Netwerk van oud-collega's kan bedrijf veel geld besparen

22/10/2007 09:41



Intelligence Group



Amsterdam - 22 oktober 2007

Meer dan de helft van de Nederlanders onderhoudt contact met oud-collega's. Hoger opgeleiden blijken meer contact te onderhouden met oud-collega's dan lager opgeleiden. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.040 werkzame personen uit de Nederlandse beroepsbevolking die ondervraagd zijn over hun contact met oud-collega's. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van KREM, specialist in het opzetten van social networks voor bedrijven en organisator van de CSN Conference. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group.

Alumni netwerken bieden veel kansen voor "via-via" werving

De resultaten onthullen recruitment kansen voor organisaties. Het netwerk van een organisatie is immers nog steeds het meest krachtige wervingsinstrument dat een werkgever heeft. Niet alleen huidige medewerkers zijn daarvoor van belang, maar juist ook oud-medewerkers (alumni). Zij kunnen terugkeren (de zogenoemde 'boomerangs'), maar kunnen ook ambassadeurs voor de organisatie worden. Commercieel gezien zijn alumni netwerken al jaren zeer aantrekkelijk. In de werving van nieuwe mensen worden deze netwerken ook steeds belangrijker. Uit het onderzoek blijkt onder meer het volgende:
- Bijna 4 op de 10 academici wil bij een alumninetwerk
Op dit moment is slechts 7% van de ondervraagden lid van een alumninetwerk van een oud-werkgever. 35% van de beroepsbevolking (38% van de academici) zou zich aanmelden als de mogelijkheid er was. De vraag is dus 5x groter dan het aanbod.
- Oud-collega's willen elkaar vaker zien
Ruim één op de vijf (22%) wil vaker contact met oud-collega's. Belangrijkste redenen om vaker contact te hebben zijn: carrièremogelijkheden, netwerken, bijpraten, interesses delen en gezelligheid.
- Hoger opgeleiden willen meer sociaal én meer zakelijk contact Academici hebben de meeste behoefte aan contact (zowel zakelijk als sociaal). Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe sterker de behoefte aan zakelijk contact. 44% van de WO'ers die meer contact willen met oud-collega's is het (helemaal) eens met de stelling "ik heb behoefte aan meer contact vanwege zakelijke of beroepsmatige redenen", tegen 20% van de VMBO'ers en 39% van de HBO'ers. Opvallend is dat de behoefte aan sociaal contact ook onder academici het grootst is.

Geen afscheid, maar een overgang

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat het regelmatig voorkomt dat werknemers terugkeren naar hun oud-werkgever (Harvard, 2006; Business Week, 2006). Op basis van het huidige onderzoek blijkt dat in Nederland vooral academici behoefte hebben aan het onderhouden van hun netwerk van oud-collega's. Netwerken vergroot de kans om een baan te vinden omdat openstaande functies vaak via-via worden ingevuld (Capital Consulting, 2007).Via via contacten leiden vaak tot betere kandidaten, die sneller in de bedrijfscultuur worden opgenomen en beter presteren (OrganizationScience 2006).

"Dat talentvolle mensen het bedrijf verlaten is een feit. Daar kun je je als baas tegen verzetten, maar die strijd win je niet. Je kunt beter accepteren dat mensen weggaan en dit tot een onderdeel van je beleid maken" aldus Thijs Sprangers, partner bij KREM Corporate Social Networking.

"Het onderzoek toont aan dat er veel contact bestaat tussen oud-collega's. Dat contact heeft zijn oorsprong in een werkrelatie. Maar de werkgever speelt daar na het afscheid geen rol meer in. Dat is een gemiste kans. Bedrijven kunnen veel werving- en selectiekosten besparen en new business genereren door hun eigen alumninetwerk op te zetten. Je biedt je oud-werknemers een uitbreiding van hun eigen relatiekring en je krijgt er goede ambassadeurs voor terug. Een wederzijds waardevolle relatie."





http://www.krem.nl