Gemeente Westervoort

Persbericht (d.d. 12-10-2007)

Huiskamergesprekken
De gemeente Westervoort houdt zich actief bezig met de bestrijding van armoede. Eind 2006 heeft in de gemeente een armoededebat plaatsgevonden. Daardoor is een nieuwe Armoedenota vastgesteld en zijn diverse maatregelen genomen om regelingen van de gemeente beter af te stemmen op de armoedeproblematiek in Westervoort. De gemeente wil in contact blijven met de doelgroep om het beleid verder te verbeteren. Dit gebeurt onder meer door het voeren van huiskamergesprekken. Hiermee wordt mede invulling gegeven aan de verantwoordelijkheid binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) om sociale uitsluiting tegen te gaan.

Wat is een huiskamergesprek
Om het beleid goed af te stemmen op de armoedeproblematiek in de gemeente, is een goed contact met de doelgroep essentieel. Zo wordt meer inzicht verkregen in de problemen die er leven, waar de gemeente met haar maatschappelijke partners binnen haar mogelijkheden een oplossing voor kan vinden. Burgers ervaren echter nogal eens schroom om met hun persoonlijke problemen bij een officiële instantie aan te kloppen. Ze praten er niet makkelijk over, zeker niet waar anderen bij zijn. Daarom wil de gemeente in een voor de klant vertrouwde omgeving het gesprek aangaan, namelijk bij hem of haar thuis.

Organisatie van de huiskamergesprekken
De gemeente heeft in overleg met onderzoeksbureau Spectrum een vragenlijst ontwikkeld aan de hand waarvan het gesprek plaatsvindt. Ook de Cliëntenraad van de gemeente Westervoort is bij de totstandkoming hiervan betrokken. Door de gemeente zijn mensen geselecteerd en actief benaderd voor een gesprek bij hen thuis. Daarbij is erop gelet dat de verschillende groepen in de doelgroep in de selectie zijn betrokken. Door een medewerker van Spectrum worden de gesprekken gevoerd.

Doel van de huiskamergesprekken
Door de huiskamergesprekken wordt een beter beeld verkregen van de problemen die leven bij de doelgroep. Spectrum maakt van de gesprekken een verslag. Daaruit wordt een beeld verkregen over de informatie en communicatie vanuit de gemeente, het adequaat zijn van de bestaande regelingen voor minima en het niet gebruik van voorzieningen. In het rapport worden aanbevelingen opgenomen om waar nodig het beleid van deze onderdelen te verbeteren. Aan de hand van deze aanbevelingen worden beleidsvoorstellen gedaan. Er is dan meteen een bruikbare methode beschikbaar om de huiskamergesprekken na enige tijd opnieuw te voeren.

Gemeente Westervoort, Dorpsplein 1, Postadres: Postbus 40 (6930 AA); T: (026) 3179911; F: (026) 3113623 E: gemeente@westervoort.nl