Ingezonden persbericht


19e eeuwse veiling

Maandag 15 Oktober

kijkdagen: vrijdag 12 t/m zondag 14 oktober

Onze tweede 19e eeuwse veiling van 2007 is op maandag 15 oktober. In deze veiling worden diverse bijzondere werken aangeboden. Ook dit keer hebben wij diverse kunstwerken door 19e eeuwse kunstenaars zoals Louis Apol (Den Haag 1850 - 1936), Willem Knip (Amsterdam 1883 - Blaricum 1967), Albertus Verhoesen (Utrecht 1806 - 1881), Jacob Maris (Den Haag 1837 - Karslbad 1899), Fedor Kregten (Diever 1871 - Den Haag 1937), Gerard Johannes Delfgaauw (Monster 1882 - Rijswijk 1947), Henriëtte Ronner-Knip (Amsterdam 1821 - Elsene 1909), Jan Knikker (Leiden 1911 - Den Haag 1990) en Evert Moll (Voorburg 1878 - Den Haag 1955).

Opvallend zijn enkele bijzondere stadsgezichten in deze veiling. Van Jan Korthals (Amsterdam 1916 - 1972) hebben wij een stadgezicht waarop de Amstel en het Amstelhotel zijn afgebeeld en een stadgezicht door Gerard Johan Staller (Amsterdam 1880 - 1956) toont het Rembrandtplein aan het eind van de 19e eeuw.

Beide stadsgezichten zijn toentertijd nagenoeg waarheidsgetrouw geschilderd. Dit in tegenstelling tot het stadgezicht in deze veiling door Adrianus Eversen (Amsterdam 1818 - Delft 1897). Net als zijn leermeester Cornelis Springer (Amsterdam 1817 - Hilversum 1891) was Eversen gespecialiseerd in Oud-Nederlandse stadsgezichten. Op dit werk zien we echter een plein met vele figuren die duidelijk de sfeer van de 19e eeuw weergeven, maar niet een herkenbare plek van een stad. De fijne manier waarop Eversen de weergave van licht schildert is ook in dit werk duidelijk zichtbaar.

Het stadgezicht door Charles Leickert (Den Haag 1816 - Mainz 1907) is eveneens geen herkenbaar stadgezicht, maar wel een duidelijke weergave van een 19e eeuwse stad. De bedrijvigheid langs de gracht en de laagliggende zon geven het werk een bijzonder charmante sfeer en scharen Leickert duidelijk tot de school van de Hollandse Romantiek.

Leickert was de belangrijkste leerling van Schelfhout (Den Haag 1787 - Den Haag 1870). Kenmerkend voor Leickerts werk is zijn vlotte penseeltoets en zijn aandacht voor details. Werken door Leickert zijn opgenomen in collecties van belangrijke musea binnen en buiten Nederland.

Van de grootste kunstenaarsfamilie ter wereld is Barend Cornelis Koekkoek (Middelburg 1803 - Kleef 1862) de meest gewaardeerde kunstenaar. Al tijdens zijn leven werd hij 'prins der schilders' genoemd en kon hij zich een zeer luxe levenstijl veroorloven.

Barend Cornelis Koekkoek componeert vooral landschappen met uit de werkelijkheid gevonden elementen, die bij de toeschouwer het idee moet opwekken dat het om een rechtstreekse weergave van de natuur gaat. Met zijn geïdealiseerde landschappen creëert hij een nostalgische wereld, waarmee Koekkoek duidelijk een kind van de Romantiek is.

Het berglandschap in onze veiling is vervaardigd met krijt, grijs en bruin gewassen en aquarel. Het bruin op de voorgrond en de grijstinten in de achtergrond zorgen voor extra diepte en een warme gloed. Het werk toont sterke overeenkomsten met Koekkoek's Nabij Althenahr uit 1835 dat in het Teylers Museum in Haarlem te bezichtigen is. (Zie 'Barend Cornelis Koekkoek, Prins der Landschapschilders' afb. 63).

Daarnaast hebben wij van deze kunstenaar nog een tekening in bruine en zwarte inkt. Het betreft een figuur te paard op een landweg met in de achtergrond een boerderij. De reusachtige bomenpartij in dit werk zijn kenmerkend voor Barend Cornelis Koekkoek. Hij gaf zijn bomen, zeker in zijn latere werken, op reusachtige wijze weer. Het contrast tussen de figuren op de landweg en de grote bomen ernaast brengen de grootheid van de schepping en de kwetsbaarheid van de mens tot uiting.

De Haagse schilder Pieter Gerardus van Olst (Den Haag 1776 - 1839), die zich aanvankelijk toelegde op miniatuurportretten en het geven van tekenlessen richtte zich later op het schilderen van landschappen met vee. In deze veiling hebben wij ook een landschap met twee koeien en een grazende schaap. Duidelijk is te zien dat Van Olst, zoon van de dichter en schilder Jan van Os, zijn inspiratie haalde uit schilders uit de Gouden Eeuw. Zijn werk is vol detail, maar met stijvere toets geschilderd dan de generaties schilders na hem.

Naast stadgezichten en landschappen hebben wij ook dit keer weer enkele mooie bloemstillevens van de bekende 19e eeuwse bloemenschilderes Margaretha Cornelia Roosenboom en de Amsterdamse Joffer, Coba Ritsema. Beide kunstenaressen waren al in hun eigen tijd erg succesvol. Ritsema was erg actief in het vereningsleven. Zij richtte samen met andere kunstenaressen, zoals Lizzy Ansingh, Coba Surie en Jo Bauer-Strumpff kunstenaarsverengingen op. Het was de kunstcriticus Albert Plasschaert die deze groep dames in 1912 voor het eerst in een tijdschrift Amsterdamse Joffers noemde.

Inbreng is mogelijk tot 5 september. Mocht U vragen hebben dan kunt U contact opnemen met Joanneke Thesseling op 020 3012950 of per email op j.thesseling@glerum.nl

Amsterdam Auctioneers Glerum - Lekstraat 63 - 1079 EM AMSTERDAM - Tel: 020 - 30 12 950 - Fax: 020 - 30 12 960 - www.glerum.nl