Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 15 tot 19 oktober 2007 (22/10/07)

Vlaams Parlement

Woensdag, tijdens het Actuele Vragenuurtje, ondervroeg Mark Demesmaeker minister-president Peeters over de blauwtongziekte. Daags voordien raakte immers bekend dat federaal landbouwminister Sabine Laruelle weigerde deze ziekte te erkennen als landbouwramp. Reden : niet uitzonderlijk en inheems. Ze kaatst de bal door naar de gewesten : zij zijn volgens de minister bevoegd voor de economische schade. De schade wordt door de landbouworganisaties geraamd op 5 miljoen euro voor de schapenhouderij en 25 miljoen euro voor de rundveehouderij. Toevallig of niet ligt bijna 80 % van de getroffen bedrijven in Vlaanderen. De minister-president, die zich eerder nog had sterk gemaakt het dossier bij de federale regering te bepleiten, betreurde de beslissing van Laruelle en ging er al het mogelijke aan doen om de sector te helpen. Marks conclusie was even duidelijk als correct: dit is weerom een schoolvoorbeeld dat de noodzaak aantoont van homogenere bevoegdheidspakketten, wat ook in het landbouwdomein nog niet volledig gerealiseerd is.

Tijdens het actualiteitsdebat naar aanleiding van het incident rond Deutsche Bank en een interimkantoor, pleitte Gino De Craemer er woensdag voor om alles eerst binnen de juiste context te bekijken en pas dan én in samenspraak met de sector passende oplossingen uit te werken. Anders loopt men het reële risico met een kanon op een mug te willen schieten. Het interculturele platform Kif Kif pleitte in een vijfpuntenplan o.a. voor de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie en de invoering van interne zwarte lijsten. Dergelijke maatregelen zijn volgens Gino niet alleen buiten proportie, ze criminaliseren de ganse sector en zullen het onderzoek geenszins versnellen of efficiënter laten verlopen. Zeker, bestaande misbruiken moeten aangepakt worden maar de instrumenten hiervoor bestaan reeds! Op federaal vlak is er de anti-discriminatiewet en op Vlaams niveau kunnen klachten omtrent discriminatie gemeld worden bij meldpunten zoals de Vlaamse Sociale Inspectie. Waarom dan nog nieuwe maatregelen of commissies in het leven roepen als de nodige instrumenten en kanalen aanwezig zijn? De sector zelf heeft de laatste jaren al heel wat inspanningen geleverd om discriminatie tegen te gaan en diversiteit op de werkvloer te stimuleren. Stellen dat de uitzendsector stelselmatig allochtonen benadeelt, is dan ook op zijn minst onterecht, aldus Gino. De impact van uitzendarbeid is ook niet te onderschatten. Heel wat schoolverlaters doen via uitzendwerk hun eerste werkervaring op, oudere werknemers kunnen op een flexibele manier van job veranderen, geraken opnieuw aan werk na een herstructurering en via campagnes wordt diversiteit op het werk gestimuleerd. Daarnaast vormt interimarbeid voor allochtonen een prima inschakelingsinstrument op de arbeidsmarkt.

In Commissie Landbouw en Visserij werd minister-president Kris Peeters voor het eerst aan de tand gevoeld over zijn nieuwe bevoegdheid: de Vlaamse visserij. Jan Loones bevestigde nogmaals zijn geloof in een Vlaamse visserij van eigen type, verspreid over de drie vissershavens Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge, elk met hun eigen aantrekkelijkheid. In Nieuwpoort hebben we de dagverse vis, in Oostende de vistrap, en in Zeebrugge het maritiem themapark Seafront. Minister-president Peeters bevestigde ook van zijn kant zijn steun. Precieze aanleiding was de samenwerking tussen de vismijnen. Iedereen is het erover eens dat, in een afslankende en concurrentiële markt, samenwerking zich opdringt. De havens moeten echter evengoed hun autonomie behouden en kunnen niet tot samenwerking worden gedwongen.

Vorige week kwam na het uitlekken van het contract tussen Woestijnvis en de VRT de openbare omroep in het oog van de storm. Velen stelden vragen bij dit contract (zie Nieuwsflits van vorige week). Deze week kwam gedelegeerd-bestuurder Dirk Wauters in een gedachtewisseling in de Commissie Media uitleg geven over de Beheersovereenkomst en het jaarverslag 2006. Kris Van Dijck woonde deze commissiezitting aandachtig bij en bij zijn tussenkomst legde hij drie klemtonen. Vooreerst is Kris de mening toegedaan dat de top van de VRT niet gepolitiseerd is, hetgeen Wauters bevestigde. Daarnaast stelde Kris het dure voetbalcontract in vraag. Voor hem zijn dergelijke contracten eerder weggelegd voor het commerciële circuit, terwijl nu de Vlaamse belastingbetaler hiervoor opdraait. Tot slot ondervroeg Kris de VRT-topman over de contracten die de VRT afsluit met productiehuizen. Op zich is er niks mis met het systeem van productiehuizen. Men kan zich wel vragen stellen als die bedrijven programmas leveren tegen een merkelijk hogere prijs dan voorheen, toen ze in eigen productie gemaakt werden. Kris had immers vernomen dat dit het geval was voor Sportweekend, nu Studio Eén, gemaakt door De Mensen. Dirk Wauters wilde hierop niet ingaan omdat dit valt onder het zogenaamde bedrijfsgeheim.

Twee weken geleden bleek dat er problemen waren bij de invordering van registratie- en successierechten door de FOD Financiën (federale Administratie van het Kadaster, de Registratie en Domeinen (AKRED)). Hoewel de registratierechten eigenlijk een Vlaamse bevoegdheid zijn, gebeurt de invordering ervan door de federale overheid. Een anoniem federale ambtenaar had zijn beklag gedaan: nijpend personeelstekort, computersystemen die zijn opgedrongen maar eigenlijk niet voldoen, groot personeelsverloop, veel energie moet gaan naar opleiding van nieuw personeel, Een werkgroep die zich over deze problemen moest buigen was nog niet eens samengekomen. Dit alles leidde ertoe dat sommige dossiers van terugbetaling tot 2 jaar kunnen aanslepen en dat er zelfs deurwaarders worden ingeschakeld. Jan Peumans ondervroeg donderdag hierover Vlaams minister van Financiën Dirk Van Mechelen. Die zei al geruime tijd op de hoogte te zijn van de problemen. In mei 2006 had hij hierover al een brief gestuurd naar Reynders, die een half jaar later antwoordde en de problemen schoorvoetend toegaf. Maar, stelde hij, de verklaring moet wellicht grotendeels gezocht worden bij het stijgende werkvolume omwille van de verhoogde mogelijkheid die de wetgever, zeker vanaf 2002 in het Vlaams Gewest, biedt tot bekomen van een teruggave. Het was dus de fout van de Vlaamse overheid dat de federale financiëndienst in de knoei zat. Minister Van Mechelen zal het dossier op de voet blijven volgen. Er wordt beterschap verwacht bij de invoering van een nieuw informaticasysteem. Maar op termijn moeten we gaan naar een overname van die belastingen. Vlaanderen moet zelf de verkeersbelastingen, de registratierechten, de successierechten, kunnen innen. Dit is voor de Vlaamse begroting zeker niet de goedkoopste oplossing, maar het zal de efficiëntie zeker ten goede komen.

In de commissie Onderwijs was er deze week een interessant debat over ASO-, BSO- en TSO-opleidingen en hun eventuele rol als voorbereiding op het hoger onderwijs. Deze discussie ontstond na 2 schijnbaar tegenstrijdige berichten: in de VDAB-studie "VDAB Ontcijfert" wordt duidelijk gemaakt dat er nood is aan technisch geschoolden, en dat er te weinig jongeren kiezen voor het TSO. Tegelijk komt vanuit de UHasselt het signaal dat er steeds minder jongens afstuderen in het ASO en dat dit een probleem is, omwille van de kleinere instroom in het hoger onderwijs die hieruit volgt.
Ook Helga Stevens gaf haar mening te kennen. Ze gaf aan dat het onderwijs niet "enkel moet opleiden voor de arbeidsmarkt of enkel een vooropleiding moet zijn voor het hoger onderwijs, maar dat het leerlingen moet klaarmaken voor beide opties." Ze beklemtoonde dat bepaalde technische opleidingen een perfecte voorbereiding zijn voor hoger onderwijs. Helga, die nog studeerde in de VS, verwees daarbij naar het Amerikaanse model, waar de verschillende onderwijsvormen meer overlappen en er minder tussenschotten zijn. "Leerlingen die zowel handig zijn als intelligent, moeten nu kiezen, terwijl het ook een en/en-verhaal kan zijn." Het probleem is natuurlijk dat technisch onderwijs niet sexy of hip is. De minister antwoordde dat men voorlopig enkel zoveel mogelijk kan informeren wat het belang van studiekeuzes is en welke verdere mogelijkheden deze impliceren. Op langere termijn, voor het einde van deze legislatuur, moet de fundamentelere denkoefening worden gedaan en een visie worden ontwikkeld op de wenselijke structuur van het secundair onderwijs.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

N-VA-voorzitter Bart De Wever liet deze week de onderhandelingen even voor wat ze waren. Woensdag werd rond half zes s avonds immers Barts tweede dochtertje Liesbet geboren. Daarmee breidt het gezin De Wever uit naar vier kinderen. Naast Liesbet, zijn er ook nog Simon, Hendrik en Katrien. Wij wensen het gezin De Wever alvast veel geluk toe met hun nieuwe boreling. Doordat Bart eventjes van het toneel verdwijnt, schuift Jan Jambon nu in als onderhandelaar. Toch kon Bart het niet laten een sms"je met foto van Liesbet naar CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen te sturen. De boodschap? "Dit kind eist de regionalisering van het kindergeld"

In de Kamer gaat de saga rond Brussel-Halle-Vilvoorde ondertussen door. Doordat de Franstalige amendementen op de splitsingsvoorstellen niet tijdig werden teruggestuurd door de Raad van State, kon de Kamercommissie Binnenlandse Zaken deze week niet doorgaan. De SP.a diende daarop in de plenaire een ordemotie in om de Kamercommissie volgende week bijeen te roepen. CD&V en N-VA verwierpen deze motie. We hebben van de SP.a geen lessen te ontvangen over hoe we B-H-V moeten splitsen. Zij hebben twintig jaar de tijd gehad en geen enkel resultaat geboekt. We laten ons dan ook niet opjagen door een partij die deel is van een regering in lopende zaken, maar al volop haar (toekomstige) oppositierol speelt. Was B-H-V voor hen trouwens niet probleem 177? Het kan verkeren als je (kennelijk) op de oppositiebanken terecht komt. N-VA en CD&V hebben geen boodschap aan dergelijke politieke spelletjes maar gaan voor resultaat. Met name de splitsing van B-H-V, zonder prijs.

Kamerlid Sarah Smeyers was samen met Jong N-VA aanwezig op het nationale evenement van de Werelddag tegen Armoede in de KVS te Brussel. Uit onderzoek blijkt dat jongeren meer kans hebben om in de armoede terecht te komen. Zo onderzocht Sarah de situatie in haar thuisstad Aalst en kwam tot de conclusie dat het aantal leefloners (jongeren onder de 25 die leven van een leefloon van het OCMW) alarmerend hoog is. Daarom pleiten Sarah en Jong N-VA voor een verlenging én een uitbreiding van het Actieplan Jeugdwerkloosheid van de Vlaamse Regering. Ook moet het leefloon op korte termijn welvaartsvast worden gemaakt en op middellange termijn worden opgetrokken tot het niveau van het algemeen erkende armoedepeil.

In de kamercommissie Justitie besprak Els De Rammelaere vorige week de aanpassing van de wapenwet. In dit precieze geval gaat het om de verlenging van de termijn voor het inzamelen van illegale wapens. Die termijn liep op 30 juni van dit jaar af. Vele mensen hebben echter nog wapens liggen, meestal afkomstig uit erfenissen, waarmee ze een emotionele binding hebben, of antieke wapens die aan waarde verliezen indien ze onklaar worden gemaakt. Door de uitbreiding van de termijn zouden deze problemen worden opgevangen. Het tijdelijk onklaar maken van wapens moet er dan weer voor zorgen dat dergelijke wapens geen waardeverlies lijden. Deze week stemde de Kamer de amendementen in plenaire en werd de amnestieperiode verlengd. Vanaf volgende week zal de Kamercommissie justitie de amendementen bespreken die de onvolkomenheden in de wapenwet moeten aanvullen. In dat kader zal de commissie hoorzittingen met experts organiseren om tot een weloverwogen besluit te komen. De essentie van de wapenwet, alle vuurwapens zijn vergunningsplichtig, moet immers behouden blijven.

Senaat

In de senaat was er deze week geen plenaire. Toch werden de voorzitters van de verschillende senaatscommissies aangeduid. Gemeenschapssenator Helga Stevens werd benoemd tot eerste ondervoorzitter van het Adviescomité voor Gelijke Kansen voor Vrouwen en Mannen. Vanuit die functie zal onze sociaalbewogen gemeenschapssenator blijven ijveren voor een meer gendergevoelig beleid.

N-VA-ondervoorzitter en senator Louis Ide is dan weer lid van de commissie Institutionele Aangelegenheden. Wie Louis een beetje kent, weet dat hij daar klaar staat om de Belgische staatsstructuur chirurgisch te ontleden. Verder hield Louis zich deze week bezig met de regeringsonderhandelingen, waarbij hij zich als expert boog over het luik gezondheidszorg.

Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer van Volksvertegenwoordigers
Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be