Senternovem


27-09-2007 | Op 12 oktober brengt Vliegenthart (MBO-raad) een bezoek aan het BiB project, de "Soepfabriek".

Margo Vliegenthart (voorzitter bestuur MBO raad) en Chris Buijink (Secretaris Generaal van ministerie van Economische Zaken) brengen een werkbezoek aan een van de eerste toegekende BiB-projecten: de Soepfabriek. De kick-offbijeenkomst vindt plaats bij Peka Kroef, een producent van aardappelproducten en deelnemer in het project.

Omschrijving project

De Soepfabriek is een realistische werk-, leer- en ontwikkelomgeving voor leerlingen, waar leermeesters vanuit de bedrijven samen met docenten, instructeurs en coaches van het ROC leerlingen begeleiden in de ontwikkeling tot een gekwalificeerd beroepsbeoefenaar. Studenten worden in de fabriek geconfronteerd met het ontwerpen, realiseren en vermarkten van een product. Daardoor komen ze in aanraking met alle facetten van een onderneming in de foodsector.
In het project werken acht bedrijven in de foodsector en chemie in Noord-Brabant samen met het ROC De Leijgraaf, later zullen meer bedrijven en vmbo-scholen aansluiten.

" In deze fabriek mag het kritische productieproces wel eens in de soep lopen", zegt directeur Ermers van Peka Kroef: "We creëren met deze fabriek een ultime leeromgeving waar in we - samen met de scholen in een vergaande vorm - theorie en praktijk op elkaar gaan afstemmen. Voor de bedrijven een mooie kans om hun inhoudelijke praktijkkennis in te brengen en mee te werken aan het opleiden van vakbekwaam personeel. We hopen dat de leerlingen gegrepen zullen worden door de uitdagingen van een dergelijke onderneming."

Meer informatie over het project:

Wat gebeurt er in het project?

* Het leren vindt volledig plaats binnen de fabriek, de leerlingen gaan niet meer naar school. Werkwijze en inhoud van het praktijkleren worden helemaal nieuw opgezet.
* Een nieuwe manier van begeleiden: meester-gezel structuur. De leermeester stemt af op de leerbehoefte van de leerling, b.v. door het flexibel inschakelen van de docent.

* De leerstof is niet-lineair opgebouwd, directe koppeling van bestaande kennis aan nieuwe en reflectie op eigen ervaring.
* Docenten zijn veel nauwer betrokken en krijgen een zwaardere rol (buitenschools). Docenten en leermeesters organiseren de inhoud en het leerproces rond de leerling en dat `just in time'.
* Doorlopende leerlijn door leerlingen vanuit zowel vmbo-mbo-hbo samenwerken en elkaar ondersteunen.