TROS


OPMAAT HYPOTHEEK RABOBANK ONDER VUUR

De OpMaat Hypotheek van de Rabobank is ten onrechte aan de man gebracht als een deels veilige en gegarandeerde hypotheek. Tot die conclusie komt het TROS-consumentenprogramma RADAR na eigen onderzoek. De Rabobank verkocht aan ongeveer 100.000 mensen een dergelijke hypotheek.

De OpMaat Hypotheek is opgedeeld in een spaargedeelte en een beleggingsgedeelte om zo de klant de gelegenheid te geven niet teveel risico te lopen. Letterlijk werd in de folders over het spaargedeelte gezegd: "Sparen op de OpMaat Rekening biedt natuurlijk de grootste zekerheid. Uw vermogen groeit elk jaar met uw inleg en de jaarlijks bijgeschreven rente, die gelijk is aan de hypotheekrente die u betaalt. Zo loopt u absoluut geen vermogensrisico."

Nu blijkt dat bij slecht rendement van het beleggingsgedeelte de Rabobank wel degelijk gelden onttrekt aan het spaargedeelte. Het gaat hierbij vooral om de premie van een overlijdensrisicoverzekering. De hoogte van die premie kan elke maand variëren, en die wordt hoger naarmate de rendementen lager zijn. De Rabobank communiceert op geen enkele manier hoe hoog die premies zijn, en welk spaarbedrag dan wel gegarandeerd is.

Dit blijkt uit één van de OpMaat polissen die RADAR onder de loep neemt. Hoewel de klant dacht dat het spaargedeelte van 47.000 euro (inclusief rente) aan het eind van de looptijd gegarandeerd zou zijn, blijkt nu dat dit niet het geval is. Zowel de optimistische als de pessimistische prognose van de totale hypotheek (spaar en belegging) komen uit op 0 euro. De klant moet evenwel nog jarenlang premie betalen.

Consumenten die zich gewend hebben tot het tv-programma tonen zich uiterst teleurgesteld in hun bank. De bank, die niet live in het programma wil reageren, weerspreekt de beschuldigingen niet maar volstaat met een lauwe schriftelijke reactie. Stichting Woekerpolisclaim denkt dat de bank juridisch niet sterk staat en eist compensatie voor de gedupeerde gezinnen. Naar schatting gaat dit de bank minimaal 65 miljoen euro kosten.

Presentatie: Antoinette Hertsenberg

Meer informatie via de website: www.trosradar.nl

Afdeling Marketing & Communicatie
Hilversum, 22-10-2007

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 22 oktober
Nederland 1 - 20.30 uur