de luchtvaartsector nu nog eens extra overheidssteun vraagt. De grote problemen van de luchtvaart, de groeiende CO2 uitstoot door vliegtuigen en het lawaai in de wijde omgeving, worden echter niet aangepakt. Sterker nog, doel van het plan is 20% meer vliegen. Schiphol heeft de ruimte gekregen van de politiek tot 480.000 vluchten te groeien. Kennelijk is dat niet genoeg, en willen ze daarbovenop nog 20% vluchten erbij.

Deze plannen moeten dat mogelijk maken:

Plan 1: 20% CO2-reductie door grondvoertuigen Reductie van de uitstoot van de auto's en vrachtwagens die op Schiphol rondrijden is leuk, maar het gaat dan om nog geen promille van de uitstoot die vliegtuigen veroorzaken. De luchtvaart op Schiphol is verantwoordelijk voor 10% van de totale Nederlandse uitstoot van broeikasgassen.

Plan 2: 10% emissiereductie per passagierskilometer in 2015 Tien procent reductie per passagierskilometer. Dat lijkt al meer zoden aan de dijk te zetten. Jammer is wel dat er tot 2015 als het aan Schiphol ligt 30 tot 40% meer passagiers komen, die ook nog eens meer vliegkilometers maken. Weg milieuwinst. Sterker nog: er komt per saldo 25% CO2-uitstoot bij.

Plan 3: vermindering van geluidshinder met 20% 20% minder hinder lijkt ambitieus, maar het gaat enkel om plannen om het grondgeluid vlakbij de luchthaven te beperken. De meeste gehinderden hebben echter last van overvliegende vliegtuigen, "luchtgeluid". De geluidsplannen op een rij:

Er komen piramidevormige geluidswallen met gekantelde vlakken, die het grondgeluid zouden dempen. Zou kunnen, maar helpt dus slechts een beperkte groep mensen.

Met anti-geluid wordt geluidshinder in de nabije omgeving te lijf gegaan. Het klinkt als science fiction en dat is het ook. Anti-geluid werkt vooralsnog alleen in laboratoria, dus grootschalige toepassing is nog ver weg en sowieso peperduur. We slagen er al vijf jaar niet in om geluid überhaupt te meten, laat staan weg te werken met anti-geluid.

Door meer glijvluchten vermindert de geluidsoverlast verder weg van de luchthaven. Op zich prima, maar in de praktijk houden Schiphol en de LVNL dit nog tegen, omdat het de capaciteit van de luchthaven zou beperken.

Plan 4 Het 'supergroene vliegtuig' Bestaande vliegtuigen kunnen niet verschrikkelijk veel groener meer worden, die slag is allng gemaakt. De mogelijkheden voor technische verbeteringen lopen tegen de grenzen aan. De gemiddelde technische vooruitgang is maximaal een procent per jaar. Daar veranderen de nieuwe "groene" Boeing Dreamliner of de enorme Airbus A380, die langzamerhand in gebruik worden genomen, niets aan. De kans is klein dat Schipholbaas Cerfontaine of verkeersminister Eurlings het nog meemaken dat de groene UFO die de TU Delft onwikkelt echt gaat vliegen.

steun Milieudefensie Vrijwilliger Milieudefensie