Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 15 tot 19 oktober 2007 (22/10/07)
Vlaams Parlement
Woensdag, tijdens het Actuele Vragenuurtje, ondervroeg Mark
Demesmaeker minister-president Peeters over de blauwtongziekte. Daags
voordien raakte immers bekend dat federaal landbouwminister Sabine
Laruelle weigerde deze ziekte te erkennen als landbouwramp. Reden :
niet uitzonderlijk en inheems. Ze kaatst de bal door naar de gewesten
: zij zijn volgens de minister bevoegd voor de economische schade. De
schade wordt door de landbouworganisaties geraamd op 5 miljoen euro
voor de schapenhouderij en 25 miljoen euro voor de rundveehouderij.
Toevallig of niet ligt bijna 80 % van de getroffen bedrijven in
Vlaanderen. De minister-president, die zich eerder nog had sterk
gemaakt het dossier bij de federale regering te bepleiten, betreurde
de beslissing van Laruelle en ging er al het mogelijke aan doen om de
sector te helpen. Marks conclusie was even duidelijk als correct: dit
is weerom een schoolvoorbeeld dat de noodzaak aantoont van homogenere
bevoegdheidspakketten, wat ook in het landbouwdomein nog niet volledig
gerealiseerd is.
Tijdens het actualiteitsdebat naar aanleiding van het incident rond
Deutsche Bank en een interimkantoor, pleitte Gino De Craemer er
woensdag voor om alles eerst binnen de juiste context te bekijken en
pas dan én in samenspraak met de sector passende oplossingen uit te
werken. Anders loopt men het reële risico met een kanon op een mug te
willen schieten. Het interculturele platform Kif Kif pleitte in een
vijfpuntenplan o.a. voor de oprichting van een parlementaire
onderzoekscommissie en de invoering van interne zwarte lijsten.
Dergelijke maatregelen zijn volgens Gino niet alleen buiten proportie,
ze criminaliseren de ganse sector en zullen het onderzoek geenszins
versnellen of efficiënter laten verlopen. Zeker, bestaande misbruiken
moeten aangepakt worden maar de instrumenten hiervoor bestaan reeds!
Op federaal vlak is er de anti-discriminatiewet en op Vlaams niveau
kunnen klachten omtrent discriminatie gemeld worden bij meldpunten
zoals de Vlaamse Sociale Inspectie. Waarom dan nog nieuwe maatregelen
of commissies in het leven roepen als de nodige instrumenten en
kanalen aanwezig zijn? De sector zelf heeft de laatste jaren al heel
wat inspanningen geleverd om discriminatie tegen te gaan en
diversiteit op de werkvloer te stimuleren. Stellen dat de
uitzendsector stelselmatig allochtonen benadeelt, is dan ook op zijn
minst onterecht, aldus Gino. De impact van uitzendarbeid is ook niet
te onderschatten. Heel wat schoolverlaters doen via uitzendwerk hun
eerste werkervaring op, oudere werknemers kunnen op een flexibele
manier van job veranderen, geraken opnieuw aan werk na een
herstructurering en via campagnes wordt diversiteit op het werk
gestimuleerd. Daarnaast vormt interimarbeid voor allochtonen een prima
inschakelingsinstrument op de arbeidsmarkt.
In Commissie Landbouw en Visserij werd minister-president Kris Peeters
voor het eerst aan de tand gevoeld over zijn nieuwe bevoegdheid: de
Vlaamse visserij. Jan Loones bevestigde nogmaals zijn geloof in een
Vlaamse visserij van eigen type, verspreid over de drie vissershavens
Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge, elk met hun eigen
aantrekkelijkheid. In Nieuwpoort hebben we de dagverse vis, in
Oostende de vistrap, en in Zeebrugge het maritiem themapark Seafront.
Minister-president Peeters bevestigde ook van zijn kant zijn steun.
Precieze aanleiding was de samenwerking tussen de vismijnen. Iedereen
is het erover eens dat, in een afslankende en concurrentiële markt,
samenwerking zich opdringt. De havens moeten echter evengoed hun
autonomie behouden en kunnen niet tot samenwerking worden gedwongen.
Vorige week kwam na het uitlekken van het contract tussen Woestijnvis
en de VRT de openbare omroep in het oog van de storm. Velen stelden
vragen bij dit contract (zie Nieuwsflits van vorige week). Deze week
kwam gedelegeerd-bestuurder Dirk Wauters in een gedachtewisseling in
de Commissie Media uitleg geven over de Beheersovereenkomst en het
jaarverslag 2006. Kris Van Dijck woonde deze commissiezitting
aandachtig bij en bij zijn tussenkomst legde hij drie klemtonen.
Vooreerst is Kris de mening toegedaan dat de top van de VRT niet
gepolitiseerd is, hetgeen Wauters bevestigde. Daarnaast stelde Kris
het dure voetbalcontract in vraag. Voor hem zijn dergelijke contracten
eerder weggelegd voor het commerciële circuit, terwijl nu de Vlaamse
belastingbetaler hiervoor opdraait. Tot slot ondervroeg Kris de
VRT-topman over de contracten die de VRT afsluit met productiehuizen.
Op zich is er niks mis met het systeem van productiehuizen. Men kan
zich wel vragen stellen als die bedrijven programmas leveren tegen een
merkelijk hogere prijs dan voorheen, toen ze in eigen productie
gemaakt werden. Kris had immers vernomen dat dit het geval was voor
Sportweekend, nu Studio Eén, gemaakt door De Mensen. Dirk Wauters
wilde hierop niet ingaan omdat dit valt onder het zogenaamde
bedrijfsgeheim.
Twee weken geleden bleek dat er problemen waren bij de invordering van
registratie- en successierechten door de FOD Financiën (federale
Administratie van het Kadaster, de Registratie en Domeinen (AKRED)).
Hoewel de registratierechten eigenlijk een Vlaamse bevoegdheid zijn,
gebeurt de invordering ervan door de federale overheid. Een anoniem
federale ambtenaar had zijn beklag gedaan: nijpend personeelstekort,
computersystemen die zijn opgedrongen maar eigenlijk niet voldoen,
groot personeelsverloop, veel energie moet gaan naar opleiding van
nieuw personeel, Een werkgroep die zich over deze problemen moest
buigen was nog niet eens samengekomen. Dit alles leidde ertoe dat
sommige dossiers van terugbetaling tot 2 jaar kunnen aanslepen en dat
er zelfs deurwaarders worden ingeschakeld. Jan Peumans ondervroeg
donderdag hierover Vlaams minister van Financiën Dirk Van Mechelen.
Die zei al geruime tijd op de hoogte te zijn van de problemen. In mei
2006 had hij hierover al een brief gestuurd naar Reynders, die een
half jaar later antwoordde en de problemen schoorvoetend toegaf. Maar,
stelde hij, de verklaring moet wellicht grotendeels gezocht worden bij
het stijgende werkvolume omwille van de verhoogde mogelijkheid die de
wetgever, zeker vanaf 2002 in het Vlaams Gewest, biedt tot bekomen van
een teruggave. Het was dus de fout van de Vlaamse overheid dat de
federale financiëndienst in de knoei zat. Minister Van Mechelen zal
het dossier op de voet blijven volgen. Er wordt beterschap verwacht
bij de invoering van een nieuw informaticasysteem. Maar op termijn
moeten we gaan naar een overname van die belastingen. Vlaanderen moet
zelf de verkeersbelastingen, de registratierechten, de
successierechten, kunnen innen. Dit is voor de Vlaamse begroting zeker
niet de goedkoopste oplossing, maar het zal de efficiëntie zeker ten
goede komen.
In de commissie Onderwijs was er deze week een interessant debat over
ASO-, BSO- en TSO-opleidingen en hun eventuele rol als voorbereiding
op het hoger onderwijs. Deze discussie ontstond na 2 schijnbaar
tegenstrijdige berichten: in de VDAB-studie "VDAB Ontcijfert" wordt
duidelijk gemaakt dat er nood is aan technisch geschoolden, en dat er
te weinig jongeren kiezen voor het TSO. Tegelijk komt vanuit de
UHasselt het signaal dat er steeds minder jongens afstuderen in het
ASO en dat dit een probleem is, omwille van de kleinere instroom in
het hoger onderwijs die hieruit volgt.
Ook Helga Stevens gaf haar mening te kennen. Ze gaf aan dat het
onderwijs niet "enkel moet opleiden voor de arbeidsmarkt of enkel een
vooropleiding moet zijn voor het hoger onderwijs, maar dat het
leerlingen moet klaarmaken voor beide opties." Ze beklemtoonde dat
bepaalde technische opleidingen een perfecte voorbereiding zijn voor
hoger onderwijs. Helga, die nog studeerde in de VS, verwees daarbij
naar het Amerikaanse model, waar de verschillende onderwijsvormen meer
overlappen en er minder tussenschotten zijn. "Leerlingen die zowel
handig zijn als intelligent, moeten nu kiezen, terwijl het ook een
en/en-verhaal kan zijn." Het probleem is natuurlijk dat technisch
onderwijs niet sexy of hip is. De minister antwoordde dat men
voorlopig enkel zoveel mogelijk kan informeren wat het belang van
studiekeuzes is en welke verdere mogelijkheden deze impliceren. Op
langere termijn, voor het einde van deze legislatuur, moet de
fundamentelere denkoefening worden gedaan en een visie worden
ontwikkeld op de wenselijke structuur van het secundair onderwijs.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
N-VA-voorzitter Bart De Wever liet deze week de onderhandelingen even
voor wat ze waren. Woensdag werd rond half zes s avonds immers Barts
tweede dochtertje Liesbet geboren. Daarmee breidt het gezin De Wever
uit naar vier kinderen. Naast Liesbet, zijn er ook nog Simon, Hendrik
en Katrien. Wij wensen het gezin De Wever alvast veel geluk toe met
hun nieuwe boreling. Doordat Bart eventjes van het toneel verdwijnt,
schuift Jan Jambon nu in als onderhandelaar. Toch kon Bart het niet
laten een sms"je met foto van Liesbet naar CD&V-voorzitter Jo
Vandeurzen te sturen. De boodschap? "Dit kind eist de regionalisering
van het kindergeld"
In de Kamer gaat de saga rond Brussel-Halle-Vilvoorde ondertussen
door. Doordat de Franstalige amendementen op de splitsingsvoorstellen
niet tijdig werden teruggestuurd door de Raad van State, kon de
Kamercommissie Binnenlandse Zaken deze week niet doorgaan. De SP.a
diende daarop in de plenaire een ordemotie in om de Kamercommissie
volgende week bijeen te roepen. CD&V en N-VA verwierpen deze motie. We
hebben van de SP.a geen lessen te ontvangen over hoe we B-H-V moeten
splitsen. Zij hebben twintig jaar de tijd gehad en geen enkel
resultaat geboekt. We laten ons dan ook niet opjagen door een partij
die deel is van een regering in lopende zaken, maar al volop haar
(toekomstige) oppositierol speelt. Was B-H-V voor hen trouwens niet
probleem 177? Het kan verkeren als je (kennelijk) op de
oppositiebanken terecht komt. N-VA en CD&V hebben geen boodschap aan
dergelijke politieke spelletjes maar gaan voor resultaat. Met name de
splitsing van B-H-V, zonder prijs.
Kamerlid Sarah Smeyers was samen met Jong N-VA aanwezig op het
nationale evenement van de Werelddag tegen Armoede in de KVS te
Brussel. Uit onderzoek blijkt dat jongeren meer kans hebben om in de
armoede terecht te komen. Zo onderzocht Sarah de situatie in haar
thuisstad Aalst en kwam tot de conclusie dat het aantal leefloners
(jongeren onder de 25 die leven van een leefloon van het OCMW)
alarmerend hoog is. Daarom pleiten Sarah en Jong N-VA voor een
verlenging én een uitbreiding van het Actieplan Jeugdwerkloosheid van
de Vlaamse Regering. Ook moet het leefloon op korte termijn
welvaartsvast worden gemaakt en op middellange termijn worden
opgetrokken tot het niveau van het algemeen erkende armoedepeil.
In de kamercommissie Justitie besprak Els De Rammelaere vorige week de
aanpassing van de wapenwet. In dit precieze geval gaat het om de
verlenging van de termijn voor het inzamelen van illegale wapens. Die
termijn liep op 30 juni van dit jaar af. Vele mensen hebben echter nog
wapens liggen, meestal afkomstig uit erfenissen, waarmee ze een
emotionele binding hebben, of antieke wapens die aan waarde verliezen
indien ze onklaar worden gemaakt. Door de uitbreiding van de termijn
zouden deze problemen worden opgevangen. Het tijdelijk onklaar maken
van wapens moet er dan weer voor zorgen dat dergelijke wapens geen
waardeverlies lijden. Deze week stemde de Kamer de amendementen in
plenaire en werd de amnestieperiode verlengd. Vanaf volgende week zal
de Kamercommissie justitie de amendementen bespreken die de
onvolkomenheden in de wapenwet moeten aanvullen. In dat kader zal de
commissie hoorzittingen met experts organiseren om tot een
weloverwogen besluit te komen. De essentie van de wapenwet, alle
vuurwapens zijn vergunningsplichtig, moet immers behouden blijven.
Senaat
In de senaat was er deze week geen plenaire. Toch werden de
voorzitters van de verschillende senaatscommissies aangeduid.
Gemeenschapssenator Helga Stevens werd benoemd tot eerste
ondervoorzitter van het Adviescomité voor Gelijke Kansen voor Vrouwen
en Mannen. Vanuit die functie zal onze sociaalbewogen
gemeenschapssenator blijven ijveren voor een meer gendergevoelig
beleid.
N-VA-ondervoorzitter en senator Louis Ide is dan weer lid van de
commissie Institutionele Aangelegenheden. Wie Louis een beetje kent,
weet dat hij daar klaar staat om de Belgische staatsstructuur
chirurgisch te ontleden. Verder hield Louis zich deze week bezig met
de regeringsonderhandelingen, waarbij hij zich als expert boog over
het luik gezondheidszorg.
Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer van
Volksvertegenwoordigers
Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be