abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
10 oktober 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/1576/55536 2070800280
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op vragen van het lid Roemer over de
bewegwijzering rond Zeeuws-Vlaanderen.
1. Klopt het dat de door de ANWB geplaatste bewegwijzering op de Nederlandse wegen
slechts rekening houdt met het Nederlandse wegennet1?
1. Nee, dat is niet juist. Voor de rijkswegen geldt dat bij grensoverschrijdende routes het
laatste hoofddoel (grote plaats die aan of nabij een rijksweg ligt) op Nederlands
grondgebied wordt beschouwd als het einddoel van de desbetreffende route. Hierna
wordt het laatste doel in Nederland en het eerste over de grens gelegen doel van
enige importantie aangegeven. Hierbij wordt de continuïteit in acht genomen: de
betreffende plaatsnaam moet ook in de bewijzering over de grens aangegeven zijn.
Overigens wil ik opmerken dat niet de ANWB maar Rijkswaterstaat verantwoordelijk is
voor de bewegwijzering langs rijkswegen.
2. Klopt het dat dit er in Zeeuws-Vlaanderen toe leidt dat de Brabant-Vlaamse route via
A4, R2 en E34 niet aangegeven wordt, terwijl dit veruit de meest gunstige route is
vanuit een groot gedeelte van Nederland en België? Zo ja, wat is uw mening hierover?
Zo neen, kunt u uw antwoord toelichten?
1 Brief van ir. G.J.J. van Eeden aan de voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,
24 augustus 2007, briefnummer VW07.471
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/NW2007/1576/55536
2. In 2005 is op uitdrukkelijk verzoek van de regio de route naar de gemeente Hulst
(gelegen in Zeeuws-Vlaanderen) via België verwezen bij het knooppunt Markiezaat. Er
is bij het knooppunt gekozen voor een "volg route" systeem. De route naar Hulst
vanaf knooppunt Markiezaat A4 is hierdoor ook bewegwijzerd via de A4, A12 (België)
om vervolgens op de R2 en de N49 uit te komen, waar Hulst bewegwijzerd is op de
aansluiting N403/N60.
Het is juist dat het gebied Zeeuws-Vlaanderen niet is aangeduid op de A4. In het
huidige beleid is er voor gekozen om geen verwijzing naar gebieden op te nemen,
maar naar plaatsnamen. Op basis van dit gegeven, in combinatie met het voldoen aan
het verzoek van de regio om de plaatsnaam Hulst aan te duiden, acht ik het niet
noodzakelijk ook Zeeuws-Vlaanderen nog als zodanig aan te duiden.
3. Klopt het dat door deze bewegwijzering onnodig veel weggebruikers voor hogere
reiskosten worden gesteld, door zowel het omrijden als het onnodig tol betalen voor
de Westerscheldetunnel? Zo ja, wat is uw mening hierover? Zo neen, kunt u uw
antwoord toelichten?
3. Op basis van de verwijzing van Hulst op de A4 nabij het knooppunt Markiezaat kan
de weggebruiker zelf een keuze maken in de route naar Zeeuws-Vlaanderen. Ik zou
hier aan willen toevoegen dat de weggebruiker ook op de R2 in België voor de
Liefkeshoektunnel tol dient te betalen. Dit is ook als zodanig vermeld op de
bewegwijzering nabij knooppunt Markiezaat.
4. Bent u bereid in overleg te treden met de ANWB teneinde de goedkoopste en meest
efficiënte route naar gebieden in Zeeuws-Vlaanderen op de wegwijzers aan te geven?
4. Overleg met de ANWB acht ik gezien mijn antwoord op vraag 1 niet nodig.
5. Bent u bereid om in meer grensgebieden onderzoek te verrichten teneinde dit
probleem ook in andere gebieden in kaart te brengen?
5. Er hebben mij tot op heden geen signalen bereikt dat de grensoverschrijdende
bewegwijzering in grensgebieden een probleem vormt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat