Onderzoeksplaatsen voor kunstenaars


Doekle Terpstra opent conferentie over derde cyclus in hoger kunstonderwijs. Woensdag 10 en donderdag 11 oktober 2007, Felix Meritis, Amsterdam
AMSTERDAM, 20071003 -- Op woensdag 10 oktober opent Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, de tweedaagse conferentie De Derde Cyclus: artistiek onderzoek na Bologna. Het oogmerk van deze conferentie is om te verkennen of binnen het Nederlandse kunstonderwijs een voorziening ingericht kan worden na de masteropleiding, en zo ja, hoe.

Welk soort (artistiek) onderzoek hoort in een derde cyclus thuis? Hoe is de relatie tot de postacademische werkplaatsen en de fondsen, die immers ook de taak hebben om talent en vernieuwing in de kunsten te stimuleren? Heeft de derde cyclus een plaats binnen of buiten het hoger onderwijs? Biedt het uitzicht op een doctorstitel? Wat moet het kader voor accreditatie zijn? Ook wordt de situatie in Nederland vergeleken met wat in onder andere het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland, Zwitserland en België reeds aan voorzieningen bestaat (programma op www.ahk.nl/lectoraten)

Ontbrekende doorgroeimogelijkheid
Het Nederlandse kunstonderwijs aan theater- en filmscholen, conservatoria, academies voor beeldende kunst en architectuur kent een bachelor- en een masterfase. Daarna bestaat er geen derde cyclus, en er is ook geen pendant van het hoger kunstonderwijs aan universiteiten. De universitaire opleidingen kunstgeschiedenis, muziek- en theaterwetenschap betreffen weliswaar de kunsten, maar zijn niet - zoals bij het technisch, economisch of pedagogisch onderwijs - het wetenschappelijke equivalent van het kunstvakonderwijs. Voor de talentvolle kunstenaar-in-opleiding ontbreekt met andere woorden de mogelijkheid om binnen het huis van het hoger onderwijs door te groeien.

Organisatie
De Vereniging van Hogescholen (de HBO-raad) en de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) verkennen gezamenlijk op welke wijze de derde cyclus in Nederland versterkt kan worden. Deze internationale conferentie wil een bijdrage leveren aan de verkenning waar het de kunsten en het kunstonderwijs aangaat.
De conferentie is een initiatief van het landelijk overleg van lectoren in het kunstonderwijs (LOK) en wordt georganiseerd door het lectoraat Kunsttheorie en onderzoek van Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, in samenwerking met het lectoraat Kunst en publieke ruimte aan de Gerrit Rietveld Academie, het lectoraat Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam, het lectoraat Internationalisering en internationale beroepspraktijk aan de Hanzehogeschool Groningen en het lectoraat Docent van de 21e eeuw - Artistry in teaching aan de Hogeschool van Beeldende Kunsten Muziek en Dans.





Ingezonden persbericht