Europa stelt miljard beschikbaar voor waterstofproject


Grote stimulans voor GCO en ECN in Petten

PETTEN, 20071010 -- De Europese Commissie heeft woensdag bekend gemaakt dat zij onder de naam Joint Technology Initiative (JTI), een waterstofproject van een miljard euro gaat opzetten. Dit betekent een grote stimulans voor het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (GCO)en het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten.

Bij het JTI werken publieke partijen en onderzoekscentra zoals het ECN en GCO samen met energiebedrijven. Beide bedrijven doen onderzoek naar het gebruik van waterstof als alternatief voor fossiele brandstof en naar brandstofcellen. GCO richt zich daarbij vooral op het gebruik van waterstof, terwijl het zwaartepunt voor ECN meer bij het ontwikkelen van technieken ligt.

GCO speelde al een grote rol in het Waterstof- en Brandstofcel Technologieplatform, de voorloper van het huidige JTI. Inmiddels hebben tientallen grote Europese bedrijven zoals DaimlerChrysler, Shell, BP International Limited en Siemens zich aangesloten bij het JTI. De samenwerking tussen het bedrijfsleven en de Europese overheid maakt sneller en efficiënter onderzoek naar waterstofenergie en brandstofcellen mogelijk. De Europese stimulans draagt bij aan het zekerstellen van de beschikbaarheid van energie en het terugdringen van broeikasgasemissies. Mede door dit initiatief kunnen naar verwachting waterstof- en brandstofceltechnologieën twee tot vijf jaar eerder op de markt worden gebracht.

Op de onderzoekslocatie Petten in de Noord Hollandse duinen werken bij GCO 160 onderzoekers uit heel Europa aan oplossingen in de vorm van schone energie. Naast het geven van wetenschappelijk advies aan de beleidsmakers van de Europese Commissie, is het testen van brandstofcellen en waterstoftanks een belangrijke activiteit van GCO. Hiervoor heeft het centrum, als enige in Europa, twee bijzondere testfaciliteiten tot haar beschikking. In een van de testkamers wordt de duurzaamheid van de brandstofcel getest onder verschillende omstandigheden. Zo kan bijvoorbeeld worden gekeken hoe lang een waterstofauto het in het vochtige Schotse klimaat of de brandende Griekse zon uithoudt. In een bunker onder een duin testen GCO-medewerkers verschillende soorten brandstoftanks achter metersdikke betonnen muren.

Waterstof is een belangrijk alternatief voor de steeds schaarsere fossiele brandstoffen als aardolie en aardgas. In een brandstofcel wordt waterstof met zuurstof omgezet in water. De energie die bij deze daarbij vrijkomt, levert weer elektriciteit die een elektromotor aandrijft. In tegenstelling tot een `gewone' verbrandingsmotor is waterstof als energiedrager geluidlozer, efficiënter en veel schoner omdat het alleen wateruitstoot heeft.