Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 12 oktober 2007

Vijf Nederlanders genomineerd voor finale
BiD Challenge International maakt finalisten bedrijfsplancompetitie bekend

Rutger Koopmans, Algemeen Directeur van ING Wholesale Banking, heeft gisteren de finalisten van de BiD Challenge International bekendgemaakt tijdens het seminar 'Franchising for Development' in Amsterdam. Uit de ruim 500 ondernemers die zich voor deze internationale bedrijfsplancompetitie hebben aangemeld, zijn 25 finalisten geselecteerd die een bedrijfsplan hebben ontwikkeld voor een winstgevende onderneming in een ontwikkelingsland. Onder hen bevinden zich vijf gedreven Nederlandse ondernemers die - net als alle andere genomineerden - zijn ondersteund door experts bij de verdere uitwerking van een goed doortimmerd bedrijfsplan. Op 4 december 2007 worden de winnaars bekendgemaakt.

De BiD Challenge is in 2004 opgezet vanuit Nederland op basis van de overtuiging dat economische groei de sleutel is voor armoedebestrijding in ontwikkelingslanden. De competitie groeide uit tot een inspirerend voorbeeld van hoe middelgrote en kleine bedrijven in ontwikkelingslanden kunnen bijdragen aan een eerlijkere verdeling van de welvaart in de wereld. Vanwege het grote enthousiasme en de proactieve ondersteuning van Nederlandse bedrijven, NGO's en andere organisaties - waaronder ING, Rabobank, Nuon, Stichting Doen en het Wereld Natuur Fonds - besloot BiD Network het competitiemodel uit te breiden naar andere regio's en taalgebieden. Op dit moment bestaat de BiD Challenge uit één internationale competitie - de BiD Challenge International - en zeven nationale competities in India, Kenia, Tanzania, de Filippijnen Colombia, Argentinië en Peru. De ambitie van BiD Network is om voor 2010 twintig nationale competities the hebben opgericht.

Creatieve en gedreven ondernemers
Dat de BiD Challenge zijn bestaansrecht heeft bewezen, blijkt wel uit het grote aantal inzendingen dat ruim is verdubbeld in vergelijking met vorig jaar. Verspreid over de verschillende competities ontving de BiD Challenge in 2007 in totaal 3.427 aanmeldingen, waarvan 79 ondernemersplannen afkomstig uit Nederland. Onder de 25 bedrijfsplannen die nu zijn geselecteerd voor de finale van de internationale competitie bevinden zich vijf Nederlandse inzendingen. "Wij zijn erg enthousiast over de creativiteit en gedrevenheid van de ondernemers die zich voor de BiD Challenge hebben aangemeld. Ook voor de vijf Nederlandse finalisten geldt dat ze niet alleen opvallen door hun originaliteit, maar ook door de variëteit en kwaliteit van hun bedrijfsplannen. Deze voorstellen zijn enorm divers - variërend van ecotoerisme en een textielcollectie tot projecten gericht op drinkwatervoorziening en duurzaamheid - en laten zien dat creatief ondernemen tegen armoede geen holle frase hoeft te zijn", aldus Susanne Reuling van BiD Network. "De finalisten kunnen niet alleen maximaal 20.000 euro aan prijzengeld winnen als startkapitaal voor hun bedrijf, maar krijgen bovendien toegang tot een internationaal netwerk van investeerders, bedrijven, organisaties en fondsen."

Peter van de Werf uit Wageniningen - 'South Sea Exlusive' Eén van de Nederlandse genomineerden is milieukundige Peter van der Werf uit Wageningen. Hij richtte in de Filippijnen het bedrijf 'South Sea Exclusive' op dat zich specialiseert in de productie en verkoop van levende kreeften voor de lokale en internationale markt. Hiermee levert het bedrijf een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de lokale gemeenschap: vijf procent van de winst wordt geïnvesteerd in een fonds dat zich onder meer richt op de sociale ontwikkeling van en het creëren van milieubewustzijn onder de lokale bevolking.

Vera Winthagen uit Amsterdam - 'Enjoy the Difference' 'Enjoy the Difference'. Dat is de toepasselijke naam van een bijzondere textielcollectie waarin het kleurrijke Afrika en het westerse minimalisme op een subtiele manier samenkomen. Volgens de traditie in Kenia schenken mannen zogeheten 'khangas' - textielproducten die als inspiratiebron voor de collectie dienen - aan hun vrouwen. Deze khangas zijn een belangrijk communicatiemiddel in Kenia. Naast kleurrijke symbolen bevat deze textielproducten verborgen boodschappen, zoals een boodschap aan een geheime geliefde. Deze spreuken worden vertaald en maken deel uit van de collectie 'Enjoy the Difference', die door de Amsterdamse onderneemster Vera Winthagen naar Europa wordt gebracht.

Klaas van der Ven uit Arnhem - 'Basic Water Needs' Miljarden mensen over de hele wereld hebben geen toegang tot schoon en veilig drinkwater. Om dit vraagstuk het hoofd te bieden, heeft Klaas van der Ven uit Arnhem een bedrijfsplan ontwikkeld om een innovatief en goedkoop waterzuiveringssysteem op de markt te brengen gericht op de arme bevolking in ontwikkelingslanden, om te beginnen in India. Schoon water is cruciaal voor de gezondheid en overlevingskansen van talloze jonge kinderen. Met deze keramische waterfilters wil Van der Ven een belangrijke bijdrage leveren aan één van de Millenniumdoelstellingen: het terugdringen van de kindersterfte met tweederde voor 2015.

Peter Meijer uit Amsterdam - 'Sakaramenta'
Tijdens een bezoek aan Malawi was Amsterdammer Peter Meijer getroffen door de enorme populariteit van fietsen in één van de armste landen van Afrika. Voor commerciële doelstellingen werd het voertuig tot nu toe echter nog niet gebruikt. Dit inspireerde Meijer tot het idee drie verschillende fietskarren te ontwikkelen: één voor personenvervoer, één voor commercieel transport en één voor ziekenvervoer. Deze fietskarren zijn uitstekend geschikt voor transport over kortere afstanden en bovendien veel milieuvriendelijker dan kostbare en vervuilende gemotoriseerde voertuigen. Met zijn bedrijfsplan wil Meijer werkgelegenheid creëren voor de lokale bevolking in Malawi, het lokale ondernemerschap stimuleren en de beperkte toegang tot ziekenhuizen vergroten.

Kees Groenendijk uit Wageningen - 'Panamagic'
Kees Groenendijk uit Wageningen heeft ruim zestien jaar ervaring met projecten gericht op voedselveiligheid, met name in Afrika. In 2006 verruilde hij Afrika voor Zuid-Amerika, waar hij in Panama zijn bedrijf 'Panamagic' oprichtte, dat zich toelegt op ecotoerisme. 'Panamagic' heeft tot doel toerisme te bevorderen dat is gericht op een duurzame leefomgeving voor lokale gemeenschappen, onder meer door het verstrekken van eco-reispakketten, milieuvriendelijke activiteiten en accommodatie aan de Atlantische kust van Panama.

Raadpleeg voor meer informatie over de finalisten: www.bidnetwork.org/finalists2007


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (