Time : 09:35:35
Date : 22 October 2007
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

Impact van de politiehervorming op de sociale zekerheid

Ingevolge de politiehervorming van 2001 werd een eenheidsstatuut ingevoerd voor de federale en de lokale politie. Deze hervorming ging gepaard met de overdracht van 7.539 rijkswachters naar de lokale politie. Aan de hand van twee toelagen zorgde de Staat ervoor dat deze hervorming financieel neutraal zou zijn voor de gemeenten: "toelage I" de dekt de sociale kost die samenhangt met de verloning van de ex-rijkswachters en "toelage II" financiert de sociale meerkost die gepaard gaat met de verschillende toelagen, premies en uitkeringen voortvloeiend uit de toepassing van het nieuwe statuut. De specifieke financieringsmechanismen die de Staat heeft ingesteld om de hogere lasten te dekken als gevolg van de politiehervorming hebben nadelige gevolgen voor de sociale zekerheid van de werknemers, die uiteindelijk een deel van de kost van het engagement van de Staat op zich moet nemen.

Het is immers zo dat de Staat een deel van toelage I heeft gefinancierd door een vermindering van de algemene subsidie die hij toekent aan de RSZ voor het Globaal Beheer van de werknemers. De vermindering beloopt jaarlijks een bedrag van ongeveer 18 miljoen euro. Bovendien betaalt de Staat toelage I laattijdig aan de RSZ-Globaal Beheer, hetgeen gevolgen heeft op de geldelijke middelen ervan.

Voor toelage II wordt het door de Staat toegekende bedrag eveneens afgetrokken van de algemene subsidie aan het Globaal Beheer van de werknemers. Dit leidt tot een jaarlijks verlies aan ontvangsten uit sociale bijdragen van 12 miljoen euro.
Bovendien is het forfaitaire bedrag van toelage II dat door de Staat wordt gestort ruimschoots onderschat, waardoor de sociale zekerheid een deel van de sociale bijdragen misloopt die zijn verschuldigd op toelagen, premies en uitkeringen van het politiepersoneel (jaarlijks 13 à 19 miljoen euro voor de periode 2002-2004).

Tot slot beantwoordt de financieringswijze van de sociale toelagen I en II niet aan de normen van budgettaire transparantie vermits deze tussenkomsten subsidies zijn aan de politiezones die niet als dusdanig in de Staatsbegroting zijn opgenomen.
Op de minister van Begroting en Consumentenbescherming na hebben de betrokken ministers hun standpunt aan het Rekenhof meegedeeld. De minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid herinnert eraan dat de regering het structurele evenwicht in de sociale zekerheid heeft behouden door een globale verhoging van de alternatieve financiering. Hij suggereert echter dat een specifiek fonds zou kunnen worden opgericht met het oog op de betaling van de bijkomende bijdragen die voortvloeien uit de politiehervorming.

De minister van Binnenlandse Zaken stelt voor de problematiek van de federale financiering van de lokale politie te behandelen in het kader van de nieuwe financieringswet van de lokale politie.
-----------------------------
Informatie voor de pers
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de bewindslui en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.
Het onderzoeksverslag "Impact van de politiehervorming op de sociale zekerheid" is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (42 pagina's), de samenvatting (1 pagina) en dit persbericht zijn ter beschikking op www.rekenhof.be.

Contactpersoon
Line Emmerechts
Federale Cel Publicaties
Tel. 02 551 89 85

URL: http://www.ccrek.be Picture: (None)
Attachments: (None)

Link to Press Release - FR Link to Press Release - NL