Gemeente Westervoort

Persbericht (d.d. 12-10-2007)

Op zoek naar mensen met lage inkomens!
Begin van dit jaar heeft de gemeente Westervoort in haar armoedenota besloten om wat te doen aan armoede in de gemeente. Naast een aantal aanpassingen in het bestaande beleid, willen wij met name het niet-gebruik van voorzieningen voor minima tegengaan.

Om dit te kunnen doen, maken wij gebruik van gegevens van andere instanties, zoals bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank. Door effectief bestanden te koppelen worden mensen opgespoord, die mogelijk in aanmerking komen voor een minimavoorziening. Ouderen zijn bijvoorbeeld zon groep mensen die mogelijk een lager inkomen hebben dan de inkomensgrens van 120% van het minimumloon. Van de Sociale Verzekeringsbank ontvangen wij de gegevens van mensen met een onvolledige AOW-uitkering. Mogelijk dat er nog andere inkomstenbronnen zijn, zoals een pensioen of lijfrente. Deze laatste gegevens als ook vermogensgegevens zijn voor ons van belang om te kunnen beoordelen of men in aanmerking kan komen voor een voorziening.

Daarom krijgen de mensen met een onvolledige AOW - uitkering een brief toegestuurd met een formulier. Hierop kan men aangeven wat het inkomen is en of er behoefte bestaat om samen met een medewerker van de gemeente te bezien of er mogelijk recht bestaat op een minimavoorziening. Als daar prijs op wordt gesteld, kan er een huisbezoek plaats vinden.

In september wordt gestart met het onderzoeken van de bestandslijsten. In oktober worden de mensen die het betreft, aangeschreven.

Gemeente Westervoort, Dorpsplein 1, Postadres: Postbus 40 (6930 AA); T: (026) 3179911; F: (026) 3113623 E: gemeente@westervoort.nl