Niet genoeg buitenspeelruimte door geldgebrek

dinsdag 09 oktober 2007

Vaak wordt een prachtige BredeSchool opgeleverd, maar is er door geldgebrek nauwelijks buitenruimte waar de kinderen kunnen spelen. Vrijdag is er een studiedag over deze kwestie.

Gemeenten kiezen steeds meer voor combinaties van scholen met andere functies, zoals peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, sporthal, bibliotheek of andere welzijns- en culturele voorzieningen. Dit stelt hoge eisen aan de ruimte, binnen en buiten de school en maakt het ontwerpen van een goede buitenruimte tot een complexe opgave. Geringe budgetten, ruimtegebrek en het verenigen van de wensen van de verschillende gebruikersgroepen bemoeilijken het ontwerp. Zeker wanneer nieuwe BredeScholen worden gebouwd in een bestaande wijk, zoals bijvoorbeeld in de gemeente Borsele. Die heeft 700.000 euro uitgetrokken om in Oudelande een BredeSchool te bouwen, waarbij behalve de openbare basisschool ook het dorpshuis, de peuterspeelzaal, de speeltuinvereniging en de buitenschoolse opvang zijn betrokken. De ruimte tussen de bestaande panden van het dorpshuis en de school wordt bebouwd, waardoor extra mogelijkheden ontstaan. Er is onvoldoende rekening gehouden met buitenspeelruimte. Het bestaande speelterrein en speeltuintje moeten vanwege de nieuwbouw van de BredeSchool zelfs verdwijnen. Daarom heeft de stichting Peuterspeelzalen Borsele, mede namens de speeltuinvereniging Oudelande, 30.000 euro subsidie gevraagd om nieuwe buitenruimte te realiseren. In de planvorming is daarmee echter geen rekening gehouden, omdat 'daar weinig geld voor is'. Hetzelfde probleem speelt in talloze Nederlandse gemeenten.

De Stichting Architecten Research Onderwijsgebouwen Staro en Jantje Beton vragen in samenwerking met ontwerp- en ingenieursbureau Carve op 12 oktober 2007 tijdens een studiedag aandacht voor de buitenruimte rond BredeScholen. Centrale vragen zijn: Hoe creëren we mooie, veilige, multifunctionele speel- leersport- en ontmoetingspleinen die de BredeSchoolgedachte daadwerkelijk uitstralen? Hoe bieden we kinderen de speelmogelijkheden die voor hun verdere ontwikkeling zo essentieel zijn? Wat kan de voorziening bijdragen aan speelmogelijkheden voor de buurt? Met deze studiedag willen de organisatoren betrokkenen bij het realiseren van BredeScholen, zoals architecten, ontwerpers, bestuurders, wethouders en gemeenteambtenaren een handreiking bieden om tot goede resultaten te komen. Sprekers vanuit diverse disciplines tonen onder leiding van Staro-voorzitter Richard Steenborg in woord en beeld waar de kansen liggen om nieuwe, multifunctionele en gebruiksintensieve buurtontmoetingspleinen te creëren. Tal van thema's zoals functie-integratie, openbaar of afgesloten, speelmogelijkheden voor kinderen, sociale samenhang en veiligheid in de wijk, bewegingsstimulans passeren de revue.

De studiedag wordt gehouden in Kindercluster Voorn, Akkrumerraklaan 101, Leidsche Rijn, Utrecht.

Zie voor meer informatie onze Agenda.
Zie het origineel