Staatssecretaris Huizinga is regie in het OV volledig kwijt

17/10/2007 15:45



Connexxion Nederland NV



Connexxion en andere commerciële vervoerders worden vanaf 2012 uit de regio Rotterdam gegooid. Verbijsterd heeft Connexxion moeten constateren dat de Stadsregio Rotterdam het recente besluit toe te staan dat het gemeentelijk vervoer in de grote steden door een eigen vervoersbedrijf mag worden uitgevoerd, misbruikt om het Rotterdamse RET te bevoordelen met onderhandse gunning van streekvervoer. Daarmee is duidelijk geworden dat Staatssecretaris Huizinga de regie in het OV volledig kwijt is geraakt. Heldere en duidelijke wetgeving is met het aannemen van de Motie Roefs door de Tweede Kamer overboord gezet, waarna Stadsvervoerders alle ruimte nemen om het streekvervoer naar zich toe trekken. Dit versterkt bij ons het beeld van een onbetrouwbare overheid.

Stadsregio Rotterdam geeft aan dat zij kiest voor samenhang in grootstedelijk vervoer. Als dat zo is kunnen wij dat ook tegen mindere kosten. Dit is dus een drogreden. Samenhang wordt niet als vanzelf bereikt met het aanwijzen van één gemeentelijke vervoerder, maar uitsluitend door kwalitatieve en efficiënte dienstverlening. Als het de Stadsregio Rotterdam daadwerkelijk daarom zou gaan, had zij een ander voornemen moeten hebben. Reeds sinds jaren is bekend dat de productiviteit en efficiëntie van Gemeentelijke vervoersbedrijven en hun personeel tientallen procenten achterblijft bij de prestaties van de private vervoerders. Deze wanprestatie wordt met dit voornemen oneigenlijk versluierd, omdat de kosten ervan over de grotere groep inwoners van de volledige regio Rotterdam zullen worden uitgespreid.

De belofte dat inbesteding na 2012 alleen maar plaatsvindt in geval van gebleken marktconformiteit van de prestaties van de RET, is een lachertje. Marktconformiteit blijkt alleen wanneer serieuze gegadigden met elkaar concurreren in een zorgvuldig voorbereid biedingsproces. Die benchmark durven de stadsvervoerders sinds invoering van de Wet personenvervoer 2000 niet aan. Voor zover de Stadsregio Rotterdam waarde hecht aan een zachtere benchmark, had zij de toezegging van private partijen het vervoer in Rotterdam substantieel goedkoper te kunnen verzorgen, moeten omarmen. Connexxion verwacht dat de sterke aanwijzig dat hier sprake is van ongeoorloofde staatssteun, voor de NMa aanleiding vormt voor een onmiddellijk en diepgaand onderzoek.

///////////////////////////////////////////

Connexxion is marktleider in het regionaal personenvervoer in Nederland. Zij heeft haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de onderdelen Openbaar Vervoer, GVU, Hermes, Novio, Taxi Services, Tours en Water. Techno Service Nederland verricht onderhoud aan bussen en vrachtwagens. De totale omzet voor 2007 zal meer dan 1 miljard euro bedragen. Connexxion telt 14.259 medewerkers. De vloot van Connexxion bestaat uit 2.980 bussen, 182 touringcars, 3.640 taxi's en taxibussen, 26 ambulances, 27 trams, 14 vaartuigen en 7 treinen.





http://www.connexxion.com