Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

UWV halfjaarverslag 2007

Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen

Amsterdam, augustus 2007

Inhoud


1. INLEIDING..................................................................................................................................... 3
2. KLANT............................................................................................................................................ 4
2.1 Algemeen .................................................................................................................4
2.2 Klachtafhandeling ......................................................................................................4
2.3 Bezwaar en beroep.....................................................................................................5
2.4 Cliëntenparticipatie ....................................................................................................6
2.5 Resultaten metingen klanttevredenheid.........................................................................6
3. UITVOERING JAARPLAN UWV 2007............................................................................................... 7
3.1 Kernfunctie Werk.......................................................................................................7 Resultaten Werk...........................................................................................................7 Ketensamenwerking....................................................................................................10
3.2 Kernfunctie Sociaal Medische Zaken............................................................................12 Herbeoordelingen .......................................................................................................12 WIA..........................................................................................................................13
3.3 Kernfunctie Uitkeren.................................................................................................14 Tijdigheid ..................................................................................................................14 Handhaving ...............................................................................................................14 Wajong .....................................................................................................................15
3.4 Kernfunctie Gegevensdiensten...................................................................................15 Walvis en polisadministratie .........................................................................................15
4. BEDRIJFSVOERING...................................................................................................................... 17
4.1 Vernieuwing............................................................................................................17
4.2 Rechtmatigheid........................................................................................................18
4.3 Doelmatigheid.........................................................................................................19
4.4 Kwaliteit bedrijfsvoering............................................................................................20
4.5 Kwaliteit informatievoorziening ..................................................................................20
4.6 Integriteit ...............................................................................................................21
4.7 Personele ontwikkeling..............................................................................................21
4.8 Huisvesting.............................................................................................................22
4.9 Kosten van de uitvoering...........................................................................................22
5. KERNCIJFERS 2007...................................................................................................................... 24

UWV 1e halfjaarverslag 2007 Pagina 2


1. INLEIDING

In oktober 2006 hebben we een ambitieus jaarplan voor 2007 gepubliceerd. Wanneer we nu kijken naar de resultaten van het eerste halfjaar, zien we over vrijwel de gehele linie een stijgende lijn in onze prestaties.
We hebben mede dankzij de inzet van onze re-integratiecoaches in de eerste helft van 2007 totaal circa 26.500 uitkeringsgerechtigden aan het werk geholpen. Bovendien tonen klanten zich zeer tevreden met deze vorm van persoonlijke begeleiding. Binnenkort verwachten we de resultaten van extern getoetst onderzoek naar de effectiviteit van de inzet van re-integratiecoaching.

Een andere belangrijke verbetering zien we op het punt van de tijdigheid. We beslissen en betalen steeds vaker binnen de afgesproken termijnen. Dit geldt met name voor onze beslissingen over een WIA-uitkering en de eerste betaling van een WW-uitkering.
We zien dan ook dat de klant onze activiteiten steeds hoger waardeert. Uit onze klantgerichtheidmonitor blijkt dat de waardering in dit eerste halfjaar is toegenomen van een 6,0 naar een 6,7. Ook uit andere onderzoeken blijkt een stijgende waardering voor onze dienstverlening.

Deze prestaties moeten ook beoordeeld worden in het licht van de impact van de beleidsvoornemens van het nieuwe kabinet die zijn neergelegd in het coalitieakkoord, het beleidsprogramma en in de afspraken naar aanleiding van de participatietop. In het eerste halfjaar van 2007 zijn wij ­ vooruitlopend op de wetgeving - gestart met de voorbereiding van een aantal maatregelen uit het coalitieakkoord. Vanaf februari - het moment waarop bekend werd dat de herbeoordeling van arbeidsongeschikten van 45 jaar en ouder wordt versoepeld - hebben wij na overleg met de minister pas op de plaats gemaakt met de uitvoering van de herbeoordeling van deze klanten. Als gevolg daarvan hebben wij in het eerste halfjaar minder herbeoordelingen uitgevoerd dan voorzien. Wij geven voorrang aan de uitvoering van de maatregelen in het coalitieakkoord waar onze klanten financieel voordeel van kunnen hebben. De uitvoering van de maatregelen uit het coalitieakkoord heeft geleid tot een wijziging in de prioritering van onder meer de uit te voeren herbeoordelingen.

Zorg blijft bestaan over het feit dat de loonaangifteketen nog niet stabiel functioneert. Wij zullen samen met de Belastingdienst medio augustus een integrale probleemanalyse aan de bewindslieden aanbieden. Daarnaast heeft zich een aantal incidenten voorgedaan waardoor betalingen onjuist zijn uitgevoerd. Ook dit blijft onze aandacht vragen.

Raad van Bestuur

UWV 1e halfjaarverslag 2007 Pagina 3


2. KLANT


2.1 Algemeen
Doel
In 2007 maken wij werk van betere dienstverlening. We hebben over de klantgerichtheid twee prestatie-indicatoren afgesproken. Deze worden in deze paragraaf en in de paragraaf Resultaten metingen klanttevredenheid toegelicht.

Prestatie-indicatoren: Klantgerichtheid
Prestatie Norm 2007 Realisatie Prognose 2007 Realisatie 2006
1e halfjaar 2007 Klanttevredenheid 6,5
Directe telefonische afhandeling 85% 87% 85% n.v.t.

Binnen ons doel van betere dienstverlening zijn persoonlijke aandacht, snelle betaling, bereikbaarheid en kwaliteit van onze reactie kernbegrippen.
Uit de meest recente Klantgerichtheidmonitor komt als rapportcijfer voor onze dienstverlening in het tweede kwartaal 6,7. Dat is hoger dan in het eerste kwartaal (6,4) en eind 2006 (6,0). Het percentage tevreden klanten is gestegen naar 69% (was 64% resp. 54%).

Onze werkzoekende klant heeft in zijn weg naar werk te maken met één contactpersoon: de re- integratiecoach. Deze bespreekt met de klant ook zijn rechten en plichten. In het hoofdstuk Uitvoering jaarplan rapporteren we over de tijdigheid van de eerste betaling aan onze WW-klanten. Bij bereikbaarheid en de kwaliteit van onze reactie gaat het onder meer om de beantwoording van telefonische vragen, het gebruik van internet en een snelle afdoening van klachten en bezwaren. Hierna vermelden we de resultaten op deze onderwerpen.

Activiteiten/resultaten
In het eerste halfjaar hebben we de hierna genoemde activiteiten verricht en resultaten gehaald.

Telefonie
UWV Telefonie heeft in de eerste zes maanden bijna 3 miljoen klantvragen telefonisch beantwoord. De telefonische bereikbaarheid voor werkgevers en werknemers voldeed met 96% ruimschoots aan onze verwachting. In 87% konden we de klanten direct en naar hun tevredenheid antwoorden. Lukt dat niet dan wordt de klant teruggebeld. Waar mogelijk versnellen we die terugbeltermijn. Bij de WW wordt nu in een aantal regio's circa 89% van alle terugbelverzoeken binnen 2 uur gerealiseerd. Om de effectiviteit van de begeleiding te vergroten is het voor bepaalde groepen klanten mogelijk om rechtstreeks contact te hebben met de frontoffice (verzekeringsarts, arbeidsdeskundige en re-integratiecoach).

Internet
Via het internet zorgen we voor duidelijke informatie en snelle beantwoording van vragen. Klanten kunnen meer dan 130 formulieren elektronisch invullen en deels downloaden. Om onze klanten sneller en beter van dienst te zijn hebben we onze website vernieuwd.

Samenwerking voor klanten met gezondheidsklachten
Wij werken samen met CWI, Centrum Indicatiestelling Zorg en gemeenten om de dienstverlening aan cliënten met gezondheidsklachten te verbeteren. Deze samenwerking ­ in de vorm van pilots - maakt deel uit van het programma van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van SZW `Harmonisering indicatiestellingen'. In het tweede kwartaal is de samenwerking geëvalueerd. In vervolg op deze evaluatie is in juli een webloket van start gegaan voor de professionele zorgverleners in de regio en worden de oplossingen uit het onderzoek naar een indicatiedossier/-paspoort verder uitgewerkt.


2.2 Klachtafhandeling
Doel is om het aantal klachten in 2007 te verminderen. Eén van de acties die we hiervoor hebben getroffen is de inzet van medewerkers (klachtambassadeurs) die zich volledig bezig houden met klachtafhandeling en die op basis van analyses van de klachten gerichte aanbevelingen aan het UWV 1e halfjaarverslag 2007 Pagina 4

management doen ter verbetering van onze dienstverlening en ter voorkoming van toekomstige klachten.

In het tweede kwartaal van 2007 ontvingen we 3.168 klachten, dit is een verdere daling van het aantal klachten.

Aantal ontvangen klachten

1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal Totaal
2005 4.896 4.666 3.853 6.701 20.116
2006 8.003 5.129 3.972 3.740 20.844
2007 3.955 3.168 - - 7.123

In het tweede kwartaal hebben we ruim 95% van de klachten binnen de wettelijke termijn afgehandeld (afhandeling binnen zes weken, of indien verdaagd binnen 10 weken) en 83% binnen drie weken.

Het percentage gegrond verklaarde klachten is afgenomen van 56% in 2006 tot 52% in het eerste halfjaar 2007. Dit percentage was in de eerste maanden van 2006 relatief hoog, omdat veel klachten als gevolg van de problemen met het Ziektewetsysteem destijds gegrond werden verklaard. Steeds meer klachten kunnen we via interventie oplossen. De klager is dan tevreden met onze reactie en zet de formele klachtprocedure niet door.

Aantal afgehandelde klachten*