Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

DE SVB IN HET EERSTE
HALFJAAR VAN 2007

Afdeling Business Controlling
BCU07/0248

Amstelveen,

Augustus 2007

2

INHOUDSOPGAVE

Inleiding.........................................................................................................................................................................5 Bestuurlijk Oordeel........................................................................................................................................................7 Eindoordeel............................................................................................................................................................7 Voortreffelijke uitvoering........................................................................................................................................7 Excellente dienstverlening.......................................................................................................................................7 Investeren in de toekomst.......................................................................................................................................8 SVB Tien...............................................................................................................................................................8 Kerncijfers....................................................................................................................................................................10
1 Bedrijfsvoering eerste halfjaar 2007........................................................................................................................11 Omgeving................................................................................................................................................................11 Bezwaarschriften Zorgverzekeringswet..................................................................................................................11 SVB Servicepunt Persoonsgebonden budget (SSP).................................................................................................11 Eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen......................................................................................................11 Ambities jaarplan 2007..............................................................................................................................................12 Een voortreffelijke uitvoering van onze primaire opdracht.....................................................................................12 Excellente dienstverlening aan de klant..................................................................................................................16 Investeren in de toekomst, tonen van innovatief gedrag en maatschappelijk betrokken zijn.....................................17 Veranderprogramma `SVB Tien'...........................................................................................................................19
2 Uitvoering SV-wetten; verantwoording per wet....................................................................................................21 AOW.......................................................................................................................................................................21 Ontwikkeling aantal rechthebbenden en uitkeringslasten AOW.............................................................................21 Uitvoeringskosten AOW ......................................................................................................................................21 Tijdigheid afhandeling aanvragen en mutaties AOW..............................................................................................22 Bezwaar en beroep AOW.....................................................................................................................................22 Anw.........................................................................................................................................................................23 Ontwikkeling aantal rechthebbenden en uitkeringslasten Anw...............................................................................23 Uitvoeringskosten Anw.........................................................................................................................................24 Tijdigheid afhandeling aanvragen en mutaties Anw................................................................................................24 Bezwaar en beroep Anw.......................................................................................................................................25 AKW.......................................................................................................................................................................25 Ontwikkeling aantal rechthebbenden en uitkeringslasten AKW .............................................................................25 Uitvoeringskosten AKW.......................................................................................................................................26 Tijdigheid afhandeling aanvragen en mutaties AKW..............................................................................................26 Bezwaar en beroep AKW......................................................................................................................................27 TOG........................................................................................................................................................................27 Ontwikkeling aantal rechthebbenden en uitkeringslasten TOG..............................................................................27 Uitvoeringskosten TOG .......................................................................................................................................27 Tijdigheid afhandeling aanvragen en mutaties TOG ..............................................................................................28 Bezwaar en beroep TOG......................................................................................................................................28 TAS.........................................................................................................................................................................29 Ontwikkeling aantal rechthebbenden en uitkeringslasten TAS ...............................................................................29 Uitvoeringskosten TAS.........................................................................................................................................30 Tijdigheid afhandeling aanvragen TAS..................................................................................................................30 Bezwaar en beroep TAS........................................................................................................................................30
3 Beleidsinformatie..................................................................................................................................................31 Aantallen..................................................................................................................................................................31 Afgehandelde aanvragen naar wet..........................................................................................................................31 Instroom gerechtigden..........................................................................................................................................31 Instroom gerechtigden naar woonland...................................................................................................................33 Aantal gerechtigden ..............................................................................................................................................36 Aantal gerechtigden naar woonland.......................................................................................................................39 Handhaving..........................................................................................................................................................41 Ontwikkeling uitkeringslasten naar categorie.............................................................................................................44 Publicaties SVB in 2007............................................................................................................................................45


---


4

I N L E I D I N G

Voor u ligt het verslag over het eerste halfjaar van 2007 van de Sociale Verzekeringsbank. Met deze rapportage verantwoordt de SVB zich over de uitvoering van de aan haar opgedragen taken in het eerste halfjaar van 2007.

Deze rapportage is als volgt opgebouwd: in het eerste hoofdstuk wordt ingegaan op de operationele bedrijfsvoering van de SVB in het eerste halfjaar van 2007. Dit gebeurt aan de hand van de ambities die de SVB hanteert:
1. Een voortreffelijke uitvoering van onze primaire opdracht.
2. Excellente dienstverlening aan de klant.

3. Een resultaatgerichte werkgemeenschap met betrokken en zich ontwikkelende medewerkers.
4. Investeren in de toekomst, tonen van innovatief gedrag en maatschappelijk betrokken zijn.

Op de derde ambitie wordt alleen ingegaan in het jaarverslag en niet in de kwartaalverslagen.

Vervolgens wordt in hoofdstuk 2 de verantwoordingsinformatie per wet gepresenteerd. Per wet worden achtereenvolgens de uitkeringslasten, de uitvoeringskosten, de tijdigheid en de klachten en bezwaar- en beroepszaken besproken. Hoofdstuk 3 ten slotte, geeft inzicht in de beleidsinformatie, uitgesplitst naar aantallen, uitkeringslasten en SVB- publicaties.

Deze rapportage wordt vooraf gegaan door het Bestuurlijk Oordeel van de Raad van Bestuur over het eerste halfjaar van 2007.


---


6

B E S T U U R L I J K O O R D E E L

In dit bestuurlijk oordeel geeft de Raad van Bestuur een oordeel over de SV-uitvoering door de SVB. In de eerste plaats zal de aandacht uitgaan naar de activiteiten die worden benoemd in het jaarplan. In tweede instantie zullen de prestatie-indicatoren in het kader van de SV-uitvoering worden besproken. In de derde plaats zal de budgetuitputting worden besproken. Ten slotte zullen eventuele onverwachte ontwikkelingen worden benoemd, die in het eerste halfjaar van 2007 hebben gespeeld. Daarbij wordt aangegeven op welke wijze de SVB hierop heeft gereageerd.

Eindoordeel

Concluderend oordeelt de Raad van Bestuur dat de uitvoering van de in het jaarplan 2007 voorgenomen activiteiten in het tweede kwartaal grotendeels volgens planning heeft plaatsgevonden. De "going concern" activiteiten verlopen naar wens. De activiteiten van de clusters 1, 3 en 4 van het vernieuwingsproject SVB Tien verlopen volgens planning. In cluster 2 heeft de gekozen aanpak geleid tot uitstel van de activiteiten ter voorbereiding op de aanschaf van standaardsoftware. In het derde kwartaal zal de aanbesteding van de eerste onderdelen daarvan starten. Zowel de rechtmatigheid als de tijdigheid van de gevalsbehandeling overtreffen in alle gevallen de ambitieus gestelde streefwaarden. Mede als gevolg van de verhoogde tijdigheid en het afnemen van de werkvoorraden is ook het aantal klachten aanzienlijk afgenomen.
Naar verwachting zal de SVB in het jaar 2007 wederom binnen het gestelde budget blijven.

In haar jaarplan benoemt de SVB de volgende ambities:

1. Een voortreffelijke uitvoering van onze primaire opdracht.
2. Excellente dienstverlening aan de klant.

3. Een resultaatgerichte werkgemeenschap met betrokken en zich ontwikkelende medewerkers.
4. Investeren in de toekomst, tonen van innovatief gedrag en maatschappelijk betrokken zijn. Over de realisatie van haar derde ambities rapporteert de SVB uitsluitend in haar jaarverslag. De belangrijkste activiteiten verricht ter verwezenlijking van de andere drie ambities zijn:

Voortreffelijke uitvoering

Volgens de voor de SVB geldende normen moet de rechtmatigheid van de uitvoering groter zijn dan 99 procent. In het eerste halfjaar van 2007 bedroeg de rechtmatigheid 99,99 procent, waarmee de SVB dus ruimschoots aan de verwachtingen voldoet. Ook voor alle regelingen afzonderlijk ligt de rechtmatigheid ver boven de norm.

Tijdigheid is voor de SVB niet zozeer een juridische aangelegenheid, als wel een kwestie van dienstverlening. Ook dit jaar heeft de SVB haar ambities weer naar boven bijgesteld. De streefwaarden voor de internationale gevalsbehandeling van Anw en AKW zijn verscherpt van 93 naar 95 procent en de streefwaarde bij de TOG is met tien procent verhoogd naar 85 procent.
In het eerste halfjaar van 2007 werden alle nieuwe streefwaarden gehaald. De vele maatregelen die de SVB de afgelopen jaren heeft genomen om dossiers in kortere tijd af te handelen werpen hun vruchten af.

De sv-kosten van de staande organisatie laten in het tweede kwartaal een lichte onderuitputting zien. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door lagere personeelskosten, en achterblijvende automatiseringskosten.

Voor het tweede kwartaal van 2007 stonden verschillende steekproefcontroles op samenwonen gepland. Op verzoek van de ANBO heeft de rechter in kort geding de steekproeven verboden. Op grond van drie recente uitspraken van de Centrale Raad van Beroep heeft de SVB de kortgedingrechter een nieuw vonnis gevraagd en op 20 juli 2007 heeft de rechter zijn verbod opgeheven. Met inachtneming van de voorwaarden die de Centrale Raad van beroep heeft geformuleerd, zal de SVB de huisbezoeken hervatten.

Excellente dienstverlening

Lagere werkvoorraden en het sturen op tijdigheid leiden tot minder klachten. Ook het werken in serviceteams heeft een verlagend effect op het aantal geregistreerde klachten. Medewerkers in de serviceteams kunnen meer klantsignalen aan de telefoon direct zelf oplossen dan medewerkers in het frontoffice. Naast het aantal klachten is ook het aandeel gegronde klachten gedaald.

---

Investeren in de toekomst

Sinds 1 april 2007 worden alle bezwaarzaken binnen serviceteams behandeld. In het tweede kwartaal is begonnen met het opzetten van een sectie Beroep & Ondersteuning binnen de afdeling Recht & Beleid. Binnen deze sectie zullen alle beroepsprocedures worden behandeld.

Op 1 januari 2008 gaat de Wet kindgebonden budget in en gaat de Belastingdienst een inkomensafhankelijke toeslag betalen aan ouders met kinderen. De SVB verstrekt daartoe gegevens van kinderbijslagklanten aan de Belastingdienst en treedt daarnaast op als verbindingsorgaan voor de internationale aspecten. De voorbereidingen om deze werkprocessen straks te kunnen uitvoeren zijn in volle gang, maar er zijn helaas nog geen middelen voor de uitvoering toegekend.

SVB Tien

De vorig jaar gestarte invoering van de serviceteams AKW is in het tweede kwartaal succesvol afgerond. De laatste fase bestond uit het herschrijven van de klantcommunicatie voor de AKW.

Op 1 april zijn de serviceteams AOW/Anw gestart. Op die datum zijn de proces- en systeemaanpassingen voor de telefonische dienstverlening en (een deel van) de workflow ingevoerd.

De SVB heeft ervoor gekozen om de ICT van de SVB te vernieuwen volgens een stapsgewijze renovatie van de functionele procesclusters. Hierbij wordt begonnen met generieke functionaliteit en komt als laatste de regelingspecifieke functionaliteit aan bod. Om de continuïteit van de bedrijfsvoering niet in gevaar te brengen worden grote investeringen (licenties, software en hardware) pas gedaan na acceptatie van een `Proof of Concepts'.

In het tweede kwartaal van 2007 is gewerkt aan het uitwerken en inrichten van de projecten `Architectuur', `Werkstroombeheersing' en `Centrale persoonsadministratie - integraal klantbeeld'. Voor beide laatste projecten worden in de markt pakketten gezocht die passen binnen de SVB infrastructuur. In het derde kwartaal zal het aanbestedingstraject daarvoor starten.


8


9

K E R N C I J F E R S

Begroting Prognose Realisatie eerste % t.o.v. Prognose
1 = 1.000 20071) 20072) Halfjaar 2007 Begroting Uitputting Uitkeringen
AOW 24.865.000 25.207.000 12.488.131 50% 101% Tegemoetkoming AOW'ers 310.000 437.000 217.822 70% 141% Pensioenverevening3) 0 60.000 0 - - Anw 1.368.000 1.366.000 684.313 50% 100% Tegemoetkoming Anw'ers 15.200 21.100 10.872 72% 139% AKW 3.361.000 3.368.000 1.664.268 50% 100% TOG-regeling 46.300 51.400 22.568 49% 111% TAS-regeling 1.300 2.600 1.062 82% 200% Totaal uitkeringen 29.966.800 30.513.100 15.089.036 50% 102% Uitvoeringskosten SVB
SV kosten:
AOW 128.889 120.230 55.344 42% 93% Pensioenverevening3) 0 300 0 - - Anw 31.965 29.895 12.841 40% 94% AKW 81.226 74.150 31.782 39% 91% TOG-regeling 5.109 5.109 2.471 48% 100% TAS-regeling 803 803 393 49% 100% Totaal SV-kosten4)
Totaal SV-kosten 247.992 230.487 102.831 41% 93% Kosten overige taken:
PGB-regeling 464 331 184 40% 71% PGB nieuw5) 10.934 9.071 5.686 52% 83% Remigratiewet 1.397 1.417 706 51% 101% FVP-regeling 7.519 6.776 3.308 44% 90% WWB 65+ 1.000 2.850 1.263 126% 285% Overige derden5) 4.949 5.218 2.554 52% 105% Premies
AOW 17.878.000 17.489.000 9.058.158 51% 98% Anw 1.381.000 1.361.000 715.815 52% 99% Totaal premies 19.259.000 18.850.000 9.773.973 51% 98% Rijksbijdragen
AOW (incl. BIKK) 7.052.000 8.372.000 4.186.550 59% 119% Tegemoetkoming AOW'ers 310.000 437.000 219.000 71% 141% Pensioenverevening3) 0 60.300 60.300 - - Anw BIKK 201.000 211.000 105.600 53% 105% Tegemoetkoming Anw'ers 15.200 21.100 10.800 71% 139% AKW 3.442.226 3.442.150 1.695.950 49% 100% TOG-regeling 51.409 56.509 25.020 49% 110% TAS-regeling6) 2.103 3.403 1.448 69% 162% Totaal rijksbijdragen 11.073.938 12.603.462 6.304.668 57% 114%
1) De begroting van de uitkeringen AOW, Anw en AKW is afkomstig van de Juninota 2006. De begroting van de uitkeringen TOG en TAS is afkomstig van de Begroting 2007 van juni 2006.
2) De prognose van de uitkeringen AOW, Anw en AKW is afkomstig van de Juninota 2007. De prognose van de uitkeringen TOG en TAS is afkomstig van de geactualiseerde raming 2007 van juni 2007.
3) Bij het opstellen van de begroting 2007 is nog geen rekening gehouden met de Pensioenverevening Postactieve ambtenaren.
4) Exclusief de bestemmingsreserve Veranderprogramma `SVB Tien' van 5,1 miljoen.
5) De begrotingen van PGB nieuw (SVB Servicecentrum PGB (SSP)) en overige derden (CVZ) zijn aangepast. Hierdoor wijken deze niet-SV begrotingen af van de concernbegroting.

6) De vermelde rijksbijdrage betreft het saldo van de ontvangen rijksbijdrage en de op de werkgever verhaalde uitkeringen die aan het Rijk zijn teruggestort.

10


1

1 B E D R I J F S V O E R I N G E E R S T E H A L F J A A R 2 0 0 7

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen in het eerste halfjaar, benoemde aandachtspunten en de prestatie-indicatoren ten aanzien van de succesbepalende factoren van de SVB.

O M G E V I N G

In het tweede kwartaal van 2007 hebben zich met betrekking tot het werkterrein van de SVB de volgende ontwikkelingen voorgedaan:

Bezwaarschriften Zorgverzekeringswet

Op 25 april 2007 heeft de Raad van State een uitspraak gedaan, op grond waarvan niet het CVZ maar de SVB bevoegd blijkt om bezwaarschriften over verzekerings- en premieplicht op grond van de Zorgverzekeringswet te behandelen. De uitspraak van de Raad van State luidt het einde in van het CVZ-project en betekent tegelijkertijd een instroom van circa 3000 bezwaarschriften voor de SVB. Het is de bedoeling dat in overleg een aantal zaken wordt geselecteerd voor inhoudelijke behandeling door de rechter. De overige zaken zullen zoveel mogelijk worden aangehouden totdat de (hoogste) rechter heeft beslist.

SVB Servicepunt Persoonsgebonden budget (SSP)

In opdracht van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) ondersteunt de SVB de houders van een persoonsgebonden budget op basis van de AWBZ bij hun werkgeversverplichtingen. De overeenkomst die de SVB daartoe met het CVZ had afgesloten, zou per 1 april 2008 aflopen. In verband met de onzekerheid rond de mogelijke opheffing van de zorgkantoren per 1 januari 2009, is op verzoek van het CVZ, de overeenkomst tot die datum verlengd.

Eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen

Als uitwerking van het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen dient ook het Besluit SUWI te worden aangepast. De beoogde aanpassing specificeert de gegevens die vallen onder de eenmalige uitvraag en geeft regels met betrekking tot de gezamenlijk onderhouden elektronische voorzieningen. In het tweede kwartaal heeft de SVB een uitvoeringstoets uitgebracht over het voorgenomen wijzigingsbesluit.


---

A M B I T I E S J A A R P L A N 2 0 0 7

In het jaarplan 2007 is een aantal ambities opgenomen waarover de SVB zich verantwoordt. In deze paragraaf wordt per ambitie een stand van zaken van de activiteiten en prestaties opgenomen.

Een voortreffelijke uitvoering van onze primaire opdracht

In het kader van deze doelstelling werkt de SVB vooral aan activiteiten die vallen onder het Veranderprogramma `SVB Tien', of die daar nauw mee samenhangen. Ook de activiteiten op het gebied van handhaving dragen bij aan een voortreffelijke uitvoering. In deze paragraaf worden ontwikkeling van de uitvoeringskosten, tijdigheid, handhaving en volledige verzekerdenadministratie besproken. In dit halfjaarverslag zal ook rechtmatigheid worden besproken. Het Veranderprogramma `SVB Tien' is opgenomen in een aparte paragraaf.

Ontwikkeling uitvoeringskosten
In Tabel 1.1 zijn de realisatie van de uitvoeringskosten tot en met juni en de prognose voor de kosten over geheel 2007 opgenomen, uitgesplitst naar sv-kosten voor de staande organisatie, sv-kosten voor het Veranderprogramma `SVB Tien' en de overige taken.

TABEL 1.1
Ontwikkeling uitvoeringskosten
Begroting Realisatie Budget Prognose Prognose Verschil budget (1 = 1000) 2007 t/m juni Uitputting 2007 Uitputting -/- prognose SV-kosten staande organisatie 227.152 101.487 45% 219.560 97% 7.592 SV-kosten Veranderprogramma `SVB Tien'1) 20.840 1.344 6% 10.927 52% 9.913 Totaal SV-kosten 247.992 102.831 41% 230.487 93% 17.505 Kosten overige taken2) 26.263 13.701 52% 25.663 98% 600 Totaal 274.255 116.532 42% 256.150 93% 18.105
1) Exclusief de bestemmingsreserve Veranderprogramma `SVB Tien' van 5,1 miljoen.
2) De begrotingen van PGB nieuw (SVB Servicecentrum PGB (SSP)) en overige derden (CVZ) zijn aangepast. Hierdoor wijken deze niet-SV begrotingen af van de concernbegroting.

De totale sv-kosten laten in het eerste halfjaar een onderuitputting zien. Bij de personeelskosten is er tot en met het tweede kwartaal sprake van een onderuitputting. Bij de vestigingen is sprake van een onderbezetting van vaste krachten. Dit wordt echter deels gecompenseerd door uitzendkrachten. Met het oog op de ontwikkelingen als gevolg van het Veranderprogramma `SVB Tien' kiezen vestigingen ervoor om flexibiliteit in te bouwen in hun personeelsbestand.
Ook de automatiserings- en huisvestingskosten blijven achter bij de begroting. De bureaukosten laten in het eerste halfjaar als enige een kleine overuitputting zien. Dit is een gevolg van de vele mailings die in de afgelopen periode zijn verstuurd.

Het weergegeven budget van SVB Tien heeft betrekking op de additionele kosten van het programma, dus exclusief interne inzet. Het Veranderprogramma `SVB Tien' laat nog een geringe budgetuitputting zien. Van het innovatiebudget dat voor `SVB Tien' in 2007 beschikbaar is, wordt naar verwachting maximaal 11 miljoen euro gebruikt. De bijstelling in de prognose wordt toegelicht in de paragraaf Veranderprogramma `SVB Tien'. Uit de prognose kan worden opgemaakt dat de bestemmingsreserve `SVB Tien' pas in 2008 of later benodigd zal zijn. Daarom is het budget 2007 niet met het bedrag van de bestemmingsreserve van 5,1 miljoen opgehoogd.

De overschrijding in het "niet-sv-domein" tot en met het tweede kwartaal wordt in hoofdzaak veroorzaakt door meerkosten bij de uitvoering WWB 65+. De kosten WWB worden volledig doorberekend aan de gemeenten.

Rechtmatigheid
Een belangrijk doel van de SVB bij het uitvoeren van alle taken is het voldoen aan de geldende rechtmatigheidsnormen. Door middel van een onrechtmatigheidsscore per wet wordt per halfjaar inzicht gegeven in de rechtmatigheid.

De onderstaande onrechtmatigheidsscores betreffen alleen fouten die zijn gekoppeld aan het handelen in het verslagjaar. Onzekerheden en oude fouten zijn buiten de foutevaluatie gehouden. Het rechtmatigheidsoordeel is echter niet beperkt tot de verantwoording per fonds en wet, maar geldt voor de geconsolideerde verantwoording op totaalniveau. Dit betekent dat niet meer dan één procent van alle in de geconsolideerde verantwoording opgenomen lasten onrechtmatig
12

mag zijn. Als vastgelegde normen zijn overschreden of doelstellingen niet zijn gerealiseerd, volgt per wet een toelichting. De onrechtmatigheidscores in procenten per wet en in totaal zijn hieronder weergegeven.

TABEL 1.2
Onrechtmatigheidsscores