De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Ons kenmerk UB/A/2007/31376
Datum 19 oktober 2007
Onderwerp Veertiende voortgangsrapportage SUWI
1. Inleiding
Hierbij bieden wij u de veertiende voortgangsrapportage SUWI aan, waarin op de door u
gewenste wijze over SUWI wordt gerapporteerd. De veertiende voortgangsrapportage is
grotendeels gebaseerd op de halfjaarverslagen 2007 van de SUWI-organisaties. Wij hebben
tevens het overzicht met de prestatie-indicatoren van het UWV, de CWI en de SVB
toegevoegd. Deze geven op hoofdlijnen de prestaties tot en met juni 2007 in kwantitatieve
vorm weer. Als bijlagen bij deze brief treft u aan:
- Overzicht van prestatie-indicatoren UWV, CWI en SVB;
- de veertiende voortgangsrapportage SUWI;
- de halfjaarverslagen 2007 van UWV, CWI, SVB, BKWI en IB;
- de afschriften van de brieven aan UWV, CWI, SVB, BKWI en IB inzake het
inhoudelijke oordeel over de halfjaarverslagen 2007;
- het ketenklanttevredenheidsonderzoek.
2. Stand van zaken SUWI
De veertiende voortgangsrapportage SUWI en de scores op de prestatie-indicatoren (zie
bijlage) laten zien dat de SUWI-organisaties ook in 2007 voortgang hebben geboekt om de
doelen SUWI dichterbij te brengen. Op diverse onderdelen zijn de prestaties van de
uitvoeringsorganisaties verbeterd. De cijfers in deze voortgangsrapportage onderschrijven
onze reactie op de in 2006 uitgevoerde Evaluatie SUWI.
Zo zijn er op het terrein van werk boven uitkering mooie prestaties neergezet. De Centrale
organisatie voor Werk en Inkomen (CWI) zal net als vorig jaar de doelstelling van 95.000
vervulde vacatures behalen. In het eerste halfjaar van 2007 zijn door de CWI's 57.100
vacatures vervuld. De scores op de preventiequote Wwb en de uitstroomquotes WW en Wwb
zijn wederom gestegen. Tot slot zit de CWI met een score van 22% op de preventiequote WW
ruim boven de streefwaarde van 19%. In 2006 zat de CWI voor deze prestatie-indicator nog
onder de gestelde norm.
Ons kenmerk UB/A/2007/31376
Op het terrein van werk boven uitkering heeft het Uitvoeringsinstituut Werknemers-
verzekeringen (UWV) voor 2007 als doelstelling geformuleerd om 27.500 klanten te plaatsen
door de inzet van een re-integratietraject. In het eerste halfjaar van 2007 heeft het UWV
13.000 klanten geplaatst. Het UWV verwacht de doelstelling voor dit jaar te halen. Tevens zit
het UWV met een score van 93% in dit eerste halfjaar op de re-integratieaanbodquote WW
ruim boven de norm van 90%. Helaas blijft het plaatsingspercentage WW nog beneden de
norm.
Rechtmatigheid en tijdigheid zijn eveneens aspecten die iets zeggen over de effectiviteit van
SUWI. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) blijft goed presteren op zowel het gebied van
rechtmatigheid als tijdigheid. Bij het UWV is de score voor wat betreft rechtmatigheid voor
verbetering vatbaar. De financiële rechtmatigheid zit met een voorlopige score van 98,6% in
2007 nog onder de norm van 99%.
Ook ten aanzien van doelmatigheid scoren de SUWI-organisaties goed. Volgens de evaluatie
SUWI heeft het UWV de afgesproken taakstelling van 25% in 2006 gerealiseerd. De SVB
heeft geen taakstelling opgelegd gekregen maar heeft toch een kostendaling van 12% weten te
realiseren. De CWI tenslotte zal naar verwachting dit jaar de afgesproken taakstelling van 20%
realiseren.
De scores op klanttevredenheid bij het UWV, de CWI en de SVB moeten de komende jaren
omhoog. Hier zijn de organisaties zich terdege van bewust en zetten fors in op verbeteringen in
de kwaliteit van de dienstverlening. Zo hebben het UWV en de SVB hiervoor verander-
programma's als respectievelijk de Vernieuwingsagenda UWV en SVB-Tien ingezet. Ook het
concept van de geïntegreerde dienstverlening bij het UWV, de CWI en de gemeenten zal
bijdragen aan een dienstverlening op maat voor de klant.
Wij zijn overigens verheugd dat de daling van het aantal klachten bij de SUWI-organisaties
zich in 2007 doorzet. Zowel bij het UWV als bij de SVB heeft de daling zich in het eerste
halfjaar doorgezet. Ook bij de CWI is het aantal klachten erg laag. In 2006 is in 749 gevallen
van circa 990.000 klantcontacten bij de CWI een schriftelijke klacht ingediend.
Zoals eerder gesteld moet de kwaliteit van de dienstverlening niet alleen worden gevonden in
verbeteringen in de individuele organisaties, maar juist ook in de intensivering van de
ketenbrede samenwerking. Naar onze mening zijn er binnen de verschillende regio's mooie
voorbeelden van ketenprestatie-indicatoren te vinden. In deze voortgangsrapportage hebben
wij daarom voor het eerst lokale cijfers opgenomen in de vorm van uitstroomgegevens WW en
WWB uit het project "Mensen aan het Werk "(Toonkamer Amsterdam Zuid-Oost).
Ook het Digitaal Klantdossier (DKD) geeft een impuls aan een intensievere ketensamen-
werking. Het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag is zeer recentelijk door uw Kamer
behandeld. Op dit moment vindt de uitvoering van een pilot plaats. Invoering van DKD is
voorzien per 1 januari 2008.
---
Ons kenmerk UB/A/2007/31376
In de veertiende voortgangsrapportage SUWI staan wij uitgebreid stil bij de nadere uitwerking
van de Motie Heerts betreffende de beheersing van de leegstand bij de SUWI-ZBO's
(Kamerstukken II, 2006/07, 26 448, nr. 321). De SUWI-ZBO's zullen een leegstandsdefinitie
hanteren die aansluit bij de door de Rijksgebouwendienst gehanteerde definitie van leegstand.
Kern van deze definitie is de verhuurbaarheid van de leegstaande vierkante meters. Er is dus
sprake van leegstand als gesproken kan worden van fysiek leegstaande verhuurbare ruimten.
De Rijksgebouwendienst kan vervolgens bezien of deze verhuurbare ruimten aansluiten bij de
vraag van de diverse publieke instanties. Met ingang van het derde kwartaal 2007 zullen de
SUWI-ZBO's rapporteren conform de afgesproken definities.
3. Tot slot
Wij constateren dat op alle hoofddoelstellingen (werk boven uitkering, klantgerichtheid en
doelmatigheid) ten opzichte van de situatie vóór invoering van SUWI verbetering is
gerealiseerd. Met de invoering van SUWI is dus de goede richting ingeslagen, maar er is nog
wel verbetering nodig en mogelijk.
Met name de dienstverlening vanuit de keten werk en inkomen moet beter met het oog op
kwaliteit en effectiviteit. De CWI, het UWV en de gemeenten moeten hun werkzaamheden
beter op elkaar afstemmen, zodat de klant werkelijk met één loket wordt geconfronteerd.
Geïntegreerde dienstverlening vormt de `stip op de horizon' voor de uitvoering.
Naast de ketensamenwerking zijn er natuurlijk ook nog specifieke prioritaire thema's die voor
de afzonderlijke SUWI-organisaties gelden. Zo zal bij het UWV bijvoorbeeld de
loonaangifteketen en de polisadministratie in 2008 verbeterd moeten worden (zie ook de
integrale probleemanalyse: Kamerstukken II, 2006/07, 31 066, nr. 14). En voor de SVB is de
verantwoordelijkheid voor de Algemene Kinderbijslagwet verschoven naar de
programmaminister Jeugd en Gezin. De consequenties hiervan zullen hun vertaling in het
jaarplan 2008 krijgen.
De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid, en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner) (A. Aboutaleb)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid