ChristenUnie
ChristenUnie sceptisch over plannen Schiphol
woensdag 10 oktober 2007 17:14 De ChristenUnie is sceptisch over de
groeiplannen voor Schiphol. De luchthaven heeft samen met KLM, TNO,
Stork en de TU Delft plannen gemaakt om Schiphol te laten groeien en
tegelijk de meest innovatieve en duurzame luchthaven ter wereld te
worden. Kamerlid Ernst Cramer wil eerst laten onderzoeken of de
plannen werkelijk tot minder overlast leiden.
De technische maatregelen die voorgesteld worden om geluidsoverlast te
reduceren zijn complex en nog erg onzeker. De polderbaan, vijfde baan,
zou worden ingepakt met piramides. Dat is een geheel nieuw experiment
op het gebied van geluidswering. De ChristenUnie vindt dat bij andere
banen, die dichter bij bebouwing liggen, ook gezocht moet worden naar
innovatieve oplossingen om geluid te reduceren.
Het `antigeluid' waarmee Schiphol de geluidsoverlast in woningen wil
bestrijden is al vaker onderwerp van discussie geweest. Proeven in het
verleden hebben aangetoond dat antigeluid zou kunnen werken, mits de
bronnen van geluid en tegengeluid dicht bij elkaar zijn. Is de afstand
groter, dan blijken er zoveel verstorende factoren te zijn dat de
techniek niet in staat is om de wisselende geluidsgolven te
verzwakken.
Ernst Cramer: ,,Op zich is het goed dat partijen serieus werk maken
van het terugdringen van de hinder. Maar gezien de overlast die er nu
is, moet eerst blijken dat de beoogde maatregelen allemaal uitgevoerd
worden en het beoogde resultaat hebben. Daarna kan er pas sprake zijn
van verdere groei."
Vandaag meldt dagblad de Telegraaf dat het piramideplan een oud plan
is, dat volgens de gemeente Haarlemmermeer al weer van tafel is. Ernst
Cramer: ,,Wat is dan de status van alle andere plannen van de
luchtvaartsector?''
Plannen om de bereikbaarheid van Schiphol te verbeteren, of het op
afstand inchecken mogelijk te maken, lijken een welkome aanvulling op
de huidige mogelijkheden. Toch zijn ze vooral ingegeven door het
probleem dat reizigers er momenteel niet zeker van zijn of ze per auto
of trein tijdig op Schiphol arriveren om in te checken. De
ChristenUnie vreest dat inchecken op afstand gepaard gaat met
aanzienlijke kosten: er moeten geschikte balies worden ingericht en de
beveiliging moet waterdicht zijn. Immers, de meeste wachttijd zit
momenteel in het controleren van mensen en bagage vlak voordat zij het
vliegtuig instappen.