AutoRai

BMW Group Nederland wil drie jaar door met BMW 130i Cup

(10/22/2007)
Voorafgaand aan de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort, waarin de beslissing valt in de titelstrijd om de Samsung BMW 130i Cup 2007, komt er een bijzonder positief geluid met betrekking tot de toekomst van deze populaire en spectaculaire merkenraceklasse. De directie van BMW Group Nederland, die samen met Circuit Park Zandvoort achter deze klasse staat, heeft de wens uitgesproken om ook na 2008, wanneer het huidige contract afloopt, nog eens drie jaar door te gaan met de BMW 130i Cup.

De Samsung BMW 130i Cup beleeft dit jaar het tweede seizoen. De klasse heeft zich binnen korte tijd ontwikkeld tot één van de populairste categorieën in de Nederlandse autosport. Routiniers als Duncan Huisman en Jan Lammers hebben het in deze klasse net zo naar hun zin als de deelnemers in de BMW Driversâ Trophy, het aparte klassement voor rijders met wat minder race-ervaring. In deze categorie komen onder andere meervoudig schaatskampioen Rintje Ritsma en de prinsen Pieter-Christiaan en Bernhard van Oranje in actie. Met een 272 pk sterke drieliter zescilindermotor, uiteraard in combinatie met achterwielaandrijving, is de BMW 130i zeker in Cup-uitvoering een uitdagende auto, die volop rij- en raceplezier biedt. Door de onderlinge gelijkwaardigheid van het materiaal zijn de races in de regel bijzonder spannend.

Na het geslaagde debuutseizoen in 2006, waarin de titelstrijd pas tijdens het laatste raceweekend werd beslist, valt ook dit jaar zowel in het algemeen klassement als in de BMW Driversâ Trophy de beslissing pas bij de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort. BMW Group Nederland is actief betrokken bij de ondersteuning en promotie van de klasse, die ook bij de dealerorganisatie op veel belangstelling kan rekenen. Diverse BMW-dealers participeren als sponsor in de Cup en de speciale Relatiedagen die BMW Group Nederland aanbiedt tijdens geselecteerde race-evenementen zijn bijzonder geliefd bij klanten.

Arie Ruitenbeek, directeur verkoop van BMW Group Nederland, verklaart: âWij zijn bijzonder tevreden met de ontwikkeling die de BMW 130i Cup sinds de oprichting in 2006 heeft doorgemaakt. In twee jaar tijd heeft deze raceklasse zich zelfs kunnen ontwikkelen tot de âkoningsklasseâ van de Nederlandse autosport. Wij zijn dan ook verheugd de intentie uit te kunnen spreken om na volgend jaar nogmaals een contract en specifieke voorwaarden aan te gaan voor drie jaar autosport op dit niveau.â Over de nadere invulling van het contract vindt nog overleg plaats tussen alle betrokken partijen. Erik Weijers, COO van Circuit Park Zandvoort, toont zich zeer verheugd over de intentie van BMW Group Nederland: âWe zijn er erg blij mee dat een sportief en kwalitatief hoogwaardig merk als BMW zoân belangrijke bijdrage levert aan de Nederlandse autosport en dit ook in de komende jaren zal blijven doen.â

Ricardo van der Ende kampioen Samsung BMW 130i Cup

Ricardo van der Ende heeft de strijd om de titel in de Samsung BMW 130i Cup in zijn voordeel beslist. Hij begon tijdens de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort als grote favoriet aan het beslissende raceweekeinde. Mickey Bertram won het kampioenschap in de BMW Drivers Trophy. Tim Coronel (eerste race) en Ricardo van der Ende werden als racewinnaar afgevlagd.

Tim Coronel moest hoe dan ook twee keer winnen om nog een kansje op het kampioenschap te maken. In de eerste race greep hij onbedreigd de zege. Bas Schothorst begon vanaf pole position, bij de start liet hij zijn teamgenoot Tim Coronel vanaf de tweede startplek de leiding innemen. Vervolgens hield Schothorst zijn achtervolgers op, zodat Coronel weg kon lopen. Achter winnaar Tim Coronel en tweede man Bas Schothorst eindigde Jan Joris Verheul, de kampioen van vorig jaar, als derde. Ricardo van der Ende behaalde de zesde plek, voldoende voor de titel. âIk heb zo min mogelijk risicoâs genomenâ, vertelde Ricardo, die in het begin van de race nog derde lag.

Voorafgaande aan de Finaleraces bedroeg het verschil tussen de klassementsaanvoerder van de BMW Drivers Trophy, Mickey Bertram, en tweede man Nick Bleekemolen slechts twee punten. Nick reed aanvankelijk voor zijn grote rivaal, tot hij na zeven ronden zijn strijd met een beschadigde auto moest staken. Mickey won zijn klasse en was daarmee zeker van de titel. De race werd overschaduwd door een ongeval van Ron Swart, die zijn rechter onderarm brak.

De tweede wedstrijd werd gewonnen door de kersverse kampioen Ricardo van der Ende. Tim Coronel kwam als eerste over de finish, maar zijn auto werd na afloop gediskwalificeerd. Bertus Sanders eindigde als tweede, voor de vanaf de laatste startrij vertrokken Duncan Huisman. Mickey Bertram, vanaf pole position begonnen, won wederom de BMW Drivers Trophy (vijfde algemeen).

âDe start van mijn seizoen was minder geslaagdâ, blikte Ricardo van der Ende terug. âVoorafgaande aan het seizoen brak ik mijn pols, tijdens de Paasraces schreef ik een auto af en moest ik de tweede race missen. Daarna heb ik heel constant gereden. In dertien races stond ik elf keer op het podium. Ik ben superblij, voor mijzelf en voor iedereen bij mijn team Ekris Motorsport.â