AutoRai

Kia brengt `eco` versies van de cee`d op de markt

(10/22/2007)
Kia Motors heeft bevestigd dat vanaf begin 2009 âecoâ versies van de Kia ceeâd aan het modelprogramma zullen worden toegevoegd. De nieuwe âecoâ versies van de Kia ceeâd zijn gebaseerd op de âgreen-performanceâ eco_ceeâd conceptauto, die eerder dit jaar voor het eerst werd getoond tijdens de IAA autoshow in Frankfurt.

Deze nieuwe ceeâd-versies zullen een nog gunstiger brandstofverbruik en een lagere emissie realiseren, terwijl de rijprestaties op hetzelfde, hoge niveau liggen.
De technologie uit de eco_ceeâd conceptauto zullen terug te vinden zijn in de serie-productiemodellen van de nieuwe âecoâ reeks. Deze zullen vanaf december 2008 worden geproduceerd in de fabriek in Zilina in Slowakije.

âDat de technologie van de green-performance eco_ceeâd conceptautoâs zo snel geschikt is gemaakt voor de productie van âecoâ versies van de ceeâd is een duidelijk bewijs van de visie van Kia voor een schonere en groene toekomst,â aldus Jean-Charles Lievens, Senior Vice President van Kia Motors Europe. âOnze nieuwe âecoâ serie is ook een bevestiging van de toewijding van Kia om milieuvriendelijke en zuinige productiemodellen te ontwikkelen. Daarbij wordt echter niet uit het oog verloren dat de consument ook een sportief ogende auto wenst met aangename rijprestaties.â

De conceptauto op de IAA was gebaseerd op de nieuwe driedeurs Kia Pro-ceeâd hatchback, uitgerust met een 1.6-liter CRDi dieselmotor. Deze was voorzien van enkele belangrijke modificaties en extra uitrusting ten opzichte van de basisuitvoering. Het resultaat was een verlaging van het brandstofverbruik met 17% (verminderd tot slechts 3,9 liter per 100 km) en een lagere CO2 uitstoot (slechts 104 g/km, verlaagd met 8,4%).

Aerodynamische voorzieningen verlagen de luchtweerstand tot Cd 0,29 De indrukwekkende prestatie-, gebruiks- en emissiecijfers van de conceptauto waren grotendeels het resultaat van ingrijpend verbeterde aerodynamische voorzieningen, die de luchtweerstand van Cd 0,33 terugbrachten naar slechts Cd 0,29, wat overeenkomt met een aanzienlijke verbetering van 11%.

Op basis van uitgebreide tests in de windtunnel hebben de ontwikkelingsingenieurs van Kia de wielophanging van de conceptauto verlaagd en bodemplaten voor, midden en achter onder de auto aangebracht. Ook zijn aan de wielkastranden âspoilerâ lips gemonteerd evenals een gewijzigde voorgrille voor een betere windgeleiding. Tenslotte worden ook nog Michelin banden gebruikt met een zeer lage rolweerstand, gemonteerd op speciale 17-inch lichtaluminium wielen, die zorgen voor minimale luchtwervelingen aan de zijkant van de auto.

Euro 5 emissie, verbeterde elektronica en verminderde wrijving in de motor
De motoren voor de âecoâ ceeâd-modellen zullen al voldoen aan de Euro 5 emissie-regelgeving die pas in januari 2011 van kracht wordt. De veranderingen aan de motor van de conceptauto die ook worden aangebracht in die van de âecoâ ceeâd-reeks, zullen resulteren in een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik en een verlaging van de CO2 uitstoot. Tot die modificaties behoren: een verlaagde turbodruk bij de diesel-uitvoeringen, verbeterde timing van de brandstofinjectie, een gewijzigde verhouding van de restgassen en een vermindering van de wrijving in de motor.

Nieuw ISG (Idle Stop&Go) systeem
Om maximaal gebruik te kunnen maken van de verbeteringen van de aerodynamica en in de aandrijflijn, zullen de nieuwe âecoâ ceeâd-modellen worden uitgerust met Kiaâs nieuwe ISG (Idle Stop&Go) systeem, met onder andere het Smart Battery Power Management. Dit systeem heeft repuceratieremmen, die tijdens het afremmen automatisch de accu opladen. Wanneer de auto stilstaat en de motor stationair draait wordt de motor automatisch uitgezet zodat er niet onnodig brandstof wordt verbruikt in het stadsverkeer waarbij een auto veel stilstaat. Ook wordt daardoor de emissie verminderd.

Meer versnellingen, lagere toerentallen en een lager brandstofverbruik Alle nieuwe âecoâ ceeâd-modellen zullen worden uitgerust met een nieuwe hand-geschakelde zesversnellingsbak in plaats van de vijfbak die nu wordt gemonteerd. Hogere overbrengingsverhoudingen voor de vierde, vijfde en zesde versnelling zullen een positieve invloed hebben op het brandstofverbruik bij het rijden op de snelweg. De eerste, tweede en derde versnelling behouden de standaard overbrengingen om er voor te zorgen dat de dynamische prestaties bij acceleratie vanuit stilstand dezelfde zijn als die van de normale ceeâd.
Teneinde te garanderen dat de motor en de transmissie van de âecoâ ceeâd-modellen altijd zo efficiënt mogelijk functioneren, zal een door een ECU aangestuurde âShift Indicatorâ geplaatst worden in het instrumentenpaneel. Deze indicator geeft de meest geschikte versnelling aan voor de snelheid waarop dat moment wordt gereden. Ook wordt, afhankelijk van de rijsnelheid en het toerental, het meest ideale moment aangegeven naar welke versnelling overgeschakeld moet worden.

De consument kiest voor een groenere toekomst
In het nieuwe âecoâ ceeâd modelprogramma zullen de drie reguliere ceeâd model-varianten worden opgenomen â vijfdeurs, driedeurs en wagon â waarmee de filosofie van Kia wordt voortgezet om de consument de grootst mogelijke keuze te bieden. Alle âecoâ ceeâd-modellen zullen de standaard ceeâd elektrische stuurbekrachtiging, de volledig onafhankelijke wielophanging en de schijfremmen rondom behouden waardoor de milieuvriendelijke versies net zoveel rijplezier zullen bieden als de andere ceeâd-uitvoeringen.