22 oktober 2007
Kijk een Boer!
Kantekeningen bij een goed imago
Het imago van de Nederlandse boer is goed, en wordt bovendien ook nog
eens steeds beter. Althans dat blijkt keer op keer, als er een
onderzoek naar gedaan wordt. Boer zijn mag weer, en tv programmas als
Boer zoekt vrouw en Kijk een koe dragen daar hun steentje aan bij. Dat
het imago van de boer goed is was ook de conclusie van een onlangs
gehouden onderzoek door Veeteelt. Boeren zorgen voor een mooi
landschap, ze produceren goede producten, ze dragen bij aan de
economie en ze werken hard, ze moeten wel liefde voor hun beesten
hebben. Nee over de boeren niets dan lof.
Niet zo verwonderlijk dus dat zelfs bijna 80% van de ondervraagden de
boeren een warm hart toedraagt. Maar als je vervolgens vraagt, zou je
willen ruilen met een boer, dan blijft het toch angstvallig stil. Ja,
het lijkt me wel leuk, maar al dat werk hé, en ook in het weekend. En
je verdient niet zo veel. Ruilen? Nee, doe toch maar niet. Zou ons
goede imago ook niet een beetje ontstaan zijn door het beeld dat de
agrarische sector zo langzamerhand de grootste vrijwilligers
organisatie van Nederland is?
Maar wat als de jonge boer van nu, zeg het doorsnee NAJK lid, zich
steeds meer ontwikkelt op arbeidsmanagement. Stel dat die zich met
behulp van mechanisatie en automatisering steeds meer flexibel en
minder zwaar werk krijgt. En wat als de huidige prijs ontwikkelingen
van landbouwproducten dit niveau aanhoudt of misschien zelfs nog wat
oploopt. Stel dat agrarische ondernemingen, zowel qua aansturing als
rendement steeds meer gaan lijken op echte ondernemingen. Zijn burgers
dan nog zo positief over het werk van boeren. Stel dat je als boer net
zo veel verdient als je buurman, of nog erger, als je net die auto
gekocht hebt, waarvoor de buurmans leasebudget net niet groot genoeg
was. Ik maak me toch wat zorgen wat er dan van ons goede imago over
blijft. Eerlijk gezegd denk ik dat ons imago misschien niet negatief
is, maar het is gebouwd op drijfzand. Dat door de professionalisering
in de sector rap onder onze voeten wegspoelt. Nee, ik zou ons imago
pas het predikaat goed geven als men ons waardeert om datgene waar we
echt in uitblinken. Nederlandse boeren zijn de meest innovatieve ter
wereld, daarnaast bieden we werk aan een hele toeleverende sector waar
ingenieurs continue onderzoeken en ontwikkelen, alles ten behoeve van
de boer. De agrarische sector biedt werkgelegenheid, en is een
belangrijke economische pijler in de economie. We produceren het meest
veilige voedsel wat er is volgens de hoogste standaard voor
dierwelzijn en milieu. Er is nog een wereld te winnen om dit tussen de
oren van onze mede-landers te krijgen. Dus stop vandaag nog met
mopperen over de slechte prijzen of hoge kosten. Of met klagen over
lange werkdagen. Gebruik die energie liever om dat uit te dragen waar
we echt goed in zijn. Dan hebben we over een tijdje pas echt een GOED
imago.
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt