Gemeente Leeuwarden

VVD Leeuwarden VVD Leeuwarden

Initiatief VVD voor bedrijventerrein De Hemrik

Bron: VVD (17-10-2007)

INITIATIEFVOORSTEL
BEDRIJVENTERREIN
DE HEMRIK

21 september 2007

---

---
INHOUDSOPGAVE


1. Inleiding - pagina 3


2. Bedrijfsgerichte Gebiedsverbetering - pagina 4


3. Verrommeling en onderhoud - pagina 5


4. Energie - pagina 7


5. ICT- pagina 8


6. Veiligheid - pagina 9


7. Wonen en werken - pagina 9


8. Tot slot - pagina 11


---

---

1. INLEIDING

Bedrijventerrein De Hemrik is midden jaren 70 door de gemeente Leeuwarden aangelegd. Het bedrijventerrein beslaat een gebied van circa 230 hectare en ligt aan de oostkant van Leeuwarden. Op het bedrijventerrein zijn momenteel zo'n 360 bedrijven gevestigd en er zijn ongeveer 5.200 personen werkzaam. De Hemrik is bestemd voor industriële, ambachtelijke, groothandels- en garagebedrijven. Detailhandel kan onder bepaalde voorwaarden worden toegestaan. Op het bedrijventerrein is een zeer actieve bedrijvenvereniging.

In het kader van het projectplan voor de revitalisering Leeuwarden-Oost (8 juni 2000 - gemeenteraad) is de bereikbaarheid en ontsluiting van bedrijventerrein De Hemrik verbeterd, door een tweede hoofdontsluiting op de Anne Vondelingweg. Daarmee kon het toenemende sluipverkeer door de woonwijk Camminghaburen worden tegengegaan. De bereikbaarheid van bedrijventerrein De Hemrik is hierdoor verbeterd, net als door de directe ontsluiting op de Aldlânsdyk vanuit het westelijke deel van bedrijventerrein De Hemrik (westelijk van de Anne Vondelingweg). Er is nog dringend behoefte aan een verdere verbetering van de bereikbaarheid door de aanpak van het Drachtstercomplex. Aan de voorbereiding daarvan wordt op dit moment gewerkt door de gemeente.

Er is echter meer nodig om een bedrijventerrein kwalitatief goed en bij de tijd te houden, zodat bedrijven hier goed kunnen (blijven) functioneren en zich hier goed kunnen ontwikkelen. Het moet niet zo zijn dat er op bedrijventerrein De Hemrik achterstallig onderhoud ontstaat, zoals op bedrijventerrein Leeuwarden-West is gebeurd. Daar was een miljoenen vergende investering nodig om het bedrijventerrein weer bij de tijd te krijgen. Continue aandacht is gewenst en noodzakelijk, zeker nu de laatste kavels op bedrijventerrein De Hemrik vrijwel allemaal zijn uitgegeven. Beter nu een aantal kleinere maatregelen nemen die effect sorteren, dan niks doen en later tegen een hele dure revitaliseringsoperatie aanlopen.

De aandacht voor het bedrijventerrein is niet alleen de verantwoordelijkheid van de overheid, ook ondernemers vervullen een belangrijke rol. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Beide moeten zich inspannen om een goed resultaat te bereiken. De Bedrijfsgerichte Gebiedsverbetering (BGV) biedt daarvoor mogelijk aanknopings-punten.

De VVD Leeuwarden wil een aantal nieuwe impulsen geven en fris tegen een aantal problemen aankijken. De VVD Leeuwarden wil in dit initiatiefvoorstel niet alvast volledig uitgewerkte voorstellen doen. Maar de kaders neerzetten voor zaken die wat betreft de VVD Leeuwarden aangepakt moeten worden en belangrijk zijn voor bedrijventerrein De Hemrik (op basis van contacten met bedrijven en burgers) en die volgens de VVD minimaal opgenomen c.q. meegenomen moeten worden in het traject rondom parkmanagement dat is ingezet voor bedrijventerrein De Hemrik. Binnen dat traject en natuurlijk in nauw overleg met de Bedrijvenvereniging De Hemrik kunnen de voorstellen dan verder uitwerkt worden.

Leeuwarden, september 2007
VVD Leeuwarden
Wyb Feddema en Aukje de Vries


2. BEDRIJFSGERICHTE GEBIEDSVERBETERING

In juni 2007 heeft het Kabinet ingestemd met het voorstel voor de Experimentenwet Bedrijfsgerichte Gebiedsverbetering (BGV). De invulling is nog niet volledig duidelijk, want de tekst van het wetsvoorstel wordt pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer (het wetsvoorstel is inmiddels wel voor advies naar de Raad van State gestuurd). Maar de contouren zijn op hoofdlijnen al wel bekend, en lijken interessant. BGV kan een geschikt instrument zijn om het lokale ondernemingsklimaat en de leefbaarheid en veiligheid van bedrijvenlocaties te verbeteren.

Deze Experimentenwet maakt een beperkt aantal experimenten mogelijk (maximaal 36). Het streven is de experimenten, na een selectieprocedure, in 2008 van start te laten gaan. De Experimentenwet loopt tot 1 januari 2014. Voor 1 juli 2012 vindt een evaluatie plaats en wordt besloten over een eventuele definitieve wet. De Kamers van Koophandel doen de selectie (volgens de huidige planning in de 1e helft 2008). In elk van de 12 KvK-gebieden kunnen dan maximaal 3 experimenten van start gaan. Bij de selectie zal onder andere worden gelet op de concreetheid van de initiatieven, het draagvlak onder de betrokken ondernemers en de bereidheid van de gemeente om de BGV te faciliteren (BGV-bijdrage innen, dienstenniveau afspreken).

De wet maakt het mogelijk dat ondernemers kunnen experimenteren met gezamenlijke investeringen om de bedrijfsomgeving aantrekkelijker en veiliger te maken. Het gaat om activiteiten als bijvoorbeeld gezamenlijke inhuur van surveillancediensten, camerabewaking, bewegwijzering, verkeersvoorzieningen, groenvoorziening, verlichting of de verwijdering van graffiti.

Een BGV-zone is een afgebakend gebied waarbinnen ondernemers gezamenlijk investeren in de kwaliteit en veiligheid van hun bedrijfsomgeving. Op initiatief van ondernemers kunnen gemeenten overgaan tot het instellen van een BGV-zone in een bepaald gebied. Ondernemers stellen daarvoor als vereniging of stichting een plan van aanpak op met bijbehorende begroting. Als de meerderheid van de ondernemers in het voorgestelde gebied instemt, zorgt de gemeente voor de inning van de bijdrage van alle ondernemers in de BGV-zone. Deze inkomsten komen ten goede aan de vereniging of stichting, die daarmee de afgesproken activiteiten uitvoeren.

In een brief aan de Tweede Kamer (februari 2007) heeft de toenmalige staatssecretaris aangegeven, na gesprekken met MKB-Nederland en VNO-NCW, dat experimenten met BGV moeten voldoen aan onder andere de volgende voorwaarden:

1. Het initiatief voor een BGV ligt bij de ondernemers en/of andere private partijen. Ondernemers besluiten over de start en activiteiten van de BGV en de inzet van de middelen.
2. Een BGV is voor aanvullende activiteiten ten opzichte van de diensten van de gemeente. De initiatiefnemers maken met de gemeente afspraken welk serviceniveau de gemeente levert in relatie tot de BGV. De gemeente dient zich minimaal te committeren aan dit serviceniveau voor de duur van de BGV.

3. Het hoofddoel van een BGV is "schoon, heel en veilig".
4. Een BGV dient zowel het publieke belang in zijn algemeenheid als de belangen van de betrokken ondernemers. Vanuit die gedachte moeten zowel de ondernemers als de gemeente bereid zijn om een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van de BGV.
5. Voor de financiering van de BGV moet ook gekeken worden naar bestaande fondsen die ondernemers al hebben gecreëerd, bijvoorbeeld bij bedrijfsschappen en Kamers van Koophandel.
6. Een BGV kan alleen ingesteld worden als er aantoonbaar draagvlak is onder de ondernemers op de bedrijvenlocatie die tot uitdrukking komt in een dubbele meerderheid: 2/3 van het aantal uitgebrachte stemmen moet voor zijn. Deze voorstemmen moeten daarbij gezamenlijk meer WOZ-waarde vertegenwoordigen dan de tegenstemmen. Hierbij geldt een minimale opkomst van 1/3 van het totaal aantal ondernemers.
7. Er worden procedurele eisen aan de stemming gesteld, zoals extern en onafhankelijk toezicht.

8. De organisatie van de BGV moet transparant en kostenefficiënt zijn en verantwoording afleggen aan de ondernemers in de BGV.
9. BGV's hebben een beperkte duur (maximaal vijf jaar). Om de BGV te verlengen moet de procedure herhaald worden (een nieuw plan en een nieuwe stemming).

Voorstel is dat het college van B&W op korte termijn in overleg met de Bedrijvenvereniging De Hemrik onderzoekt of er mogelijkheden zijn om op bedrijventerrein De Hemrik een experiment met Bedrijfsgerichte Gebiedsverbetering (BGV) uit te voeren. En als het haalbaar en wenselijk lijkt, daarover vervolgens overleg te voeren met de Kamer van Koophandel, die de selectie van de experimenten doet.


3. VERROMMELING EN ONDERHOUD

Als bedrijventerreinen niet meer in ontwikkeling zijn ofwel er geen uitgifte van kavels meer plaats vindt (hetgeen feitelijk op bedrijventerrein De Hemrik het geval is), vindt er vaak verrommeling plaats, en wordt het onderhoud vaak minder (ook van de bedrijven). Verrommeling leidt bovendien vaak tot meer verrommeling.

Op het noord-oostelijke deel van bedrijventerrein De Hemrik is dit jaren geleden al begonnen, rondom een aantal functies aldaar. Er wordt echter ook steeds meer illegaal gebruik gemaakt van de openbare ruimte voor opslag. Er vindt feitelijk weinig tot geen handhaving plaats. Verder zijn kavels verkocht aan ontwikkelaars waarop nog niet gebouwd is en dus braak liggen, ondanks een bouwverplichting, en die slecht onderhouden worden.

Foto: verrommeling op bedrijventerrein De Hemrik Het onderhoud van de openbare groenvoorziening en de particuliere groenvoorziening laat vaak te wensen over en/of is van een zeer verschillend niveau. Dit komt soms ook door een verschillende visie op het groenonderhoud. Daardoor ontstaat er een rommelig beeld. Op sommige bedrijventerreinen wordt het groenonderhoud daarom gezamenlijk door ondernemers en overheid gedaan. De uitstraling van het gehele terrein verbetert daardoor vaak. Het overhevelen van het gemeentelijke budget voor onderhoud naar een gezamenlijk budget is echter vaak lastig, omdat het moeilijk af te splitsen is. En er zijn vaak te weinig middelen beschikbaar.

Foto's: onderhoud openbare ruimte en wegen

Ook BGV (zie hoofdstuk 1) biedt daarvoor ook mogelijkheden, immers in dat verband moeten er afspraken worden gemaakt met de gemeente welk serviceniveau wordt geleverd.

Centrale probleem blijft echter vaak dat de gemeenten onvoldoende middelen beschikbaar stellen voor het onderhoud van de openbare ruimte, waardoor het gewenste kwaliteitsniveau niet gehaald kan worden. Een extra financiële impuls is vaak nodig.

Foto: onderhoud openbaar versus particulier groen

Voorstel is om structureel een extra bedrag (b.v. EUR 50.000,-- per jaar) te investeren in het onderhoud op bedrijventerrein De Hemrik om te komen tot een kwaliteitsverbetering van het onderhoud van de openbare ruimte (onder voorwaarde dat ook de particuliere groenvoorziening wordt aangepakt). Het gaat daarbij primair om onkruidbestrijding op verhardingen en onderhoud van het openbaar groen. De kosten kunnen ten laste worden gebracht van de Stelpost "beheersconsequenties investeringen openbare ruimte".

Foto: rotzooi op het bedrijventerrein

Verder zou onderzocht moeten worden
o of er extra maatregelen nodig zijn voor de trottoirs om het bedrijven-terrein een kwalitatief goede uitstraling te laten behouden, bijvoorbeeld door ander materiaalgebruik dan tegels, een optie is ook het verwijderen van trottoirs indien ze feitelijk niet gebruikt worden;
o of er voldoende handhaving ten aanzien van het gebruik van de openbare ruimte is op bedrijventerrein De Hemrik, en of er voldoende gehandhaafd wordt op bijvoorbeeld de bouwverplichting voor braak liggende kavels;
o of er interventieopgaven nodig en haalbaar zijn voor specifieke kavels op het bedrijventerrein, b.v. het al lang leegstaande pand van DHL (voormalige pand Van Gend & Loos) en Salvesen, zo mogelijk in samenwerking met de Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden (SBL).


4. ENERGIE

Op 18 december 2006 is door de gemeenteraad een aangepast windmolenbeleid voor bedrijventerrein De Hemrik vastgesteld. Hiervoor ligt er dus een actueel beleidskader. De Bedrijvenvereniging De Hemrik is ook zelf actief op het vlak van alternatieve energie en heeft een aanvraag gedaan voor een eigen windmolen op het bedrijventerrein. Dit kan inkomsten genereren voor de bedrijvenvereniging.

Er is echter meer mogelijk. In het kader van de revitalisering van bedrijventerrein Leeuwarden-West is een twintigtal gratis energiescans aan de bedrijven aangeboden, die in opdracht van de gemeente Leeuwarden zijn verricht door de Milieuadviesdienst.

Tijdens zo'n scan wordt een bedrijf grondig doorgelicht op punten waar elektriciteit en gas kan worden bespaard (in het kader van energiebesparing). Hierbij valt aan het beter isoleren van bedrijfsruimten en het doorvoeren van allerhande besparende maatregelen.

Voorstel is om in het kader van het gemeentelijke milieubeleid en gefinancierd vanuit het gemeentelijke milieubeleid ook op bedrijventerrein De Hemrik een aanzienlijk aantal gratis energiescans aan te bieden aan de bedrijven.

In het kader van parkmanagement zou verder bekeken kunnen worden of er mogelijkheden zijn voor goedkopere (gezamenlijke) energie-inkoop, vergelijkbaar met bedrijventerrein Leeuwarden-West.


5. ICT

Up-to-date informatie- en communicatietechnologie (ICT) is een "must" voor de toekomst van het bedrijfsleven. Het gaat dan enerzijds om de ICT-infrastructuur op het bedrijventerrein, maar daarnaast ook over de diensten ofwel het benutten van die ICT-infrastructuur. Op bedrijventerrein De Hemrik ligt al glasvezel. Het gebruik is echter nog relatief beperkt.

Voorstel is om te onderzoeken of er een project gericht op het stimuleren van het gebruik van ICT door de bedrijven op De Hemrik dient te komen.

Foto: glasvezel


6. VEILIGHEID

In het verleden surveilleerden er stadswachten van de gemeente Leeuwarden op bedrijventerrein De Hemrik. Door het inkrimpen van het aantal stadswachten is dat niet meer het geval.

In samenwerking met een aantal collega ondernemers, gemeente Leeuwarden, Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing (RPC), Politie Fryslân en de Noordelijke Hogeschool afdeling Integrale Veiligheid is er onlangs een enquête gehouden onder alle ondernemers over de veiligheid op bedrijventerrein De Hemrik. Daaruit is gebleken dat er verbeterpunten zijn en dat De Hemrik zeker niet vrij van criminaliteit is.

De Stuurgroep Veiligheid van bedrijventerrein De Hemrik heeft onlangs besloten om als bedrijventerrein deel te nemen aan het KVO-B-project, ofwel het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijven. De VVD Leeuwarden juicht dit initiatief toe.

Alhoewel ondernemers zelf een eigen verantwoordelijkheid hebben, dient de gemeente ook een actieve rol te hebben. Bedrijventerreinen lijken een beetje het ondergeschoven kindje als het gaat om veiligheid. De gemeente moet wat betreft de VVD Leeuwarden het KVO-B-project voor bedrijventerrein De Hemrik actief stimuleren en faciliteren.


7. WONEN EN WERKEN

Een langlopende kwestie en discussie met betrekking tot bedrijventerrein De Hemrik zijn de bedrijfswoningen. Hierover zijn inmiddels verschillende juridische procedures gevoerd met een uitkomst die diffuus is.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan "Bedrijventerrein De Hemrik" in 2002 is er in de gemeenteraad uitgebreid gediscussieerd over de mogelijkheid van bedrijfswoningen in het zuidwestelijke deel van het bedrijventerrein. Bedrijfswoningen aan de Avondsterweg en Venusweg werden wel mogelijk en inbestemd. Bedrijfswoningen aan de zuidkant van de Ceresweg niet, ook de reeds gerealiseerde, veelal illegaal gebouwde bedrijfwoningen.

De VVD Leeuwarden heeft daar toen voor gestemd, omdat uitgangspunt was en is voor de VVD dat bedrijven uit een zwaardere milieucategorie geen beperkingen mochten ondervinden voor de ontwikkeling c.q. uitbreidingsmogelijkheden van hun bedrijf.

Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening dient namelijk ook op een bedrijventerrein voorkomen te worden dat functies elkaar wederzijds negatief beïnvloeden. Het college gaf toen aan dat de vestiging van bedrijfswoningen de verdere ontwikkeling onaanvaardbaar zou beperken.

De bezwaren van een aantal eigenaren van bedrijfswoningen aan de Ceresweg zijn in juli 2005 echter gegrond verklaard door het college van B&W. Het besluit van het college van B&W om voor 1 september 2005 de bedrijfswoningen van de panden aan de Ceresweg te beëindigen is herroepen. De rechtbank heeft immers het beroep van de eigenaren van de illegale, niet vergunde woningen tegen de aanschrijving om de illegale woonsituatie op te heffen, gegrond verklaard. Daardoor kunnen de desbetreffende eigenaren gewoon in de bedrijfswoningen blijven zitten. En ontstaat er een onduidelijk beeld met gedoogsituaties.

De VVD Leeuwarden heeft bij de behandeling destijds aangegeven dat als er mensen gelijk krijgen in de beroepsprocedure, het wat betreft de VVD ook gelijke monniken, gelijke kappen is.

Als er in een bepaald gebied toch al bedrijfswoningen worden toegestaan en/of gedoogd, is het redelijk dat ook andere bedrijven in datzelfde gebied de mogelijkheid krijgen. In het gebied Venusweg en Avondsterweg zijn bedrijfswoningen in het bestemmingsplan al toegestaan. De percelen Ceresweg 16, 18, 22 en 28 zijn de percelen waar wonen wordt "gedoogd".

Bij de afweging voor het bestemmingsplan was destijds één van de argumenten dat het bedrijventerrein De Hemrik nog in ontwikkeling is, en beschouwd kan worden als een nieuw bedrijventerrein. Inmiddels is het volledige bedrijventerrein De Hemrik uitgegeven. Tijd om de situatie nog een keer goed af te wegen, zeker in het licht van de verloren juridische procedure.

Natuurlijk moet voorkomen worden dat bedrijven die al op het bedrijventerrein gevestigd zijn in hun toekomstige ontwikkeling belemmerd worden (b.v. Wilaard (De Boer en Brouwer Stalinrichting). Er is echter nu meer zicht op dan destijds bij de vaststelling van het bestemmingsplan, het bedrijventerrein is vrijwel volledig uitgegeven. En er is behoefte aan de combinatie wonen/werken.

Daarom is het voorstel om de situatie te heroverwegen en om te bekijken of het mogelijk is een logisch afgebakend gebied aan te wijzen in het bestemmingsplan waar bedrijfswoningen zijn toegestaan. Daarbij dient te worden gekeken naar de gedoogde situatie(s) en verder moet bekeken worden naar eventuele belemmeringen voor de toekomstige ontwikkeling c.q. uitbreiding van bedrijven.

Een wijziging van het bestemmingsplan kan dan tegelijk met de wijziging van de bestemming van het voormalige FVC-sportcomplex worden voorgelegd aan de gemeenteraad.


8. TOT SLOT

Parkmanagement is een samenwerkingverband van ondernemers gericht op samenwerking en concrete activiteiten op een bedrijventerrein. En is een belangrijke ontwikkeling om de kwaliteit van het bedrijventerrein te waarborgen. De ervaring leert dat in de opbouwfase een inspanning van overheidszijde vraagt.

In de Kaderbrief 2008 zijn er middelen opgenomen (EUR 30.000,-- structureel met ingang van 2008) voor het realiseren van parkmanagement. De VVD gaat er vanuit dat deze middelen niet alleen voor de nieuwe bedrijventerreinen (zoals was verwoord in de toelichting bij het voorstel in de kaderbrief), maar ook voor de oude bedrijventerreinen, zoals De Hemrik, ingezet kunnen worden.

Het Fries Platform Parkmanagement (FPPM) is een initiatief van de Kamer van Koophandel en de provincie Fryslân. Het FPPM ondersteunt lokale parkmanagement organisaties bij het opzetten en uitvoeren van parkmanagement, waarbij de nadruk ligt op het beheer en onderhoud van bedrijventerreinen. Het project wordt drie jaar financieel ondersteunt door de provincie. Bedrijventerrein De Hemrik in Leeuwarden is één van de projecten die ondersteuning krijgt. De Bedrijvenvereniging De Hemrik werkt hier momenteel hard aan. Hiermee is dus een win-win-situatie te behalen.

De voorstellen uit dit initiatiefvoorstel moeten wat betreft de VVD Leeuwarden onderdeel uitmaken van het plan van aanpak voor het parkmanagement van bedrijventerrein De Hemrik.

Nummer

DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;

gelezen het initiatiefvoorstel van de VVD-fractie in de gemeenteraad in Leeuwarden van (bijlage nr. );

BESLUIT uit te spreken:


1. Het college van B&W te verzoeken om:

a. De voorstellen in het kader van dit initiatiefvoorstel te betrekken bij de uitwerking van het parkmanagement voor bedrijventerrein De Hemrik en een plan van aanpak (inclusief een investeringsplaatje) daartoe voor te leggen aan de gemeenteraad vóór 1 juli 2008, met daarin opgenomen de elementen zoals genoemd in het onderhavige initiatiefvoorstel.
b. De mogelijkheid om een experiment Bedrijfsgerichte Gebiedsverbetering (BGV) op bedrijventerrein De Hemrik uit te voeren op korte termijn te onderzoeken.


2. De voorstellen en plannen moeten natuurlijk worden ontwikkeld in samenwerking met het bestuur van de Bedrijvenvereniging De Hemrik.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering Van

Voorzitter,

Griffier,